Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
14.5.2016 12:32
Nonnii tännää piti hakea Six Days 2015 mutta hassustihan siinä kävi. Nytten on 2017 vm vastaava ennakkotilauksessa. Kureja laittamalla ilmeisesti pitäisi saada A1 kilpiin. Harmikun liian myöhässä tässäkin asiassa niin ei enään saa uusia 16 malleja mistään...
14.5.2016 12:59
Itse enkyl harmittelisi sitä että saat -17 exc, se tulee olemaan luultavasti pari kiloa kevyempi, pienemmät ulkomitat moottorisaa nii enemmä tilaa ja runko luultavasti myös muuttuu et on parempi kääntymään. Ja mahollisesti tulee uusi ilmakeulakin.
Toivottavasti tulee oikeeseen käyttöön eli metsään ja montuille eikä kadulle.
14.5.2016 13:14
Ja se -17 malli tulee olemaan viimeinen jonka saa valkokilpiin, kunhan se rekisteröidään tämän vuoden puolella. Alkaa nämäkin mopot pitää hintansa tulevaisuudessa kun uusia ei saa katukilpiin.
14.5.2016 13:19
Nyt tuntuu olevan jo helvetisti ilmaa näiden käytettyjen piikkien hinnoissa
ainakin omasta mielestä. Porukka on lyöny smotot ja "custom" tarrasarjaa niin yhtäkkiä hinta on 2000 korkeampi mitä pitäis ja alustan huollot yms kaikki laiminlyöty
Vertaa vaikka 125 ja 250/300 hintoja, samojen vuosimallien. Huomaa että piikkiset on lähes poikkeuksetta kalliimpia vaikka ovat enemmän ajettuja ja todennäköisesti vähemmän huollettuja..
14.5.2016 13:29
Jep, koska kevaripoikia kiinnostaa pelkkä ulkonäkö ja se että pyörää on vahattu päivittäin
Silti voi olla pyöränlaakerit, iskarit yms kaikki vähän mitensattuu kunnossa.
14.5.2016 13:53
Vinkkinä kaikille et iskarihuolloista kannattaa kysyä samallailla kuin moottorirempastakin. Kadulla varmaan menee ajokausi iskareilla mut ennen joka kautta uuet öljyt sinne. Se öljy menettää voiteluominaisuudet ajankanssa ja alkaa liukuholkit kulumaan ja öljymuuttuu tahmeeks joka heikentää iskari toimintaa.
Pitäis iskarit huoltaa n. 50h välein normi enskakuskeilla, vähän tosta voi venyä mutta yli 100h menee jo yli.
Huoltaminenhan eiole kallista kun tekee ajallaan. Eteen itetehtynä öljyy n. 10€ litra ja jos stefat vaihtaa niin 30€ lisää. Takaiskari ammattilaisella tehtynä niin n. 70€ jos osia eijoudu vaihtaa.
Venytetyt huoltovälit aiheuttaa kulumista osissa joten niitä joutuu vaihtaa ja näin 100€ hommasta saattaakin tulla 300€. Halvemmaks tulee huoltaa ennen kuin hajoo.
Ja alustan säätämiseen kun käyttää vähän aikaa ja vaivaa että saa sen hyväksi omaan ajoon niin tekee ison eron ajamisee.
jos ammattilaiselle vie iskarit huoltoon niin pyytäkää simmittämään teiän ajoon sopivammaksi. Kotarin takaiskarista saa paljo enemmän irti simmittämällä. Itselle tuli simmittämiselle lisä hinnaks 5€
14.5.2016 14:10
Sama huomio on tehty. Myynti ilmoituksissa sanotaan aina että on vahattu ja aina pesty kun on likainen eli pyörästä on omistajan mukaan pidetty huolta. Kertaakaan ole ollut iskarit auki, laakereita rasvailtu, pinnoja kiristelty, jarru/kytkinnesteitä vaihdettu jne. jne. Käytännössä moni 3-4 vuotta katukäytössä ollut kisapiikki on melkoinen pommi ja seuraavalla omistajalla on sitten vähän enemmän korjattavaa.
Kun katsoo enskapenojen 1-2 vuotta vanhoja pyöriä, niissä on jokunen kolhu ja naarmu, tunnit pyörii 100-200h välimaastossa ja hinnat on 1000-2000€ halvempia mitä pelkästään katukäytössä olevissa pyörissä on. Ei tarvitse hetkeäkään miettiä kumman ostaa, hyvällä hullolle olleen enskapenan pyörän vai saman saman ikäisen tarrahelvetin jonka ainoat huollot on käytännössä männänvaihto ja katteiden kiillotus.
Aivan käsittämättömiä hintapyyntöjä jopa noista 10 vuotta vanhoista piikeistä. Mutta ne tarrat ja lukuisat vahaus ja pesukerrat...
14.5.2016 15:08
Minkä kokosia suuttimia ootte kesäsin käyttäny?
14.5.2016 16:38
Oiskohan itellä 178ps, ja nozf 3
14.5.2016 17:59
Osaako joku muuten kertoa minkä takia on haitallista ajaa piikin alulla tai piikillä matka-ajossa ihan näin btw? Pitäisi itse pistää varmaan vähän pitemmät välit kun 14-42 ottaa satasen kieppeillä hiukan piikin alulle.
14.5.2016 19:25
Lähinnä kyse siitä että kaasun asento on liian pieni kierroksiin nähden, jos ajaa pintakaasulla ja kone on jo tehopiikillä (eli korkeilla kierroksilla). Eli kone saa kierroksiin nähden liian vähän bensaa ja sitä kautta voitelua. Käytännössä siis ongelma on sama kuin moottorijarrutuksessa.
Noita välejä en ymmärrä, imo 14-42 on aivan hirveän tuntuset jo ajaa kun niin pitkät, itellä oli 13-45 muistaakseni aikanaan. Eipä tosin tullut pahemmin maanteitä ajeltua.
14.5.2016 19:49
Juu. Uusissa ainaki vakiona 14-50 välit ja niillä huutaisi maantieajossa turhan paljon. Mutta imo just passelit nuo 14-42 välit, mutta tulee satasen alueillaki ajettua niin saisi ihan hitusen pitemmät välit olla siinä mielessä, ettei ihan piikin alulle menisi satasen vauhdissa. Smotot myös huomioon otettava seikka välien suhteen.
14.5.2016 20:04
Juu smotot vaikuttaa. Ja smotoilla toi munkin oli. Mutta eihän siinä muutaku pienempää taakse, jos siltä tuntuu
14.5.2016 20:28
Itsellä 13-42 välit husassa ja tykänny kovasti
Ilman piikkiä voi ajella mukavasti "matkaa" 75-80 km/h vauhtia ennen piikin alkua. Ja voihan siellä satasen alueellaki hiljempaa ajaa
, ei oo pakko satasta painaa. Ja +140 km/h kulkee 13-42 väleillä, mittari kalibroitu smotoille ja gepsillä tarkistettu
.
Putkena ihan tt putki, josta tykänny myös!
14.5.2016 20:29
Kun enskaan laitetaan motot niin erotus välityksissä on karkeasti +1 hammas edesä tai -3 piikkiä takana. Nämä tuli aikoinaan testattua 400EXC ja 690 kanssa.