Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Derbi GPR 125

4.10.2011 17:58

Minkä kokoset suuttimet siel on kiinni? Onko sun aikana joskus kulkenu kovempaaki, paljo ajettu? Mäntää koska vaihettu, se voi olla menny.

Re: Derbi GPR 125

4.10.2011 21:13

mäntä on menossa talvella vaihtoon mutta keväällä nopeus oli sama ja mäntä lähes uusi. pääsuutin on 260, koitin myös 290, mutta ei vaikuttanut muuhun kuin kulutukseen ja alkoi röpöttää liikaa vajaalla kaasulla. tk suutin taitaa olla nyt 30. kun koitin vanhalla männällä ennen vaihtoa viime kesänä, jolloin oli myös täysin vakiokunnossa meni saman 130 mittariin moottoritiellä, nyt vain kiihtyvyys parantunut huimasti.

Re: Derbi GPR 125

5.10.2011 17:38

valdo_the_noob kirjoitti:mistäs saattaa tämmönen johtua että pyörä ei kulje enempää kuin mittariin 130km/h. pyörässä on tyhjä vakioputki, yvps säädetty että aukeaa täysin, pipercross, 15 piikkinen eturatas ja suuttimet vaihdettu isompiin. kierrättää nätisti punarajalle mutta huiput vain jäävät noin pieneksi, takaratas on kuitenkin vakio :(

Luistaiskohan kytkin, jos kerran kiertää mutta ei kulje kunnolla.

Re: Derbi GPR 125

5.10.2011 20:47

Tuohon kytkimen luistamiseen. Niin sehän on helppo kokeilla heittämällä vauhdista kytkinpommia, silloin kuulee selvästi luistaako kytkin. suosittelen että vauhtia on yli 60, kun tuota kokeilet muuten saatat olla selälläsi.

Re: Derbi GPR 125

6.10.2011 17:18

Mitenköhän iso takaratas on vielä järkevää laittaa TT gpr:rään?

Re: Derbi GPR 125

7.10.2011 8:21

Juupasko kirjoitti:Mitenköhän iso takaratas on vielä järkevää laittaa TT gpr:rään?

Vaiha mieluummin vaan eturatasta, ei taida edes saada takarattaita tähän muuta kuin tuota vakiota

Re: Derbi GPR 125

8.10.2011 21:52

mikä voisi olla vikana kun gpr ei lähde käyntiin. starttia käyttäessä kuuluu vaan semmoinen ulina ja työntämällä meinaa lähteä mutta ei lähde kuitenkaan.
kipinä tulee ja bensaakin tulee.

Re: Derbi GPR 125

8.10.2011 23:08

Ulina on näissä vähän ominaisuus aina välillä, mutta jos pitää koko aika nii kannattas tarkistaa startin rattaat. Tulppa voi antaa kipinää vaikka ei toimiskaa kunnolla että kannattaa se vaihtaa, mutta jos sittenkää ei pelitä nii kannattaa mäntää koittaa kahtella.

Re: Derbi GPR 125

9.10.2011 15:31

Jaahas, pääseekin gepardi vähän ennakkoon jo talviteloille. Päätti sitte kone irtisanoo ittesä tossa eilen.

Oli pe-la yön ulkona kun olin kaverilla, ja lauantaina sitten päivällä starttailin kotimatkaan. Yöllä melkein pakkasella oli lämpötila käynyt ja konekki vähän sen mukainen, lämmittelin varmaan vartin jotta sain sen mielestäni lämpiimään kunnolla. Sitten pari km pikkuteitä jonka jälkeen isolle tielle.

Kaks kilometrii rampista, satasen alue. Mietin mielessäni että näinköhän gepari kestää. Vauhtia joku ~105 km/h, ja sitten kesken ajattelun kaasu lakkaa toimimasta.. Paineet häviää ja kierrokset tippuu, vaihteet menee jumiin. Alkaa hälytyskellot kilistä ja suhteellise nopee jarrutus ennen ku takarengas menee lukkoon. Pyörä sammuu siihen, vaihelaatikko aivan jumissa.

Siinäpä tienposkessa renkaita potkiskelin, vähän ku jäähtyny nii saan vaihteen vapaalle sentään ja vähän sivummalle. Yritän startata, startti ei pyöräytä ollenkaa, aina kun painaa niin "nollaa virrat" - eli kuuluu ypvs alkuääni. Vaihe ja kytkin päälläki aivan jumissa, takarengas menee lukkoon melkein heti.

Eikun Kärripojille soittoa ja pian tuleekin isolla autolla hakemaan gepardia ja pettynyttä kuskia. Kohta ollaankin jo kotipihassa ja työnnän leipurin talliin. Onneks tuo parinsadan(?) kärräysmaksu menee sentään Pohjolan piikkiin, saipas jotain vastinetta kaskollekkin..

Onneks ajokautta ei enää hirveesti jälellä.

GPR 2006, ajettu n. 15tkm, 3 tkm vanha Wiseco sisässä. Laitettu itse "TT":ks n. 1500 km sitten, putki tyhjennetty, 250 suutin, YPVS.

Kuhan nyt löytyy jostain motivaatiota niin pitää purkaa kone pöydälle. Mistäs lähen vikaa ettimään? Vaikee lähtee veikkaamaan, kelien takia voisi olla lämpöleikkaus mutta toisaalta suuttimetkin voivat olla liian pienet näille keille :f Aika kummaa kyllä ei lyönyt takarengasta kun vasta ihan lopussa lukkoon, mutta eiköhän tää aika pahasti leiponu kuitenkin.

Kaverit sano että jos startti ei pyöri ja vaihteet oli jumissa alkuun niin on siellä alakerrasta jotain mennyt myös. Mitäs tässä nyt kannattas tehdä, ja miten selvitän tän syyn, onko muita keinoja kun jälkien tutkailu?
Viimeksi muokannut xbomber46 päivämäärä 11.10.2011 20:49, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Derbi GPR 125

9.10.2011 16:01

mulla on sama vika että kun starttaa nii kuuluuu aina se ypvs alkuääni joka kerta.

Re: Derbi GPR 125

9.10.2011 16:40

jderb kirjoitti:Jaahas, pääseekin gepardi vähän ennakkoon jo talviteloille. Päätti sitte kone irtisanoo ittesä tossa eilen.

Oli pe-la yön ulkona kun olin kaverilla, ja lauantaina sitten päivällä starttailin kotimatkaan. Yöllä melkein pakkasella oli lämpötila käynyt ja konekki vähän sen mukainen, lämmittelin varmaan vartin jotta sain sen mielestäni lämpiimään kunnolla. Sitten pari km pikkuteitä jonka jälkeen isolle tielle.

Kaks kilometrii rampista, satasen alue. Mietin mielessäni että näinköhän gepari kestää. Vauhtia joku ~105 km/h, ja sitten kesken ajattelun kaasu lakkaa toimimasta.. Paineet häviää ja kierrokset tippuu, vaihteet menee jumiin. Alkaa hälytyskellot kilistä ja suhteellise nopee jarrutus ennen ku takarengas menee lukkoon. Pyörä sammuu siihen, vaihelaatikko aivan jumissa.

Siinäpä tienposkessa renkaita potkiskelin, vähän ku jäähtyny nii saan vaihteen vapaalle sentään ja vähän sivummalle. Yritän startata, startti ei pyöräytä ollenkaa, aina kun painaa niin "nollaa virrat" - eli kuuluu ypvs alkuääni. Vaihe ja kytkin päälläki aivan jumissa, takarengas menee lukkoon melkein heti.

Eikun Kärripojille soittoa ja pian tuleekin isolla autolla hakemaan gepardia ja pettynyttä kuskia. Kohta ollaankin jo kotipihassa ja työnnän leipurin talliin. Kyllä vituttaa. Onneks tuo parinsadan euron kärräysmaksu menee sentään Pohjolan piikkiin, saipas jotain vastinetta kaskollekkin..

Onneks ajokautta ei enää hirveesti jälellä.

GPR 2006, ajettu n. 15tkm, 3 tkm vanha Wiseco sisässä. Laitettu itse "TT":ks n. 1500 km sitten, putki tyhjennetty, 250 suutin, YPVS.

Kuhan nyt löytyy jostain motivaatiota niin pitää purkaa kone pöydälle. Mistäs lähen vikaa ettimään? Vaikee lähtee veikkaamaan, kelien takia voisi olla lämpöleikkaus mutta toisaalta suuttimetkin voivat olla liian pienet näille keille :f Aika kummaa kyllä ei lyönyt takarengasta kun vasta ihan lopussa lukkoon, mutta eiköhän tää aika pahasti leiponu kuitenkin.

Kaverit sano että jos startti ei pyöri ja vaihteet oli jumissa alkuun niin on siellä alakerrasta jotain mennyt myös. Mitäs tässä nyt kannattas tehdä, ja miten selvitän tän syyn, onko muita keinoja kun jälkien tutkailu?

Kaverilla oli käyny samalla lailla ja silloin oli ainakin menny alakerta ihan pillunpäreiksi niin oli ostanut uuden koneen kokonaan :|

Re: Derbi GPR 125

9.10.2011 17:07

Kampuran tai kierokangen laakerit varmaan leikannu kiinni, voi olla pyttykin entinen. Ja toi virtojen häviäminen johtuu siitä kun kone on jumissa, startti vie kaiken virran.

Kunhan nyt saat konetta auottua ja selvitettyä että mitä on mennyt niin otappa yhteyttä, multa löytyis ainakin ylimääränen pytty ja jos vaihteistosta jotain on mennyt (epäilen kyllä ettei ole) niin sellanenkin löytyis!

Re: Derbi GPR 125

10.10.2011 0:04

Noniin!Eli ois tarkotus vaihtaa/tarkistaa nyt jäähdytysnesteet.Eli miten valutan vanhat nesteet ulos?Ihan letkustako tyhjennän vaan?ja onko iso urakka saada tankki pois tieltä että voi pistää uudet nesteet tilalle?

Re: Derbi GPR 125

10.10.2011 7:50

ahonen94 kirjoitti:mulla on sama vika että kun starttaa nii kuuluuu aina se ypvs alkuääni joka kerta.

:roll:

Re: Derbi GPR 125

10.10.2011 16:45

jjojje kirjoitti:Noniin!Eli ois tarkotus vaihtaa/tarkistaa nyt jäähdytysnesteet.Eli miten valutan vanhat nesteet ulos?Ihan letkustako tyhjennän vaan?ja onko iso urakka saada tankki pois tieltä että voi pistää uudet nesteet tilalle?
Tankki lähtee irti kun otat penkin pois, tankin takaosassa 2 ja etuosassa 1 pultti. Sitten bensahanasta letkut ja liitin irti, kannattaa tässä vaiheessa jo kattoa ja vaikka tussilla merkata että kumpi on kumpi jos ei muuten muista.
Ja nesteet saa helpoiten valutettua kun ottaa vesipumpun alimman pultin auki. Paisuntasäiliön korkki auki niin valuu nesteet nopeemmin pihalle.