Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
11.3.2014 20:04
Moro!
Juttelin tossa vähän aikaa sitten täällä että mulla kuuluu outo ääni koneesta ja sanottiin että pitää varmaan kone avata. No vein sitte huoltoo eikä ääni lähteny, ni katoin ite ja hogasin että se nokkaakselin pyörittäjä ketju on löysällä ja kiristäjä ei kiristä sitä muutenku manuaalisesti joten ei olis kellään vinkkejä kuinka kireelle se ruuvi pitää pyörittää?
13.3.2014 11:10
Jos joku on tekemässä takaiskariin pitempää alalenkkiä (koropalaa) niin silmukan laakerin malli on GR15ES 15x26x12. Laakeria löytyy laakerikaupoista tai vaikkapa eBaysta, hinnat liikkuu 10-50€ välillä ostopaikasta riippuen.
Jakoketjun säädöstä. Mun piti katsoa millanen kiristäjä Betassa on mutta muistikuvan mukaan siinä olisi jousikuormitteinen automaattikiristin. Jos on ruuvikiristeinen niin kiristystapoja on monia, toiset säätää moottorin käydessä ja toiset ei. Sopiva kireys on yleensä sormimomentti eli sen mitä sormin jaksaa ruuvia kiertää ilman vääntötyökaluja, ei saa olla liian kireällä ettei laahain kulu ennen aikojaan.
13.3.2014 20:38
Joo siis tässä on automaattinenkiristys, mutta mulla se kiristin on rikki eikä automaattisesti kiristä ja kun käsin kiristää niin ruuvi aukeaa itekseen kun ketju hakkaa siihen. Elikkäs joudun ostamaan uuden kiristimen ja ketjun ja laahaimet ostan ihan huvin vuoksi uudet. Ei kauheen kalliit muistaakseni ollut yamaha centeristä ~120e yhteensä. Sittenkans kattelin kampiakselin laakereita ni toista ei saa erikseen ku kampiakseli siinä kiinni :/. En kyllä laakereita tarvii mutta huvikseen kysyin
15.3.2014 0:14
Kertokaas miten ton ylä t-palan saa poies? ruuvit niista sivuista otettu ja millä mittari kiinni eikä nitkahdakkaan.
15.3.2014 8:20
Sun pitää irroittaa se ohjausakselin mutteri, sen jälkeen saat yläkolmion irti.
Sivu 34 ja osa nro10:
http://www.betamotor.com/system/attachm ... _rev01.pdf
17.3.2014 23:31
Juu mutta en saa sitä mutteria irti millään enkä halua tietämättömyyksissä mitään hajottamaan niin joku muistaakseni sanoi että kääntää myötäpäivään siitä mutterista?
18.3.2014 8:06
Vastapäivään aukeaa, oikeakätiset kierteet.
25.3.2014 18:15
Noniin eli ajattelin tossa koulussa tehdä uuden putken betaan eli sellasta tietoa tarvis että sopiiko tollanen haponkestävä rosteriputki? Ja kun tuon änkän välipillinkin teen uudestaan niin tarviiko siihen tehdä sellaista "laajennus putkea" ennen änkkää niin kuin vakiossa? vai voiko tehdä ihan vain sellaisen kuin betaan menevässä scalvinissa eli ihan suora putki koko matkalta? vai tarviiko jonkillaisen laajennuksen ennen sitä änkän alkua?
25.3.2014 18:28
Ei tarvii laajennuksia, tasapaksu putki riittää.
Jos haluaa alkaa hifistelemään niin Akra tyyppinen tai FMF Megabomb lisäpaisari käyrän alkupäähän, se parantaa alavääntöä ja kaasun reagointia.
25.3.2014 22:52
Mittasin tossa niin tuo alkukäyrän sisäputken halkasija on noin 3cm niin tuleeko ihmeempiä muutoksia jos pistää putken missä isompi halkasija
25.3.2014 23:38
Eikös se powerbomb tms pitäis mitata oikeeseen kohtaan että olis apua enemmän kun haittaa? Saa kyllä aika matemaatikko olla että sen sitten voi laskee...
26.3.2014 12:30
Kyllä vain, paisarin koko ja sijoitus pitää olla oikea että siitä on enemmän hyötyä kun haittaa. Yhteen alkukäyrään aikoinaan tehtiin Akra tyyppinen säiliö, mittoja kateltiin Akrasta ja vaikutus oli toivottu.
Kovin paljoa en lähtisi kasvattamaan alkukäyrän putken kokoa. Miten muuten, onko kukaan katsonut sopiiko Hussen alkuputki Betaan?
26.3.2014 19:59
Kun tuo putki mistä teen niin sisähalkaisija 2,8cm ja mittasin siitä alkukäyrän lopusta mistä välipilli liitetään niin oli 3cm että onko mitään tehohävikkiä kun se putki kasvaa kuitenkin loppua kohden?
26.3.2014 22:07
2mm on aika vähän mutta sanotaan vaikka niin että ei se ainakaan tehoja lisää
27.3.2014 17:49
minkä kokoista putkea sitten tohon kannattaisi laittaa että pieni tehonlisäys tulisi? Päätarkotushan tolla putken tekemisellä on ettei ruostuisi tai tarvitsisi ihmeemmin huoltaa sitä, mutta samalla lähtee nuo kierrätyspillit pois.