Soliferpoika:
Tuo lohkojenkin avaaminen tuntuu tässä oelvan jopa helpompaa kuin pappatunturissa.
Erikoistyökaluja mitä tulet tarvitsemaan on 16mm hienokierrepultti magneeton roottorin irroitukseen (itse käytin XR:n taka-akselia kun ei muutakaan siihen hätään löytynyt...), kierrät pultin käsin roottorissa olevaan kierteeseen joka paljastuu kun purat ATU:n pois tieltä, pultti tarvitsee kiertää vain kevyesti kierteen loppuun ja antaa vasaralla sitten pulttiin kevyen kopautuksen jolloin roottori irtoaa. Toinen tarvittava työkalu on jokin keino joko roottorin ja kytkimen kiinnipitoon taikka kampiakselin lukitsemiseen. Itse käytin tuossa
Bilteman yleispidintä, veikkaisin olevan hellävaraisempi koneelle kuin kiertokankien lukitseminen. Toimikin muuten harvinaisen hyvin tuossa hommassa.
Noiden lisäksi et tarvitse muuta kuin lukkorengaspihdit kytkimen lukkorengasta varten, iskumeisselin todennäköisesti tiukassa olevia lohkojen & koneen koppien ristipääruuveja varten, normaalit perustyökalut sekä ulosvetäjän jos ilmenee laakerinvaihtotarvetta. Lohkoista laakerit lähtenevät joko varovaisesti sopivan holkin avulla prässillä tai varovaisella naputttelulla. Sylinterin ja kannen irroittamisessa taasen tuskin tulee mitään yllättävää vastaan. Muista kerätä kampiakselin pään öljyventtiili ja kytkimen työntötanko kuppeineen talteen.
Suureksi avuksi on tietenkin
Haynes:in opas CB:lle ja se kannattaa ostaa. Jos et tuota raaski hankkia niin kysele vaikka minulta tai jostain oikeat kiristysmomentit kasatessa.
Haynesin opas käskee purkaa koneen irroittamalla kaikki romppeet kytkinpuolelta ja nostamalla kytkimenpuoleisen lohkon irti. Itse purin tuon 'vastoin ohjetta' eli jätin vaihdemekanismit kytkinpuolen lohkoon kiinni (kytkin ja öljypumppu on irroitettava jotta niiden alla olevat lohkojen kiinnitysruuvit saadaan avattua, öljypumpun saa irti irroittamalla sen rattaan suojan (8mm kuusioruuvit) ja avaamalla hammasrattaan alla olevat 3 ristipääruuvia) ja nostin virtapuolen lohkon irti. Kampiakseli jää joka tapauksessa kiinni virtapuolen lohkoon koska sen puolen laakerilla on lukituslevy, vaihderattaat ja akselit taasen voivat jäädä kumpaan tahansa lohkoon kiinni riippuen puratko kytkinpuolelle tulevat siirtäjän pyörömekanismit vai et. Vaihdemekanismit ovat kiinni normaaleilla kuusiopulteillla eikä niissä liene suurempaa huomioitavaa irroittaessa. Käynnistyspolkimen jousen irroituksessa kannattaa olla varovainen, voi iskeä mukavasti näpeille. Sen irroituksen jälkeen käynnistyspolkimen akseli romppeineen lähtee irti. Lohkoja erottaessa itse naputtelin varovaisesti kumivasaralla sauman lähelle ja tovin naputtelun jälkeen lohkot löystyivät sen verran että lähtivät kohtalaisen kevyesti vetämällä irti toisistaan. Jos luulet että kampiakselin laakereille on vaihtotarvetta, avaa ensiörattaiden mutteri ennen kuin irroitat muita osia jolloin voit lukita kampiakselin joko magneeton roottorista tai kytkimestä. Tai käyttää sitä tankoa kiertokankien yläpään lävitse lohkoa vasten jolloin kampiakseli ei myöskään pääse kääntymään.
Karpov:
C-sarjan tulppa (10mm kierre) ja puristussuhde 9,4:1. Tuolta ranskanpojan tietosivuilta löytyi puristuksille seuraavat arvot, todenperäisyydestä en tiedä: Pression de compression (kg/cm2) : 10 à 10,5
Eli 10-10,5 kg/cm2. Tuosta tuli mieleen että vilkaise myös tulpankierteiden kunto jos mahdollista. Tämän ketjun perusteella tulppien satunnainainen poistuminen taivaalle ei ole mitenkään erityisen harvinaista...