Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
29.11.2012 22:57
Joo huomasin et vähä yli reagoin
ku kesällä siinä näkyy se jäähytys neste, mut nyt oli ihan tyhjää
no nyt sit vaa oottaa kevättä
ja tämmöne perus idiootti kysymys et kumpi johto piti irrottaa ekana akusta ja sama kysymys siihe lataamisee et laitetaanko plussa vai miinus eka?
29.11.2012 23:48
Kesällä termari on hitusen auki valmiiksi kun on lämpimät ilmat. En minä ole ainakaan mitään järjestystä pitänyt kun akun piuhat liittänyt.
30.11.2012 11:01
Miinus irroitetaan aina ensimmäisenä ja kytketään viimeisenä. Tällä vältetään kipinöinnin/oikosulun riski kun sohlataan avaimella + napaa irti.
30.11.2012 13:21
Joo äsken käytin tuol kellaris tota hussea ensimmäisen ja viimeisen kerran niin ihan normaalisti imas jäähytys nesteet. Nyt vaan akku irti ja husse nukkumaan
3.12.2012 16:36
THElias kirjoitti:kyllä naks ei mitään muuta. ei ees yritä pyörittää kuuluu vaa naks.
Ihellä oli sama, sylkkä oli täynnä bensaa kun neulaventtiili oli jotenki jumissa tai vastaavaa, tulpan otat irti ja pyöräytät startilla niin pitäs roiskahtaa bensaa pois ja sit pitäs toimii normisti
Kahesti ollu tuo ja nyt on tulossa neulaventtiili takuun piikkiin...
3.12.2012 16:39
En usko et tuo on syy ku se käy muuten iha normaalisti?:o
4.12.2012 9:57
Ei mullakaan pyörittäny starttia ensin ja sitten ku käyntiin sai nii kävi normaalisti... kokeileppa ihan vaikka huvin vuoksi sitä
7.12.2012 21:21
Oliko kukaan laittanut motovanteita TE:n alle, ja minkä Hussen vanteet käy sovittamatta?
7.12.2012 22:25
Onko hussen moottorissa jyrkempi nokka-akseli, kuin normaalissa yamahan koneessa?
Aihetta on sivuttu pari sivua sitten, tiedän sen..
Ot: Riejukin vääntää yläkiekoilta, kuten nämä Husqvarnat myös. On huvittavaa, kun nelarilla pääsee 2t yksilöiden rinnalla painamaan.. (Kuten Hussen 2-tahtisen version.
)
7.12.2012 23:30
Tämmöstä pientä mutuilua ja paperi tutkimusta tehneenä nyt tulee sitten vastauksia ja en ole sovitellut mitään.
100% varma sovitus on smr125/sms4 tai 125 2-tahti sms (vai mikä se piikihussen malli nyt olikaan) hussen vanteet.
Muttamuta taakse sopii kuulemma wr 125 mallin vanne (laakerit + jarrulevy ja ratas on ainakin samoja varaosanumeroltaan, eli voisi olettaa sen olevan ihan totta), ja esim. haan whees myy samaa takavannetta niin piikkiin kuin isompiinkin 90-luvulta alkaen -> ja vielä 2000-luvun malleihinkin samaa eli takanen sopii siis ilmeisesti hyvin vapaasti mistä hyvänsä wr/cr mallin hussesta.
Etuvanteessa on samat laakerit joita husse on ainakin wr/cr malleissa käyttänyt 90-luvulla ja jarrulevy on myös sama, vanteessa on 20mm sisähalkasijalla olevat laakerit, 2000-luvun malleissa taas on 25mm sisähalkaisijalla olevat laakerit, jarrulevy on kuitenkin edelleen sama eli uskoisin et käytännössä kun uuden holkin tekee niin se on sitten sopiva.
Ja suoraan ei voi 2000-luvun malliin laakereita 20mm malleihin vaihtaa kun lähimmät saatavilla olevat on 3mm leveemmät, mutta voi olla et ei tartte muuta tehdä kuin kaventaa holkkia 3mm kummastakin päästä ja vaihtaa ne laakerit 20mm niin sitten sopii paikalleen.
Etuvanteen 20mm vakiolaakerit on koodiltaan 2kpl 6004 2RS = 20x42x12mm ja 2000-luvun husse-mallien 25mm taas 2kpl 6905 2RS = 25x42x9mm.
Varma en tosiaan ole muutakuin laakereista ja siitä et ratas + jarrulevyt on samoja, muuten lähinnä arvailua ja spekulointia.
7.12.2012 23:59
Tänkjuu, tämä oli hyvää tietoa. Pitää olla silmät auki kun välillä motovanteita on myynnissä aika sopivaan hintaan, kiire niiden kanssa ei vielä ole, paitti jos halavalla saa
8.12.2012 4:07
Ei kait sulla piikkistä ole
? Vai oliko jälkikasvu kevari-iässä?
8.12.2012 7:37
Äläs nyt, piikkinen peli on loistava värkki harrastekuskin käsissä kun ei hyökkäile metässä tai talviliukkailla. Noilla 250 4T katuenskoilla on tullut ajettua, eikä niissä juurikaan ole enempää tehoa, ehkä samaa luokkaa kun 180 kitillä varustetussa piikissä. Ei niillä tehoilla ajeta, tehot on pelkästään leikkimistä varten
Pojalle hommataan keväällä TE opetuslupien kera. Siihen harkitaan toisia vanteita että pääsee välillä motoradalle opiskelemaan ajamista, Hyvinkäälle ei ole asiaa nappuloilla, Vantaalla taas on ihan sama kummalla ajaa. Muutenkin voisi himassa pitää motot alla ja mökille kun menee niin nappulaa kiinni, samalla tavalla mä teen oman mopon kanssa.
9.12.2012 0:28
Voisko joku joka on tähän koropalan laittanu niin kertoo et miten se tapahtuu? Kun pelottaa vähän vielä sen laittamine
kyllä mä sen suunnillee tiedän, mut silti vähän epävarma fiilis
ja onko kukaan laittanu tähä valoille on/off kytkintä?
9.12.2012 1:05
Ensin pitää pyörä laittaa tietenki pukille että takarengas jää ilmaan. Sen jälkeen takakatteet pois, putki ja änkkä pois. Seuraavaksi vaan linkustosta pultti pois ja myös iskarin yläpäästä pultti irti. Iskarin saa pyörästä irti nätisti kun ujuttaa sen yläkautta pois.
Kun iskari pöydällä niin esijännityksen säätömutterit pitää ruuvata täysin auki. Sitten jousen alapäästä pitää ottaa pois semmonen alumiinilevy. Levy näkyy kuvassa tuossa jousen päällä.
Iskari pitää kiinnittää ruuvipenkkiin mahollisimman läheltä sitä alapään kiinnikettä ja jotain alumiinilevyjä suojaamaan liukuputkea. Sen jälkee pitää lämmittää toholla tai jollakin sitä kiinnikettä jotta vanhat liimat sulaa ja osa lähtee pois helpommin. Kiinnike saattaa olla tiukastiki kiinni, joten irrottamiseen tarvii jonkun pitkän vipuvarren. Lopuksi kun vakiopala on irti niin kierrelukitteen kanssa koropala paikoilleen.