Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Honda CB125:set

2.7.2008 0:20

Itellä kans tuomonen joku 76-78 vuosimallin cb, viime vkl jäin matkalle, toimi jotain 400km ihan muuten hyvin ,mutta yhtäkkiä loppui vain veto, eka hieman tunsi että hiipuu hieman ja sitten kerralla kuulu poks ja meno hyyty kunnolla, toinen pytty meni selvästi pimeäksi (oikea) ,olisiko jopa pelkkä tulppa mennyt? kaiken lisäksi röpeltää juuri ku alkais sitä löylyä löytymään, mikä vikana?

2.7.2008 14:39

Hain haynesin opuksen ja kattelin kärjet, ne oli ihan ok ja siinä 0,35:ssä. Kun tietäs nyt vaan mikä sitte on vikana :S

EDIT: laitoin katkastun vakioputken ongelmapyttyyn nähdäkseni mahdolliset öljypäästöt... No niitähän sitten tuli. Tyhjäkäynnillä tuli tasasesti öljypisaraa putkesta, kierrättäessä ei niinkään.

Huomasin myös että koneessa liikaa öljyä, ihan sama miten kattoo. Toivonmukaan puskee vaan liikoja ulos, öljynvaihto käyntiin pian. Kumpi on oikea tapa katsoa öljytaso, korkki laskettuna päälle vai kierrettynä kiinni?

2.7.2008 17:38

Noniin, jarruja tullut tässä testattua ja alkuperäiseen verrattuna melkoisesti tehokkaammat. Seuraavaksi pitänee alkaa keulaa katsomaan, kovemmissa jarrutuksissa tuntuu että keula pohjaa jolloin etupää alkaa "nypyttämään". Yritän saaha kuvia tuosta illemmalla.

Huomasin muuten tuossa testatessa että myös täällä ongelmia kierrosten kanssa, 9000rpm jälkeen meinaa röpöttää ja meno alkaa hyytymään.

2.7.2008 18:21

Ja öljynvaihto ei täällä auttanut asiaa, öljyä se ruiskii vieläkin. Ei perse soikoon :|


Aamusti vaan konetta auki.

3.7.2008 14:08

Nyt on gallerian puolella kuvia tuosta jarrusta & kiinnikkeestä.

Millaisia lukemia ootte saaneet puristuksia mitattaessa, mittailin nyt tuosta omasta kun hiukan sisäänajettu ja sain lukemaksi 12 kg/cm2 molemmista pytyistä. Käytössä oli vain tuollainen painettava mittari jota ei saa kierrettyä tulpan tilalle ja kuulosti että puhalsi paineita myös kumikartion ohitse eli lukema voi olla vielä suurempikin. Tuo siis kaasu auki ja käynnistyspolkimen avulla mitattu.

3.7.2008 14:19

Mulla kans puhalteli välillä ohi ( kumikartiota en käyttänyt koska mittari ilman holkkia meni juuri tulpanreikään ) ja luketmat 10kg/cm2 tienoolla, konetta nyt availen joten en tiedä onko ihan soivan pelin arvot :D


Mitenkä toi nokkaketju irrotettiinkaan? Nyt kansi auki ja vähän sormi suussa sen suhteen. Juuri muistan täältä lukeneeni siitä mutta ei osu silmään.

3.7.2008 14:27

Nokkaketju irtoaa kun irrotat aluksi ne venttiilinpainimen kiinnikkeet , 2 kpl. Ovat kiinni siinä pinnapulttien päissä 8:lla mutterilla. Voivat olla tiukassa kiinni, kun olet irroittanut mutterit niin pyöräytä kampiakselia jolloin nokka-akseli voi painaa kiinnikkeet löysemmälle tai kokonaan irti. Löysää samalla loput 3 kannen kiinnityspulttia (10mm kanta). Sitten pääset avaamaan nokkaketjun ylärattaan 2 kiinnityspulttia. Sen jälkeen ratasta saa siirrettyä sivuun ja alaspäin jolloin saat tarpeeksi löysää ketjun pudottamiseksi pois rattaalta. Löysää myös nokkaketjunkiristin, helpottaa ketjun irroittamista.

Sitten alat pujotella nokka-akselia poies sivullepäin, nokkaketjun ja nokka-akselin rattaan lävitse. Rattaassa on leikkaus jotta nokka-akseli mahtuu siitä lävitse. Tämän jälkeen kansi lähtee nostamalla irti. Älä pudota noita muttereita tai nokkaketjua kampikammioon, tuli kokeiltua itse jo ettei se kannata ellei välttämättä halua lohkoja avata...

3.7.2008 14:32

Tunturikuski kirjoitti:Nokkaketju irtoaa kun irrotat aluksi ne venttiilinpainimen kiinnikkeet , 2 kpl. Ovat kiinni siinä pinnapulttien päissä 8:lla mutterilla. Voivat olla tiukassa kiinni, kun olet irroittanut mutterit niin pyöräytä kampiakselia jolloin nokka-akseli voi painaa kiinnikkeet löysemmälle tai kokonaan irti. Löysää samalla loput 3 kannen kiinnityspulttia (10mm kanta). Sitten pääset avaamaan nokkaketjun ylärattaan 2 kiinnityspulttia. Sen jälkeen ratasta saa siirrettyä sivuun ja alaspäin jolloin saat tarpeeksi löysää ketjun pudottamiseksi pois rattaalta. Löysää myös nokkaketjunkiristin, helpottaa ketjun irroittamista.

Sitten alat pujotella nokka-akselia poies sivullepäin, nokkaketjun ja nokka-akselin rattaan lävitse. Rattaassa on leikkaus jotta nokka-akseli mahtuu siitä lävitse. Tämän jälkeen kansi lähtee nostamalla irti. Älä pudota noita muttereita tai nokkaketjua kampikammioon, tuli kokeiltua itse jo ettei se kannata ellei välttämättä halua lohkoja avata...



Kiitos palio! Irrotinkin kaikki nuo jo mutta se nokka-akselin kanssa vänkäys ei vaan ottanu tulta alle. Noh, meen nyt määrätietoisesti irrottamaan sen ja sitte pyttäki pois ja kattomaan mitä oli menny.

3.7.2008 16:26

Noniinh se onnistui nopeasti, myös muu irtaimisto otettuna. Pytyn kun otin käteeni, ihastelin sylintereitä, hoonijäljet näkyy ym ei naarmuja tms. Männät myös olivat priimakunnossa karstoittuneita päällisiä lukuunottaen, männänrenkaat myös.


Elikkäs, ei taida 4t polttaa männänreunaa vaikka puhaltaakin ohi? Mietein vaan että ei näytä että mitään olisi huonossa jamassa. Sitten öljyn tihutuksen pitää tullu venttiilien puolelta. Otan kuvia vielä komponenteista niin saa lisäapua. Oman analyysini perusteella näin siis, osaavat auttakaa!

ps. juuri remontoidun puolen toinen venttiili oli kellertävässä karstassa, uutuuttaan vai jotain hämminkiä?

Brandtin pääpaikasta vantaaltako te ootte osia kyselly ja tilannu? Vois sieltä alkuviikosta paikan päältä noutaa jos löytyy tarvittavat.

3.7.2008 17:47

Siinä kuvia jos auttaa diagnoosissa: http://www.motot.net/galleria/showgallery.php?cat=35492

3.7.2008 18:07

Jos oot venttiileitä vaihdellut niin vaihdoitko samalla myös venttiilivarren kumit? Kulunut kumi ja väljä ohjuri voi aiheuttaa öljynsyöntiä.

Pitää lähteä testaamaan taas tuo yläkierrosten toiminta, ryyppyläppä jumitti hiukan kiinni kytkinvaijerin takia ja oikean pytyn kärkein kärkiväli oli miltei nollassa, säädin molemmat kohdilleen ja ainakin tyhjäkäynti parani huomattavasti.

Jos jollakulla sattuu olemaan ylimääräisenä T-malliin ilmanputsarin imukurkkuja niin olisin kiinnostunut, nyt löytyy vain toinen ja ilman noita kurkkuja imuäänet on kohtalaisen kovat...

3.7.2008 20:34

Toiselle puolelle venat vaihdettu, ei tälle joka öljysi. Sen huomaa ihan kokematonkin silmä jos kumi huono? Vielä kun joku kertois sen että tummuuko 4t mäntä jos puhaltaa ohi.

Mulla itseasiassa on yks kpl imukurkkuja, repäsin irti kun toiselta puuttu valmiiks.

3.7.2008 22:38

Tunnustelemalla sen kumin pehmeiden huomaa. Kyllä, ohi puhaltava mäntä tummuu ja saa paikoin puna-kellertävän värityksen. Voisin laitta kuvaa huomenna kunnolla ohi puhaltaneista männistä.

3.7.2008 22:49

Juu no hyvä että sain varmistuksen.

http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /cat/35492 tohon vielä jotain selkoa?

Vähän tuon oikeanpuoleisen palotilan venttiilin väri häiritsee vaikka tosiaan uusi onkin...


Muttajuu kyllä se sitten pakosti sieltä kumista vuotaa kun muut oli ok.
Onko venttiilin irroitukseen mitään hyviä tipsejä? Onhan mulla sentään räjäytyskuva siitä mutta eihän se käytännön apua korvaa :)


Hyvin muuten vanhat tiivisteet jässähti ja oli tiukassa muutenki, ennen moista nähny.

3.7.2008 23:08

Karpov: kumman puolen imukurkku, taitaa lukea kyljessä 399 R tai 399 L puolesta riippuen.
Itse irroitin nuo venttiilit puristimella, puupalalla ja laakerikehän palasella mutta kunnollinen venttiilipuristin lienee paras siinä hommassa.

Solifer: Tarkoittanetko tuolla männän punakeltaisella värityksellä jotain tälläista...?

Yllättävää että tuossakin sylinteri ja itse mäntä vielä tehdasmitoissaan mutta männänrenkaat "hiukan" kulahtaneet.

Kärkivälin säätö auttoi jonkin verran, enää ei tunnu että alkaisi röpeltämään tai muuta 9000rpm jälkeen mutta aika kuolleelta kone tuntuu edelleen yläkierroksilla, paras veto on 6-8 trpm, yli tai alle ei oikein paljoa tapahdu.
Viimeksi muokannut Tunturikuski päivämäärä 3.7.2008 23:45, muokattu yhteensä 2 kertaa