Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
26.2.2008 21:07
Oma pyörä pikkuhiljaa kasas... Ei jäänny koneestaan hirveesti osia yli. Joku ihme prikka (spacer) mikä liittyy niihin osien paikoillee saamiseen saatto vaihtua pienempään mimmosii on niis koneen poskis. En saa vaan sähköjä pelittämään. Ei tuu kipinää. Tuskin mitään ihmeellistä kuitenkaan kun toimi ennen kun purkasin. Kondensaattorit ehkäpä... Tai sitte oon vaan evonnu niitte puolien kans. Ostin joltain wanhan mallin puolat, saa nähä toimiiko niitten kans. Oon hukannu jonnekin kierroslukumittarin vaijerin.
26.2.2008 21:13
Itellä sai ainakin polkea suhteellisen kovaa ennenkun kipinää edes tuli.
Itelläkin etenee projekti pikkuhiljaa, viimeviikolla tilattu kaikki tarvittavat osat, ja hieman tullu taas koottuakin.
Tietääkö joku saako k5 lokasuojia jostain, vai pitääkö viedä kromattavaksi.
26.2.2008 22:32
Täälläkin projekti edennyt mutta aika hitaanlaisesti, uudet putket ja muuta osaa tuli hommattua David Silver Sparelta kun olivat jopa järkevissä hinnoissa... Moottoria en ole pahemmin talvella käynnistellyt kylmän tallin johdosta joten siitä ei sen enempää, sähköjä olen käynyt lävitse jonkin verran. Meinaa opiskelu ja työt viedä liikaa aikaa harrastuksilta
Oikean pytyn tulpankierre on jollain aiemmalla omistajalla vahingoittunut jonkin verran ja sitä olen arpaillut että kestäisikö se vai käyttäisikö kantta suosiolla koneistamolla mutkin.
Teeemuu: Jos tarvitset sähkökaaviota niin nakkaa yv:llä. Kierroslukumittarin vaijeria saa alkuperäisosana tai vaikkapa tarvikkeena
Stormilta. Varmista vaijerin sopivuus jos mahdollista, muistaakseni myöhemmissö CB 125 TA ja TB malleissa oli eroa juuri vaijereissa ja sähköissä aiempaan verrattuna. Jos sulla on alkuperäispuolat tallessa niin nehän myös voi nakata nopeasti paikalleen testiä varten...
S-moto: Nopeasti kateltuna aika harvassa nuo etulokasuojat,
CMSNL:n mukaan sitä ei olisi käytetty edes muissa malleissa. Tuolta saa aika kätevästi yleensä katottua varaosanumerot ja muut mallit joissa sama osa on ollut.
Tai löytyypä sieltä myös vaikka K5 räjäytyskuvat ja varaosalistat numeroineen.
26.2.2008 22:53
Joo tuolta hollannista tilasinkin jo jotain osia.
27.2.2008 16:41
Tunturikuski: Jos sul on se kansi irti ni voihan sen käyttää koneistamolla, ei maksa hirveesti Helicoilien laitto. Ja kannattaa muutenkin jos on tekemisen puutetta.
Hitto kun en oikeen ymmärrä sitä sähkökaaviota. Jotenkin tulkitsin siitä että miinusta katkottaisiin ja plussa tulisi jatkuvana, mutta kun sitten mittailin niin se musta molemmille puolille menevä johto, mitä luulin plussaksi onkin rungossa eli miinus.
Olihan mulla itellääki ainakin yks ehjä wanhan mallin puola, toisessa oli jotain häipäkkää kun testailin vaihtamal vaa johtojen paikkaa... Isukki ei uskonu et niit tulpalle menevii johtoi ei voi vaan vaihtaa ja se repi sen johon poikki aika syvält...
On mulla kans pari uudempia tarvikepuolia. Tilasin Wemotosta, pitäis käydä. Niissä vaan ei oo ku yks johto. En vaan oikee ole keksiny miten ne menee paikoilleen, jos se nyt on sillee et miinusta katkottaisiin. Sithän ne ei vois olla rungossa kiinni lainkaan... Tai en tiedä. Vois kokeilla niil alkuperäispuolilla kunhan saan ne...
15.3.2008 19:11
Laitetaanpa taas edistymistilannetta:
Oikean pytyn tulpankierre vaikutti sen verran huonolta että punnersin koneen irti ja irroitin kannen (yllättävän helppoa tuossa, meni ~tunti koko touhuun). Nokka-akselissa näyttäisi olevan pientä kulumaa ja naarmuja
. Mittautan nokka-akselin samassa firmassa missä laitatan tuohon kanteen helicoilin tai holkin.
Keinuvivuissa taasen kaikissa hitonmoinen pykälä käännettäessä, kaikissa yhtä suuri ja samassa kohdassa. Liekkö vika vai ominaisuus...? Keinuvivut olivat myös jonkin verran mustuneet nokka-akselin puoleisesta päästä. Vastinpinnat myös kuluneet.
Edellinen omistaja oli ystävällisesti jättänyt kannen pultit kahta lukuunottamatta sormikireyteen ja kannentiivistekkin vaikuttaa sen verran hyväkuntoiselta että menee takaisin paikalleen. Uusi tiiviste on kyllä varalla. Oikeasta pytystä löytyi alumiininkappaleita, eli kierre oli todellakin jo hajoamassa. Venttiilejä en vielä tarkemmin kerinnyt katsoa tai irroittaa.
17.3.2008 16:45
teeemuu kirjoitti:Oma pyörä pikkuhiljaa kasas... Ei jäänny koneestaan hirveesti osia yli. Joku ihme prikka (spacer) mikä liittyy niihin osien paikoillee saamiseen saatto vaihtua pienempään mimmosii on niis koneen poskis. En saa vaan sähköjä pelittämään. Ei tuu kipinää. Tuskin mitään ihmeellistä kuitenkaan kun toimi ennen kun purkasin. Kondensaattorit ehkäpä... Tai sitte oon vaan evonnu niitte puolien kans. Ostin joltain wanhan mallin puolat, saa nähä toimiiko niitten kans. Oon hukannu jonnekin kierroslukumittarin vaijerin.
Oma CB:ni ainakin vaatii melko täyden akun että tulee kunnon kipinää.
Sain juuri tänään tuon oman B6:sen rekisteriin. Ongelmana vain on että tulpat eivät tahdo kestää kovinkaan pitkään. Ne nokeentuvat ja olen puhdistanut niitä mutta se ei ole auttanut. Olisiko kellään mitään hajua että mikä voisi olla ongelmana?
21.3.2008 0:26
Sain muuten CB:n melkein kuntoon jo! Vanhoissa puolissa ei sitten ilmeisesti ollutkaan mitään vikaa, vaihdoin vain tulpan johdot ni lähti toimimaan molemmat. Varmaan auttoi sekin, että sain akun laitettua toimintaan. Sitte pilottikaasua tulpanrei'ästä ja työntelemään. Aluks luulin et vasemmas kaasaris jotain vikaa kun se vuotaa perkuleesti, mut mulla olikin vaan se tyhjennysruuvi auki.
Kaasarien säädöis viel pikkusen tekemist viel. Alkaa huutaa hurjast tyhjäkäynnil... Johtunee kyl ihan vaijerin säädöist. Aika pahaa ääntä pitää suorilla putkilla. Mulla on nyt jotkut rämät alkuperäset putket mistä on se pää katkastu ja maalattu mustiks. Villat on hävinny ties milloin... Eikä se oikee tahtonu lähtä polkemal käyntiin. En nyt hirveesti ehtin leikkiäkään kun tuli jo myöhä...
21.3.2008 2:08
Ei mielestäni ollu edes mitkää pahat äänet ilman vaimentajia
Mutta, oma projekti seisoo kun ei saa osia stormilta
, vaimentajia ja päälirenkaita ei ole vielä stormilta tullut, 2-3viikkoa jo odoteltu.
21.3.2008 9:42
Äänen laadussahan ei ollut valittamista, mutta ku oli niin voimakkaat.
Hitto kun ei ole varaa nyt oikeen mihinkään. Pitäs ostaa vähän ajovarusteita ennen kun saan putkia ja muita pikkunippeleita tilattua...
Kannattaiskohan CB viiä jonnekin säädettäväks muuten? Sain sen kyl käymää molemmil pytyil... Samal hoitus varman se kuristaminen 11kW.
Vois mennä kääntämään varaston ja tallin et löydän sen kierroslukumittarin vaijerin... Ellei sit äiti oo heittäny roskiin. Sitte pitäs niit sähköi viel fiksailla. Jarruvalojen katkasijat vähän huonoja; jarruvalo jää päälle molemmissa... Ja mulla taitaa olla joku maavuoto jossakin. Akku tyhjenee aika nopeesti ja mittailinkin viel et se musta puolan johto on rungossa silloin ainakii ku on virrat pääl, mikä ei vissiin ihan hyvä juttu ole... Kun sen ja rungon välil oli joku jänniteki ni se oli varmaaki joku plussa... En sit kaavioo ihan 100% ymmärrä.
25.3.2008 21:26
Tuli tuossa pääsiäislomalla haettua varaosapyörä tuon K5:n kaveriksi. Varaosapyörä mallia B6 suurimmilta osiltaan mutta runko K5 eli sekasikiöpaska.
Rupesin tuossa katselemaan lampun koppaa, keskellä olevan vapaan valon
oikealla puolella on joku vedettävä vipu.. Mikä mahtaa olla? Onko kellään varsinkin K5-mallin omistajilla tuollaista vipua oikealla puolella lampun koppaa? Vasemmalla puolellahan on tietysti se mistä säädetää valot päälle ym.
Tuli varaosapyörän mukana oma puolakin, pitäisi olla toimivakin.. Alkuperäiskäyrät myöskin, mutta näyttivät olevan hitsatut alkup.vastaaviihin äänenvaimentimiin.. :/
Kaasarin korjaussarjan (kummankin) taas löysin Saksan eBaysta ja tilasin, rahtineen hintaan 40euroa.
26.3.2008 23:19
Lisäilin parit kuvat galleriaan... Hittokun menin hölmöilemään taas oikein kunnolla. Sain CB:n suht hyvään kuntoon, ei ollu mitään suurempia ongelmia, mulla oli jopa kunnollinen tyhjäkäyntikin. Oli pakko lähtä testaamaan vaikkei ollutkaan korttia ja pyörä seisonnas. Arvatkaas vaan et saiko poliisit tutkattua reilulla ylinopeudella. 94 km/h 50 alueel. Ei muuta liikennettä ollenkaan ja ihan kuiva tie ja hyvä näkyvyys, ei voinnu vaan vastustaa kiusausta. Saa nähä tuleeko korttia tänä vuonna. Jos saan pitkänkin lykyn kortin suorittamiselle ni saatan pistää CB:n myyntiin jo tänä keväänä. :,(
29.3.2008 22:15
Osaisikohan joku kertoa missä piilee vika. Käynnistän CB:n ryyppy päällä, lämmitän kunnolla, ryyppy pois ja sitten huomaa kuin vasen sylinteri uinuu kuin ikiunta, putki kylmänä. Eikö se herää vaikka kuinka kauan lämmittää, sitten vasta kun kahvasta kiskaisee koneen yli 7000rpm toinenkin pytty murahtaa iloisesti toisen rinnalle. Tämän jälkeen taas ei ole mitään ongelmia niin kauan kunnes koneen taas sammuttaa ja antaa jäähtyä ihan kylmäksi. Puolilta tulee virtaa ja tulpalle tulee kipinää ainakin kun se on irti. Kaasuttimistakin tulee bensaa.
Väljähän tuo on mutta missä on vika?
30.3.2008 20:44
mulla on tuommonen honda cb 125 t deluxe 1984. osaako joku sanoa paljo tässä on kilowatteja vakiona??
30.3.2008 21:34
13kw.
Osaisiko joku tietävämpi valaista mikä merkitys on sillä kumminpäin venttiilijouset ovat. Haynesin opas painottaa että tiheämpi kierre alas, mutta jäin miettimään merkitystä.
Konetta kasaillessa huomasin että toisessa imu- ja toisessa pakoventtiilissä jouset olivat väärinpäin, tuli ne sitten käännettyä ja todettua että ehkä se venttiilijousen puristin voisi olla ihan hankinnanarvoinen työkalu.