Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Beta RR 125 4T LC

24.6.2015 18:36

Okei. En ilmannut. Jonkunverran sitä painelin, mutta en ilmauksen takia. Ei tullut sellainen ollenkaan mieleen. :| Vaikuttaako se ilmaaminen iskarin toimintaan vai tehdäänkö se vain mittauksen takia?

Re: Beta RR 125 4T LC

24.6.2015 20:29

Jos sulla on teleskoopit olleet aivan tyhjät ja kaadat sinne öljyä niin öljy ei itekseen mene vaimennuspatruunan sisälle. Vaimennuspatruunan saa ilmattua kun teleskoopissa on tarpeeksi öljyä ja sitten pumppaa hitaasti iskarin vartta edestakaisin. Varmuuden vuoksi pumppaa muutaman kerran teleskoopia että sieltäkin lähtee ilmakuplat pois. Kun vaimennuspatruuna on ilmattu niin sen jälkeen se painetaan pohjaan, samoin teleskooppi, ja laitetaan teleskooppiin oikea määrä öljyä.

Jousen puolelle ei tarvii muuta tehdä kun kaataa öljyt, muutaman kerran pumppaa teleskooppia ja laittaa öljyntason oikeaksi. Mittaamiseen ohut rautalanka, nippari tms.

Re: Beta RR 125 4T LC

25.6.2015 16:00

Lisäsin jousen puolelle öljyä, mutta ei auttanut kolahteluun mitenkään :( Onko pumppujen sisällä jotkut vaimennin kumit tai jouset jotka voisivat olleet kuluneet tai unohtunut pois? Lisäksi jousen puolen pumpusta on mennyt jonkunverran kierteet, mutta saa kuitenkin viellä kireälle. Tähän ei taida auttaa muu kuin ostaa uusi teleskooppi? Taitaa ollaa vaan aika arvokas osa, joten kannattaisiko suoraan sovittaa jostain toisesta pyörästä keula tai koittaa löytää purkupyörästä samanlainen?

Re: Beta RR 125 4T LC

25.6.2015 17:33

Nyt on paha mennä sanomaan mikä on mennyt pieleen tai rikki. Muistaakseni iskarinvarsissa on sisällä pieni jousi joka ottaa vastaan ulosvedon ja estää kolahtelun. Onko molemmissa kepeissä iskarinvarsi ruuvattu korkin pohjaan asti?

Re: Beta RR 125 4T LC

25.6.2015 18:28

On ruuvatu pohjaan asti joo. Ajattelin viellä koittaa lisätä vaimennuksen puolelle öljyä, jos se auttaisi.

Re: Beta RR 125 4T LC

26.6.2015 18:28

Mites nuo enska betan renkaat (Metzeler 6-Days), onko hyvät enskailuun, entä ajaako niillä asfaltillakin pidempiä matkoja?

Re: Beta RR 125 4T LC

26.6.2015 22:01

Pääasiassa arskalta kyselen: suosittelisitko tuota pyörää (enduro versiota) ensimmäiseksi pyräksi, ajokokemusta on vähänlaisesti, mutta enduro kiinnostaisi, ikää siis kohta 16v. Suurin osa ajasta tulisi varmaan ajettua teillä ja silloin tällöin käytyä metässä/radalla ajamassa.

E: yamaha wr ollut toisena vaihtoehtona, jos joku jaksaa, voisi listata asioita joissa tämä on parempi ja toisinpäin
Kiitoksia jo etukäteen!

Re: Beta RR 125 4T LC

27.6.2015 15:44

Kyllä mä suosittelen enduroa, paljon monipuolisempi kuin supermoto. Mä en keksi mitään syytä olla ostamatta Enduroa, sillä ajaa kaikki ne ajot kuin motolla ja paljon muutakin. Ajettavuudessa ei häviä supermotolle millään tavalla kun laittaa alle kadulla paremmin toimivat renkaat. Hyvä yleisrengas on Michelin T63 jota löytyy vaikka Motonetista, toimii joka paikassa ja pikitiellä rengas kestää hyvin ja sillä uskaltaa kanttailla kuten supermotolla.

6Days renkaat on oikeat enskarenkaat joita kisakuskitkin käyttää, hyvä ja toimiva rengas teiden ulkopuolella. Järjevällä ajolla kestää kohtalaisen hyvin myös asfaltilla ja hyvä ajaa.

Endurossa on vannelukot joten heti ensimmäisenä renkaat pitää tasapainoittaa, ilman tasapainoistusta renkaat vatkaa 50 jälkeen ihan älyttömästi. Vannelukkojen ansiosta voi rengaspaineet pudottaa 0.8-1.2 kiloon ilman riskiä että rengas pääsee pyörähtämään vanteella.

Yamaha enduro on paljon painavampi kuin Beta, Yampissa on myös heikot ja kalliit katteet eikä oikein kestä kaatumisia. Yamaha on enemmän kadulle ja hiekkateille suunnattu katuenska, kun Betalla voi mennä huoletta teiden ulkopuolelle.

Betan suurin kirous on maahantuojan välinpitämätön toiminta varaosien ja takuun osalta.

Kannattaa myös miettiä Fanticin ja HM:än nelari enskoja. Ne on hieman kalliimpia kun Beta mutta niissä on monessa paikassa käytetty parempia osia, ja molemmat on valmiiksi näyttävämmän näköisiä kuin Beta.

Re: Beta RR 125 4T LC

27.6.2015 19:53

Murska kirjoitti:Penkin ruuvikiinnitys lelumaisen alkuperäisen muovilukon tilalle, pysyy jakkara kiinni vaikka konttaa välillä.

Kuva

Kuva

Kuva


Mistäs pyörästä toi penkinlukitus on peräisin? Onko toi vastakappale ihan itsetehty? Itsellä myös hajonnut tuo ja tarvitsisi saada vähän kestävämpi tilalle. :)

Re: Beta RR 125 4T LC

28.6.2015 8:20

Betan omasta lukosta runko ja loput osat tehtiin ite. Toimii :)

Re: Beta RR 125 4T LC

28.6.2015 16:23

Okei, kiitos :) Täytyy itsekkin kokeilla tehdä.

Re: Beta RR 125 4T LC

29.6.2015 12:59

Joo täytyy sanoa että maahantuojan toiminta täyttä paskaa kesti Dbkillerin lähetys 5viikkoa ja kesän alku pilalle noh huomenna kilvet ja kovaa ajoa

Re: Beta RR 125 4T LC

29.6.2015 14:19

Me peruttiin muutaman nippelin tilaus kun pyöräkin on jo myyty, yksi osa tilattiin viime kesänä ja toinen tämän vuoden maaliskuussa. Ei vastaa puheluihin eikä sähköposteihin, jälleenmyyjät kertoo ihan samoja juttuja maahantuojan toiminnasta ja he on erittäin kypsiä maahantuojan toimintaan.

Kannattaa käyttää muiden merkkien osia jos on mahdolista, tai sitten olla yhteydessä euroopan muihin maahantuojiin/diilereihin. Paras on jos joku muukin lähestyisi valmistajaa ja kertoisi heille miten välinpitämättömästi maahantuoja kohtelee asiakkaita ja jälleenmyyjiä.

Karua mutta totta, valitettavasti. Pyörä on hyvä ja hieno, siinä ei ole mitään, mutta maahantuoja on syvältä.

Re: Beta RR 125 4T LC

3.7.2015 14:11

Mistäköhän johtuu kun ajaa mittarin mukaan 125 nii alkaa pätkimään? Pelkkä dbk poistettu muuten kaikki vakiona..

Re: Beta RR 125 4T LC

3.7.2015 15:17

ei siinä mitään vikaa ole, moottori ei vaan ole säädöissään jos se on tehtaan jäljiltä. Tässä topicissa ja Minarelli moottori osiossa on ohjeet säätöihin ja muutoksiin, sen jälkeen vasta alka pelit rokkaamaan kuten kuuluu.