Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

26.9.2007 22:27

Kiitoksia Tunturikuskille vinkistä, pistin korjaussarjat tilaukseen.

No, omassa vekottimessa lukee varmaan joka nippelissä ja nappulassa, et Made in Japan. Uudemmista en tiedä...

28.9.2007 19:38

Hei!
Tulipa tehtyä kulttuuriteko ja ostettua Honda CB. Vuosimalli on 1976 mutta siihen on lahjakkaasti sotkettu myös tätä uudemppaa t-mallia. Nyt minua kiinnostaisi tietää mikä ero on k- ja t-mallien moottoreilla? Tuollainen t-mallin kone kun on osina. Ja mitkä tulpat hondassa on vakiona?

28.9.2007 20:10

-
Viimeksi muokannut Tunturikuski päivämäärä 16.10.2007 0:15, muokattu yhteensä 1 kerran

28.9.2007 20:51

Tunturikuski kirjoitti:Kone on oikeastaan täysin erilainen tahtien ja sylinterien lukumäärää lukuunottamatta. Vanhemmassa mallissa mm. nokkeketju menee koneen sivussa, kärjet ovat kannessa, alakerta ja lohkot sekä kopat erilaisia... Eli täysin eri koneita.

T:mallin moottorissa on NGK:n merkinnällä C8HS (myös CR8HS, mutta ainakin itsellä ne pimenevät luvattoman helposti C8HS:ään verrattuna) tulpat, tuolla löytynee muuntotaulukolla muidenkin valmistajien vastaavat.

B6 mallin moottorissa tulpat olisivat vissiinkin NGK:n merkinnällä D8HA.

Laitas galleriaan kuvaa että pääsee moista vekotinta ihmettelemään kuvien kera.

Täälläkin on ollut jonkun verran puhetta uudemman mallin jarrun sovittamisesta vanhempaan T-malliin, mutta onko kukaan toteuttanut tuota käytännössä? Itsellä olisi tarkoitus kokeilla tuotakin, kun kaupassa tuli mukana muuten täydellinen uudemman mallin keula mutta jarrusatula puuttui. Nyt eräällä tutulla olisi joutavana RD:n vanha jarrusatula ja tarkoitus olisi yrittää värkätä se cb:n keulaan ja koko keula vanhempaan.

Uusi keula on hieman pidempi, mutta etuputkia liu'uttamalla ero jää melko pieneksi joten muutoskatsastuskin tuolle keulalle ja jarruille pitäisi mennä AKE:n sivuilta löytyneiden ehtojen puitteisiin. Lokasuoja ja rengas olisi tarkoitus hyödyntää vielä vanhasta mallista, lokasuojan kiinnikkeet eivät varmaan ihan suoraan mene uudempaan keulaan mutta eipä tuo ole iso homma värkätä pellistä sopivat välikappaleet.


Kuvia voin ottaa kun kerkeän. Nyt minulla on tulppina NGK B7HS. Hyvin soi muuten mutta ensimmäistä kertaa kääntyessäni vanhalle viitostielle ja lyödessäni kaasun pohjaan kuului koneesta pamahdus ja vasemman sylinterin tulppa lensi taivaalle vieden kierteet pytystä mennessään, todennökäisesti entinen omistaja on kiristänyt tulpat iian kireälle jolloin kierteet olivat rikkoontuneet. Mitään vaurioita ei kuitenkaan koneeseen muuten tullut. Katkojan kärjet ovat menossa vaihtoon kunhan uudet tulevat postiin. Ensiviikon alusta kun talli tyhjenee niin olisi tarkoitus vetää pyörään uudet sähköt perästä keulaan asti koska ne ovat jokseenkin räpelletyt.

29.9.2007 21:39

Lievä offtopic.

Onko Honda CM125:sessa sama kone kuin cb:ssä vai sama kuin rebelissä? Vai oliko rebelin kone muuten sama mutta vain kuristettu yhdellä kaasarilla?

29.9.2007 22:42

-
Viimeksi muokannut Tunturikuski päivämäärä 16.10.2007 0:13, muokattu yhteensä 1 kerran

3.10.2007 22:11

Rebelissä on nokkakin erilaine muistaakseni. En oo varma, mut taitaa olla CDI-sytytys.

Tuli vaan mieleen, että onko kukaan kokeillut tehdä tulpan kierteitä irroittamatta kantta? :D Isäukko oli melkein tekemässä isompia kierteitä hieman isommalle tulpalle jenkatapeilla, mutta ehdin purkaa jo koneen ihan uteliaisuuttani. Olisi saattanut toimiakin.

Kaasarien korjaussarjat muuten tuli. Ja samalla sain Electroniin jonkun salasanan, että saan tilattua loput osat Wemotosta.

3.10.2007 22:14

-
Viimeksi muokannut Tunturikuski päivämäärä 16.10.2007 0:32, muokattu yhteensä 1 kerran

15.10.2007 19:45

Mikäköhän B6:sessani on kun välillä tulee kipinää ja välillä ei?

20.10.2007 23:30

Onko näihin CB:n K- ja B-malleihin saatavilla tähän maailman aikaan kuinka hyvin osia?

21.10.2007 0:31

Ulkomailta ainakin löytyy ihan hyvin, toimivaa ja käytettyä osaa on kyllä runsaasti suomenkin puolella. Hondasta en tiedä että toimittaako vielä varaosia noihin malleihin, T-malliin on vielä ainakin löytynyt tilaustavarana kohtalaisesti muttei kyllä enää kaikkia osia.

21.10.2007 13:51

Nyt on rakas cb:ni kilvissä ja kuristettuna 5.8kw/10 000rpm, vingutamalla pääsee hikiseen 100km/h. Nyt sitten ajattelin porata väljät pois ja kasvattaa tilavuutta oikeen koko kädellä, jotain 140-150cm^3 olisi aika sopiva. Jää enää vain ongelma mitkä männät? Katselin noita daxin mäntiä stormilta mutta miten tuosta nyt katsotaan halkaisija "PRO-01.1070.050" ota tuosta nyt selvää. Vai olisiko jotain muita hyviä vaihtohtoja. Muutamaan paikkaan olen soitellut mutta ei ole vakio mäntiä tuohon kokoon satavissa.

21.10.2007 14:45

Soliferpoika kirjoitti:Nyt on rakas cb:ni kilvissä ja kuristettuna 5.8kw/10 000rpm, vingutamalla pääsee hikiseen 100km/h. Nyt sitten ajattelin porata väljät pois ja kasvattaa tilavuutta oikeen koko kädellä, jotain 140-150cm^3 olisi aika sopiva. Jää enää vain ongelma mitkä männät? Katselin noita daxin mäntiä stormilta mutta miten tuosta nyt katsotaan halkaisija "PRO-01.1070.050" ota tuosta nyt selvää. Vai olisiko jotain muita hyviä vaihtohtoja. Muutamaan paikkaan olen soitellut mutta ei ole vakio mäntiä tuohon kokoon satavissa.


Mitesse noin kuristettu? :O

Tuo meinaa oletettavasti tilausnumeroa, jossa PRO-01 meinaa Proxin mäntää, 1070 tilausnumeroa ja .050 voisi olla puolen millin ylikoko?

24.10.2007 20:31

Itse tilasin Wemotosta 1.00 ylikoon männät, ei oo kyl vielää tullu... En tiiä pitääkö putkittaa sylinterit uudestaan, ei kai. Daxin männät kun laittaa ni se voi olla edes...

28.10.2007 13:46

Onko kenelläkään tieto miten paljon moottorin osat käyvät yhteen mopo-mankin kanssa? esim. männät yms. verrattiin nimittäin kaverin kanssa cb:n ja monkeyn mäntiä ja huomattiin että einut ero oli halkaisijassa. Eli onko tietoa esim. miten mankin venttiilit sopivat cb:hen? venttiilinohjurit yms. myös.