Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Yamaha YZF-R125

19.11.2012 19:48

hanskii kirjoitti:tuo ääni siis alkoi kuulumaan ihan yhtäkkiä... Niin ja mittarissa on kyllä jo kilometrejä 28967 =)


Dirtbike-lehden foorumista löysin eri öljyjen vertailugrafiikan (en muistanu ottaa linkkiä talteen), eli kakstahtisen 80W vaihteistoöljy vastaa pitkälti 10W-30 moottoriöljyä, mikä taas on eräs Minarellissa sallituista viskositeeteistä. Jos pajalla oliskin purkit menny sekaisin ei siis pitäisi olla mitään fataaleja seuraamuksia. Mun mielestä, kun koneen öljynkulutus on ilmiselvä tyyppivika, olis väärin pistää pajaparka korvausvastuuseen vain, koska se onnettomuudekseen sattui olemaan viimeinen mikä huolsi tuota "problem child":ia. Korvausvastuu on selvästi Yamahalla: korjaamo-oppaassa (sivu 3-2) suositeltu moottorin öljymäärän tarkastusväli on peräti 3.000km - löytyykö sama tieto omistajan käsikirjastakin? Jos löytyy, niin väli on selvästi liian pitkä. Jos moottorilla on taipumus 20-30tkm haarukassa äkisti alkaa kuluttaa öljyä usean desin per 1.000km on suositusta noudattamalla lähes varmaa, että moottori ehtii rikkoutua voiteluöljyn vajauksen tai puutteen takia.

Vaikkei kohtuuttoman öljynkulutuksen syy selviäiskään olis seuraamus liian vähillä öljyillä ajamisesta helposti estettävissä öljymäärän varoitusvalolla. Tällainen varotusvalo ei ole mikään harvinaisuus: Yamahalla itsellään sellaisia on ollut tarjolla nelitahtisiin mp-malleihinsa jo ainakin 30 vuotta (mm. 1981 XV750 Viragossa tällainen tiettävästi oli), se löytyy lukuisista muistakin uudemmista Yamahan malleista, jopa YN50 Neos-skootterista. YZF-R:ssä on "engine trouble"-varoitusvalo, mikä nyt valvoo ECU:n toimintaa. Kun antureita löytyy Yamahan varaosahyllyistä ei luulisi olevan ylivoimainen tehtävä ympätä sellaista näihin ongelmallisiin Minarelli-moottorilla oleviin malleihin?!? Moottoriöljyn yllättävä kuluminen on aiheuttanut tarkalleen tätä sinun tapausta vastaavia vahinkoja mm. Saksassa. Asiallisesti toimiva mp-valmistaja olisi jo ajat sitten reagoinu ongelmaan.

Spekuloinnit? Jos veikkais, niin lyhythelmainen mäntä 125-kierroskoneessa ja arkisissa käyttöoloissa voi olla riski. Pääteltävissähän on, ettei kyse ole mistään "helposta" viasta minkä Yamaha olis voinu fiksata normaalina tuotekehityksenä (ongelma on sama paitsi YZF-R.ssä myös muissa malleissa joissa kyseistä Minarellia käytetään). Kevyttä ja vähäkitkaista mäntää ei voi moottoria uusiksi konstruoimatta vaihtaa toisenlaiseen. Oppimaton veikkaus olis siis, että vesijäähyinen moottori käy normaalissa lyhyessä kmp-ajossa alilämpöisenä eli suurilla välyksillä, ja alilämpöisen moottorin reilu rasittaminen aiheuttais männän "elämistä" sylinteriputkessa (tähän suuntaan viittais myös männäntapin ja kampuran laakerien vaurioituminen ekaks kun voitelu loppuu - siis ei esmes kiinni leikkaaminen tai venttiilikoneiston rikko). Männän ylimääräinen liike vois lisätä alimpaan öljyrenkaaseen kohdistuvia paineita, eli se kuluisi paljon normaalia nopeammin (2-3 kertaisesti lyhyemmällä matkalla kilpaileviin japsi-yksmukisiin verrattuna?), ja alkais vuotaa öljyä ohi. Öljyhuurut poistuisivat huohotuksen kautta (muutama desi/1.000km ei kyl aiheuttais havaittavia oireita muutenkaan?), minkä vuoksi savumerkit tai öljytuoksu ei varoita kuskia mitä on tapahtumassa. Noh, tällanen tapahtumien kulku vaikuttais johdonmukaiselta, mut voi ihan yhtä hyvin olla täyttä lööperiä. Heitän tän ajatuksen nyt vaan ilmaan, viisaampien kritisoitavaks.

Entä korvauskysymys? Yksittäisen YZFR-kuskin on kai vaikee "tehdä tästä juttua". Mielestäni, ellei Yamaha suostu vapaaehtoisesti ja asiallisesti tulemaan korjauksissa vastaan, tässä vois kyl olla aineksia ryhmäkanteeseen. Kuluttajalle myydyssä tuotteessa on ilmeinen piilevä virhe, eikä rikolta valmistajan suosituksia noudattaen voi välttyä (suorastaan päinvastoin), ja siitä aiheutuva kokonaisvahinko ei etenkään nuoren henkilön taloudellinen asema huomioiden ole vähäinen. Jos samankaltaisia vahinkotapauksia olis riittävästi, eli olis valmiutta viedä asia "usean henkilön" voimin Kuluttaja-asiamiehelle tutkittavaks, vois mahdollisesti saada keissin aikaiseks. Yamahan itsensäkin intressissä olisi hoitaa asia siististi ja kuluttajaa tyydyttävästi kuntoon.

http://www.oikeus.fi/41279.htm Ryhmäkanteesta

Re: Yamaha YZF-R125

22.11.2012 0:39

Itellä petti kampuran laakeri viime vuonna. Maahantuoja suostui korvaamaan vaihdettavat osat (kampiakselipaketti, runkolaakeri ja tiivisteet) vaikka tehastakuu ei enää ollu voimassa. Työt jäi itselle maksettavaks joten kulut meni jotakuinki puoliks. Tosin kilometrejä oli vaan vajaa 14tkm... Mutta kannattaa sitä aina kysästä että tuleevatko vastaan yhtään.

Re: Yamaha YZF-R125

22.11.2012 10:09

Evode kirjoitti:kulut meni jotakuinki puoliks. Tosin kilometrejä oli vaan vajaa 14tkm.


No toihan kuulostaa ihan asialliselta vastaan tulemiselta.

Re: Yamaha YZF-R125

27.11.2012 15:44

kaiken järjen mukaan pitäs kyl käydä

Re: Yamaha YZF-R125

28.11.2012 16:29

Tulipa käytyä kyseisellä korjaamolla joka laittoi väärää öljyä yzäriini.. Sanoi ettei kuulemma voi rikkoa konetta väärä öljy ja alkoi väittää että olen sillä ilman öljyjä ajellut.. Noh, Vastasin siinä että joka aamu ennen ajoon lähtöä öljyt olin katsonut ja tarvittaessa lisännyt. Koneremonttia ei suostunut tekemään, koska tulisi kuulemma liian kalliiksi hänelle ja meille. Joten kompromissi tuli siinä että hän etsii saksasta tai jostain ulkomailta vähän ajetun koneen ja asentaa sen. (Luonnollisesti minä joudun moottorin maksamaan, mutta hän hoitaisi asennuksen.) Nyt vain odottelen että hän etsii sopivaa konetta ja sitten ilmoittaa jos löytää.. No eipä tarvitse enään ikinä mennä sille korjaamolle. Onneksi kylältä löytyy vielä toinen. =D

Re: Yamaha YZF-R125

28.11.2012 17:03

Ja sitten ettii sieltä jonkun 25tkm ajetun koneen joka syö öljyä helvetisti? Sehän siinä onkin että kun tuolta ulkomailta tilaa niin ikinä ei voi tietää mitä sieltä saa :lol: Tuo koneen vaihtaminen ei oo ammattilaiselle homma eikä mikään, aika helposti jätkä pääsee jos kerta sulle on väärää öljyä laittanu :)

Re: Yamaha YZF-R125

28.11.2012 18:52

kyllä nyt oon sitä mieltä että kuluttajansuoja-asiamiehelle valitus asiasta, äijähä pääsee apout 1-1,5h työt tarjoamalla pälkähästä tässä! ja sulle tulee silti parinsadan lasku

Re: Yamaha YZF-R125

28.11.2012 18:54

Siis siksi menin tuolle korjaamolle koska oli väärää öljyä laittanut ja nyt on kampiakselin laakeri mennyt.. Ja yksityinen korjaamo oli tämä ja on HONDAN valtuutettu huolto. Ihmettelen vaan vieläkin että miten on voinut laittaa vaihteistoöljyä moottoriöljyksi. Ajattelin sinne viedessä että koska on hondan valtuutettu huoltopaikka niin että hänellä on oltava jonkinlaista ammattitaitoa.. Onneksi Lohjalla on vielä toinen huolto joka sitten on Yamahan oma valtuutettu. =D No tuleehan se vielä kalliimmaks jos halvalla koneen löytää kuin että vaihtaisi sinne kampiakselin laakerit ja mahdollisesti kampiakselin sekä pytyn ja männän.

Re: Yamaha YZF-R125

28.11.2012 20:15

Voi saatana vieköö tätä suomalaisten tapaa hoitaa asioita.. :roll: Sulle tarjotaan jotain niin vähän vingutaan asiasta muille ja sitten tarjous hyväksytään. Jos on kerta sen takia kone paskana, niin se huoltaja laittaa sen sellaseksi millainen se on ennen huoltoa ollut. Ei kannata heti antaa periksi vaan kunnon meteli vaan pystyyn, kuluttajansuoja juttuun soitat jos ei huoltoukko vaihda/maksa sulle uutta kampiakselia, laakereita jne. Niin amatöörimäinen virhe.

Re: Yamaha YZF-R125

28.11.2012 20:45

Hmm, no eipä tuo juttu Sinunkaan puolelta nyt oikein käsikirjoituksen mukaan menny, jos veit Yzän "väärään" pajaan vaikka merkkikorjaamokin olis löytyny. Se kyl hankaloittaa sovintoa. Oliskohan asiaa nyt soittaa maahantuojalle, sopia jatkomenettelystä. Luultavastihan merkkikorjaamon tulis suorittaa koneen purku ja tutkimus jotta mahdollinen syy ja sen myötä vahingonkorvauskysymys selviäis, ja jotta Yamaha Finland ehkä voisi tulla osakustannuksissa vastaan. "Vierasta" korjaamoa YF ei kyl mukisematta ala syöttää - tää on nyt kuitenkin bisnestä, ja maahantuojan turvattava "omiensa" selustaa.

Ulkomailta uitettu, mahdollisesti eri alueversiota oleva ja oman syntihistoriansa omaava vaihtokone tuntuis minusta kyl turhan kalliilta ja hankalalta vaihtoehdolta. Jos kyseinen tuontimoottori on hyvä se on myös kallis, kun taas halpaa katiskanpainoa ei kannata lähteä Suomeen kiikuttamaan. Vaihdettavat osat ovat kuitenkin asennuksineen joitain satasia, uus kone pikemminkin tonnin hankinta. En nyt oikein ymmärrä ehdotuksen ideaa ellei sitten se, että Honda-pajalta puuttuisi mahdollisia erikoistyökaluja (jokin outo ulosvedinmalli, esmes) purkaa Yzän moottoria. En nyt viitsiny alkaa tutkia Wikissä linkitettyä 2008:n korjaamo-opasta mistä ehkä sais jonkinlaisen tarkemman käsityksen työstä.

"Väärä" öljy ei todennäköisesti edes ole oikea syy, eikä siihen kannata vedotakaan, vaan juttu olis mun mielestä viisaampi purkaa tuotevastuun kautta eli rakenteellisena (siis useassa muissakin pyöräyksilöissä esiintyneenä) vikana jolta Sä et olis voinu välttyä edes pyörää merkkikorjaamossa huollattamalla. Se, että käytit kuluttajan valinnan vapauttas ja huollatit Yzän - vaikkapa vaan fiksumman sijainnin takia - Honda-korjaamossa ei vahingon kannalta siis olis edes relevanttia. Nythän ajokausi on joka tapauksessa loppu, eli kannattaisi edetä tarkasti ja hosumatta jottei iso remonttilasku putoais yksinomaan Sinun - tai vanhempies, en tiedä - syliin.

Jotain kummallista tossa moottorissa nyt kyllä on, jotain mihin Minarelli/Yamaha ei ole varautunu. Ei voi olla, että nykyaikana tarjottaisiin kuluttajalle "noin 25tkm, if you`re lucky"-konetta, eikä varmaan niin olekaan. Suomessa Nesteen liian nakutusherkkä 95-keitos on "known problem": esmes Hondan piikki-V2:ta vaivanneet mäntien halkeilut lie 98:lla ajamisen myötä loppuneet. Yzässä vois kuvitella, että liian aikaisin lähtevä paukku ei rikokaan paksulakista mäntää, vaan iskut välittyy kiertokangen kautta kampuran laakereihin mitkä aikansa nuijittuina hajoaa. Ylettömän öljyjanon syistähän spekuloin aiemmin erikseen, sen luulisin liittyvän alilämpöisen koneen ylirasittamiseen - kyseessähän on oudosti kansainvälinen ongelma, eli Yzät tykkää tupakoida öljynsä myös Saksassa ja esimerkiks Englannissa - eli se on eri juttu kuin kampuran laakerien hajoaminen (ok, alakerta hajoaa kyl myös jos koneesta ajaa öljyt loppuun - olisko se hiukan alimitoitettu alunperinkin?). Kumpikin ongelma olis kuluttajan itsensä melko helposti lievennettävissä tai poistettavissa, hyvällä bensalaadulla ja asiallisen rauhallisella lämmittelyvaiheella (nää on pikkunelareissa aina ja varmasti hyviä neuvoja, 98-bensan osalta painkympin lisäsatsaus per ajokausi ei prätkäharrastuksen konkurssissa varmaankaan merkkaa mitään). Kannattais ainakin kokeilla, niin ei tarttis painiskella näiden korvausjuttujen kanssa?

Ok, varmaan mua alkaa kohta taas tympiä et sekaannuin "vieraan pyörän" topikkiin, eli editoin tai poistan tän jaarittelun tuotapikaa.

Re: Yamaha YZF-R125

28.11.2012 22:32

Asiahan on myös siinä etten viitsi ruveta asiasta kinaamaan, ettei mene tämän jätkän kanssa kauheasti sukset ristiin, kun ei tiedä onko yamaha oma valtuutettu huolto enään kauaa lohjalla. Pakkohan nämä huollot on jossakin kuitenkin saada tehtyä.. Suomesta kyselin purkuosista ja purkupyöristä koneita niin eipä niitä löytynyt ,kuin 1 leiponut ja 1 millä ajettu samanverran kuin nyt omallani. Ja en itse viitsi mitää kuluttajasuojamiestä tähän sotkea kun se ei loppujen lopuksi voi muutakuin ehdotella, ja silti jos sen sotkisinkin tähän asiaan niin menisi ehkäpä taas sukset ristiin. Ja hän itse arvio koneremontin hinnaksi jos osat vaihtaa niin nelinumeroisen luvun n. 1500e ja sanoi itse että oli yhteen samanlaiseen moottorin vaihtanut, minkä hän oli saksasta siihen tilannut, ja että se saattaa tulla halvemmaksi. Nyt kuitenkin kun on koko talvi aikaa niin mietin tässä mitä tehdään, Jos moottorin joudun vaihtamaan niin ei siinä muu auta, itselläni on pakko saada tämä sitten keväällä liikenteeseen että saa myytyä.
Ja Mustaville: Vein silloin yzäni tähän hondan huoltoon koska sen sai silloin tehtyä n. 100€ halvemmalla kuin yamahan omassa. Ja sehän oli huomattavasti lähempänä kotiani kuin yamahan huolto.

Re: Yamaha YZF-R125

28.11.2012 22:53

Uus kone 1500 euroa? Huhhuh :D Kyllähän mä tiesin että kallista tähän kaikki on mutta tuolla hinnalla saa varmaan jo ajokuntoisen Yzän keväällä. Mitä nyt katselin nettimotoa syksyllä niin alle 2000 eurolla on jo valinnanvaraa :lol: Mustavilta tuli taas hyvää asiaa, tosiaan tuo Yamahan liike ei tykkää edes öljyjen vaihdattamisesta muualla jos on pyörässä takuuta ja muuta tollasta että sais nekin rahat omaan pussiin. Ei kannata hätiköidä päätösten kanssa, iteppä sä sen päätät ostatko saksasta "uuden" moottorin joka voi olla vaikka 40tkm ajettu ja sitte huonossa tapauksessa kulutat taas satasia enskesänä sen remppaamiseen.

Re: Yamaha YZF-R125

29.11.2012 2:23

Olis taas pari kysymystä uutena Yamahan omistajana.

Onko Yamahan kone sitten jotenkin huonolaatusempi kun esim. Hondan?
Täältä saanut sellasen käsityksen että yzärin moottorit alkavat lahota siinä 30tkm paikkeilla, ja kun katsoo nettimotosta vaikka Honda CBR 125 R, niin sieltä löytyy monta +45tkm ajettua toimivaa pyörää.

Oonko nyt tehnyt huonon ostoksen kun ostin juuri 29tkm ajetun 08 yzärin? Tosin sain sen reilusti alle 2000e eikä kuulunut mitään asiaan kuulumattomia ääniä koneesta.

Ja onko ~30tkm paikkeilla tarpeellista tehdä jotain isompia remppoja (muuta kun venttiilien välyksien säätö, öljyt 3tkm välein ja rattaat jne)?

Re: Yamaha YZF-R125

29.11.2012 14:50

hanskii kirjoitti:Asiahan on myös siinä etten viitsi ruveta asiasta kinaamaan


OK. Jos haluat ehdottomasti elää sovussa pajan kanssa mikä on jo kertaalleen ryssiny työnsä, ja mikä yrittää aika selkeästi vetää Sut härskisti pöydän yli tässä jupakassa, niin mikäs siinä. "Your money, your call". Viet sitten Yzän sinne joko korjattavaks tai moottorinvaihtoon - niin tai näin setä tuntuu ennalta päättäneen, että Sun lasku on 1.500€. Eihän tuo tietenkään ole taloudellisesti kovin järkevä satsaus, jos 2008:n käypä hinta luisuu jo alle 2.000€, ja "Saksan kone" on riski (arvatenkin se on halvalla ostettu romukone, mikä kulkee Eestin kautta mitenkuten kasaan harsittavana ennenku se päätyy Sun runkoon). Rauha maassa, ja Yzä pelaa toivottavasti taas. Ehkä saat vanhan koneenraatos myytyä, eli vähän rahaa takaisin tästä murheellisesta jutusta... vai meinasko paja pitää sen itellään, 1.500€ laskunsa lisäks? 8o

Tarkastaisin nyt kuitenkin Yamaha Finlandin asennoitumisen Sun tapauksees. Älä siis rupee purkamaan konetta itsekses koska yks perusvaatimus on arvatenkin, että viet sen merkkikorjaamoon tutkittavaks. Voi olla vaikeaa saada 30tkm ajettu 08-Yzä enää "takuun" piiriin, eihän maahantoja ymmärrettävästi voi olla hyväntekeväisyyslaitos. Luulis kuitenkin olevan YF:n intressissä hoitaa juttu ilman kuluttajasuojan vaivaamistakin asiallisesti jottei tuotteelta mene maine ja säikähtäneet tai pettyneet asiakkaat karkaa kilpailevien merkkien pariin?! 1.500€ korjausarviota paljoksuisin, tuollaisella summalla pitäis saada jo käytännössä peruskorjaus?! Osaiskohan kukaan vastaavanlaisen vaurion kärsiny Yzä-kuski kertoa summittaisesti mitä laakerivian korjaus tuli maksamaan?

Mielenkiintoista olis tässä asiayhtyedessä ottaa Hondan piikki-V2:n tapaus vielä kerran esille? Niillä oli ikävä taipumus halkaista mäntiään, kunnes selvis et vika oli tosiasiassa vain väärässä bensalaadussa. Kohun aikana käytettyjen V2-Hondien hintataso laski pohjamutiin, mutta on näemmä nyt noussu takaisin, hyvät yksilöt ovat hinnoissaan (esmes Nettimotossa on hetki sitten vilkaistuna parikin 1999 Shadowta myynnissä 2.000-2.500 hinnoilla, ja samanlaista nousua näyttää tapahtuneen Saksassa, eli nyt kun on havaittu miten pätevä peli se on omalla sarallaan on hyvistä pikku-Varjoista tullu kulttikamaa). Yzärin tapauksessa saattaa käydä ihan samoin: pyöränähän se on kiva, kunhan vaan selviää syyt miks noita konerikkoja on tapahtunu.

jenääss kirjoitti:Onko Yamahan kone sitten jotenkin huonolaatusempi kun esim. Hondan?


Äh, ei. Luodinkestävään CBR:ään verrattuna YZF-R kaipaa kuskiltaan luultavasti vaan vähä vakavampaa otetta hoitojutuissa niin se kestää kyl ihan verrannollisia ajomääriä.

Re: Yamaha YZF-R125

29.11.2012 17:48

jenääss kirjoitti:
hanskii kirjoitti:Tässä kuva öljy purkista. http://www.ajbike.fi/images/webkuvat/ol ... MTX-1L.jpg

http://www.moto-hame.fi/index.php?main_page=product_info&products_id=32
2T vaihteistoöljyähän tuo...


Kyllä, purkin kyljessä lukee vaihteistoöljy mutta... siinä lukee myös öljyn luokitukset ja niiden mukaan se täyttää bensiinikäyttöisen moottoriöljyn API SG luokitukset, joka puolestaan vastaa Yamahan vaatimaa luokitusta.

MTX:än perusöljy on käsittääkseni hyvin pitkälti samaa mitä vastaavan viskositeettinen ja luokitukset omaava moottoriöljy. Aivan heti en tarttuisi ajatukseen että kyseinen öljy olisi aiheuttanut laakerivaurion, tai yleensäkkään moottori rikkoa. Tilanne olisi mielestäni täysin toinen jos moottoriin olisi laitettu 80w90 vaihteistoöljyä joka on aivan eri tyyppinen öljy mitä moottoreissa käytetään, eikä vastaa luokituksia. Se taas että moottoriin on laitettu mineraaliöljyä synteettisen sijaa, ei pitäisi senkään suoranaisesti aiheuttaa konerikkoa.

Palataan vielä siihen mitä purkin kyljessä lukee. Moottori on mekaaninen laite jolla ei ole lukukykyä, aika monet käyttää nykyaikaisissa moottoripyörän koneissa dieselmoottoreille tehtyjä öljyjä kuten Delvac ja Rotella. Kummassakaan öljyssä ei tuotetiedoissa kerrota sen soveltuvan moottoripyöriin, saati bensamoottoreihin, mutta siitä huolimatta molemmat on kohtalaisen yleisesti käytettyjä öljyjä pyörien koneissa.

En ole puolesta enkä vastaan, kunhan toin toisenlaisen näkökulman tähän asiaan öljyjen osalta. Maailma ei aina ole ihan niin mustavalkoinen mitä öljypurkin kyljessä lukee ;)