Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

24.5.2008 22:10

Päivitystä rojektiin.

Olisi pyörä ollut jo jonkin aikaa katsastuskunnossa mutta avasin taas konetta että tarkistan vielä nokkaketjunkiristäjän kunnon kun sen verran raksutti.

No, kiristäjä vaikutti olevan kunnossa mutta tiputin mutterin kampikammioon, niinpä lohkoja avaamaan kun kerta tiivistesarja oli valmiina(toisen pyörän taka-akseli kävi kätevästi vauhtipyörän/magneeton ulosvetäjästä kun oli sopiva hienokierre...)

Ensimmäisenä havaitsin Tume:n olevan oikeassa öljypumpun suhteen, pari viikkoa sitten avasin kytkinpuolen ja puhdistin öljysihdin. Nyt jostain ihmeen syystä öljypumpun suodatinverkon reunuskumi oli LIUENNUT öljyyn ja sihti täysin tukossa, en olisi tuota avannut ellen olisi sitä mutteria tiputtanut niin taisi tulla kone pelastettua sen osalta...

Toinen havainto taasen selitti sen mystisen metallinkappaleen joka aiemmin tuli öljyjen mukana sekä sen että koneen lohko on sarjanumeroimaton.
En ole ensimmäinen koneen remppaaja, mutterit olivat nylpääntyneet ja lohkon pikkukolota löytyi vielä toinekin metallikappale pudottamani mutterin lisäksi. Jonkun aikaa tuli tuolle etsittyä paikkaa koska kaikki osat koneessa vaikuttivat olevan kunnossa. Lopulta sitten löytyi sen todennäköinen alkuperä...


Tuossa kuvaa siitä, eli ilmeisesti jollain aiemmalla omistajalla kone on iskenyt kunnolla juntturaan ja kiertokanki pahasti solmuun & kappaleiksi. Hatunnosto sille joka tuon on vielä korjannut, kone kuitenkin pyörii ja toimii nyt kunnolla. Tuo yksittäinen kappale vain jäänyt jonnekkin koneen pikkuonkaloon. Ilmeisesti myös toinen lohko vaihdettu silloin, voisi selittää sen että ei löydy sarjanumeroa jos kerran myyty varaosana.Kuva

Jos jollakulla on parempi ehdotus metallinkappaleen alkuperäksi tai hyvä selitys miksi öljysihdin reunus on liennut, kertokoon sen :)

25.5.2008 22:06

Mitä asioita kannattais ottaa huomioon kun menee katsastamaan ja koeajamaan 80 luvun T mallia?

26.5.2008 17:32

Kun vehje liikkuu hallitusti ja kaikki toimii, kuten vilkut, ajovalot, jarrut, äänimerkki, ohjauslukko ja muut tärkeät nippelit. Ohjauslukon takia olisivat hylänneet oman CB:ni, mutta onneksi se pienellä röpeltamisella alkoi toimimaan.

Ei kellään olisi räjäytys kuvia T-mallin moottorista, pääsisi vähän etukäteen tutustumaan. Nyt rupesi sylinterin että kannen tiivisteet vuotamaan niin pahasti, että päätin aloittaa kesän alkuun täyspäisen moottoriremontin.

Vinkkejä ja mitä tulisi ottaa huomioon?

26.5.2008 17:43

Huomasin viestissäsi jopa ivallisia piirteitä mutta no, tulkinnallinen asia. Meinasin lähinnä moottorin ja vaihteiston toimintaa, niiden ääniä ja totuttua rytmiä. Sellaista juuri tuolle pyörälle ominaisia juttuja.

26.5.2008 19:37

Vanhemman mallin moottorin purku on kohtalaisen suoraviivainen operaatio. Meinasitko käyttää lohkotkin auki vai vain pelkästään yläkerran?

Tuossa uudemman mallin räjäytyskuvat, moottorissa on eroa hiukan mm. kytkimessä ja sähköpuolella ja vaihteiston prikoissa.

Kannen avaaminen on oikeastaan naurettavan helppoa ilmajäähypelissä, melkein ainoa asia minkä voi tehdä pieleen (nokkaketjun taikka mutterien alakertaan tiputtamisen lisäksi) on kannen pulttien kiristäminen, ja sekin lienee kohtalaisen vaikeaa saada väärin. Omassa tapauksessasi lienee ensisijaista selvittää syy minkä takia tiiviste vuotaa. Nakkaan myöhemmin illalla kuvan tuosta kannen pulttien kiristysjärjestyksestä sekä momenteista. Nokkapukit voivat olla tiukassa mutta irroitettuasi pinnapulttien mutterit pyöräytä konetta kertaalleen niin ne irtoavat. Tietenkin myös moottorin huolellinen pudistaminen ja tiivistesarjan hankinta ennen avaamista on tärkeää. Älä hävitä pinnapulteissa olevia tiivisteitä ja holkkeja, niitä löytyy lohkon ja sylinterin sekä sylinterin ja kannen välistä ja voivat olla pottumaisia etsittäviä hiukan epäjärjestyksessä olevan autotallin lattialta. Moottori tulee irroittaa rungosta jos meinaat kantta käyttää irti kuten ilmeisesti aiot. Irroittaminen onnistuu yksinkin mutta kaveri on mukava olla apuna kannattelemassa moottoria viimeistä isoa pulttia irroittaessa. Pakoputket, tankki ja kaasarit irti, vaijereista ja sähköjohdoista puhumattakaan ennen moottorin irroittamista. Jalkatapit täytyy myös löysyttää ja kääntää alas taikka irroitta kokonaan.

Ohjetta voin täydentää sen mukaan aattelitko avata lohkot vai pelkän yläkerran.

Karpov: hiukan vaikea nyt suoraan kertoa mitä katsoa kun alkavat olla yksilöitä jo tämänikäiset vehkeet. Tyhjäkäynti tasaista, kaasuunvastaavuus ok, molemmat pytyt sytyttävät, eikä nyt mitään hirveän pahoja kolinoita lienevät tärkeimmät katsottavat. Ja tietenkin sen verran koeajossa katselee peileihin ettei jätä sinistä savuvanaa taakse missään tilanteessa taikka käynnistäessäkään. Katso myös että myyjä käynnistää koneen kylmänä, ainakin itsella ennen kannen avaamista ja venttiilien hiomista oli kylmänä käynnistäminen todella vaivalloista mutta lämpimänä ok. Vaihteisto on tyypillinen honda; pykälät löytyy hyvin ja täsmällisen pehmeästi, välivapaita ei löydy.

Edit: Unohtui lisätä linkki noihin mainittuihin räjäytyskuviin, nyt pitäisi löytyä.
Viimeksi muokannut Tunturikuski päivämäärä 26.5.2008 23:26, muokattu yhteensä 1 kerran

26.5.2008 20:13

Ei kyllä ollut tarkoitus loukata ketään, mutta luin vai tuon sanan "Katsastaa" ja ajattelin että olet menossa rekisteröimään pyörää, syvimmät pahoitteluni.

Kyllä ajattelin ihan alakerrankin avata ja kaikki laakerit vaihtoon, kytkinkin tuntuu käryävän kovissa kiihdytyksissä että levyt ja muut osat vaihtoon. Sekä jostain syystä vaihteet ruvenneet pomppimaan hiukan siinä 11000~12000rpm:n kohdalla, täytyy yrittää selvittää syypäätä moiseen. Taidan ensin avata koneen ja katsoa mitä kaikkea pitää hommata, sillä uskon että ostoslista tulee olla melkoinen ja rahaa kyllä menee. Tämä on koneen ensimmäinen purkuu kerta, voipi vielä löytyä ties millaisia yllätyksiä.

26.5.2008 21:24

Juu kiitos vastauksista, solttupoika ei ota nokkiinsa, pistin vain hjuumorilla sen ivan.


Puristuspainemittari myös apuna, 9,4 oli? C:hän on tulpan kierteen koko, eli c tulppahan on se pieni kuten mankissakin? ( tiedän että eri arvot mutta kierrettä haen)

26.5.2008 23:08

Soliferpoika:

Tuo lohkojenkin avaaminen tuntuu tässä oelvan jopa helpompaa kuin pappatunturissa.
Erikoistyökaluja mitä tulet tarvitsemaan on 16mm hienokierrepultti magneeton roottorin irroitukseen (itse käytin XR:n taka-akselia kun ei muutakaan siihen hätään löytynyt...), kierrät pultin käsin roottorissa olevaan kierteeseen joka paljastuu kun purat ATU:n pois tieltä, pultti tarvitsee kiertää vain kevyesti kierteen loppuun ja antaa vasaralla sitten pulttiin kevyen kopautuksen jolloin roottori irtoaa. Toinen tarvittava työkalu on jokin keino joko roottorin ja kytkimen kiinnipitoon taikka kampiakselin lukitsemiseen. Itse käytin tuossa Bilteman yleispidintä, veikkaisin olevan hellävaraisempi koneelle kuin kiertokankien lukitseminen. Toimikin muuten harvinaisen hyvin tuossa hommassa.
Noiden lisäksi et tarvitse muuta kuin lukkorengaspihdit kytkimen lukkorengasta varten, iskumeisselin todennäköisesti tiukassa olevia lohkojen & koneen koppien ristipääruuveja varten, normaalit perustyökalut sekä ulosvetäjän jos ilmenee laakerinvaihtotarvetta. Lohkoista laakerit lähtenevät joko varovaisesti sopivan holkin avulla prässillä tai varovaisella naputttelulla. Sylinterin ja kannen irroittamisessa taasen tuskin tulee mitään yllättävää vastaan. Muista kerätä kampiakselin pään öljyventtiili ja kytkimen työntötanko kuppeineen talteen.

Suureksi avuksi on tietenkin Haynes:in opas CB:lle ja se kannattaa ostaa. Jos et tuota raaski hankkia niin kysele vaikka minulta tai jostain oikeat kiristysmomentit kasatessa.

Haynesin opas käskee purkaa koneen irroittamalla kaikki romppeet kytkinpuolelta ja nostamalla kytkimenpuoleisen lohkon irti. Itse purin tuon 'vastoin ohjetta' eli jätin vaihdemekanismit kytkinpuolen lohkoon kiinni (kytkin ja öljypumppu on irroitettava jotta niiden alla olevat lohkojen kiinnitysruuvit saadaan avattua, öljypumpun saa irti irroittamalla sen rattaan suojan (8mm kuusioruuvit) ja avaamalla hammasrattaan alla olevat 3 ristipääruuvia) ja nostin virtapuolen lohkon irti. Kampiakseli jää joka tapauksessa kiinni virtapuolen lohkoon koska sen puolen laakerilla on lukituslevy, vaihderattaat ja akselit taasen voivat jäädä kumpaan tahansa lohkoon kiinni riippuen puratko kytkinpuolelle tulevat siirtäjän pyörömekanismit vai et. Vaihdemekanismit ovat kiinni normaaleilla kuusiopulteillla eikä niissä liene suurempaa huomioitavaa irroittaessa. Käynnistyspolkimen jousen irroituksessa kannattaa olla varovainen, voi iskeä mukavasti näpeille. Sen irroituksen jälkeen käynnistyspolkimen akseli romppeineen lähtee irti. Lohkoja erottaessa itse naputtelin varovaisesti kumivasaralla sauman lähelle ja tovin naputtelun jälkeen lohkot löystyivät sen verran että lähtivät kohtalaisen kevyesti vetämällä irti toisistaan. Jos luulet että kampiakselin laakereille on vaihtotarvetta, avaa ensiörattaiden mutteri ennen kuin irroitat muita osia jolloin voit lukita kampiakselin joko magneeton roottorista tai kytkimestä. Tai käyttää sitä tankoa kiertokankien yläpään lävitse lohkoa vasten jolloin kampiakseli ei myöskään pääse kääntymään.

Karpov:

C-sarjan tulppa (10mm kierre) ja puristussuhde 9,4:1. Tuolta ranskanpojan tietosivuilta löytyi puristuksille seuraavat arvot, todenperäisyydestä en tiedä: Pression de compression (kg/cm2) : 10 à 10,5
Eli 10-10,5 kg/cm2. Tuosta tuli mieleen että vilkaise myös tulpankierteiden kunto jos mahdollista. Tämän ketjun perusteella tulppien satunnainainen poistuminen taivaalle ei ole mitenkään erityisen harvinaista...

27.5.2008 23:25

Aika karu tapaus. Koeajon jälkeen vikoja puskee, venttiileissä kauhea naputus, savua isoilla kierroksilla, lohkojen huohotusletku vuosi tavaraa, nokkaketju rahisi? Toisen sylinterin tulpankierre aivan sökö + 14bar toisesta ja 12 toisesta puristukset.


En toki ottanut mutta mistähän savutus ja huohotus johtui?

27.5.2008 23:45

Valuttiko huohotusletku siis ihan kunnolla tavaraa? Savutus ja öljysumun puskeminen liittynevät samaan asiaan, öljy ei pääse oikeastaan mitenkään suoraan huohotusletkulle ellei kone ole täpösen täynnä sitä. Silloin öljy kyllä puskisi sylintereihinkin sekä jokaisesta raosta voimalla konetta käännettäessä.

Veikkaisin lähinnä että toinen mäntä puhaltelee reilusti ohitse paineita kampikammioon ja palokaasut tunkevat öljysumua mukanaan huohotusletkuun jossa se tiivistyy ja tiputtelee maahan.
Viimeksi muokannut Tunturikuski päivämäärä 28.5.2008 23:58, muokattu yhteensä 1 kerran

28.5.2008 15:58

Joo toinen pyttyhän näyttikin kehnoa lukemaa mittarista. Letkusta tuli jotain öljyn ja bensan seosta suht reilusti + jatkuvasti höyryä. Myös koneen alapinta oli öljyssä.


Hyvät äänet oli ihan vakioputkillakin, en lannistu tuosta yksilöstä vaan menen katselemaan toisia, pakko saada cb.

10,5kg/cm2 lukemat mitkä olit löytänyt, oli toki liian pienet koska 14bar ja melkein samat kg/cm2:sissa näytti. En sitten tiedä mikä on timmin pytyn paine.


Onko vakioputkissa jotain irtoavaa sisuskalumateriaalia mikä kilisee?

28.5.2008 20:42

Niin ja se nokkaketjun rahinahan johtuu vaan löysyydestä? Menen huomenna katsomaan toista cb:tä, toivottavasti parempi yksilö mutta ainakin hereillä ollaan.

29.5.2008 22:00

Kiitokset Tunturikuskille. Tuo kirja näyttää ylen hyödylliseltä, joten taidampa hommata moisen. Lisäksi täytynee jostain metsästää sellainen mutteri, et sattuisi muistamaan mikä oli kierteen nousu? Standardi hienokierretaulukon mukaan m16 kierteellä olisi joko 1mm tai 1,5mm nousu, mutta kumpi? Kaikki muu tarvittava löytyykin omasta takaa.

Karpov: 2 CB:n kokemuksella voin sano että se rahina tulee löysästä nokkaketjusta, kun sen kiristää pitäisi äänen muuttua hiljaiseksi hyminäksi.

29.5.2008 22:29

Käväisin mittaamassa ja 1.5 nousulla näytti olevan. Kone odottaa nyt sitä öljynsuodattimen kumireunusta joten ei pääse läjäämään loppuun asti. Ja kyseessä oli tosiaan pultti eikä mutteri ihan vain kaiken varalta täsmennykseksi vaikka pulttia taidatkin tarkoittaa :)

30.5.2008 15:25

Tuli sitten eilen ostettua cb. Ei siittä sen enempää, 200km toimi moitteitta ja en löytänyt koeajossakaan vikoja. Pasahduksen kera tyhjäkäynti puoleen ja sen jälkeen sammuksiin. Toisesta sylinteristä löytyi nokinen tulppa, putkesta tuli myös savua. Toinen puoli ei käyne enää ollenkaan, puristuspaineita ei ainakaan tullut. Toisesta tuli se 10,5kg/cm2 mikä lienee hyvä?


Komiasti alko!

ps. lohkojen huohotinletkusta taas höyryä mutta ei niinkään tiputtanut mitään, iloisesti, todella iloisesti veti ja toimi ennen tuota pasahdusta, jonka luulin olevan tulpan viimeinen huuto.


itku tulee tai tuli jo


vielä edit: huomasin että pyörässä oli ollut 6 lämpöarvon tulpat :S nyt tietenkin kokeilin oikeilla 8:n tulpilla mutta ei se enää auta ei, lämpöleikkaus?