Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

18.3.2009 20:11

zeiou kirjoitti:Nostin Varjon ilmaan ja kokeilin pyörittää eturengasta, niin se pyöri todella huonosti. No katoin jarrupalat ja ne oli ihan finaalissa, ostin uudet palat ja laitoin kiinni, niin vieläkin pyörii huonosti, eli jarrupalat laahaavat. Eli siis jarrumännät eivät palaudu kunnolla. Noh, öljysin jarrumännät ja se auttoi vähän. Onko muilla ollut samaa ongelmaa? :roll:


Ei vissiin. :s Mut siis eikös sen pidäkin vähän "laahata", jotta pitäisi jarrulevyn kunnossa?

19.3.2009 13:16

-
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 17.11.2009 10:22, muokattu yhteensä 1 kerran

19.3.2009 21:18

onko kellään kokemuksia Valvolinen öljyistä? irtoaisi halvalla , litran pönttö 7,5 euroa ---> http://www.mopo-osa.com/kauppa/product_ ... ts_id=3647

20.3.2009 19:05

mustavi kirjoitti:
zeiou kirjoitti:Mut siis eikös sen pidäkin vähän "laahata", jotta pitäisi jarrulevyn kunnossa?


No ei jarrun kuitenkaan pidä maata päällä, eli palojen pitää vetäytyä jokunen millin kymmenys irti kun hellität jarrua, ja vaan jotain kevyttä pyyhkivää ääntä voi kuulua (likaa, tai vähä warpannu levy... tai ehk ruosteet siel vaan rapisee etuvanteen sisällä ;) ). Jarrulevyhän on yks kallis hitaasti kuluva osa (vaihdettava kun levyn paksuus 3,5mm tai alle), et todellakaan halua sorvata sitä ennen aikojaan pilalle jarrupaloillas. Jos nostat etufillarin ilmaan ja annat vauhtia niin sen pitäis hyrrätä iloisesti hyvinkin sen puol minuttia, ehk enemmänki, eli todella herkästi. Samoin takafillarin pitäis pyöriä useita kierroksia. Jos ei, niin osa koneen 11kW:sta menee harakoille (wow, esilämmitetty etujarru! :D )


Tänään tuli vaihdettua jarrunesteet, ilmauksessa kyllä meni tovi. :) Luulenpa, että se jarru laahaa vain sen takia, kun on uudet jarrupalat, joten eiköhän se sitten hetken ajelemisen myötä toimi, kun jarrupalat on "sisäänajettu". Siitä en kyllä sitten tiedä, kun vanhoillakin paloilla jarru laahasi päällä, tosin niissä ei ollut enää yhtään pintaa, joten männät eivät enää palautuneet, kun olivat menneet niin pitkälle. :nörtti:

20.3.2009 20:24

-
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 17.11.2009 10:22, muokattu yhteensä 1 kerran

20.3.2009 20:32

mustavi kirjoitti:Piti laittaa galtsuun just räjähdyskuva etujarrusatulasta kun aiheesta oli ollu puhetta. Valitettavasti vaan olin menny skannaamaan sen maximiresoluutiolla... 1,6Mb tiedosto ei kelpaa mototille, enkä mä tietenkään tajunnu skannata sivua toiseen kertaan pienempikokoisena. Sen siitä saa ku sunnuntaina tukka kipeänä puuhastelee...

Kyl ton jarrun luulis herkistyvän putsaamis- ja voiteluhoivalla, palojen ei kyl mun mielestä pidä laahata, ei etenkään niin että tuo ahistais etufillarin pyörimistä. Jos vaik sunnuntaina sit etsisin mitä jarrusta sanotaan oppaassa? Tänään en jaksa duunin jälkeen enää, ja huominenki menee ahkeroidessa...


Joo, katotaan sunnuntaina sit ;)

21.3.2009 15:22

Noniin, selvästi kevättä rinnassa itse kullakin :)

Kun näin keväthuoltoa tehdään, niin kysäisen tähän väliin, että kuinka jumiintuneet ketjunlenkit saa liikkeelle? Viime keväänä laitoin uuden ketjun ja rattaat ja nyt aloin katsella että pari lenkkiä on jo jumiintunut... Eli päteviä konsteja parkojen vapauttamiseksi? Ketju on Suzukin alkuperäisvaraosa ilman lukkoa, eli ketjun irroittaminen vaatisi koko takahaarukan irroittamisen.

21.3.2009 17:40

-IceBurn- kirjoitti:Noniin, selvästi kevättä rinnassa itse kullakin :)

Kun näin keväthuoltoa tehdään, niin kysäisen tähän väliin, että kuinka jumiintuneet ketjunlenkit saa liikkeelle? Viime keväänä laitoin uuden ketjun ja rattaat ja nyt aloin katsella että pari lenkkiä on jo jumiintunut... Eli päteviä konsteja parkojen vapauttamiseksi? Ketju on Suzukin alkuperäisvaraosa ilman lukkoa, eli ketjun irroittaminen vaatisi koko takahaarukan irroittamisen.

voishan sen ketjun katkasta ja sitten ko pistää takasin ni kiinni ketjulukolla ;) Ja varmaan parhaiten aukeis että ottais ketjut irti ja laittais kuumennettuun öljyyn ne, että öljy pääsis tunkeutumaan pienempiinki rakoihin ja rasvais kunnolla. Vihdoinki sain rahat kokoon laukkurautoja varten, pistin tilauksen meneen jo :)

21.3.2009 19:58

Juu, jumiintuneet ketjun lenkit saa hyvin liikkumaan, kun laittaa ne moottoriöljyyn liukenemaan.
Paitsi, kun sulla ei ollut sitä ketjulukkoa... :roll: Jos et saa ketjua irti, niin eiköhän ne jumiintuneet ketjunlenkit saa liikkumaan, kun laitat reilusti WD-40 ja annat vaikuttaa hetken ja sitten liikuttelet lenkkejä. ;)

21.3.2009 22:13

-
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 17.11.2009 10:23, muokattu yhteensä 1 kerran

23.3.2009 18:32

http://www.mc-scatter.com/catalog/produ ... ts_id=3528
Sopivatkohan nämä takajarrukengät vm. -00 Varjoon, toisin kuin kuvauksessa ilmoitetaan -01 eteenpäin sopiviksi? Vaikea uskoa että malli olisi muuttunut...

Toinen kysymys: kelpuuttaisitteko Varjoonne mitään öljyä, mitä Mc-scatter kaupittelee, esim tätä belrayn öljyä?---> http://www.mc-scatter.com/catalog/produ ... ts_id=3866

Olisin tilaamassa kaikki tarvittavat romppeet keväthuoltoon netin kautta, enkä jaksaisi tilata monesta eri liikkeestä, siksi tuosta belraysta kyselen :P

23.3.2009 21:18

Noista jarrukengistä en kyllä tiedä, mutta kun katsoin Allrightin varaosaselaimesta, niin -00 ja -01 ainakin menee samat Ferodon jarrukengät, joten tuskimpa niissä mitään eroa on.

Kyllä uskoisin, että tuo Belrayn öljy on ihan hyvää. Itselläni on skootterissa tuota Belrayn öljyä (5W-40) ja se on ainakin ollut todella hyvää. ;)

23.3.2009 21:53

Kiitti, ja ei kun tilaamaan (tuhlaamaan) ;)

27.3.2009 19:41

juu, eli aloin tuossa herättelemään pyörää talviunilta. latasin akun ja lisäsin bensaa ja koitin startata, ja eipä tietenkään ei lähde käyntiin. voisiko olla mahdollista, että kaasarit olisi mennyt tukkoon vanhasta bensasta? jos näin on, onko kaasareiden avaus ja putsaus vaikeakin homma? tai siis onnistuuko se kotivermeillä?

27.3.2009 20:29

osallistukaa 4-tahti miitti keskusteluun http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?f=10&t=75357&st=0&sk=t&sd=a ;)