Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
11.11.2012 22:55
en nyt mitään suunnittele
on vaa pariin otteseen se perkeleen irtohiekka aiheuttanu pientä sydämen tykytystä ja kuumotuksia
E: ainii, kiitos kolmelletoista ja Ghostly.K:lle lyhyistä ja ytimikkäistä vastauksista!
11.11.2012 23:29
Vakuutuskeskustelulle on sitten oma topic jossa on sivutolkulla keskustelua aiheesta. Mä sain vakuutusyhtiöltä 1100 euroa kertakorvauksena kun kaaduin WR:llä ja kaveri sai muistaakseni 2200 euroa kun kaatui hiekalla vähänajetulla YZF-R:llä. Kasko on kyllä hyvä olla olemassa näissä vehkeissä kun katteet maksaa todella paljon. Lunastus-tapauksessa keskustellaan vakuutusyhtiön kanssa sopivasta hinnasta. Luin jostakin, että pyörää ei oo pakko antaa lunastukseen jos ei päästä hinnasta sopuun, en sitten tiedä kuinka menetellään jos näin käy. Meiltä lähti pari talvea sitten auto lunastukseen ja oltiin keskustelemassa vakuutusmiehen kanssa hinnasta. Tietenkin ne koittaa kepillä jäätä mutta tosi hyvän hinnan siitä sai kun hetken jaksoi vääntää
Se on myös hyvä muistaa, että jos vakuutusyhtiö maksaa jostain omasta kaatumisesta johtuneet kulut, niin vakuutusmaksut nousee. Mulla ei noussu kun parikymmentä euroa vuodessa.
13.11.2012 0:53
Osaako joku selittää, miten tarkemmin ottaen saa patentoitua niin, että kun laittaa pitkät niin palaa lyhyet ja pitkät valot? (mielellään tarkemmin selitettynä kun "näpertelet vähän valokatkasijaa")
Ja riittääköhän yzärin laturi tuottamaan tarpeeksi virtaa 55W(xenon,lyhyt) ja 35w(xenon,pitkä) polttimoille? Tai edes pelkälle 55W polttimolle?
13.11.2012 5:13
1. irroita katkaisijan runko
2. irroita valokatkaisija rungosta (varo ettei katkaisija levähdä käteesi jolloin todennäköisesti katkaisijan sisältämä pieni kuula katoaa ties minne ja katkaisijasta tulee varsin omituisen tuntuinen)
3. mittaa yleismittarilla kumpi laidoilla olevista johdoista on lyhyiden johto (keskellä maa) ja varmista asia kytkemällä pitkät päälle ja kokeile palaako lyhyet myös kun yhdistät vaikka ruuvarin varrella (tai johdolla) sen mittaamasi johdon maadotukseen
4. varmistuttuasi että olet löytänyt kahdesta johdosta sen oikean, tinaa se pienellä (n.1cm) hyppylangalla kiinni maadotuspiuhaan
5. nauti paremmasta valotehosta;)
ja pitäisi riittää jos normaali h7 on oliko se 60 vai 50W? ja niitä kehtaa pitää molemmat päällä samaan aikaan kunhan vaan pyörä käy, eli ellei asiassa ole jotain paradoksaalisen omituista porsaanreikää niin kiinni vaan. mutta miksi lyhyempiin se tehokkaampi setti? miksei niin että lyhyisiin 35W ja pitkiin se 55W?
toivottavasti tästä nyt saa selvää... (kts. kellonaika
13.11.2012 7:46
Mulla ilmeisesti edellinen omistaja tehny ajovalomodin. Lyhkäsissä palaa 55W ja pitkissä 55W, ei ole käynnissä mitään ongelmaa, akkukin jaksaa hyvin.
13.11.2012 9:21
Näissä varmaan johdot kestää jatkuvassa käytössä noin suurta virtaa?
Jos sitä katkaisijaa ei huvita ruveta räpeltämään (ja jos johtojen kesto mietityttää) niin tietysti releen kanssa saa tehtyä "turvallisemmin". Ohjeita löytyy kun googlaa "lisävalon releen kytkeminen". Plussa releelle akulta (sulakkeen jälkeen), "miinus" lyhyille. Herätevirta pitkiltä, herätevirta viedään releeltä sitten runkoon. Silloin kun laittaa pitkät, herätevirta kytkee releen ja virta pääsee lyhyillekin.
13.11.2012 15:51
|Psychosocial| kirjoitti: mutta miksi lyhyempiin se tehokkaampi setti? miksei niin että lyhyisiin 35W ja pitkiin se 55W?
Kiitos avusta, pitää parin viikon sisällä säheltää valot valmiiksi.
Ja lyhyisiin tehokkaampi siksi, koska ajan kuitenkin 80% ajasta pelkillä lyhyillä, joten on se kivempi olla sillon mahollisimman paljon valotehoa
Vai saako yzärissä helposti
säädettyä pitkän valon asentoa, jos sitä sais osottamaan vähän alemmas ja laittaa molempiin 55W?
Tosin vaikea uskoa, että laturi tuottaa tarpeeksi virtaa kahden 55W xenon polttimon jatkuvalle käytölle...
13.11.2012 16:08
mutta kannattaa mieluummin sit ottaa 55W molempiin, vaikka 35W xenon on tehokkaampi ku mikää nightbreaker+ tai muu normipolttimo valoteholtaan siis, ja xenonithan vie enemmän virtaa vaan syttyessään, muuten se 55W xenoni vie päällä ollessaan ihan saman verran virtaa kuin 55W normaali ajovalopolttimo ;D
13.11.2012 16:13
Niin, korjataanpas itsekin. Mulla on tosiaan ajovalomodi pitkille. Eli, kun pitkät napsautan, niin palaa molemmat. Kuitenkin ne ajot, mitä ajan, niin yleensä taajamassa, valoisan aikaan. Pitkille ei hirveästi tule käyttöä, ehkä noin 60-70% tulee ajoista ajeltua lyhkäset päällä.
14.11.2012 17:17
|Psychosocial| kirjoitti:mutta kannattaa mieluummin sit ottaa 55W molempiin, vaikka 35W xenon on tehokkaampi ku mikää nightbreaker+ tai muu normipolttimo valoteholtaan siis, ja xenonithan vie enemmän virtaa vaan syttyessään, muuten se 55W xenoni vie päällä ollessaan ihan saman verran virtaa kuin 55W normaali ajovalopolttimo ;D
Oma kanta tuohon on että ei kannata lyhyisiin tunkea ihan 55W xenonia kun se valoteho on melkoinen ja pienikin hajavalo häikäisee
15.11.2012 18:31
Eihän tuosta ajovalomodista ole mitään haittaa muille tienkäyttäjille?
Tuli vaan mieleen kun itselläkin on käynyt mielessä valotehon lisäys.
15.11.2012 19:37
Ei jos laittaa lyhyet päälle, kun joku tulee vastaan, mut voi ne pitkät vastaan tulevia häikäistä ilman mitään muokkauksiakin.
15.11.2012 22:08
no pitäähä ne pitkät kuitenki laittaa pois ku tulee vastaantulijoita;D et ei niist mitää haittaa oo
15.11.2012 23:33
Mitä mieltä olette että onko tämä Castrol MTX 10w-40 ihan sopivaa moottoriöljyä tässä ? Eräässä huollossa olivat laittaneet tätä öljyä ja nyt n. 3 tkm ajon jälkeen rupesi kone pitämään outoa poikkeuksellisen kovaa ääntä. Kaverit veikkasivat kampiakselin laakeria..
16.11.2012 0:20
kai sitä öljyä oli koko 3tkm ajan tarpeeksi siellä ettei sen takia ole ottanut kone siipeensä? ja ainaki täällä käytetää yamaha huollossa samaa eikä ongelmia ole ollut, tosin öljynvaihdot mitä itse olen tehnyt niin olen käyttänyt joko motul 7100 tai castrolin GPS:ää