Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Yamaha XT 125X / XT 125R

17.12.2013 16:21

Mun mielest muijan detsis ois ollu identtine :D en mee satavarmaks sanoo.

Re: Yamaha XT 125X / XT 125R

17.12.2013 17:38

Jeps, saattaa olla että vuosimalleissa on noissakin eroa. Mulla -07 mopodetsissä oli tangon alapuolella ja tossa mun -08 XT:ssä on ainakin tangon yläpuolella.

Re: Yamaha XT 125X / XT 125R

27.12.2013 12:36

Olen alkamassa säätämään venttiilejä, mutta tarvisin vähän neuvoa. Kummalla puolella se rulla on, josta pitää laittaa merkit kohalleen ja onko siinäkin merkkinä T? Eli rulla kohalleen ja venttiilejä säätämään kun on kylmä kone?

Re: Yamaha XT 125X / XT 125R

29.12.2013 15:48

Voisko joku käydä kattomassa onko teillä sellanen "kytkin tappi" pohjassa koneen sisäällä vai ei? Eli siis se tappi mihin menee kytkinvaijeri koneeseen. Itellä kytkin luistaa ihan älyttömästi ja muistan lukeneeni joskus että toi tappi vaikuttais jotenki

Re: Yamaha XT 125X / XT 125R

29.1.2014 16:07

Tulipa hommattua tälläinen vehje, vuosimallia 2008. Mittari on pimeänä, mutta merkkivalot siinä sivulla toimii. Oisko jollain sähkökaaviota tai käsikirjaa tähän? Vähän huonosti löytyy.. Haulla löytyi sähkökaavioon linkki, mutta linkki ei toiminut.

Missä tässä on sulakkeet? Tietääkö kukaan, miten tuo mittaristo yleensä hajoaa? Hajoaako sieltä joku komponentti tai jotain, minkä saisi ehkä vaihdettua? Millaisia mittareita olette laittanut hajonneiden tilalle? Sopiiko XT:hen esim. mopo-DT:n digitaalimittari?

Re: Yamaha XT 125X / XT 125R

30.1.2014 17:07

Pattes798 kirjoitti:Mitähän oikein tää taas tarkottaa. Valot ei syty sitten mitenkään, koitettu monella eri polttimolla JA PYÖRÄ KÄYNNISSÄ. Maajohto on ehjä, eli kun laittaa lampun miinuskantaan ja yhdistää akun miinusnapaan, niin mittari vinkasee.
Mutta kun laittaa virrat päälle, niin näyttää n.30-45 ohmia.. :roll: Mitä helvettiä. Herätettä ei tuu kummallekkaan, pitkille taikka lyhyille..

Parkkipolttimo syttyy, kun virrat laittaa päälle ja sähköstarttikin toimii eli ei oo sulake rikki.

Mistähän sitä vikaa oikein lähtis etsimään?

E: editoitu ja lihavoitu vielä kolme sanaa ihan selvennykseksi...

vaikka ratkaistu, mittasitko resistanssia virrat päällä? Koska vastusmittaus tehdään jännitteettömänä.

Re: Yamaha XT 125X / XT 125R

2.2.2014 19:00

Löytyis uus käynnistyspoljin jamahaan, käy myös riejuun/derbiin missä sama kone, sekä mittaristo vm. joku?, Lisäksi takahäkki ois myös, muokatulla underilla.

AapoV: paas kuvaa liittimestä minkälainen on mittaristolle, multa löytyis tosiaan tuo, ihan purkuosat.netistä hommattu. Noi vaihtelee vähän vuosimalleittain nuo liittimet.

Re: Yamaha XT 125X / XT 125R

4.2.2014 20:07

Onko näissä koneissa kierrostenrajoitinta? Ei ainakaan punarajalla vielä pätki.

Re: Yamaha XT 125X / XT 125R

10.2.2014 18:23

Vähä myöhässä vastaan, mutta itelläni ei ainakaan Derbissä ole.

Re: Yamaha XT 125X / XT 125R

23.2.2014 21:54

Foorumia selanneena ja vastausta löytämättömänä päätin kysyä, että mikä XT:n mittaria vaivaa, kun katkaisee jatkuvan virransyötön mittarille (liitin tai akunkenkä pois), ja sitten valitsee mtrd/endr, niin mittaristo palaa n. puoli sekuntia ja näyttää lukeman 125 km/h. Sitten sammuu ja mitään ei tapahdu, ennenkuin taas aloittaa ottamalla liittimen irti..

EDIT: Paikansin vian, SININEN johto mittariston johtosarjasta poikkirikki emäputken tienoilta.

Re: Yamaha XT 125X / XT 125R

26.2.2014 15:11

Ohjeita venttiilien säätämiseen? Arvot tiedän mutta muuten. Aika tiukassa on tuossa koneen päällä kaksi 24mm kannalla olevat "pultit".

Re: Yamaha XT 125X / XT 125R

11.3.2014 0:33

Olisko kenelläkään ylimääräsenä 3*6 liittimellä olevaa mittaristoa?
https://imageshack.com/i/f3lpf7j eli tuollaisella littimellä olevaa.

Re: Yamaha XT 125X / XT 125R

25.3.2014 15:58

Ostin joku aika sitten tälläsen 125X-version mittarivikaisena. Ostin käytettynä tilalle mopo-DT:n digitaalisen mittarin. Alkuperäisen mittariston numerot oli 19619500 ja D0608 ja uudessa 19619400 ja D2006. Mittaristossa siis takana 6 pinniä kolmessa rivissä (=18, samanlainen kuin Pattesin kuvassa). Päällepäin uusi mittaristo on muuten täysin identtinen vanhan kanssa, mutta uudessa on jäähdytysnesteelle varoitusvalo kohdassa, jossa vanhassa ei ollut mitään (eipä ole jäähdytysnestettäkään ;) )

Tänään laittelin uutta mittaristoa kiinni. Mittaristo kyseli laitetaanko 6p vai 12p ja Endr vai Ntrd (eli enduro vai sm?). Valitsin 12p ja endr näin alkuun. Mikäköhän pitäisi olla?

Vapaavalo toimii niin kuin pitää ja öljyvaloa ja bensavaloa mittari käytti päällä kun virrat laittoi päälle, eli ne toimivat varmaan ihan hyvin. Vilkkujen ja ajovalojen merkkivalot palavat koko ajan. Vilkut toimivat normaalisti, mutta vilkkumerkkivalo palaa silti jatkuvasti vaikka vilkut eivät olisi päällä. Merkkivalo ei vilku edes vilkkujen mukana kun vilkut ovat päällä. Ajovaloja taas ei voi laittaa edes pois päältä? Jäähdytysnesteen merkkivalo vilkkuu jatkuvasti punaisena, kun ei saa mistään tietoa nesteen lämpötilasta kun tässä ei sellaista ole. Pistin nyt teipin siihen väliaikaisesti päälle. Kierrokset eivät toimi digitaalinäytössä, eli kun virrat ovat päällä niin palkkeja ei ole, ja kun pyörän laittaa käyntiin niin tulee yksi palkki, mutta kaasuttaessa kierrokset eivät nouse mittaristossa. Nopeusmittari toimii ihan ok. Tuntuu tosin, että mittaristo näyttäisi liian pientä nopeutta, mutta en ole kyllä gps verrannut.

Eli nyt kaipailen vinkkejä näihin:
-miten vilkkujen merkkivalon saisi pelittämään?
-miten kierrokset saisi toimimaan?
-mikä noista yhdistelmistä pitäisi valita (6p/12p, endr/ntrd)
-vaikuttaako tuo yhdistelmä mittariston ilmoittamaan nopeuteen (renkaan koko jne)?

E: 6p ntrd asetuksella nopeus alkaa olla kohdillaan, mutta muut ongelmat eivät ole kadonneet. Kierrokset nousee mittarissa jonkun verran, ja nyt tarkemmin ajatellen kun 2-tahdista nyppäsee 4-tahtiin mittarin, niin luonnollisesti kierrosluku mittaristossa puolittuu. Olisko jollain vinkkiä, millä saisi mittarille tulevan signaalin tihennettyä kaksinkertaiseksi? Olettaisin, että mittaristo saa tiedon kierrosluvusta joko impulssikäämiltä tai cdi-sytytyspuola -johdolta.

E2: pyörä myyty, joten ei tarvetta vinkeille enää :D
Viimeksi muokannut AapoV päivämäärä 6.4.2014 0:27, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Yamaha XT 125X / XT 125R

3.4.2014 16:51

Oisko kellään tietoa että mikä muu kuin yamahan xt oma takalippa sopis suoraan kyseiseen vekottimeen ko omasta meni lippa rikki kun kaatui jalalta... :D

Re: Yamaha XT 125X / XT 125R

27.4.2014 22:06

Noniin, tuli tuossa näsäriin vaihdossa 19 000 ajettu xt jossa ulkonäölle tehty kaikkea pientä ja putki sekä änkkä tyhjennetty eli pörisee ja huolella! Huippuja tuli testattua pieneen vastatuuleen kyyryssä 110km/h eli suht sopivasti :) Kaikinpuolin siis olen erittäin tyytyväinen pyörään, mukavan letkeä peli. Ainoa vika on, että pyörä tyhjäkäynnillä joko nostattaa kierrokset jonnekin 4000-5000 rpm paikkeille tai vaihtoehtoisesti ei pysy käynnissä.. Imuvuotoa epäiltiin mutta eipä sellaistakaan vielä löytynyt. Muita neuvoja/mahdollisuuksia vikaan? :)