Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
4.2.2013 21:15
Prätkä jätkä, sä oot melkonen kone kun pitää jotain asioita selvittää, taas tuli hyvää tietoa ja linkit varaosakirjoihin
Joo, ei meillä ole mitään pakkomiellettä vaihtaa katteita, nää nyt on pelkästään hajatelmia tässä vaiheessa. Penkki kylläkin menee muokkaukseen kun ajot alkaa.
Panssareita olen rakentanut eri vehkeisiin, muovista, alumiinista, kevlarista jne. Nyt on vaan huonot mahkut tehdä panssaria levystä asti joten kaupallista versiota etsitään. Odotellaan pyörän saamista ja sen jälkeen katotaan mikä panssari siihen laitetaan, melkoisella varmuudella jonkun kurapyörän panssari menee siihen melkein heittämällä.
4.2.2013 22:10
Prätkäjätkä, kai olet kesätöitä kysynyt mp firmoilta? Usein saa tyytyä mp kaupoilla vastaukseen ''en tiedä'', ei löydy nyt'' yms
2-4mm polyeteeni on myös helppo muovata kuumailmapuhaltimen avulla, tiedä sitten onko se tarpeeksi kestävä pohjapanssariksi. Joustavuus ja hankauman kestävyys siinä on ainakin kohdillaan. Nimimerkillä ketjulaahari 8k ''ajettu'', 1mm ura ketjuista tullut, toistuva laahaus takahaarukan kulmasta johtuen.
4.2.2013 23:17
6-8mm PE:tä on taiteltu mönkijöiden panssariksi mutta enään mulla ei ole hitsaus mahdollisuutta joten PE on poissuljettu tällä hetkellä, kunnon panssarissa kun on myös pienet sivusuojat
4.2.2013 23:35
Tees Murska Arska projektitopic? VAikuttaa mielenkiintoiselta rakentelulta.
5.2.2013 8:05
Voihan sen levyn paikallaankin leikata oikeaan mittaan niiden sivulevyjen kanssa ja sitten taivuttaa paikallee
Tästä löytyisi ainakin yksi seuraaja! Keltasiniset husset iskee omaankin silmään, vielä mustat vanteet ja kiiltävä putkula
5.2.2013 8:52
En usko että teen projekti topiccia tästä, poika voi tehdä jos haluaa kun on hänen pyörästä kyse. Älkää nyt kuitenkaan innostuki, kuten jo sanoin, osa näistä on vielä ajatus asteella eikä välttämättä johda mihinkään. Pyörä kun tulee olemaan enska, niin siitä ei rakenneta mitään snagari-blingblingiä vaan kurapyörähenkinen seikkailuenska millä pärjää niin kadulla kuin metsäpoluilla. Oikeastaan sitä ei hirveesti tarvii edes rakentaa, vähän lisäillään muutamia varusteita niin se on siinä
Juu, saa PE:tä taivutettua lämmittämällä mutta muotoilu ja siistin työnjäljen saaminen on erittäin haasteellista.Parempaan lopputulokseen pääsee leikkaamalla osat, lämmittämällä ne muotoon ja lopuksi hitsataan muovilla osat kasaan. Varsinkin rasvainen PE-muovi on aika haasteellista hitsattavaa, tosin siihen löytyy myös omaa liimamassaa millä saa osat liitettyä toisiinsa. Helpommalla ja siistimpään lopputulokseen pääsen kun tilaan jonkun muun pyörän panssarin ja sovitan sen paikalleen.
Siinä malliksi Yamaha WR250R:än muovinen panssari joka on hitsaamalla kasattu.
10.2.2013 23:22
Mikäs etu tuolla muovipanssarilla saavutetaan vrt. metalliseen? Hajoaa ennen runkoa?
10.2.2013 23:27
Arskahan sen aiemmin mainitsi, muovisen panssarin kanssa ei jää jumiin mihinkään, vaan se liukuu esteiden yli.
11.2.2013 8:50
Kun ajaa/kikkailee hitaassa kivikossa niin muovi liukuu paremmin kivien päällä, pitää paremmin muotonsa ja on hiljaisempi kun alumiininen kaikulaatikko, alupanssarin saa toki hiljaiseksi kun laittaa pikimattoa sisäpinnalle eristeeksi mutta muovipanssarilla pääsee helpommalla.
EDIT: Tässä panssarin materiaalin valinnassa on eri koulukuntia, toisten mielestä alumiini on ainoa oikea ratkaisu kun kisapyörissäkin alumiinia käytetään. Molemmissa materiaaleissa on puolensa ja mä kallistun muovipanssarin puolelle edellämainittujen ominaisuuksien takia.
11.2.2013 11:35
Asia klaari, onpahan taas yhtä asiaa viisaampi
12.2.2013 8:21
Ai niin, kerralla kun kaikkia ei muista...
Alupanssareista vielä sen verran että on olemassa myös ihan kelvollisia alupanssareita jotka on tehty kovemmasta "lentokonelumiinista". Sen tarttuvuus kiven nokkaan on selkeästi huonompi mitä yleisesti käytetyssä halvemmassa "merialumiinissa" on, jälkimmäinen on selkeästi pehmeämpää eikä luista kiven päällä samalla tavalla kun kovempi alumiini. Usein valmistajien omat panssarit on tehty paremmasta alumiinista, tarvikevalmistajat käyttää tasapuolisesti molempia ja arvailla saa mitä tuli ostettua.
14.2.2013 22:11
Voisko joku selittää ton ketjunkiristys systeemin toimivuuden ihan perinpohjasesti? Ku en oo oikee tota hussen ketjunkiristys systeemiä koskaan tajunnu
14.2.2013 22:35
Sieltä svingin päästä ruuvaat sitä kuusiokoloruuvia myötäpäivään, niin ketjut kiristyy ja päinvastoin. Ei se sen kummempi ole. Muistat vaan sitten molemmilta puolilta kiristää saman verran, niin pysyy ketjulinja suorana.
14.2.2013 22:49
Ketjulinja on hyvä olla suorassa mutta vähintään yhtä tärkeänä, ellei jopa tärkeämpänä, pidän takarenkaan linjausta etupyörään nähden. Aja vaikka 60kmh, päästä kädet irti ohjaustangosta, jos pyörä lähtee kaartamaan niin takarengas ei ole linjassa. Pyörän pitää kulkea viivasuoraan kun päästää kädet irti ohjaustangosta, jos ei mene niin kiristä/löysää haluttuun suuntaan ketjunkiristäjiä, takarengasta pitää saada käännettyä kaartamisen suuntaan. Takarenkaan linjauksella on suuri merkitys pyörän vakauteen yli 80 vauhdeissa, jos linjaus on pielessä niin keula alkaa herkästi vatkaamaan suuremmissa vauhdeissa.
21.2.2013 16:42
Olisin mahdollisesti hommaamassa tälläsen menopelin ni tahtoisin kuulla onko tässä jotain huonoja puolia?