Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Aprilia RS/Tuono

3.11.2012 19:31

Eikö? Tiiä sitte mistä johtuu :(

Mistä ois hyvä lähtee hakee säätöjä kaasariin? Tällä hetkellä 165ps, 40tks, k56-neula alimassa lovessa, seosruuvi 1,5 kierrosta auki.
Tekniikkana edelleen 154cc, boyesen läpät, ja kaasari on dellorto 34

E: vaihdoin neulan paikkaa...
Viimeksi muokannut Miiggael päivämäärä 3.11.2012 22:05, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Aprilia RS/Tuono

3.11.2012 21:50

Mitenkä jos oisin laittamassa apikkaa ttn suuntaan , niin tuo pako venttiilin poistaminen lisääkö nopeutta vai pitääkö siihen hommata rave

Re: Aprilia RS/Tuono

4.11.2012 16:26

Mikä ois ongelmana, kun ajossa laittaa kytkimen pohjaan niin kierrokset jää leijumaan korkeelle, ja alkaa nousemaan :eek: ja heti kun päästä kytkimen niin kierrokset laskee tietysti taas. Tk-suutin liian pieni? :s Kaasarin säädöt kirjotinkin tossa ylempänä olevassa viestissä.

Re: Aprilia RS/Tuono

4.11.2012 17:25

joo ja pääsuutinki varmasti liian pieni

Re: Aprilia RS/Tuono

4.11.2012 18:31

eikös vanhemman mallin apikan kone ole rotax 123???

Re: Aprilia RS/Tuono

4.11.2012 18:42

joo

Re: Aprilia RS/Tuono

4.11.2012 19:24

Niin siis 94-98 oli rotax 123.

Mikähän meni pieleen, kun pyörä ei käynnisty enään. Noilla aiemmilla säädöillä kun olin ajellut (jollonka kierrokset leiju korkeella ja niin) ja sammutin koneen normaalisti, vähän ajan päästä olisin käynnistänyt uudestaan, mutta vaan "sylkäs" putkesta kovalla paineella, eikä käynnistynyt. No vaihoin pääsuuttimen 165->175 ja tk-suuttimen 40->62 (ei ollu muita kokoja kuin nuo kaks, pääsuuttimia kyllä löytyy useampi).
Ei muuten käynnisty vieläkään. Akku ladattu, tappokatkasin ei päällä, bensahana auki, tankki saa korvausilmaa, tulpassakaan ei ole vikaa. Mittasin sitten puristuksetkin varmuuden vuoksi, ja yllättävän korkeat oli 8o 170 psi http://aijaa.com/eEWJ0X

Mitäs tässä nyt tekis, itellä ei o mitään hajua miksei käynnisty :( En oo tosin kokeillu vielä työntämällä, mutta kyllä sen startista pitäis alkaa käymään. Voiko vaan johtua säädöistä? Ei edes hörähdä tai mitään.

Re: Aprilia RS/Tuono

4.11.2012 20:55

laita tulpanreijästä vähä bensaa

Re: Aprilia RS/Tuono

5.11.2012 10:19

Nuo sun kaasarin säätös on ainaki ihan perseestä, et sä voi lykkiä 15 numeroa isompaa suutinta noinvaan sinne... Musta vaan tuntuu ellei sulla vapaavirtaussuodatinta ole, että tolla 165 suuttimellakin pyörii rikkaalla ja pahasti.

Vaihda uusi tulppa. Iridiumit meni ainakin itellä vähäks aikaa mykäksi / paskaksi jos pyörä kävi vähänkään rikkaalla. Putkessa poksahtelu vois liittyä siihen että on leiponut / väljä kone, mutta tässä tapauksessa ei siitä voi olla kysymys.

Itse jos alan räsän kaasareita vielä säätämään (34mm) pidän helvetin hyvänä vertailukohtana entistä pyörää joka oli 100% teknisesti kunnossa ylä/alakerrasta ja muutenkin juuri valmistunut projekti. Tekniikkana vakioajoitteinen uusi mitaka sylinterisarja, vhm flattop kansi 1mm squishband, jollymoto, hpi cdi boksi, vforce3 läpät, 34mm dellorto, PX-panel filter vakiokotelossa.

Pyörässä oli säätöinä 160ps, k56^2 lovi ylhäältä, ruuvia en muista, ja 38 TK.

Penkitettäessä mitattiin anturilla pakoputkesta seoksia. Tulos = rikkaalla pyörii ja pahasti ;) Vaikka oli tulppa miten kahvinruskea ja moottori toimi todella hyvin läpi kierrosalueen, faktat kertoivat muuta. 158 suuttimen ois voinu huoletta lykätä ainakin. 155 ois ollu varmaan lähempänä totuutta... Lämpötilakin toki vaikuttaa tohon suutinkokoon, mutta oli ihan perus kesäpäivä, suht kuivaa ja joku parikymppiä lämmintä, vähän yli.

Että kyllä näitä ihan turhaan rikkaalla pyöritetään mun mielestä. Varsinkin tuo PJME:n kaasari "valmiiksi" säädettynä on jokaiseen tt-pyörään pääsuuttimen puolesta liian paksulla. Aivan varmasti. Jos ei ole, niin imuvuotoa on jossain tms, kunnossa oleviin pyöriin liian iso suutin.

Ja k57 neula kannattaa vaihtaa k56 neulaan samantien. Itellä pyöri ainakin jokainen pyörä paksulla k57 neulan kanssa keskialueelta vaikka laihimmassa lovessa olikin... K56 neulalla taas kävi laihalla ylimmässä lovessa, mutta 2. ylimmässä lovessa oli todella hyvä.

Re: Aprilia RS/Tuono

5.11.2012 18:32

K56 neula löytyy, aiemmin oli tossa toisiks ylimmässä lovessa, mutta "stumppas" aina kun kaasun kääntää nopeasti pohjaan tyhjäkäynnillä, joten laitoin suoraan alimpaan. Tällä hetkellä iridiumtulppa, joten pitää käydä kokeilemassa antaako kipinää ollenkaan.
Eli paremmat säädöt ois ehkä ~160ps, 40tks, neula keskimmäisessä lovessa? Täytyy käydä kokeilemassa

Re: Aprilia RS/Tuono

5.11.2012 19:15

Miiggael kirjoitti:K56 neula löytyy, aiemmin oli tossa toisiks ylimmässä lovessa, mutta "stumppas" aina kun kaasun kääntää nopeasti pohjaan tyhjäkäynnillä, joten laitoin suoraan alimpaan. Tällä hetkellä iridiumtulppa, joten pitää käydä kokeilemassa antaako kipinää ollenkaan.
Eli paremmat säädöt ois ehkä ~160ps, 40tks, neula keskimmäisessä lovessa? Täytyy käydä kokeilemassa


Älä suoraan alimpaan laita, lovi kerrallaan. Pyöräs käy rikkaalla, sulla on iridiumtulppa = ei kipinää. I knew ;) Itel oli pari vuott sit keväällä just ku sain 34mm kaasarin kiinni ja lähin hakemaa säätöjä, meni kolme iridiumtulppaa 2km matkalla kun kävi rikkaalla läpi alueen. Tosin nää tulpat toimi kaikki jostain syystä sit vuoden päästä kun huvikseen kokeilin :D

Eli jos säädöt vielä hakusessa, valintasi on EG tulppa tai jopa ES sen ajaksi että saat pyörän varmasti säätöihin. Ite en iridiumtulppaa edes käyttäis, sen verran kuullu huonoja juttuja niistä. Joku sanoo että voi polttaa männän paskaks jne, ja joku sanoo et on hyviä. Mut mitään hyöytyjä et sillä todellakaan saa mitä huomaisit tai mikä näkyis dynossa, tästä syystä EG on varmempi vaihtoehto.

Ja toi että iridiumtulppa menee mykäksi ajossa, kertoo että pyörä ei käy rikkaalla ihan vähäsen, vaan jo jonkun verran...

Ite en oo koskaa polinille säätäny, en osaa sanoa vinkkejä kun neulalle, joka kannattaa olla k56 polinin suosituksenkin mukaan nykyään. Ennen tais olla K21 polinilla vuosia sitten suositus. Mut k56 neula, 160PS ja 40TK hyvä lähtökohta. Jos en ihan väärin muista, niin polini suositteli jopa 155 pääsuutinta. Laita vaikka YV esajuppeli nimiselle käyttäjälle ja kysy vinkkejä, hänellä polinista kokemusta paljon ja muutenkin osaisi varmasti asiaankuuluvasti sulle kertoa faktoja.

Re: Aprilia RS/Tuono

5.11.2012 20:22

Eipä se tulppa ollutkaa mykäks menny.. Tuntu kyllä sen verran selvästi kädessä että sieltä se kipinä tuli :D EG tulppa löytyy myös.
Sain ton käyntiin startista, 160pääsuuttimella, 40tk-suuttimella, ja neula keskimmäisessä lovessa. Kierrokset jää leijumaan vieläkin kun laittaa kaasua, ja aluksi tuntu käyvän ihan hyvin ajaessa tota leijumista lukuunnottamatta, mutta sitten kun oli lämmenny muutamia minuutteja kunnolla, niin sammu tyhjäkäynniltä ja ei tahtonu käynnistyä taaskaan uudestaan, hörähteli vaan.
Tuntuis että kävis jostain laihalla ja jostain rikkaalla? En usko että mitään imuvuotoakaan olis :s

Re: Aprilia RS/Tuono

5.11.2012 23:07

Missä myyään tt settejä kaasariin?

Re: Aprilia RS/Tuono

5.11.2012 23:32

Nakkilan pyörä ja mopo. Sieltä saa kun soitaa.

Re: Aprilia RS/Tuono

7.11.2012 21:40

Paljonko olisi viisasta heittää öljyä bensan sekaan, kun tuorevoitelu on käytössä? pyörässä on 154cc yms Vai tarvitseeko ollenkaan? Tähän mennessä en oo laittanu ollenkaan, mutta kun monet kertoo laittavansa husseihinsa tuorevoitelun lisäks 1% seokset tjsp.