Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

30.5.2008 22:30

+ galleriassa kuvia omasta cb:stäni jos jotain kiinnostaa.

31.5.2008 14:08

Minä en kyllä ymmärrä mitenkä te onnistutte särkemään CB:n, itse kun en siinä onnistunut mitenkäänpäin 14tkm aikana :F.

Karpov: On vakioputkissa paljonkin rautaa jotka ruostuu kohtuuhelpostikin irti ja rupeavat sitten kolkattelemaan.

31.5.2008 14:24

No hyvä tietää, mutta eipä se kilinä paljon häiritte :D Itte kun nyt en kerkee tota aukomaan, kyselin korjaajalta ja kehu että kalliiks tulee, voi mennä yli pyörän arvon. Juurihan kattelin että mäntiä saa 30 eurolla, porautuskaan ei paljoa maksa ja näinpoispäin. Onko sitten kiertokanki / kampiakseli kalliita vai kestääkö purkaminen kauan?


äh äh äh ja äh piti olla varma pyörä.

1.6.2008 15:08

Joopa joo. Aika kiven alla noi hondan osat. Voe mahotonta! Pitää ilmeisesti ihan soittaa stormille ja kysellä ylikoon mäntiä, luettelossa ei ollut niistä mitään mainintaa. Venttiilijä ei myöskään ole siinä vihossa.
Hondan koneen tehojen repiminen saattaa olla hiukan kova homma.. Vaikka osia löytyiskin niin kovin on pienet toleranssit. Venttiili kokoa ei hirveesti pysty kasvattamaan, sitten kun jostain vielä selviäis isompien cb hondien venojen koko(kuvittelisin että ovat 125 identtisiä mutta isommalla halkaisijalla ja ehkä pitemmät) Eiköhän tuo tuosta. Sähköt pitää kyl vetää alusta loppuun uusiksi, niin monesta kohtaa "rempattu" noi johot. Puola vaihtoon jne jne.. Pitäis olla enemmän aikaa ja rahaa :)

1.6.2008 17:33

Siis CB:hän on loistava viritysaihio? Parhaimmillaan heittää Rebelistä 250cc koneen hilut kiinni.

Taisi olla niin että pakoventtiilejä saa kyllä suomesta, mutta imuventtiilit pitää tilata vissiinkin belgiasta, ja ne maksaa hunajaa. Mäntiä saa viimeistään brandtilta, tosin ovat hinnoissaan nekin siellä puljussa.

Karpov Siinä remontissa maksaa jos kampiakselin keskimmäinen laakeri on paskana, ei ole mitenkään helpoin homma vaihtaa kun koko kampura purettava osiin.

1.6.2008 22:22

Taitaa sleepperin CB olla vanhempaa vuosikertaa kuvien perusteella, elikkäs B6 ja niinollen vanhalla koneella jossa mm. nokkaketju kulkee sivussa eikä sylintereiden välissä. Tuohonkin kyllä saisi melkein heittämällä isompien aikalaistensa mallien yläkertaa mutta jo niiden etsiminen voi olla kohtalaisen työlästä. Ei taidettu tuoda suomeen muuta kuin 125cc versiota aikanaan. Taitaa myös kierrosten kesto ja luotettavuus jäädä uudemmasta mallista.

Kyllä noita osia saa ihan järkihintaankin mutta se on totta ettei kaikkea välttämättä Suomen puolelta löydy. Kannattaa kuitenkin myös kysyä brandtilta, tuntuu että joskus hinta on jopa kohdallaan (XR ketjurataspaketti 65¤, ja sen mukana tulleen ketjun ohjehinta stormilla jo 90¤). CMSNL ja DavidSilverSpares tuntuvat myös olevan ihan luotettavia kauppoja jos menee ulkomaantilailuksi, ensinmainittu tosin taitaa myydä ihan Hondan listahinnalla osia ja jälkimmäinen hiukan halvemmalla, sekä alkuperäis- ja tarvikeosan.

Tuosta rebelistä tuli mieleen että kuinkakohan sen yläkerrasta saisi irroiteltua tehoa, vakionahan siinä on samaa luokkaa kuin 125 CB:ssä... Taisi myös ajoitus olla eri mutta lienee yksi mielenkiintoinen kokoonpano voisi olla 125cc alakerta( & sähköt), 250cc sylinteri, männät, kansi laiteltuna, 125cc nokka-akseli hiottuna. Silloin saisi säilytettyä 180° ajoituksen ja oikeastaan vain iskutilavuus kasvaisi, kannen ja nokka-akselin (nokan korkeuden vara 125cc vs 250cc kansissa?) sovittelu taasen kysymysmerkki.

1.6.2008 22:29

Tuohonkin kyllä saisi melkein heittämällä isompien aikalaistensa mallien yläkertaa mutta jo niiden etsiminen voi olla kohtalaisen työlästä. Ei taidettu tuoda suomeen muuta kuin 125cc versiota aikanaan.

Ai Honda CB:tä ei tuotu isompaa kuin 125cc versiota aikaanaan? Kyllä Suomesta wanhempiakin cebbejä löytyy isompina, ehkä myös pari k4-mallisia 125cc:ia jotka ovat harvassa..;)

Eipä taida esim. 350 CB:stä saada yläkertaa tälläiseen koska niissä menee nokkaketju keskeltä toisin kuin vanhan mallisissa(<-75) cebeissä vasemmalta.
Sama varmasti pätee muihinkin isompiin kuin 125cc twinipyttyihin Hondalta.
Taisin katsella joskus jostain ameriikan ebaysta 175cc mallista CB:tä: rungoltansa tankkia lukuunottamatta samannäköinen, mutta koneellisesti erilainen esim. tuon nokkaketjun sijoituksen suhteen ym.

Twini-malleihin voisi sopiakin isommat alakerrat kun nokkaketju menee keskeltä.. ::think

1.6.2008 23:06

On suomeen tuotu CB 250, sekä N-versiona (2syl) että RS:änä eli 1-syl.

1.6.2008 23:49

Puhuin noista vanhalla mallilla olevista koneista, juurikin 125-160-175cc malleista. Mutta en niihin tarkemmin ole perehtyny ja niistä siis tiedä.

CMSNL:än räjäytyskuvia ja osaluetteloa selailemalla kyllä näytti samoja osia ainakin 125 ja 160cc malleissa mutta ilmeisesti kyseessä on ensimmäisen sukupolven CB:n kone, eli vielä K5/B6 konetta vanhempaan malliin (CB93). K5/B6 taasen näyttää että koneen lohkot ja kampiakseli olisi käytössä vain 125cc härpäkkeissä. Erehdyin siis tusota isompien koneiden vastaavuudesta, olisi arvatenkin pitänyt hiukan perehtyä asiaan ennen luulotiedon kirjoittelua :)

Ja noista maahantuoduista puhuessa tarkoitin näitä mahdollisesti samaan koneeseen perustuneita laitoksia, kyllähän noita isompia CB malleja on tuotu paljonkin mutta ovat koneiltaan jo erilaisella rakenteella. Tosin nyt näyttää eli nuo mallit joita tarkoitin olivat nekin jo erilaisella koneella. Tarkoitin näitä 60-70 luvun tuotteita.

Twinin lohkoihin näyttäisi myös perustuvan useampaakin eri 250cc mallia 80-90 luvuilla josta voisi joku halutessaan alkaa yläkertaa metsästämään :)

2.6.2008 12:02

Tume34 kirjoitti:Karpov Siinä remontissa maksaa jos kampiakselin keskimmäinen laakeri on paskana, ei ole mitenkään helpoin homma vaihtaa kun koko kampura purettava osiin.


Kiva aina spekuloida, mutta millähän todennäköisyydellä sieltä on vääntynyt sitä sun tätä kieroon kun toinen pytty lakkaa toimimasta?

2.6.2008 14:43

Fifty-fifty: Joko on tai sitten ei ole :D.

No ei. Hyvällä säkällä selviät ihan vaan m-renkaat uusimalla, vähän huonommalla porautus ja uudet männät sisään.

Yleensä sieltä särkyy sitten enemmän kun öljypumppu lakkaa toimimasta, tai mistäs sitä tietää jos on kampikammio täynnä rautaromua joka on sitten ensin särkenyt sopivasti kaikki laakerit, kulkeutunut yläkertaan ja syönyt venttiilikoneiston, josta jatkanut kulkuaan aina takaisin ö-pumpulle ja särkenyt senkin.

No okei, se mahdollisuus on hyvin pieni, ei pelotella enempiä. Varmaan valaisee aika paljon kun otat sen myllyn auki, ei ole mitenkään paha urakka. Parituntia ja se moottori on pöydällä yläkerta levällään, jolloin selviääkin aika hyvin suurimmat vauriot.

2.6.2008 19:56

Joo toi on vanhaa modelia. Ja yllättäen jakokettingin puoleinen mäntä on käyny kuumempana. Venttiileille periaattees riittää läppäys, jos ei meinaa löytyä. Laakereis ei pahemmin löytyny välyksiä, paitti kytkin akselin laakeri, aika finito(haulit tuli pahlle kun avas motin). Kansi käy melkeen joka tapaukses kansi leipurilla, itte en lähe vingulla jne ajelemaan kun en omista virtaus penkkiä ja töihin en mitään mopon kantta kehtaa mukaan ottaa. :) kaasari puoli on kans arvoitus, imusarjan jos rakentelis jostain alu palikoista tai sitten ihan perus raudasta. Olis toi cagivasta ylimääräseks jääny tehdas uusi 34mm mikuni. Suuttimien kanssa varmaan menis ikuisuus leikkiessä, mutta ei loppus soppa kesken. Tämän takia sitten tarttis isompaa venaa, enmmän nostoa jne jen.. vai laittaisko kasaan vanhoilla 18mm(?) kaasareilla. 2 kaasarin säätäminen on vaan niin hermoja raastavaa touhua et huh huh. Sytkä puoli ihan hakusessa, tekiskö ihan mielenkiinnosa kärjettömän sytkän? ja 12v luonnollisesti.. vai kärjet ja org 6v?
Antakaa ideoita :D

2.6.2008 21:48

Hommailet 2x kiinakaasareita, jotain 22mm tai sitten kiinamönkkäristä keihinkopio-28mm tuplat. Ei lopu menovesi kesken.

Sytkäksi koita saada patentoitua kärjetön.

3.6.2008 14:25

Jos joku muuten haluaa luopua CB:stään niin olisin kiinnostunut. Ei haittaa vaikka olisi vikainenkin, malli vaan olisi hyvä olla viimeisin eli TD.

3.6.2008 20:54

Nyt on T-mallin kone levällään, en olisi uskonut että tuon purkua voisi verrata leegoilla leikkimiseen, aikaakaan ei mennyt montaa tuntia. Onnekseni mitään muuta vaihdettavaa en löytänyt kuin tiivisteet ja m-renkaat. Sylinteri ja laakerit olivat aivan uuden veroiset. Tosin pakokanava, männänlaki ja venttiilit ovat jumalattoman karstan peitossa, pitäisi nyt tähän hätään jostain taikoa venttiilipihdit puhdistukseen.

Mutta tietääkö joku kuinka paksuja ovat uudet kytkinlevyt? 5kpl kulutuspinnasta mustunutta levyä löysin ja jokaisen paksuudeksi mittasin 3.00mm tasan. Ovatko levyt siis uuden karheat vai onko käynyt hassu sattuma?