Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: KTM EXC 125

11.6.2016 0:54

Kauanko iskarirempasta? Jos lähentelee 100h nii ekana sen teet ja samalla katot sopivat jouset eli jäykempaa kadulle. Itellä eessä vakiojouset ja sport asetukset suurinpiirtein ja takana 68nm jousi joka jäykempi ku vakio. painoa 70kg itellä ja ajan vain enduroa eli smotoon reippaasti jäykempää. Ja jos ny liikkeessä käyttää rempattavana jouset nii miksei samal pyyä et heittää kadulle sopivammat simmit. Et alkup jousilla voi saaha hyvää kadulle ku ne ihaliia löysät

Re: KTM EXC 125

11.6.2016 17:14

mietityttää nuo palotilat mitä myydään budin kansiin, että mitä eroa niillä on? ymmärtääkseni niillä lisätään tehoa siten, että puristussuhdetta nostetaan niiden palotilojen avulla, mutta esim milko lehmuksella on myynnissä 10.80, 11.00 ja 11.20 palotiloja eli mitä eroa noilla kolmella on?

Re: KTM EXC 125

11.6.2016 21:26

Mitä pienempi sen kireempi, mut alavääntöjä katoaa. Esim krosseissa pienempi kuin enduroissa. Isompi palotila niin enemmän alavääntöä ja einiin terävä kone.

Re: KTM EXC 125

12.6.2016 8:18

Onko noi palotilojen kokoja vai puristussuhteita? Jos on palotilojen kokoja niin pienempi numero nostaa eniten puritussuhdetta. Jos taas luvut ilmoittaa puristussuhteen niin isompi numero tarkoittaa korkeampaa puristussuhdetta joka lisää vääntöä/tehoa. Muistetaan että mitä korkeampi puristussuhde, sitä enemmän teho siirtyy alemmaksi eikä ole niin ylälauluinen kuin matalammalla puristussuhteella.

Re: KTM EXC 125

13.6.2016 18:49

tietääkö kukaan että meneekö tää öljy iha kotarin vaihteistoon, kun näyttäs ihan 10w-40 olevan mitä monet käyttää ja niin tajuttoman halpaa saksassa, en vaan oo kellään tollasta valkosta purkkia nähny nii tietääkö joku? tässä siis linkki: http://www.juingoil.de/Cars-Engine-Oil/ ... :1035.html

Re: KTM EXC 125

13.6.2016 19:22

Ei taida sopia kun on auton moottoriöljyä niin ei taida olla luokitusta märkäkytkimelle

Re: KTM EXC 125

14.6.2016 6:04

Ite käytin aikoinaan piikkisessä lentokoneisiin suositeltua moottoriöljyä. Ei ollu kyllä luokitukset kohillaan mut pelas sen 200h helposti. Päivämäärät menivät yli ja "vanhentu" jäi sellanen 35l ilmasta öljyä mulle käyttöön. Kokeilemalla selviää toimiiko.

Re: KTM EXC 125

14.6.2016 6:49

Halpa ja toimiva öljy on Motonetin Motox 10W40, sitä on moni käyttänyt lyhyen vaihtovälin moottoreissa/laatikoissa. Ton öljyn kanssa sain WR250R:än laatikon toimimaan halutulla tavalla ilman välivapaita ja tökkimisiä.

Re: KTM EXC 125

14.6.2016 13:27

Murska kirjoitti:Halpa ja toimiva öljy on Motonetin Motox 10W40, sitä on moni käyttänyt lyhyen vaihtovälin moottoreissa/laatikoissa. Ton öljyn kanssa sain WR250R:än laatikon toimimaan halutulla tavalla ilman välivapaita ja tökkimisiä.


tarkotatko tätä:? http://m.motonet.fi/fi/tuote/599530/Mot ... 40-1L-SLCF
soveltuuko varmasti märkäkytkimelle?

Re: KTM EXC 125

14.6.2016 19:19

Ei, vaan moottoripyöriin tarkoitettua öljyä: http://m.motonet.fi/fi/tuote/599526/MP- ... 4T-Synt-1L

Re: KTM EXC 125

16.6.2016 12:36

Minkä paksuista tiivistettä on porukka käyttäny kytkimen työsylinterin alle?

Omaani tuli laitettua paksuin, koska silloin kytkin ei lähde kuulemma luistamaan yhtä herkästi vaikka levyt kuluisivatkin hitusen. Kytkimeen tuli vähän samanlainen tuntuma kuin olisi jäykemmät jouset vaihtanut.

Mutta aiemmin taisi olla ohuin/ keskimmäinen sillä kytkimen tuntuma oli huomattavasti herkempi tuntumaltaan..

Tässä nyt pohtinut että pitäisikö sittenkin ohuempaa laittaa vai ei :)... Uhraisiko kestävyyttä pienen mukavuuden nimissä. Siksi kyselläänki teidän mielipiteitä ja kokemuksia :D

Re: KTM EXC 125

16.6.2016 23:12

Kytkin noissa kestää kyl niin maan perkeleen kauan, itellä vajaa 200h pelkkää enduroa jossa luistatetaan kytkintä huomattavasti enemmän ku katuajossa. Ja se että eise keveys ole vain mukavuus vaan vaikuttaa suoraan ajoon sillä et kauan jaksat pelkällä etusormella painaa kytkintä.

Koskaan en oo ite kuullu tai tullu vastaan eripaksusista tiivisteistä työsylinrerin alle tai ymmärrä miten se voi vaikuttaa jäykkyyteen taikka kytkimen kestävyyteen? Ois mielenkiintoista kuulla tästä lisää, et pitääkö alkaa kattoo saisko omaan ohuemman et sais vielä kevyemmän kytkimen :P

Onko porukalla kokemuksia ARC, ASV tai muista kahvoista? Toi ARC komposiitti vaikuttaisi mielenkiintoiselta kun siinä on elinikäinen takuu ja väitetään että yhtäkään eiole rikottu vielä.

Re: KTM EXC 125

16.6.2016 23:46

Joo siihen saa 3 eri paksuista ja sillä paksuudella muuttuu se paljonko siellä oleva tappi tavallaan painaa kytkintä. Ja sillä tapin matkalla säätyy kytkimen keveys.

Tämän helpommin en osaa selittää valitettavasti :D.

Kevyimmällä ja herkimmällä kytkimellä (ohuin tiiviste) alkaa ilmeisesti ja hyvin ymmärrettävästi luistamaan herkemmin. Paksuimmalla tuntumaa vähän katoaa mutta kestää. Ja välimallina on se keskipaksu tiiviste.

Täysi tiivistesarja sisältää kaikki vaihtoehdot, vähänkuin eri paksuiset alapahvitkin. Mutta saa ostettua irrallaankin ettei tarvi koko sarjaa turhaan ostella :lol:

Re: KTM EXC 125

17.6.2016 17:31

Mistähän päin pitäis tossa porkkanasorvissa lähteä etsimään vikaa kun jarru eikä parkkivalo kumpikaan toimi. Kattelin johtosarjan läpi eikä ollu johtoja poikki. takavalo kuitenkin siis toimii normaalisti ja pitkät + lyhyet :roll:

Re: KTM EXC 125

18.6.2016 4:09

Voi olla vähän offtopiccia, mutta asia koskee periaatteessa samaa vehjettä.
Olin sisäänajamassa uutta husqvarna te 125:sta ja kun menin kotiin ja laitoin sen tallin sisään ja kävin sitä ulkoapäin läpi niin huomasin, että putken alkukäyrässä oli aika iso lätäkkö öljyä pohjapanssarin läheisyydessä ja kytkinkopan päälläkin oli öljyä. Ja vähän muuallakkin oli pieniä öljyläikkiä. Kysymys kuuluu, että kuuluuko jostain tulla öljyä vähän välillä ulos? Ymmärrän sen, että ketjuista tulee aina rungon & swingin päälle öljyä, mutta en ymmärrä, että miten kytkinkopan ja putken alkukäyrän kohdalla oli öljyä? Voiko se johtua siitä, että kun ajaa niin sylinteristä tulee paljon painetta joka "potkii" sen alkukäyrän sen verran ulos, että siitä pääsee läikkymään öljyä? Putki on siis ihan ktm oma tehtaan putki eli jousilla kiinni sylinteriin. Samantien voisi kysyä, että mikä on paras keino putsata kiinni palannutta öljyä putkesta mahdollisimman vähäisillä naarmuilla? Kiitos etukäteen vastauksista.