Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Hyosung Comet

13.5.2011 21:50

@^@ kirjoitti:kertokaapas mitkä äänenvaimentimet antaa parhaimmat äänet kohtuuhinnalla (enemmän möryttä on tarkoitus etsiä eikä niinkään desibelejä), ja mistä putkia oikein löytyy


Itellä kävi aika montaki pönttöä putkessa kiinni ja huomasin, et mitä suurempi putken sisähalkasija sitä matalampi ja möreempi ääni oli. Pituudel ei juurikaa ollu korval kuultavaa eroo...

Re: Hyosung Comet

14.5.2011 20:49

Juu eli olisin ehkä ostamassa hyosungii, muttaku iskä ei oo iha innostunut ku sanoo että on kiinalainen / korealainen pska ja aina hajalla ja varaosat jostain koreasta... Luin että noita kulutusosia nyt saa ihan hyvin mutta miten sitten moottorin sisälle? Paljonko suutinsarja maksaa tohon, ja saako Suomesta? Kuinka paljon pirteämpi olisi/kulkisi tuo comet Polinin kokoputkistolla, isommilla suuttimilla, PiperX:n vapaavirtaussuodattimilla ja Yoshimuran RS3 SS : äänenvaimentimella? Vie varmaan kaikki mopot jos ei oo laitettu mopoon isompaa pyttyä tjv..?
Viimeksi muokannut JuunasP päivämäärä 16.5.2011 18:41, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Hyosung Comet

15.5.2011 9:26

Kyllähän tää cometti on yks luotettavimmista nelitahdeista. Itse ajanu kohta 15 tuhatta eikä oo ollu merkkejäkään mistään hajoamisista. Kunhan muistaa huollot suorittaa niin ei niitä pitäisi tullakkaan ja jos tulee niin ne on kyllä yleensä itseaiheutettuja. Niin ja tosta korealaisesta laadusta.. viime vuonna mm. Hyundai valittiin laadukkaimmaksi automerkiksi ja hyundaihan tulee etelä-koreasta kuten hyosungikin. ja kyllä ne siellä koreassa valmistaa kestävämpiä pyöriä kuin esim aprilia italiassa. Ja kyllä saa varaosia ihan suomesta. Varsinkin kulutusosia löytyy kuten jarrupalat, rattaat, ketjut jne.

Ja noista ''vireistä'' jos haluat kyykyttää mopopoikia niin osta 2 tahti jos taas haluat ajaa pitkääkin matkaa ja pidät itsestään selvyytenä sen että pyörä lähtee käyntiin sillon kun sen käynnistää ja sillä pääsee paikasta A paikkaan B. Myös jos haluat kääntää katseita niin Cometti on oiva vaihtoehto.
Noilla vireillä sä et juuriakaan tehoja saa, muutakun ääntä ja ehkä vääntää alakierroksilla hieman paremmin suutinsarjan ansiosta.
Mut onhan tää hieno pyörä kaikenkaikkiaan ja kyllähän tässä on tehoa ihan mukavasti mopoon verrattuna. ;)

Re: Hyosung Comet

15.5.2011 11:03

Saattaa itelle tulla tämmönen ja jos tulee niin tehoo pitää saada irti enemmän, eli muutama kysymys koneesta. Minkä kokonen männäntappi näissä on? Minkä kokoset männät ja minkä kokoset venttiilit? Onko 4-venttiili kannet ja yhteensä 4 nokka-akselia. Minkä kokonen kaasari vakiona? Kuinka pitkä isku tämmösessä on?
E: ja sitten vielä että onko pytyt kovakromi pinnotetut

Re: Hyosung Comet

15.5.2011 19:20

Joonasse kirjoitti:Juu eli olisin ehkä ostamassa hyosungii, muttaku iskä ei oo iha innostunut ku sanoo että on kiinalainen / korealainen pska ja aina hajalla ja varaosat jostain koreasta... Luin että noita kulutusosia nyt saa ihan hyvin mutta miten sitten moottorin sisälle?


EI OO POMMI! Paljon luotettavampi kuin moni yamaha tms. japsimerkki. Suurimmaksi osaksi luotettavuus tulee varmaan siitä kun ei ole kierroskone, jonka takia kestää kilometrejä huomattavasti enämpi. Varaosina pystyy käyttämään 95% tapauksista Suzukin osia tai tarvikepaloja, koska kone tulee Suzukin linjalta (on luotettava). Rattaita ja ketjuja saa miltei mistä vain. Tuota "mutta miten sitten moottorin sisälle?" ; en oikein ymmärtänyt, mutta jos tarkoitit mäntiä ja/tai renkaita, kiertokangen laakereita tms., ne ei kulu: Serkulla oli 4 vuotta samanlainen cometti, oli ostanut uutena ja kun kokeilin (n.80 tkm ajettu) ei merkkiäkään tehojen tai puristusten häviämisistä. Koneen sisälle ei ollut ikinä tehty remonttia, eikä huoltomiehen mukaan tarvettakaan olisi seuraavaan pariinkymmeneen tuhanteen kilometriin. Kannattaa näyttää tätä tekstiä isälles, jos vaikka auttais taipumaan Hyosungin kannalle... Ps. Ja pyörä ei ole ikinä kiinaa nähnytkään...

_Näksä_ kirjoitti:Saattaa itelle tulla tämmönen ja jos tulee niin tehoo pitää saada irti enemmän, eli muutama kysymys koneesta. Minkä kokonen männäntappi näissä on? Minkä kokoset männät ja minkä kokoset venttiilit? Onko 4-venttiili kannet ja yhteensä 4 nokka-akselia. Minkä kokonen kaasari vakiona? Kuinka pitkä isku tämmösessä on?
E: ja sitten vielä että onko pytyt kovakromi pinnotetut


Heti ensimmäiseksi herää kysymys, jaksoitko hakea netistä tietoa? Viiden sekunnin googlettamisen perusteella löytyi tämä: http://www.hyosung.fi/gt125.php joka vastaa puoleen kysymyksistäs... Hiukan oma-aloitteisuutta ennen tänne kirjoittamista, kiitos. Ja sitte tohon ikuisuuskysymykseen eli tehoo et saa virittämällä yhtään enempää irti (jollet nyt tuhansia upota) tehoa, vääntöä tulee ihan perusmuutoksilla kuten putkenvaihdolla yms. Jos vauhtia kaipaat (tekstistä päätellen kyllä), osta kyykky ja mielellään vielä 2-tahti. Tämä vehje kulkee sen sata tasaisella eikä enempää, se on fakta. Itse ainakin arvostan enemmän reilua ajoasentoa ja alaväänteistä konetta kaupungissa kuin sitä 15 km/h suurempia huippuja. Ja ihan eri tavalla saa kunnioitusta motoristipiireissä kuin millään muulla laitteella.

Re: Hyosung Comet

15.5.2011 20:15

Kiitos melko asiallisesta vastauksesta. Vielä on muutama ratkaseva aukko mutta kansijutut selviä venttiilin kokoja lukuunottamatta. Männäntappi olisi kiva tietää niin voisi etsiä sopivia mäntiä ja jos pytty on mahdollisesti pinnoitettu niin sekin olisi mukava tieto. Ihanko tosissaan väität että tehoo ei saa virittämällä lisää? Isommilla ja korkeepuristeisemmilla männillä, mahdollisesti stroukkaamalla, siistityillä kanavilla ja nokkia muokkaamalla luulisi tulevan tehoa, jos joku on eri mieltä niin saa kertoa perustelujen kanssa miksi ei tulisi ;) Ja ei, en osta kyykkyä koska en tykkää semmosesta munakyyry-ajoasennosta. Enkä osta 2-tahtia koska semmosesta juuri yritän päästä eroon sen huonojen puolien takia. Ja tämähän vehje kulkee vaikka 120 virittämällä, enemmänkin jos kunnolla panostaa, enkä tarkoita välttämättä rahallista panostusta vaan sitä että jostain jotain tietää ja tekee itse tai muokkaa muiden pyörien osista.

Re: Hyosung Comet

15.5.2011 20:35

Enpä tiedä kannattaako alkaa laitella mitään suurempia pyttyjä tmv. Mutta voin sanoa että kun laittaa suutin sarjan ja sarjan ohjeiden mukaan ilmanputsarin muokkaa niin ei kannata mitään pipereitä ostaa, koska menee paskasiksi eturenkaasta lentävän paskan takia. mutta kyllä kyykytelläään mopoja ja oikeastaan 2t kemmujakin, koska 2t:llä ei päästä matkaa niin nopeasti kuin nelitahdilla. Oma kommenttini tämän kevarin ostoon on että, jos pidät ajamisesta etkä korjaamisesta niin tämä on pyörä OK! esim. rattaat saa stormilta, jarrupalat ovat honda mbx:n kanssa samat ja monet muut osat samalla, venttiiliensäätöpalat ihan yleiskokoa yms. Ja se vielä mainittakoon että ajovalot ovat tehokkaat kun ne suuntaa hyvin :P Niin ja vielä että Mun mielestä hyosungin koneessa on yksi paska asia, neliventtiilisyys. Koska 2 venttiilillä per pytty saatais parempi teho koska sais paljon isommat venttiilit laitettua, ja esim honda cb 125:ssa 18hp vakiona ja rivi2 koneella ja 2venakansilla.

Re: Hyosung Comet

15.5.2011 20:55

Miten ajovaloa saa suunnattua, en oo tarkemmin kerenny tutustumaa. Nyt se osoittaa ihan liikaa vasemmalle :)

Re: Hyosung Comet

16.5.2011 7:16

_Näksä_ kirjoitti:Kiitos melko asiallisesta vastauksesta. Vielä on muutama ratkaseva aukko mutta kansijutut selviä venttiilin kokoja lukuunottamatta. Männäntappi olisi kiva tietää niin voisi etsiä sopivia mäntiä ja jos pytty on mahdollisesti pinnoitettu niin sekin olisi mukava tieto. Ihanko tosissaan väität että tehoo ei saa virittämällä lisää? Isommilla ja korkeepuristeisemmilla männillä, mahdollisesti stroukkaamalla, siistityillä kanavilla ja nokkia muokkaamalla luulisi tulevan tehoa, jos joku on eri mieltä niin saa kertoa perustelujen kanssa miksi ei tulisi ;) Ja ei, en osta kyykkyä koska en tykkää semmosesta munakyyry-ajoasennosta. Enkä osta 2-tahtia koska semmosesta juuri yritän päästä eroon sen huonojen puolien takia. Ja tämähän vehje kulkee vaikka 120 virittämällä, enemmänkin jos kunnolla panostaa, enkä tarkoita välttämättä rahallista panostusta vaan sitä että jostain jotain tietää ja tekee itse tai muokkaa muiden pyörien osista.


Tossakin on se että toi homma tulee maksamaan niin perkeleesti. Ja onko se sitten niin välttämätöntä kun ajat kuitenkin tolla sen max 2 vuotta ( korjaa jos olen väärässä). Mut jos oot rahamiehiä niin eihän se sitten oo ongelma, mutta melkeen suosittelen että jos aiot kunnolla virittää ja on nimenomaan sitä RAHAA niin osta samantien vaikka saksasta 250cc cometin kone. :)

Re: Hyosung Comet

16.5.2011 20:18

No se on kyllä, eli oikeestaan ei mitään pahaa sanottavaa. Ja se on näköjään yleisempää se vasemmalle osoittaminen, siitä en tiedä miten sitä sais muuta ku lekalla tms hienosäätötyökalulla mutta ei oo varmaa kova homma, ja siinä on kaks pulttia mistä saa säädettyä alemmas/ylemmäs valoa. Laittakaa linkkiä mist' sais stefaa hyosungin etupumppuun!

Re: Hyosung Comet

17.5.2011 16:19

Homman pystyy tekeen halvallakin. Mäntiin jos varaa noin 150max ja muokkaus ilmaseks, kanavat tulee työstettyä ilmaseks. Nokat jostain käytettynä tai muokata vanhoista korkeintaan muutaman kympin. Ja max. tän kesän ajan kyseisellä laitteella jos semmonen tulee vaihdossa.

Re: Hyosung Comet

17.5.2011 17:28

Joonasse kirjoitti:Juu eli olisin ehkä ostamassa hyosungii, muttaku iskä ei oo iha innostunut ku sanoo että on kiinalainen / korealainen pska ja aina hajalla ja varaosat jostain koreasta... Luin että noita kulutusosia nyt saa ihan hyvin mutta miten sitten moottorin sisälle? Paljonko suutinsarja maksaa tohon, ja saako Suomesta? Kuinka paljon pirteämpi olisi/kulkisi tuo comet Polinin kokoputkistolla, isommilla suuttimilla, PiperX:n vapaavirtaussuodattimilla ja Yoshimuran RS3 SS : äänenvaimentimella? Vie varmaan kaikki mopot jos ei oo laitettu mopoon isompaa pyttyä tjv..?


Kaikki 4-tahdit kestää yhtälailla oli kyseessä sitten hyosunki tai honda/yamaha. Isäsi taitaa olla aikamoinen Aasia-rasisti samalla tavalla kuin omani oli piikkistä hankittaessa, ei meinannut millään suostua mihinkään "kinukki paskoihin" ne kuulemma hajoo käsiin ja joutuu olemaan kokoaikaa ruuvari kädessä :D
No nyt on sungi ollut 2 vuotta eikä vikoja ole pahemmin ollut. Omallani oli ostettaessa mittarissa 50tkm jolloin isäni tietenki halusi mitata puristukset koska kuulemma olisi takuuvarmasti väljähtänyt romu niiden kilometrien jälkeen. Molemmista pytyistä sungi tarjosi noin 11kgn paineen, oli isäpapan ilme näkemisen arvoinen kun mittaili niitä paineita :)
E:maahantuojan mukaan Uudesta lähtee 12,5kg vaikka netissä sanotaan että olis reilu 11kg.

Sungiin kannattaa ehdottomasti hankkia se suutisarja+jonkunnäköinen slipari. Pipercrossin putsareita ei kannata laittaa vaan mieluummin avartaa sitä vakiputsaria ja ottaa sen "snorkkelin" pois. Suutinsarja tuo mukavasti vääntöä alakierroksille joka helpottaa kaupunkiajoa ja slipari tuo hyvät äänet sekä ulkonäköä. Kulkee (tai kulki) ainakin itselläni suutinsarjalla ja thuderin sliparilla 115km/h tasasella.
Vie kyllä kaikki 50cc ja useimmat 70cc mopot vaikka olisivat viritettyjä, ainoa mikä on kulkenut paremmin on kaverin 75cc PR kamoilla varustettu detsi.

Itse en ole mitään muuta konepuolelle tehnyt 30tkm aikana kuin öljyt vaihdellut 5000km välein, suodattimet 10tkm välein, venttiilit 15tkm välein.
Nyt innostuin heilumaan puristusmittarin kanssa ja huomasin että 80tkm on tehnyt tehtävänsä. Tarjoaa enää 8,8kg per pytty. Tosin paine on lähes sama molemmissa pytyissä joka kertoo siitä että on kulunut tasaisesti joka taasen kertoo hyvästä moottorista. Hiukan on alkanut syömään öljyä eikä käynnisty niin hyvin kylmänä ja huiputkin on pudonnut sen 5-10km/h.

Yleisesti sungi on ihan laatupeli johon on voinut aina luottaa. Hyvä pyörä joka kestää matkaa paljon paremmin kuin 2T kemmut joilla ei uskalla ajaa satasta 30km kauemmin. Ainoa mikä on ollut ongelma on se että varaosia ei tahdo saada jokapaikasta.
Kaiken kruunuksi pyörä on vielä ainakin omaan silmään tosi nätti.
Viimeksi muokannut MoTo! päivämäärä 17.5.2011 20:37, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Hyosung Comet

17.5.2011 17:37

MoTo! kirjoitti:thuderin sliparilla

Siis oliko se sellainen missä oli keltaisella teksti ja koko nimi joku thunder exlusive? Kun luulin jo ettei kellään ole mitään hajua tästä äänenvaimentajasta. Toi sun teksti kyllä sai itsekkin miettimään että taitaa olla ittellä alla aikas laadukas menopeli käytössä :) Itse vähän hämmästyin kun derbissä kai sama stefa etupumpussa kuin hyossa :eek:

Re: Hyosung Comet

17.5.2011 17:46

Tämmönen http://www.unlimited-power.net/Silent_T ... 4-24.html# löytyy omastani.

Laatupelihän se onkin joskei viimeistely ihan pärjää hondalle/Yamahalle mutta ketä se kiinnostaa jos kerta hyvin toimii kymmeniä tuhansia kilometrejä.

E:Ja kyllä keulasta löytyy samat stefat kuin derbissä. Itse olen 2 kerta joutuut jarrunpuoleisen stefan vaihtamaan.Keula taitaa olla mahdoton purkaa itse. Vaikka ottaisi kaiken pois sieltä sisältä niin ei aukea.
molemmilla kerroilla olen joutunut viemään huoltoon vaihdettavaksi.
Viimeksi muokannut MoTo! päivämäärä 17.5.2011 17:50, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Hyosung Comet

17.5.2011 17:49

Joonasse kirjoitti:Juu eli olisin ehkä ostamassa hyosungii, muttaku iskä ei oo iha innostunut ku sanoo että on kiinalainen / korealainen pska ja aina hajalla ja varaosat jostain koreasta... Luin että noita kulutusosia nyt saa ihan hyvin mutta miten sitten moottorin sisälle? Paljonko suutinsarja maksaa tohon, ja saako Suomesta? Kuinka paljon pirteämpi olisi/kulkisi tuo comet Polinin kokoputkistolla, isommilla suuttimilla, PiperX:n vapaavirtaussuodattimilla ja Yoshimuran RS3 SS : äänenvaimentimella? Vie varmaan kaikki mopot jos ei oo laitettu mopoon isompaa pyttyä tjv..?


Itse ajoin viimekesänä kyseisellä vehkeellä 19tkm, eikä kertaakaan jättänyt tienpäälle, eikä esittänyt vian vikaa. Toimi täydellisesti ja jätti kyllä joka mopon, mutta kiihtyvyys ei ollut huippuluokkaa. Kesän lopussa huippujen ja kiihtyvyyden huumassa vaihdoin kaksitahtiseen RSään ja täytyy sanoa että kyllä on varmatoimista, mukavaa, ja ihanaa korealaista ikävä paskan italialaisen maatessa kaverin pihassa paskana. :nolo: