Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
18.6.2016 10:25
Ei näitä vehkeitä sisäänajeta...
. Huolellinen lämmitys 2x ja jäähtyminen välissä. Ensimmäinen tankillinen / puoltankkia ajaa ilman suurempia huudatuksia. Mutta tietenkin vaihtelevin, välillä kovinkin kierroksin. Sen jälkeen "sisäänajo" tehty ja ei muutaku baanalle.
Onko sulla putkessa ne 2 O-rengasta kunnossa tai yleensäkään paikallaan? Ne estää hyvin tehokkaasti ettei sylinteristä valu öljyä. Putki oikein paikallaan? Millasilla seoksilla ajelet? Oikeat säädöt kaasuttimeen ja max 2.5% seokset. Kaikki sen yli on pelkkää hukkaa. Voisko öljy kytkinkopalle ollut tullut siitä paisarin-äänenvaimentimen liitoksen kumin luota? Jos kumi on huonosti niin pääsee siitä räkimään, varsinkin liian reippailla seoksilla.
On olemassa erilaisia rasvanpuhdistimia ja öljynpuhdistimia. Sellaista kun suihkauttaa putkeen ja rätillä pyyhkäisee niin ainakin itselläni on kaikki öljy lähtenyt
18.6.2016 19:37
Putkessa on o-renkaat paikallaan ja kumi änkän ja paisarin välissä tiukasti kiinni eikä ole vuotanutkaan. Ja putki on hyvin kiinni. Huomasin, että se öljy tulee sieltä alkukäyrän alaosasta eli jos katot siihen mihin se menee sylkkään kiinni niin siitä alaosasta. Sitten katsoin änkän päätä niin sieltä oli valunut öljyä elikkä onkohan mahdollista, että kun siinä oli noin puol tankillista liikkeen öljyä (jtn vihreetä) ja bensaa ja sitten laitoin ite 5 litraa bensaa ja 200ml castrollia, että seokset luokkaa 4-5 %?
Sain palanneen öljyn pois metal polishilla, on muuten todella hyvää ainetta
Sisäänajoa oon ajanu jo yli tunni eli tarpeeks vissiinki? Lämmitin eka ja ajoin pinta kaasulla & puolella kaasulla 15 min ja sit jäähdytin kunnolla ja sit lämmitin ja ajoin rivakammin joku päälle 30 min ja jäähdytin ja sit lämmitin taas jälleen ja annoin käydä välillä ihan piikilläkin. Eli tämä siis riittää? (Eka kerta ku sisäänajaa uutta crossia
)
18.6.2016 22:31
Ei näitä sisäänajeta edelleenkään
..
Esim jos uuden pyörän hankkii tai tekee täyden remontin niin radalla tekevät näin: Kone käyntiin ja lämpimäks. Sammutus ja jäähtyminen. Sitten kierretään radan ensimmäinen lenkki kuin tutustuen alueeseen. Toisella kierroksella torvi auki.
Hissuttelusta/ mummoilusta nää laitteet ei tykkää kun ei ole siihen tarkoitettu...
Eli todennäköisesti toi öljyn valuminen sulla johtui helvetin paksusta seoksesta ja pikkuköröttelystä...
Aja niinkuin sillä pitää
ja kattele jatkuuko öljyn roiskinta
19.6.2016 0:03
Ongelma löytyi
En putkea asentaessa huomannut, että O-renkaat puuttuivat vaan oletin et ne ovat siinä sit otin tänään irti ja katos katos molemmat puuttuivat :-DDDDD Noh onneks se ongelma on nyt alta pois. Muuten missä vaiheessa kannattaa vaihtaa ekat vaihteistoöljyt? Liikkeessä/ohjekirjassa ehdotettiin viiden tunnin kohdalla. Eli teenkö kuten sanotaan vai onko joku parempi ajankohta? Käytän muuten vaihteistoöljynä castrol mtx 10w40. Saa ehdottaa jotain parempaa jos tää ei oo hyvä
19.6.2016 1:47
Vaihat siinä 5-10h ajosta vähä riippuen. Ja kytkimeen melkeempä mitä vaan kuhan on kytkimen lisäaineet. Ite käyttäny nyt motorexi gear oilia ja seuraavaks on pönikkä lucas oili puol synteettistä.
19.6.2016 15:07
Kadulla tullut vaihdeltua 10-15h välein. Laatikossa motorexia 10w-40, ei mitään pahaa sanottavaa. Castrollista on kokemuksia vain tankissa. Motorex gear oilia meilläki ollut kytkimessä, hyvin pelaa.
Ilmanputsaria muistat sitte vaihdella ja öljytä sekä putsata ~15h välein jos kadulla ajelet. Tietysti riippuu paljon millasessa pölyssä ajelee
19.6.2016 15:42
Katuajossa ilmansuodatin menee helposti 30h jos ei ajele hiekkatiellä tai pölyssä.
19.6.2016 18:06
Ilmanputsarin vaihtaa kun tulee likaiseksi, katuajossa se on hyvä sillon tarkistaa aina kun vaihtaa öljyt, ja jos käy metäs tai hiekalla ajaa niin joka ajo kerran jälkee kattoo kunnon. Itellä on ollut et jo yhen ajokerran jälkeen likanen eli ajanu ehk n. 1h, mut myös et sama putsari oli talvella varmaan sen just 30h jollo vaihoin vaan koska aattelin et öljy heikentyny jo noin pitkässä ajassa.
19.6.2016 19:28
ilmanputsarin vaihossa ei todellakaan kannata katsoa tuntimäärää, vaan tarkastaa tietyn ajan välein. suositellut tuntimäärät huolloista voi moninkertaistaa katuajossa. minulla mopoaikana oli ajettu yli 200h samalla ilmanputsarilla, ja oli lähes yhtä puhdas kuin uutena.
19.6.2016 19:36
Pölyisissä ajoissa kannattaa käyttää "kokkihattua" ilmanputsarin päällä niin se kaappaa suurimmat pölyt ja hiekat. Kun hattu on likaantunut niin ottaa sen pois ja jatkaa ajoa.
19.6.2016 21:26
Tuolla ~15h meinasin juuri että tarkistaa suunnilleen öljyjen vaihdon yhteydessä
, ehkä olisi pitänyt selventää. Ja juuri olennaisinta onkin millaisessa maastossa ajaa, että kertyykö edes pölyä/hiekkaa
20.6.2016 19:20
Ossaisko kukaan sanoo että mikä mahtaa olla vikana kun kotari "hyytyy". Käytännössä siis, kun oon jonku aikaa ajellu nii kiekat ei ennää palaudu kunnolla, jäävät siis leijumaan. Tämän jälkeen koko vehje hyytyy ja lopulta sammuu. Ei siis lämppää tai mitään vastaavaa. Veto vaan katoaa yks kaks. Heti tämän jälkeen lähtee kyllä käyntin, mutta taas muutaman kilsan jälkeen sama juttu.
20.6.2016 20:30
Toimiiko tankin huohotus?
20.6.2016 22:35
Larry27 kirjoitti:Ossaisko kukaan sanoo että mikä mahtaa olla vikana kun kotari "hyytyy". Käytännössä siis, kun oon jonku aikaa ajellu nii kiekat ei ennää palaudu kunnolla, jäävät siis leijumaan. Tämän jälkeen koko vehje hyytyy ja lopulta sammuu. Ei siis lämppää tai mitään vastaavaa. Veto vaan katoaa yks kaks. Heti tämän jälkeen lähtee kyllä käyntin, mutta taas muutaman kilsan jälkeen sama juttu.
Mittaa staattori. Mulla oli sama ja staattori paskana. Kylmänä toimi mut lämpimänä ei, hetken anto jäähtyä ni taas pääs hetken
21.6.2016 18:14
Kotarista tiputtaa vähän öljyä vetoakselin kohilta, stefa on vaihettu keväällä rempassa ja samoin o-rengas. Onko noita o-renkaita erikokosia vai oisko se holkki voinu kulua että sen takia vuotais?
Ja voiskoha vilkkureleessä olla vikaa kun vaan yks etuvilkku toimii ja muut ei.