Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

3.6.2008 22:17

Haynes antaa uusien levyjen paksuudeksi 3,00mm ja vaihtorajaksi 2,6mm joten niiden pitäisi olla kunnossa. Omat levyt taisi mitatessa olla jotain 2,8-2,9mm. Jos kytkimen kanssa ongelmia niin vilkaise myös jousien pituus niiden ollessa vapaana, vaihtoraja on 33,1mm tai alle ja uudet jouset 34,2mm.

11.6.2008 19:30

Noniin, ensi viikon alkupuolella olisi tarkoitus tarjota tuota cb:tä katsasusasemalle jos vaikka hyvällä tuurilla kilvetkin saisi...

Tuo nokkaketjun "säksätys" vielä mietityttää, se vaikuttaisi aiheutuvan siitä että jännitys siirtyy tietyssä kohdassa nokkaketjussa sen kiristimen puoleiselle osalle jolloin ketju kiristyy ja löystyy painaen nokkaketjunkiristintä.

Tuo tuntuisi aiheutuvan siitä että nokka-akseli tietyssä kohdassa kääntyy venttiilijousien voimalla pienen matkan kampiakselilta tulevan vedon sijaan. (toinen imuventtiilim ja toinen pakoventtiili sulkeutuvat)

Mikähän tuon äänen lopullinen aiheuttaja sitten on, tuo ilmeisesti jossain vaiheessa uusiksi hiottu nokka vai mahdollisesti kulunut nokkaketju taikka nokkaketjunkiristin. Kumpikin kyllä vaikuttaisi olevan ok ja ei oikein tiedä kumpaa alkaisi mahdollisesti uusimaan kokeilun vuoksi... Ideoita? Ääni pahenee koneen lämmetessä.

12.6.2008 16:38

Juuri tuo ääni minuakin mietitytti, äänen syntyperästä en ole niinkään varma. Mutta äänen poistamiseen minulla tämä konsti toimii, elikkäs lämmität moottorin, jonka jälkeen otat sähköpuolen kopan irti. Sitten väännät kampiakselia vastapäivään kunnes näen siitä reijästä että "nokan" viiva ja vauhtipyörästä "2.0 F"-viiva osuvat kohdikkain (tai vastaavasti otat venttiilikopan irti ja katsot kohdan jolloin oikea imuventtiili aukeaa). Nyt löysää ketjun kiristysmutteri ja anna pultin pyöriä vapaasta(säätyy itsestään) ja samalla kun kiristät mutteria käännä säätöpultti hieman vastapäivään. Ja näin, nokkaketjun pitäisi olla oikealla kireydellä ja äänen kadota.

Kävin kantta näyttämässä naapurissa asuvalle autoharrastelijalle, joka sitten totesi että kannattaa kaikki venttiilien osat vaihtaa. Siitähän sitten alkoi jumalaton metsästys, Brandtilta ventiilit 37¤/kpl, ohjurit n.15¤/kpl, varrenkumit 8,50¤/kpl, mitä riistoa sanon minä! Mutta minkäs sille voi? Stormilla oli kuulemma 1 molempia venttiilejä varastossa, eivätkä tilaa enää. Löysin kuitenkin vähän halvemmalla ventiilit, kumit ja tiivisteet että nyt viimein pitäis kaikki hilut olla tulossa. Kalliiksihan tuo tulee mutta kyllä CB on sen arvoinen.

Niin asiasta kolmanteen, jos jollain sattuisi olla nurkissä pyörimässä orvot vakioputket T-malliin, pistäköön yv:tä.

12.6.2008 16:43

EMC:ltä kannattaa kysellä venttiilejä. Tai jos on hinkua suurempaan DIY:hyn niin istuta jonkun toisen vehkeen venttiilit :P.

12.6.2008 18:05

Soliferpoika kirjoitti:Juuri tuo ääni minuakin mietitytti, äänen syntyperästä en ole niinkään varma. Mutta äänen poistamiseen minulla tämä konsti toimii, elikkäs lämmität moottorin, jonka jälkeen otat sähköpuolen kopan irti. Sitten väännät kampiakselia vastapäivään kunnes näen siitä reijästä että "nokan" ...


Eipä ole suurta vaikutusta, kaikki säädöt ja muut käyty kyllä useampaan kertaan lävitse aikoja sitten ja nokkaketjun ja kiristimen osatkin tullut tarkastettua "muutamaan" kertaan...

Lähinnä nyt arvailussa että kumpi on finito, nokkaketju vai kiristin. Kumpikin nimittäin vaikuttaisi ääntä lukuunottamatta olevan vielä kunnossa.

Edit: Kiitoksia oikestaan tosta viestistä, yksi seikka siitä laittoi ajattelemaan ja löytyi nyt ainakin yksi kasausvirhe sen ansiosta joka voisi aiheuttaa tuon ja sain jo sen hiukan hiljenemään. Vielä kuitenkin säksättelee.

Miten kova tarve sulla on vakioputkistolle ja mitä varten? Jos kova tarve vakioputkistolle ja venttiileille ynnä muille hilppeille niin kannattanee miettiä jo ulkomaantilausta, taisi englanninputiikista maksaa venttiilit 8-10£, riippuen ottiko tarvikkeena vai alkuperäisenä...

Edit 2. jaaha, ajatuksella kun luin niin olitkin jo vissiin hankkinut nuo.

13.6.2008 16:45

Ei ne putket nyt ihan välttämättömät ole kyllä noilla suorillakin ajelee, mökä on vaan niin jumalaton, tunninkin ajo 7000rpm soi korvissa ainakin seuraavat 30min. Ja tulevaisuutta ajatellen, laitan tuon varmaan jossain vaiheessa museorekisteriin.

16.6.2008 19:15

Noniin, pyörä on käyty katsastamassa ja kilpikin ruuvailtua paikoilleen. Tökerön näköinen tuo EU-kilpi mutta alkuperäinen rek.nro oli varattu niin eipä saa alkuperäisenoloistakaan kilpeä enää tuohon. Näyttää olevan tarkka nykyinen katsastus, ei tarvinnut edes avainta kaivella taskusta tai laskea pyörää pois peräkärryltä... Runkonumeron lukeminen taisi olla ainoa syy raahta koko pyörä edes konttorille.

12Kw tuli papereihin ja ajoneuvoluokaksi kevytmoottoripyörä, joten pitänee tuota käyttää penkissäkin mutkin. Jos saan säädeltyä tuon kohdalleen niin aikaisintaan torstaina voisi penkittää.

Nyt kun pääsi tiellä ajamaan pikkulenkin niin huomaa että säädettävää tuossa myös riittää, tuntuu että pyörä käy välillä ihan hemmetin laihalla ja vasemman pytyn sytytys pätkii. Välillä taasen käy ilman mitään ongelmia. Sähköpuolen tarkastin ja bensapuolelta puhdistin hanan ja tarkastin letkut, kaasarit on putsattu vasta. Huomenna sitten kokeilee noiden vaikutusta ja ihmettelee lisää. Paras teho tuossa tuntuu olevan 8000rpm molemmin puolin, 9000rpm jälkeen ei ole enää mitään kun tuli sitäkin tuossa varovaistesti kokeiltua...

Soliferpoika: Jos museorekisteriin meinaat niin kehoitan alkamaan varmaan jo nyt paksun tukun tuohta...
Riippuen tietenkin pyörän kunnosta ja museotarkastajassa on museopyörän ja vanhan käyttöpyörän välillä yleensä kohtalaisen suuri ero osien kunnossa ja ulkoasussa.

21.6.2008 22:21

Hei!

Olisi kysyttävää yleisesti tälläisestä pyörästä, isä haki tänään tälläisen meidän sukulaiselta mikä on ollut tallin perukoilla jo monisen monta vuotta. Elikkä ensinnäkin moottori on irroitettava ja avattava täydellisesti, katsoa mitä sinne pitää vaihtaa ja mitkä ovat osat ovat hyvässä kunnossa (tuskin mitkään). Mitä muuta olisi hyvä katsoa ennenkuin tuota lähtee tuuppailemaan käyntiin, tietysti siis kaikki vaijerit uusitaan ja etujarru laitetaan toimimaan (kahva puuttuu ja vaijeri ei liiku) ja mistä tähän kannattaa lähteä metsästämään varaosia, kaikkia koneen puolelle ja muutenkin yleisesti?
ja onko tässä cb125k5 mallissa kenties sähköstartti vai miksi on nappula tuossa oikeanpuoleisilla nappuloilla siinä missä nykypyörissä on sähköstartti?

Sitten kysyisin että miten saan tietää mitä vuosimallia tuo meidän pyörä mahtaa olla?
Rungossa oli joku lätkä missä luki malli Honda cb125k5 ja paino 277kg ja sitten joku numerosarja mikä tuli myös otettua ylös.
ja mistä kannattaisi lähteä etsimään esim räjäytyskuvia sun muita purkaamista ja kasaamista helpottavia tekijöitä ja mistä saan tuollaisen "HONDA" lätkän tankin kylkeen sekä "125" lätkän tuohon ilmanputsarin koppaan, kuin toiselta puolelta puuttuu nuo molemmat.

Millä aineella mahdan saada ruosteen pois tankin sisältä? siellä kun sellaista näytti olevan ja pahalta sisusta todellakin haisi =D

22.6.2008 1:51

Sytytysosat kannattaa katsella läpi kaikkinensa, voi helpottaa kummasti ensikäynnistystä. Brandt on hyvä apu varaosia ja neuvoja tarvittaessa.

Taitaa olla K5 mallissa sähköstartti. Niistä ei ota kukaan enää selvää missä mallissa se oli ja missä lähti pois ja missä tuli takasin :D.

22.6.2008 12:41

Tume34 kirjoitti:Sytytysosat kannattaa katsella läpi kaikkinensa, voi helpottaa kummasti ensikäynnistystä. Brandt on hyvä apu varaosia ja neuvoja tarvittaessa.

Taitaa olla K5 mallissa sähköstartti. Niistä ei ota kukaan enää selvää missä mallissa se oli ja missä lähti pois ja missä tuli takasin :D.

selvä, ja ainakin nappula siihen näyttää olevan tuossa oikeanpuoleisten katkaisimien kohdalla mutta siitä ei mitään johtoja lähtenyt :P ja muutenkin pyörä täytyy nyt pestä kunnolla liuottimella koska äiti (pyörä siis äitin äidin veljellä ollut)eilen sanoi että se on siellä vajassa seissyt yli 25 vuotta :D että voi olla aika huonohkossa kunnossa kaikki osat :P edelleen kaipaisin apuja miten saan ruosteen pois tankista? ja mistä lähteä hakemaan noita kromi lätkiä tankkiin sekä ilmanputsarin koppaan.

Käykö tuohon etujarruvivuksi ihan minkälainen vipu tahansa? takajarru siinä toimii moitteettomasti, mutta etujarru vaijeri ei edes liikahda vaikka kuinka vetää :/

23.6.2008 2:38

KooVitosessa on sähköstartti.
En muista mitä ainetta joku joskus mulle kehunut että sai ruosteet hyvin pois tankista jonka jälkeen pinnoitti sen jollain aineella ettei enää ruostu. :D

Ulkomailta saa parhaiten osia:
http://www.davidsilverspares.co.uk/
http://www.cmsnl.com/
http://www.ebay.com/

23.6.2008 11:31

no voi hitsi, olis kyllä todella hyvä jos muistaisit tai saisit jostain tietoosi tuon aineen nimen :P pääsee sitä itekkin sit osteleen ja pyörää alkaa kunnostamaan. mites nuo koneen laakerit ja muut koneen osat? onko niitä suomessa mistään saatavilla vai joutuuko ulkomailta ostelemaan sit? olis kiva jos sieltäkin sit esim yhestä tai kahesta puljusta sais niitä ja muitakin osia niin ei tarvii yhtä osaa tilata yhestä liikkeestä ja toinen osa toisesta kun sit tulee nii helvetin kalliiks ku kaikkiin postit :( tänään varmaankin saa oma cb liuotin ainetta päällensä että lähtis ees vähä liat pois siitä päältä et pääsis sit koneen ja ulkosien osien kimppuun :P

23.6.2008 17:24

Käy kyselees autotarvikeliikkeistä ym. sellasta ainetta millä saa ruosteet pois tankista, kyllä ne varmaa jotain osaa antaa sulle. :D

Määkin vähä taas kasailin pitkästä aikaa CB:tä kasaan, ei oo täs juhannuksen ym. häpeninkien takia kerinnyt oikein. :D
Pitäis sähköjä vähä käydä läpi kun joissakin paikoin vedelty teippivirityksiä.. :)

Yritetään että projekti valmistuis elokuuksi, niin pääsisi veteraaniralliin pöristeleen. ;D

24.6.2008 11:47

Dodii, nyt on tullu joku 1000 km mäntien vaihdon ja porautuksen jälkeen. Vähän se pitää yläkerta ääntä, kuvauksen perusteella samanlaista mitä Tunturikuskilla. Ei nyt mitää hirveen kovaa kuitenkaan, mutta kuulee kuitenkin. Vois kokeilla sit nokkaketjun kiristystä.

Ja sitte kans vuotaa, sylkeny jostain tiivisteenraosta, näkyy vaa siin sylinteris kuivuneet bensat. Kans käyrä tai todennäkösemmin vaan evonnu kiristyksen kanssa. Kattoo illalla. Samal vaihtais vaik öljyt, tsekkais venttiilinvälykset ja sen nokkaketjunkiristyksen...

sTomi, kerros vähän tästä veteraanirallista. :D

24.6.2008 12:14

teeemuu kirjoitti:Vähän se pitää yläkerta ääntä, kuvauksen perusteella samanlaista mitä Tunturikuskilla. Ei nyt mitää hirveen kovaa kuitenkaan, mutta kuulee kuitenkin. Vois kokeilla sit nokkaketjun kiristystä.


Varmaan selviää piakkoin että johtuiko tuo nokkaketjun kireydestä, vaihdan kiristimen kunhan saisin tuon kiristimen kotia asti. Nokkaketjusta tuo tuskin johtuu, ei sen pitäisi olla 34tkm ajettuna ja mahdollisesti jo kerran uusittuna vielä vaihtokunnossa.

Edit. Ai niin, nestejarrupuristin ja teräspunosletku on myös matkalla, pääsylinteri, säiliö ja kahva jo on. Pittää kahtoa laitanko nykyseen keulaan nuo romppeet paikalleen vai vaihanko TD:n keulaputket, vai risteytänkö nykyisen ja td:n keulan osista sekasikiömallin.