Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
24.6.2008 21:20
teeemuu kirjoitti:sTomi, kerros vähän tästä veteraanirallista.
Vanhojen moottoripyörien (eli veteraanimoottoripyörien) kokoontuminen (tänä vuonna Ähtärissä).
Lisää tietoa VMPK (veteraanimoottoripyöräklubi) sivuilta
http://www.vmpk.fi.
25.6.2008 6:45
Mistäs vekottimesta oot Tunturikuski saannu sopivan puristimen ja kahvan? Vaijerikäyttönen etujarru on ihan perseestä. Rumpukin olis luultavast huomattavast parempi...
25.6.2008 7:18
teeemuu kirjoitti:Mistäs vekottimesta oot Tunturikuski saannu sopivan puristimen ja kahvan? Vaijerikäyttönen etujarru on ihan perseestä. Rumpukin olis luultavast huomattavast parempi...
No uudemmallin CB:stä tietenkin? Eli -83 myyntiin tulleet deluxet.
25.6.2008 15:52
No olinpas Sherlock. Täytyy alkaa kattelee jotain purkupyöriä.
Tällästä väliaikaraporttia huollon ohella:
Kannenkiinnitysmutterit oli tosiaan hieman löysällä. Kiristin nokkaketjun ja tarkastin venttiilinvälykset noin silmämääräsesti et se on se 0,5 mm, mut vielkin se vähä nakuttaa. Kai se on pakko olla se venttiilikoneisto. Voiha se toki olla et nokkaketjun kiristysvaraki alkaa olla lopussa, tuntu pikkasen sillee et ku paino sormel sit muovihärpäkettä ni se ei ois hirveesti enää menos alespäin. Melkee 60 tkm ajettu enkä tiiä yhtää mitä sille on tehty aikasemmin...
EDIT: ei mikää ihme et nakutti. välys onkin 0,05 mm.
:D
26.6.2008 11:16
Cb ''kai'' kunnossa nyt
Vasemman kaasarin ryyppyläpän kamppeet sylinteriin männän päälle -> venttiilit kieroon. Selvis myös että pyörässä ei ollut ilmansuodattimia, etu-umpio laiton ja ylitehoinen sun muuta kivaa. Jotenkin meni luottamus nyt, ei oikeen tee mieli ajella
Jatkan rojektia ja ilmottelen mitä löytyy..
26.6.2008 15:35
Joo no ihan muuten ok paitsi tyhjäkäynti kuulosti laiskalta 1500rpm:ssä ja nyt ei enää pysy tyhjäkäynnillä , muuten kyllä käy kunhan kaasua antaa. Myös vähän röpeltää ''tehopiikin'' kohdilla, noh pitää synkrottaa kaasarit uusiks.
27.6.2008 11:55
Tyhjäkäyntihän meni koska oikeanpuoleinen pytty pimeä. Toivottavasti vain tulppa...
Kellään ois myydä halvalla suoraan sopivia rähinäputkia? Suoria, porattuja ym ym!
E: En tiedä vastaileeko kukaan mutta nyt toimii tulpan vaihdolla. Tyhjäkäynti pysyy välillä hyvänä, välillä ei pysy, mutta ajossa ei mitään ongelmia. Laiskasti vaan kaasukahvastai vaikka 2tonniin tyhjäkäynti, eihän siitä haittaakaan ole? Synkronointi ei oikeen enää innosta.
27.6.2008 23:28
Se röpellys palaa vielä, oma vehkeenikin alkoi yhtäkkiä röpeltämään siinä 9000-12000 paikkeilla. Tulppia sitä heti epäiltiin joten menivät heti vaihtoon ja pystyi noin 500km ajamaan kunnes ongelma palasi, sekä moottori kävi kumman laiskasti yläkierroksilla eikä pysynyt kunnolla tyhjäkäynnillä. Siinä kaikki säädöt kävin läpi ja ainut mikä näytti auttavan oli kärkien säätö, välykseksi 0.35mm ja johan kone kiersi niin pirun iloisesti, tyhjäkäyntiäkin alkoi löytyä 800 ylöspäin.
Jos nyt jostain satut putket löytämään ja rahantarve on ylitsepääsemätön voin kyllä käydä hakemassa nuo vakioputket sulta pois.
27.6.2008 23:30
Kiitos tosta kärkijutusta!
Ehei en myy vakioita
( ne on vielä melkein uudet ) Enkä myöskään telo, siksi haenkin toisia ns. kaupunkiputkia
Pitää vaan toivoa ettei noita kärkiä kovin helposti tyri, siinä sitte kusi sukassa kun sytytys pielessä. Omia taitojani epäilen siis.
28.6.2008 12:44
Tsekkasin sen pytyn tulpan minkä vaihdoin, nokinen, noki lähti helposti paperilla pois mutta alta paljastui ettei ole muutenkaan hyvin palanut. Eikai se vaan piru polta öljyä? Ja miten se voi olla mahdollista kun juuri kone tsekattu.
28.6.2008 15:29
Sanoit venttiili remonttia suorittaneesi? Vaihdoitko/tarkastitko venttiilivarrenkumit etteivät ne ole kovettuneet? Silloin ohjureiden kautta tunkeutuu jonkun verran öljyä ja mitä väljemmät ohjurit ovat sitä enemmän. Misssä kunnossa öljyrenkaat? Savuttaako kun antaa kaasua?
Nyt vähän omaan huoltoon, m-rengas sarjoja ja ohjureita odotellaan. Tuli tossa viime viikolla muut hilut ja kappas olivat lähettäneet kaikki 3 venttiiliä, 2pako- ja 1imuventtiili. Soitin sinne ja selittivät etteivät enää saa tarvikeventtiilejä ja toinen pakoventtiili on kuulemma Honda xr80:stä, mutta on mittojen puolesta täysin identtinen. Ja nyt näyttäisi siltä ettei Suomenmaalta saa enää kuin alkuperäisosana venttiilejä Brandtilta.
28.6.2008 15:38
Ne on kyllä tarkastettu, itse toimin altavastaajana kun ammattilaistuttuni hoisi homman. Savua ei tule kylmänä, lämpimänä vähän joskus, 50km lenkin alussa hieman, lopussa ei ollenkaan, välillä pientä. Ailahtelee kovasti.
Hmm omat ventiilini maksoivat 10e kpl joten tuskin brandtilta? Pitänee kysellä mistä olivat jos siitä jollekkin apua.
Pitänee vielä puristuspaineet tsekata kun saan jonkun kaveriksi kaasua vääntämään. Kele jos ohipuhaltelee tai venttiilit taas sooseissa
E: tsekkasin kärjet ( en säätänyt ) 0,35 oli sivusta katottuna vasemmanpuolinen, oikeen puolinen oli ihan kiinni taikka 0,05, 0,10 ei ainakaan mennyt ja pienempää en löytänyt.
toisen pytyn tulppa aivan perfecto seosta myöden.
28.6.2008 23:38
Tuosta jarruhommasta oli jotain kyselyä, sain juuri hitsattua kiinnikkekappaleen läjään.
Jarrusatulana mulla on tuossa Suzuki TS 125 R -94 satula, perus Nissinin kaksmäntänen. CB TD:n satula olis ollu paras vaihtoehto mutta kun taitaa olla nämä värkit liian kestäviä, ei tullut missään purkuosissa vastaan. Samaan hintaan olisi kyllä saanut vaikka Brembonkin satulaa mutta kaikkiin niihin näytti olevan jarrupalat sikahintaisia jatkoa ajatellen...
Jarruletkuna on Derbi GPR 125 -05 teräspunosletku. Pääsylinterinä ja kahvana on TD:n romppeet muokattuna (mahtuu juuri ja juuri alkup. ohjaustangolle). Myös oikean puolen sähkökahva on TD:n muokattu kun en alkuperäistä viitsi tuhota, jarrukahvarunko on samaa kappaletta sähkökahvan kanssa T -mallissa.
Päätin yrittää viritellä tuota ensin alkuperäiseen keulaan, jos ei tule tuon tekemäni kiinnikkeen kanssa mitään niin sitten alan tekemään kiinnikettä TD:n keulaan johon sen saa huomattavasti yksinkertaisemmin kiinni. Tuo oma kiinnikke kiinnitty alkuperäisn jarrusatulan alimpaan pulttiin molemmin puolin ja lisäksi alla olevaan mittarinvaijerin hjausraudan kiinnikekohtaan läpipultilla. Koko systeemi seurailee keulaputken muotoja ja jarrutuksesta syntyvä voima pitäisi jakautua suoraan keulaputkeen nojaavaksi ja pulttien kautta meneväksi jos tuo kaavailemani homma onnistuu, jarrusatulan oma kiinnike siis nojaa keulaputkeen (nyt joku huomauttaa ettei systeemi voi toimia tuolla tavoin ja perustelee syyn...?). Tuo kiinnike taasen on tehty 5mm ja 3mm latasta sekä kahdesta papiskan männäntapista. Laittelen huomenna jotain kuvaa tuosta kunhan saan viimeisteltyä kiinnikkeen ja kytkettyä sähköt oikein. Jos ei tule kuvia niin lähdin koelenkille eikä systeemi toiminut kuten pitäisi...
Hintaa satulalle ja teräspunosletkulle tuli ~60¤ postikuluineen.
29.6.2008 13:44
Outo peli outo peli, nyt pysy hyvin tyhjäkäyntiä kylmästä alkaen, ja jopa ajolenkin jälkeen! Savua ei tullut kun aina välillä tarkistin. Liian vähän näyttänyt nopeusmittarikin alkoi näyttämään sigman kanssa samaa km/h lukemaa joka vauhdissa, ja sigma heittää oikeasta 3km/h 80km/h vauhdissa.
Ykkösellä tuntui välilä kakistelevan tehoalueella, muilla vaihteilla vetää sen railakkaasti.
1.7.2008 20:14
Toimi jo hyvin 40km mutta sitten taas oikutteli. Vasen puoli edelleen kunnossa, oikealta syö tulppaa mikä aiheuttanee röpellyksiä, savutusta ja paukahtelua. Uudella tulpalla ei tee sitä. Puristuspaineet katoin juuri, 10,5kg cm2 oli oletus, kymppiin meni molemmat, millin huonompi oli kunnolla toimivassa pytyssä, nehän lienee ok silti?
Eli kärjistä vielä kysyin, kun soliferpoika sitä 0,35mm ehdotti ja se oli siinä vasemmanpuoleisessa, niin se pitäisi laittaa myös oikeanpuoleiseen kärkeen?
Vähän jeesiä, 2t tekniikka tuli jo suhtkoht tutuks mutta hyppy 80 luvun 4t tekniikkaan vähän kääntyy hitaasti.