Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

4.5.2008 18:50

Tuli tässä itekki höyrähdettyy cb:hen. Viikonloppuna hain talliini -76 vm. B6 mallin cb:n joka on kyllä melko unelma kuntoinen ja vähän ajettu! Hintakin oli niin halpa etten kehtaa edes mainita.

Histiriaa vähän: Pyörä tosiaan on rekisteröity vuonna -76, mutta koska on rekisteröity alkuvuodesta niin epäilen, että on kumminkin jo -75 vuoden mallia. Pyörä oli vuoteen 2003 lähtien samalla omistajalla joka oli poistanut sen vuonna -84 kilvistä jonka jälkeen ei ole ollut rekisterissä. Sitten pyörä siirtyi veljen kaverille jonka eukko kummiskin käski myydä sen tallista tilaa viemästä ja velihän sen sitten mulle yllättäen ostikin(maksan kyllä veljelleni sen) :)

Tekniikasta: Käyntiin en ole uskaltanut laittaa koska on niin pitkä aika kun tätä on käytetty(toimii kuitenkin, vuonna 2003 testattu vaan että käyntiin lähtee), eikä nyt lähtisikään kun ei akkua ole latingissa. Koneeseen kummiskin aijon uusia ainakin: männät, nokkaketjun-,rattaan ja kiristäjän ja jotn venttiilien kumihattuja(vai mikä onkaan nimeltään) ja mitä nyt tarvii, sen näkee sitten kun kesällä remppaan koneen. Kaikke pientä kulutusosaakin pitää uusia kuten ainakin renkaat vaikka takana onkin uusi, mutta se on joku kiinalainen paska ja edessä kumi on ajan myötä haurastunut.

Aluksi pitää kumminkin heti ostaa ne koneen osat mitä nyt tulee tarviimaan ja muutama uusi vilkun lasi, pelkääjän kahva(tilalla oli joku kauhee tarvike tarakka jonka heitin pois), nopeusmittari koska se on vähän palasina ja sitten ne renkaat.

Talven aikana on tarkoitus saada cb museorekisteriin ja pyörän runko täytyy ehkä maalata ja tankki, mutta ne asiat pitää selvittääkkin ammattilaisen kanssa, että tarviiko maalata.

Pyörän siis käyn kesän ja talven aikana täysin läpi ja kunnostan hyvään kuntoon ensi vuoden ajoja varten.

4.5.2008 23:04

Käy kyllä ilman akkuakin, ainakin oma k5, mulla vois olla ylimääränen nopeusmittari, ei tietoa vaan toimiiko :D

5.5.2008 12:23

S-moto kirjoitti:Käy kyllä ilman akkuakin, ainakin oma k5, mulla vois olla ylimääränen nopeusmittari, ei tietoa vaan toimiiko :D

Aijaa, en ole itse perehtynyt asiaan vielä :) GT ei mulla ainakaan ilman akkua käyntiin lähe. Vois ottaa nyt koneen pöydälle ja aukasta. Pääsis joskus vähän ajelemaankin jo.. Kovasti jo ootan ekoja testejä!

Nopeusmittari voisi kyllä kiinnostaa. Jos on hyväkuntoine niin kerropaps vähän lisää siitä :) Jos halvalla lähtis. Pelkääjän kahvaa saa myös tarjota ;)

5.5.2008 16:00

Miten on, saako tämmöseen CB:hen mitään parempaa nokkaa, vahvempia mäntiä yms. pientä parannuosaa koneeseen? Olen kuullut, että olisi jotain isompaa sylinterisarjaa saatavilla ulkomailta? Oisko antaa linkkiä jollakin tai tiedättekö niitten hintoja? Ajattelin, että jos sitte ku on katsastettu niin parantelisi vähän konetta että saisi vähän pirteemmäksi. Kummiskaan mitään ulkopuolisia muutoksia en varmaankaan aijo tehdä, eli esim alkuperäset putket säilyy ja kaasattimet, toki jos löytyis vastaavat paremmat kaasarit niin semmosta voisi harkita mutta siihen tuskin tulee olemaan tarvetta!

Ja sitten CB miehillä jos ois antaa hyviä linkkejä mistä saa hyvin näihin peleihin osia? Kaikki info muutenkin kiinnostaa pyörästä, että mitä kannattaa ottaa huomioon jne. Kun on vasta hetken ollut tämä puörä niin ei kauheesti ole mitn sivustojakaan tiedossa mulla :) Rompettoreilta aijon kummiskin kerätä osia pyörääni paljon!

Voiskin tässä laittaa joskus tilaukseen uuden nokkaketjun, rattaan ja säätimen, sitten venttiilien osia ja jotn. Pitää yläkerta joku vkl avata ja tarkastaa osat läpite, mitä tarvi uusia.

5.5.2008 17:48

No vakionokasta saat sopivalla viripajalla teetätettyä kireämmän, kustantaa n.100-150e. Kansi kannattaa ehdottomasti viedä jonnekin alan asiantuntijalle parannettavaksi, etenkin jos koneelle aikoo muutakin tehdä. Vakiokanavat eivät virtauksiltaan nimittäin ole kovinkaan häikäisevät. Jos ei varat riitä niin itsekin voi niitä lievästi parannella, lähes kaikista kansista kun löytyy huomattavia valupurseita ja muita virtauksen häiritsijöitä.

Vakiosylinteriryhmästäkin saa porautettua n.144-kuutioisen, käyttämällä Honda Daxin 47mm mäntiä. Kannentiiviste voi tosin muodostua ongelmaksi, mutta ei välttämättä. Kaasarit kannattaisi viimeistään tällöin vaihtaa n.20mm tai suuremmatkaan ei pahitteeksi olisi, etenkin jos aikoo tehoja sinne ylemmäs havitella.

Noitten parannusten jälkeen pitäisi myllystä löytyä jo pitkälle yli 20hp (25hp ei mahdoton?). Vakioputkisto tosin kuristaa aika rankasti, 2-1putkella saavuttaisit ihan kohtalaisen hyödyn jos kerran virittämään aiot ruveta.

Vinkkinä sitten että ennen _mitään_ viritystoiminnan aloittamista, kannattaa jokaisen cb-miehen tarkistaa ja mieluiten vaihtaa, öljypumppu. Myös öljysihti kannattaa pitää hyvin puhtaana, tai ongelma on luvassa leikkaantuneiden kiertokangen laakereiden muodossa.

Itsellä olisi haaveissa haalia taas CB-TD jostakin ja ruveta kattelemaan sellaisen turbotusta :).

5.5.2008 18:45

Pittäpä kysyä tutulta tunteeko kaveria joka työstäisi sitten mun cb:n nokkaa mahdollisesti... Kannen ajattelin viedä eräälle mekaanikolle joka voisi siihen tehdä tarvittavat muutokset.

Ajatuksena mulla vaan oli, että koneesta saisi jonkun 18hp ulos, mutta ulkoisia muutoksia en aijo tehdä. Ajattelin kyllä joskus sitten koittaa toisia äänenvaimentimia jotka vähän alkuperäisen näköiset tulisi olemaan, mutta lyhyemmät ja avarat. Ainahan sitä saa vähän testailla museopyöräänkin :)

Kun saan muutamat toiset sylinterit niin niistä toiset voi porauttaa ja tilata ne dax männät, jos vielä ostaisi merkki männät joiden kestävyys parempi. Ja sitten saan toisia kansiakin niin raaskii yhen koneistuttaa. Kun on jo tiedossa kaksi varaosapyörää jotka tulen ilmeisimmin ostamaan vielä. Pitäähän sitä varaosapyöriä aina löytyä! Mutta en ala työstätyttämään kansia ja sylintereitä jos en saa niitä varaosa pyöriä. Kun pitää olla vähintään yhdet täysin alkuperäiset, on nykyään niin harvinaisia jo cb:n kannet ja sylinteritkin!

Voisi kyllä talvella itse rosterista vääntää 2-1 putkiston ihan mielenkiinnon vuoksi, että mien koneen luonne muuttuu.

5.5.2008 18:46

Tietääkö kukaan mistä saisi b6 malliin ketjunkiristimen osia. Toinen niistä kiristimen pyöristä on ilmeisesti murentunut jonnekin koneen uumeniin. :(

7.5.2008 21:39

Kertokkaahan T-mallin omistajat hiukan että millainen teillä on pyörän käyntiääni. Tuossa omassa kuuluu äänekäs naputus yläkerrasta, venttiilinvälykset ja keinuvivut ovat kunnossa.

Epäilisin nokkaketjua mutta nokkaketjunkiristin on kunnossa ja vaikutti vielä kohtalaisen kulumattomaltakin, elikkäs joko tuo on ihan ominaisääni taikka nokkaketju on venynyt liikaa kiristimen kiristysvaralle.

Konetta viimeksi purkaessa olin kyllä katsovivani että kiristimessäkin riittäisi vielä varaa. Venymiseen viittaisi myös se ettei nokka-akselia saa juuri oikeaan kohtaan mitenkään vaan rattaan pisteet ja nokka-akselin lovi ovat aavistuksen jäljessä kampiakselista. Tosin heitto niin pieni ja koneella ajettu mittarin mukaan 34 000km (kuuleman mukaan voisi pitää jopa paikkansa) niin luulisi nokkaketjun hiukan kauemmin kestävän. Lisäksi paikallaan on DID:in ketju, joko alkuperäisasennuksenakin oli DID tai sitten tuo on jossain välissä vaihdettu. Ominaisääneksi saa epäilemään ainoastaan se että kaikissa juutuubi -videoissa kuuluu juuri samainen naputus...

8.5.2008 21:19

Molemmista T-mallin moottoreistani kuuluu vain hiljaista hyminää, faijankin puhui että uutena moottori oli lähes äänetön ja ainut mökä tuli putkista. Poikkeuksen tekee nokkaketju joka syystä tai toisesta löystyy yllätten, jolloin alkaa yläkerrasta kuulu säännöllisesti "zihh.."-ääntä.

8.5.2008 22:07

Tuo pitää kyllä ihan kunnon nakutusta, tuohon tyyliin.

Epäilyksen alla on nyt nokkaketjunkiristäjä, pitää viikonloppuna irroitella taas vaihteeksi kone ja hiukan tutkailla sitä. Eihän tuo enää ole kuin parin tunnin homma irroittaa-purkaa-korjata-kasata-nakata takaisin runkoon kun muutaman kerran harjoitellut...

9.5.2008 0:51

-slayer- kirjoitti:Pittäpä kysyä tutulta tunteeko kaveria joka työstäisi sitten mun cb:n nokkaa mahdollisesti... Kannen ajattelin viedä eräälle mekaanikolle joka voisi siihen tehdä tarvittavat muutokset.

Ajatuksena mulla vaan oli, että koneesta saisi jonkun 18hp ulos


Onkos sulla T vai TD? Jos T niin siitähän pitäisi irrota ihan kohtuukevyeen se 18hp, ja jos TD niin siinä on se jo vakiona, suuttimilla piristettynä jopa vähän enemmän. Näin ainakin oma CB-TD potki n.18hp kun penkissä käytin.

9.5.2008 14:33

Miten mä muistaisin et joku noita Daxin mäntiä sovitteli CB:n mottiin ja ongelmaksi muodostui männänrenkaat, savutti pirusti. Vai mahtaako jollakulla omakohtaista kokemusta et toimis?

Itellä menee kaikki rahat muihin vehkeisiin mut kyllä CB vielä tien päälle pääsee... Seuraava homma olis sorvauttaa jossain uudet ylä- ja alakolmiopalat (alumiinista) jotta sais GT:n keulan sovitettua paikoilleen. Sitä ennen vois kuidutella uuden penkin ja takakatteen, aihio on jo sopivainen mistä sitä lähteä työstämään. Jos tässä ny oikeesti saan jotain aikaan niin kuvia tulee

EDIT: Kirjotusvirheitä

13.5.2008 15:23

Ostan luultavsti vuoden 1974 CB:n http://www.nettimoto.com/viewVehicle.ph ... +%3E%3E&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?show=inline@status=F@id_bike_type=@id_sub_type=@id_make=29@id_model=1183@id_engine_model=@pfrom=@pto=@yfrom=@yto=@efrom=125@eto=125@eng_type=@mileageFrom=@mileageTo=@id_domicile=@search=Hae+%3E%3E

niin onko noin vanhoissa pyörissä paljon vikoja?

13.5.2008 15:41

[quote="[Nimimerkki]"] Seuraava homma olis sorvauttaa jossain uudet ylä- ja alakolmiopalat (alumiinista) jotta sais GT:n keulan sovitettua paikoilleen.

Miks alumiinista? ku vois tehä aikas paljonki ohuemmat jostain muusta aineesta?

17.5.2008 18:19

Oli tossa juttua aikasemmin, että Stormilta saisi jotain tarvikekierroslukumittarinvaijereita. Mitäköhän tuolta uskaltaisi tilata, ei oo kuitenkaan tohon omaan malliin ihan suoraan sopivaa...

Minkäslaisia renkaita teilla on muuten? Mulla on jotkut Pirelli Mandraket tms. En tiiä onko hirveen hyvät, vois jossain veihees tilata uusia jostain, takanakki alkaa vetelee viimistä kesäänsä... Huomaako muuten jos ei oo tasapainotetut renkaat?