Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Aprilia SX/RX125

30.4.2013 18:28

Kokeile laittaa neulaa laihemmalle.

E. Kyllähän varmaan saman asian ajaa, jos laitan 4T öljyä vaihelaatikkoon sen 8dl ja pitääkö syylärit olla täynnä nestettä. Eli kun sen korkin aukasee niin aivan täynnä?

Re: Aprilia SX/RX125

1.5.2013 10:44

kyllä pitää olla syylärit täynnä. se kyllä lykkää ylimääräset pois jos on :)

Re: Aprilia SX/RX125

1.5.2013 15:26

NiiN-Aina kirjoitti:menee hermo tuon vhsb:n kanssa ei tuntuu ettei mee ollenkaan säätöihin. jarruttaessa sammuu koko mopo kun menee niin tukkoon, tulviikohan kohokammio?

E: sisässä on 140pääsuutin ja 30tk. pitää kokeilla kyllä tuolla korolaipalla että pelaako että oisko vika ravessa

Miten sä edes viittit kokeilla noin pienillä suuttimilla? Yleensä 34VHSB:ssä käytetää 36tk, 160ps, k56 neulaa, joilla saa hyvin säätöihin.

Itellä oli VHSB:ssä se ongelma, että kohot jäivät jumiin kohokammion etureunaan. Huomasin ongelman siinä, kun laitoin kokohammion kiinni ja heilutin kaasaria nii kohot eivät pitäneet liikkumisen ääntä => jumissa. Korjaukseksi tähän taivutin kohojen metallisia kiinnikkeitä hieman, mutta silti pidin ne siinä asennossa ettei bensanpinta muutu (näitä säätämällä on helpoin tapa muutta bensanpintaa koskematta neulaventtiiliin).

Luulisin, että sulla voisi olla samantyylisiä ongelmia omassa kaasarissas. Kohot voivat päästä vähän liikkumaan jarrutuksessa, jolloin ne jumiutuvat kohokammion reunoihin. Sulla voi olla myöskin bensanpinta muuten vaa liian korkealla, joten kohojen metallikiinnikkeitä taivuttelemalla hieman saat sitä säädettyä.

Re: Aprilia SX/RX125

1.5.2013 15:40

kiitos, nyt tuli tyhjentävä vastaus! :) ja olen miettinykki että miksi pitää olla nui pienet suuttimet vaan jos se nyt muuttus vähä meno :) en oo kunnolla saanu säädettyä tuota kun ei oo tahtonu pelata niin ei tiedä millon on suuttimet isot/pienet :( koitan säätää hieman niitä kohoja ! :)

Re: Aprilia SX/RX125

1.5.2013 16:24

Hei, nyt on kerranki asiallista vastausta!
Mulla tuo sama ongelma. 132ps ja k55 neula. tk:sta ei tietoa, ilmeisesti vakio.
Muuten toimii, mut tuo kytkinpohjassa rullaus on ongelma. Sillon tukehtuu.
Miten tota bensanpintaa muutetaa, noin niinku ihan tarkalleen.
Jos kehtais ihan hyvät ohjeet antaa :) Ja voisko se olla ongelmana tuossa
Kysy jebex vaikka yv:llä numeroa, jos tuntuu että whatsapissa tms. helpompi neuvoa :)
-thx

Re: Aprilia SX/RX125

1.5.2013 17:26

Mites yleensä ottaen noi 34mm dellortot toiminu näissä, teitä kahta lukuunottamatta? Onko suurta vaikutusta tehoihin ja millätavalla pyörä muuttuu laittamalla ton kaasarin? On vähän aikomuksia vaihtaa SX:ään nykynen pyörä ja oon miettiny et pitäskö ostaa vakiokaasarilla vai isommalla oleva pyörä, kun tuntunu teillä olevan ongelmia.. :roll:
Voisin samalla laittaa pari muuta kysymystä ko. pyörästä:
Kuinka usein raven laippaa pitää putsata? Ja millanen homma se on?
Onko tt-putkella ja arrowilla/giannellilla paljon eroa tehoalueessa?
Millä vaihteella saa maksimissaan hyttiä nostettua? 8)

Re: Aprilia SX/RX125

1.5.2013 17:52

ei kauheasti mahu säätämään niitä kohoja kun ottaa kiinni siihen tiivisteeseen/ite kaasariin :( noo pitää tapella vielä tuon kansa kun ens viikolla inssi pakko saaha sitä ennen rokkaamaan nuo vehkeet ni ei vituta nii paljoa :D


E: ei auttanu bensapinnan säätö, bensapinnassa se vika jokatapauksessa on. yritin sitä tiivistettä hieman kaventaa pois sieltä kohokammionpuolelta pois mutta ei mitään vaikutusta ollu. mulla loppuu pikkuhiljaa huumori tämän vehkeen kanssa.

Re: Aprilia SX/RX125

1.5.2013 19:12

Aap- kirjoitti:Mites yleensä ottaen noi 34mm dellortot toiminu näissä, teitä kahta lukuunottamatta? Onko suurta vaikutusta tehoihin ja millätavalla pyörä muuttuu laittamalla ton kaasarin? On vähän aikomuksia vaihtaa SX:ään nykynen pyörä ja oon miettiny et pitäskö ostaa vakiokaasarilla vai isommalla oleva pyörä, kun tuntunu teillä olevan ongelmia.. :roll:
Voisin samalla laittaa pari muuta kysymystä ko. pyörästä:
Kuinka usein raven laippaa pitää putsata? Ja millanen homma se on?
Onko tt-putkella ja arrowilla/giannellilla paljon eroa tehoalueessa?
Millä vaihteella saa maksimissaan hyttiä nostettua? 8)



Hyvin toimii tuo 34vhsb meitä kahta lukuunottamatta :D Enkä usko että tuo minullakaan kovin iso vika on.
Isommalla kaasarilla tottakai! vhm,rave,34vhsb,boyesenit ja tt-kikat mulla tehty, niin vääntöä on yllättävän paljon 2tahdiks.
Raven laipan putsauksen väli johtuu ihan sun ajotyylistä/kaupungissa vai valtatiellä ja 2-t öljystä! Esim 2-t Bikeä jos käyttää, niin joku 1000km, mutta esim motorexillä se voi olla tuplaten.
Hytin nostamisesta en tiiä, kun ite en osaa. Mutta voisin luvata, että varmasti mukava keulia, jos on isompi kaasari ja rave.

Re: Aprilia SX/RX125

1.5.2013 19:30

nämä on juuri semmosia vikoja varmaanki mitä ei ikinä ees hoksaa ellei sählää tarpeeksi :) ei oo mullakaa mitään muuta vikaa ollu tän pyörän kansa kun tuo kaasari nyt :) ei voi kyllä ku kehua, 28k ajettu alakerta eikä oo rempattu muutaku kytkin! (ne muovirattaat ofc) eikä päästele turhia ääniä.

Re: Aprilia SX/RX125

2.5.2013 15:39

Mites on että tarviikos tota rave1 kuin "huoltaa" eli putsailla laippaa ja vaijerii öljyillä. Joskus kyl näistäkin täältä lukenu mutta en nyt enää muista niistä mitään :D

Re: Aprilia SX/RX125

2.5.2013 21:30

Tietenkin pakoaukonsäädintä täytyy huoltaa ja putsailla. Ite putsailen omaa raveani parin tonnin välein ja seosvoiteluna käytän bikeä 2,5% suhteessa. Eipä se raven putsaaminen vaikeaa ole, ei tarvitse kun ottaa toinen sivukate irti, irottaa laipan kotelo, putsata laippa ja laittaa takas kiinni (ensikertalainenkin selviää koko operaatiosta puolessa tunnissa).

Syy noihin raven hajoamiseen johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että vaijeria ei ole säädetty oikein. Tämä aiheuttaa sellaista, että vaijeri katkeaa/lähtee nippa irti ja myöskin että laipan kiinnike menee poikki, joten joutuu ostaa uuden laipan.

Rave säädetää oikeanlaisesti sillee että, otetaan putki irti, vedetää solenoidin tappi sisään (laippa ylös), tällöin vaijeri säädetään siten että laipan alaosa on täysin pakoaukon "katon" myöntäinen, ehkä joka pienen pykälän sisemmällä.

NiiN-Aina kirjoitti:ei kauheasti mahu säätämään niitä kohoja kun ottaa kiinni siihen tiivisteeseen/ite kaasariin :( noo pitää tapella vielä tuon kansa kun ens viikolla inssi pakko saaha sitä ennen rokkaamaan nuo vehkeet ni ei vituta nii paljoa :D

E: ei auttanu bensapinnan säätö, bensapinnassa se vika jokatapauksessa on. yritin sitä tiivistettä hieman kaventaa pois sieltä kohokammionpuolelta pois mutta ei mitään vaikutusta ollu. mulla loppuu pikkuhiljaa huumori tämän vehkeen kanssa.

Siis mitä sulla se nyt oikein tekee? Ymmärääkseni normi ajossa toimii jotenki ja jarrutettaessa tukehtuu?

Otappa ensimmäisenä kaasari kätees ja tyhjennä bensoista. Tämän jälkee kaasarin pohjan ollessa kiinni, ravista kaasaria ja sun pitäs kuulla joka asennossa että kohot liikkuvat siellä. Jos huomaat, että kohot lopettavat liikkumisen nii tutki mihin ne jäävät jumiin (varsinkin kallistettuna imukaulan puoli maahanpäin). Kohojen pitäisi liikkua AINA ravistellessa, jos jäävät jumiin nii se on varma juttu että alkaa vuotamaan.

Seuraavaks ku on kohot saatu liikkumaan jumittamatta, niin bensat kaasariin. Sitte kannattaa alkaa vähä kallistella kaasaria ja kattoa missä vaiheessa alkaa vuotamaan (mieti missä mahdollisissa asennoissa kaasari on pyörässä asennettuna). Kyllä pitäisi huomata jos alkaa vuotamaan heti pienessäkin kallistuksessa, joten bensanpinnan laskua.

Samat jutu kannattas -unknown:kin tehdä. Katsokaa molemmat myös teidän suuttimenne, neula, ps ja tk (huom. tyhjäkäyntisuuttimia on 2kpl). Olettehan varmasti puhkaisseet toisenkin imuputken?
Viimeksi muokannut Jebex päivämäärä 2.5.2013 21:48, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Aprilia SX/RX125

2.5.2013 21:48

juu koho siellä varmaan jumii kun tukehtuu nimenomaan jarruttaessa tai muuten pyörää kallistaessa. pitäs vaan nyt löytää motivaatio taas rassata tuota mopoa :)

Re: Aprilia SX/RX125

2.5.2013 22:11

Mites tuo ryyppyvaijeri tuossa 34vhsb:ssä ku itellä toimi muute hyvin mutta tyhjäkäynnillä röpötti ja ei antanu välikaasuu pistää täyskaasulta ku muute meinas tukehtuu, sit irrotin tangosta vaijerin ja katoppas sehän rupes tyhjäkäynnillä paremmin toimimaan ja välikaasuu antoi pistää.

Onko muilla ollu samanlaista ongelmaa, kaverillakin oli ihan sama homma ensin?

Re: Aprilia SX/RX125

3.5.2013 11:10

juu mullakin oli se ryyppy aluksi liian kireellä, löysytät sieltä kaasarin päästä vaan niin löysälle ku voit niin pitäs taas toimia :) jos ei auta eikä ole se luisti jumissa, niin otat sen kiristys mutterin pois ja pikkusen lyhennät kierrettä niin saa vielä vähän alemmas :)

Re: Aprilia SX/RX125

3.5.2013 15:10

Mistä ihimeestä tuonne rotaxiin lykätään öljyä sisälle? :D
Huoltokirjasaki vain lukee että pitäs valtuutetun aprilia huoltamon vaihtaa :roll:

E. Löysinki jo sen korkin ja oli hyvä avata 5 senttisellä ja piheillä :)