Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Aprilia RS/Tuono

12.11.2012 22:56

Mistä vois johtuu että kierrokset leijuu ellei laita tyhjäkäytiä todella hiljaselle? (=sen verran että just ja just pysyy käynnissä, kierrosmittari ei ole kiinni niin en tiedä kuinka paljon on kierroksia.)
Voiko seosruuvilla olla vaikutusta asiaan, mielestäni ei muuttunut mihinkään sitä pyörittämällä? Muuten voisin ajella tolla hiljasella tyhjäkäynnillä, mutta saa kokoaika pelätä että kone sammuu :s

Re: Aprilia RS/Tuono

13.11.2012 5:09

aeroxman kirjoitti:Onko nuissa asso werken männänrenkaissa aivan sama kummin päin on?


Onko m-renkaissa merkintöjä / kirjaimia? Proxin renkaissa on ainakin väliä. Uskoisin että assonkin.

Re: Aprilia RS/Tuono

13.11.2012 12:49

S10 merkintä kummassakin ja silmämääräisesti näyttää kyllä aivan samoilta.

Re: Aprilia RS/Tuono

18.11.2012 11:46

Minulla olisi Räsään myytävänä huippurengas: http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/motor ... ype%3Droad

Käyttämätön, erittäin pitävä rengas. Laittakaa yv:tä jos kiinnostaa ;)

Re: Aprilia RS/Tuono

18.11.2012 17:17

En löytäny haulla mitään tietoo, että minkälaisia rengaspaineita ootte käyttäny? Ois vissiin iha hyvä laskee vähän ku rupee olee liukasta(?)

Re: Aprilia RS/Tuono

18.11.2012 19:12

eessä 2bar takana 1,8. Ku alkaa olee liukasta pyörä talliin ettei tule ruumiita. Siinä paljoo rengaspaineitten laskeminen auta.

Re: Aprilia RS/Tuono

18.11.2012 20:08

Nii no liukkailla meinaan lähinnä siis märkää tien pintaa, en mitään peilijäätä. Pakko ajaa vielä inssiin asti, niin aattelin että jos vaikka 0,2 baarii laskis.

Re: Aprilia RS/Tuono

19.11.2012 12:45

^^jaani^^ kirjoitti:eessä 2bar takana 1,8. Ku alkaa olee liukasta pyörä talliin ettei tule ruumiita. Siinä paljoo rengaspaineitten laskeminen auta.



Eikös sulla ole paineet ns väärinpäin? Miksei takana 2 bar ja edessä 1.8? Manuaali sanoo ainakin että taakse kakkonen ja eteen 1.8 ;)

Re: Aprilia RS/Tuono

19.11.2012 17:23

saattaa olla, muistin vaa nuo numerot mutta en ollu varma kummin päi :lol:

Re: Aprilia RS/Tuono

20.11.2012 18:03

Tuli tos ajeltuu about 10 kilsaa, niin alko tekee sellasta että kytkinpohjassa meinaa sammua ja kun yrittää laittaa kaasua niin antaa toooosi laiskasti niitä kierroksia, käy ihan elottomasti. Sitten kun nostaa kytkimen takaisin ylös niin toimii. Eli jos haluaa pitää pyörän käynnissä niin pakko ajaa eteenpäin - äärettömän vittumainen homma. Vähän ajan päästä lähtee taas käyntiin, toimii normaalisti jonkun aikaa, ja sitten tapahtuu uudelleen.
Täs on tullu muutamana päivänä kouluun rullattua ja inssiyrityskin ajettu, jolloin tätä ongelmaa ei oo ollu. Joku kuukaus sittenhän tää ongelma oli myös, en saanu oikeen selville mistä johtu.
Voisiko johtua liian isosta tk-suuttimesta? Tulppa oli ainakin aivan musta. Mutta sit on se että miks esim. eilen ei käyny noin kun ajelin about tunnin? :s Seosruuvi on 1,75 kierrosta auki, jos on enemmän niin ei tahoo oikeen pysyy käynnissä.

Re: Aprilia RS/Tuono

20.11.2012 19:25

tuossa tilanteessa avaisin jo pyttyä ja kattosin mäntää

Re: Aprilia RS/Tuono

20.11.2012 19:44

Tarvitseeko tehdä vaikka puristuksia löytys?
Kuinka vaikea/pitkä homma tehdä enskertalaiselle? Inssi varattu ens keskiviikoks ja koeviikon takia ei oo paljoo aikaa, viikonloppuna saattasin kyl keretä. Nii enhämmä tietysti pääse sinne inssiin sitte jos siel männäs/sylkäs jotain tosiaa on vikana, et eihä sil sit enää kiire ois

Re: Aprilia RS/Tuono

20.11.2012 21:06

Tarvitseeko tehdä vaikka puristuksia löytys? <---- Ootko mitannut ne nyt sen jälkeen kun tää vika ilmaantui?

Oudolta kuullostaa. Kirottu vehje sulla. Päin vittua rakennettu alunperin jonkun 15v pojun toimesta, tai sit huonoa tuuria. Ite ottasin koneen tossa vaiheessa pöydälle ja purkisin levälleen vaihdelaatikkoa myöten. En jaksais ajella pelko perseessä että mitä räjähtää seuraavaksi. Varsinkin jos edellisistä omistajista / rempoista ei tietoa (en tiedä sun tapauksesta jos tiedätkin vaikka tms.)

Tiedän mistä puhut kun tarkoitat että käynti elotonta ja sellasta "hidasta" ja oudonkuuloista. Itellä tää tapahtu kun hitsas yhdestä AF1:sestä yks kampuran laakeri kiinni. Ja tämän jälkeen se aina toimi jäähdyttyään, kunnes laakeri lopulta antautui.

En oikein keksi mitään muutakaan tolle oireelle kuin että vaihdelaatikossa / moottorissa joku häikkä ja lähtee kytkin pohjassa jarruttamaan kampiakselia jonkun akselin kautta tms? Vitun outoa rumasti sanottuna kyllä toi sun vikas :D

Ei liian iso tyhjäkäyntisuutin tollasta vikaa aiheuta,varsinkin kun se sulla tuskin montaa numeroa liian iso on. Vaikka ois vitusti rikkaalla kaikki suuttimet ja neulat, niin kyllä se pitää päristä paikallaan jotenkin vaikka suuren sinisen savupilven saattelemana.

Suosittelen kuitenkin että otat kytkinkopan ensin pois, ja kattelet eka sinne.

Ootko saanut sen kaasarin säädettyä?

Re: Aprilia RS/Tuono

20.11.2012 22:12

En oo mitannu puristuksia, ja meinasinki mitata heti kun kerkeen. Tätä samaa ongelmaahan oli kuukaus sitten ja viimeks (joku 1-2 viikkoo sitten?) kun mittasin niin oli 170.
Alakertaremppa on suoritettu entisen omistajan toimesta muistaakseni nakkilan pyörä&mopossa (kuittikin löytyy). Yläkerran oli kuulemma ite rempannu, ja osista on kuitit. Omistaja oli vähä epäilyttävän olonen about 19-vuotias hiljanen jantteri, mutta aattelin ettei sen takia kannata tuomita, kun pyörä toimi ostohetkellä hyvin ja kuitteja löyty kaikesta. Ja sitten ku oli niin kiire saada joku pyörä niin en enää jääny sen kummemmin miettimään että ostanko vai enkö. Hinta millä ton ostin oli kans rempatuks pyöräks aika halpa nyt kun ajattelee, 1100€. Loppujenlopuks ku aattelee nii ois vaa pitäny ostaa vaikka joku yamaha xt tolla rahalla...

En oikeen osaa selittää miltä se käynti kuulostaa, videohan kertois enemmän ku tuhat sanaa tässä tapauksessa mut vähän vaikeeta kun toi ei tapahdu paikallaan toi ääni. Kummiski just tollasta hidasta, ei normaalia ääntä vaan semmosta "pellin tärähtelyä", ei vastaa kaasuun ja sammuu nopeasti jos ei päästä kytkintä.

Sain kaasarin jonkunlaisiin säätöihin tyhjäkäyntiä lukuunottamatta, neulan sokka keskimmäisessä lovessa ja 155 pääsuutin. Tyhjäkäynnissä oli semmonen ongelma että jos laittoi liian kovalle niin kierrokset alko leijumaan. Sain sen sitte loppujen lopuks silleen että pysy hiljasella tyhjäkäynnillä. Tk-suutin on edelleen se 40.

Sit jos jotain joutuu remppaa nii saa nähä mite onnistuu, itellä tai kellään kaverillakaa ei taida olla mitään kokemusta minkäänlaisesta koneen remppaamisesta, ja liikkeessä tulis liian kalliiks siihen nähden millä ton ostin.

E: puristuksia oli muuten 150.

Re: Aprilia RS/Tuono

21.11.2012 15:01

En usko että täällä sulle kukaan osaa sanoa suoraan että mikä sun pyörässä on vikana... Jos itselläsi ei taidot riitä, ei kannata liikkeeseenkään viedä, ne ei ole siellä yhtään viisaampia yleensä kun me täällä ;)

Katso läppien kunto, ja vaihda vakioläpät takaisin. Boyesenit on kuraa ja hyöty olematon, on myös raportoitu että on menty alaspäin tehokäyrässä. Se on VFORCE3, italkit, tai vakioasetelma. Boyesenit on se välimalli johon ei kannata sortua ;)

Onko moottorissa öljyä?<--- Oletko katsonut? Jos et, niin huono homma jos paljastuu että sitä ei siellä pahemmin ole ollut ja alkanut jo moottori äännellä :S Vaihda öljyt samalla kun valutat vanhat alas.Sitten Samalla vaa kytkinkoppa auki ja kato kunto sieltä, voipi vika paljastua sieltäkin. Ota kytkinasetelma pois akselilta, kattele kaikki näkyvät muovirattaat, katso myös että tasapainoakselin muovirattaat ovat ajoitettu oikein. Kato että kaikki on kytkinpuolelta kunnossa. Kokeile pyöritellä kytkinakselia. Etsi sieltä jotain outoa. Voi myös paljastua joku yllätys kun otat kytkinkopan pois.

Puristukset nähtävästi tippuneet 20 psi:tä. Sylinteri kylmästi pöydälle ja uudet männänrenkaat. Siinä vaiheessa kun ne alkavat tippua tuota tahtia, ne laskevat aina vaan nopeammin ja nopeammin. Tosin en kyllä luota sun mittauksien todellisuusperiin yhtään :D

Väärän pyörän oot kyllä ostanut jos sulla ei moottoritekniikasta ole mitään käsitystä etkä mäntää osaa itse esimerkiksi vaihtaa :| Tai no, väärän ja väärän, vakionahan meno on kaikken huolettominta (11kw) jos ei kiinnosta ite pyörää räplätä. Tosin sulla jo 154cc polini siellä, isompi kaasari ym ym korkeampi viritysaste = vaatii aina vaan enemmän tietämystä ja kaikenlaisia pikkuseikkoja / tiettyjä juttuja mitkä pitää aina vaan tietyin väliajoin tarkistaa. Ja veikkaan että sulla ei se kaasari ole vieläkään säädöissä yhtään.

Aikasi kun yrität korjata, räpeltää, alkaa paikat lahoilemaan, kierteet korkkailee, jne, ei hyvä.... Kaasaria kun ropellat etkä tiedä mitä teet eikä ole käsitystä seoksista yhtään, niin kohta voipi käydä jostain laihalla pahasti, ja kohta on yläkerta entinen.

Kaiken voi kyllä opetella, se vie vaan aikaa...