Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
7.6.2015 7:39
Miltä merkiltä tahansa missä on sama Yamaha/Minarelli moottori.
8.6.2015 13:14
Paljonkos on huippunopeus ilman mitään viriä tai muuta ?
8.6.2015 13:37
Noin satanen täysin vakiona. Virit ei itseasiassa juurikaan nosta huippuja vaan vaikuttaa enemmän kiihtyvyyteen ja ajomukavuuteen kasvaneen väännön johdosta.
13.6.2015 0:08
Siis mikä tuo ilmansuodattimelle tuleva letku on? Ku mulla ajon jälkeen pysähtyneenä tippu ilmansuodattimen seuduilta jotain jäähdytysnestettä tms maahan. Nyt ilmansuodattimen kotelossa sitä nestettä. Niin voisko joku kertoa mikä tämä letku oikein on ja miksi se tulee ilmansuodattimelle. Tulee näemmä sylinteriltä. Kiitokset
13.6.2015 7:24
Se on moottorin huohotusletku. Letkuun voi kerääntyä kosteutta ja sitä voi joutua suodatinkoteloon. Voi myös olla vesipumpun tiivisteet rikki ja sitä kautta työntää glygolia letkuun, silloin pitäisi myös öljyn seassa olla nestettä ja öljyt on maitokahvin väristä.
19.6.2015 11:35
Paljonkohan noihin betan keulan pumppuihin menee öljyä per pumppu? Mistään en ole löytänyt määrää, niin jos täällä joku osaisi kertoa?
19.6.2015 12:23
Määrä ei ole tiedossa mutta öljynpinnan taso on 110mm kun teleskooppi on painettu pohjaan.
19.6.2015 13:16
Okei kiitos!
19.6.2015 14:36
Toisessa teleskoopissa on pelkkä vaimennus ja siitä on helppo mitata öljytason korkeus. Toisessa on jousi ja sen mittaus on kinkkisempää, ohuella nippusiteellä tai rautalangalla saa mitattua öljyntason jousen ja putken välistä. Vaatii pientä kikkailua ja useamman mittauksen että onnistuu.
Molemmissa tapauksissa pitää teleskooppi olla kasaan painettuna. Siinä missä on jousi paikallaan, jousi saa törötää vapaana pystyssä.
23.6.2015 12:58
Laitoin keulaan öljyt ja vaimennuksen puolelle tuli mielstäni oikea määrä öljyä, mutta jousen puolelle en saanu oikein mitattua öljyn määrää. Nyt keula tuntuu vähän pomppukeppimäiseltä ja on löysän tuntuinen. Pitäisikö nyt lisätä jousen puolelle öljyä vai mikä auttaisi? Myös kun koittaa keulia niin keulan noustessa ylös se pamahtaa jonkunverran. Mistäköhän tämä johtuisi?
23.6.2015 16:42
Mitä öljyä laitoit?
24.6.2015 12:24
Valvolinen keulaöljyä.
24.6.2015 12:34
Viskositeetti?
5w öljyllä keula on herkempi ja löysempi mutta 10w toimii yleiskäytössä paremmin, kovemmassa katukäytössä ehkä 15w mutta pikitien ulkopuolella voi alkaa tulla pitovaikeuksia etusen kanssa. Jos jousen puolella on liian vähän öljyä niin ilmatila jää suureksi ja keulasta puuttuu progressio ja on löysähkön oloinen.
24.6.2015 18:13
http://www.valvoline.fi/t_muut_moottoripyora.php Linkin musta öljypurkki on sitä mitä olen käyttänyt eli viskositeetti 10. Voisiko tuo keulan kolahdus myös johtua liian vähäisestä öljystä. Se kolahtaa myös silloin, jos paikallaan keulan nostaa npeasti ilmaan.
24.6.2015 18:17
Sieltä ei pitäisi kuulua minkäänlaista kolahdusta kumpaankaan suuntaan. Voi ehkä johtua liian vähästä öljystä mutta varmaksi en mene sanomaan. Kun lisäsit iskarin puolelle öljyt niin ilmasitko iskarin ennen tason mittausta? Ilmaaminen tehdään iskarin keskitappia pumppaamalla.
Älä aja sillä ennen kun kolahtelun syy on selvitetty.