Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Aprilia RS/Tuono

3.10.2012 18:54

Atzku kirjoitti:AF-1 topikissa oli hiljaista joten tulin tänne kyselemään kun rotaxin kone kumminkin on.
Eli siis koneella on ajettu about 45k ja se pitäisi avata kun kytkin on loppu ja vaihdepolkimen stefa vuotaa. Sen lisäksi puristukset on kadoksissa ja mäntä väljä (ajettu joku 3k männällä. Proxin tekele....). Kannattaisiko suosiolla vaihtaa ne alakerran muovirattaat samalla? Entä laakerit alakerrasta?
Ja mitkä osat menee ristiin 122 ja 123 koneessa vai meneekö mikään?

Kilometrit on aidot 3 edellistä omistajaa noin 5-6 vuoden ajalta on tuttuja vaikka niistä ei ole tarkkaa tietoa, kun kiinni ollut 2 vakio mittaria ja tällä hetkellä kermanen KOSO RX2N 8)

Onko muilla topiccilaisilla kokemuksia 2-rad sivustosta kun siellä tuntus olevan suht kivuttomaan hintaan noita apikan osia. Onko luotettava sivu, onko osat todella sitä mitä sanovat?
Ja meneekö af-1 r123 koneen vakio kuristamaton tt putki räsään jossa on 122 kone?
olis yks ylimääränen ;)


Kokemuksia löytyy 2-radilta monta: 100% luotettava ja asiallinen pulju.

AF1 123 kuriton vakio tt-putki menee 122 koneelliseen kiinni, mutta tulee helvetin alas maahan nähden, ja kiinnike ei osu kohdalleen ainakaan. Periaatteessa en lähtis laittamaan sellasta 122 rotaxiin. Mutta jos hitsi pysyy kädessä ja oot tee-se-itse mies, niin varmasti saat nätisti sen sovitettua kiinni.

Jos koneella oikeasti ajettu 45tkm täysin ilman alakertaremppaa niin onneksi olkoon hyvin on kestänyt. Jos se joskus on rempattu olettaisin 20-30tkm väliä, eli sillon sulla olis kilometrejä siinä vielä jäljellä eli kovaa ajoa vaan.

Muovirattaita en lähtis ite uusimaan jos ovat hyvän näköset päälleppäin. Saattaa hyvin kestää sun ajot. Toki jos niilläkin 45tkm takana, vaihtaisin uudet.

Kytkimestä sen verran että kannattaa laittaa myös uudet välilevyt. Itellä ainaki noissa vanhemmissa huomasin että kytkimet saatto "narahdella" ja laittasin tämän välilevyjen piikkiin. Katso myös painelaakeri, se on kytkinasetelman päällä oleva osa kun otat kytkinkopan pois, Onko kuula pyöreä, onko siinä painaumia? Jos nätisti pyörii kuula siinä ja ei näy painaumia siinä niin ei tarvetta vielä vaihtaa. Jos painaumia näkyy niin uusiksi vaan. Menee muuten tuo 123 koneellisen painelaakeria painava kytkinkopassa kiinni oleva hässäkkä myös 122:seen pienellä rälläkkä muokkauksella, testattu juttu :D

122 ja 123 koneissa on muovirattaat ainakin samat. 123 rotaxia tuli kolmella erilaisella sylinterillä = näistä ainakin viimeisin tuotos menee etukiinnikkeiden pienellä muokkauksella suoraan paikalleen. Ton uusimman 123 pytyn tunnistaa kyllä helposti koska saman verran kanavia kuin 122 pytyssä, ja vanhoissa 123 pytyissä ei tosiaan niitä pieniä pakokanavia pakoaukon ympärillä edes ole. Kampiakselit ainakin erilaiset. Kiertokankisarja on mielestäni sama, ja runkolaakerit myöskin. Eli aika samanlaisia koneita, mutta toisaalta täysin erilaisia kun 123 rotaxissa on aivan eri luokan sähkötkin kun näissä uusissa ;)

Re: Aprilia RS/Tuono

3.10.2012 21:03

@Tonyyqi ja Ansta ja muut, kiitokset vastauksista mutta eipä tule tällä kertaa tarpeeseen. Nimittäin kaveri rämpläs autotallissa pyörää, ja :eek: <-- ilmeeni kun kaveri sai räsän käyntiin. Tossa vaiheessa olin jo kerinnyt katteita purkamaan. Elikkä tappokatkasija oli mennyt itestään päälle ajon aikana. Tai ei ihan kokonaan pohjaan painautunut, vaan se katkasija oli niinkuin puolessa välissä. Vaikee selittää, mutta silleen että siitä ei huomannut sen olevan päällä. Kädelläkään en 99% varmasti siihen huitassut, kun se on sen verran kaukana siitä kohtaa missä kaasukättä pidän ajaessa. Kenties pyörä ei tykänny että taajamassa ajetaan 100, ja päätti rankaista mua kaahailusta :lol: Turhaan tuli 3km työnnettyä kotiin. :(
Noh säikähyksellä selvittiin tällä kertaa, mutta runkolaakerit menossa edelleen vaihtoon, kun tulee aikaa.

Re: Aprilia RS/Tuono

3.10.2012 23:53

Anstalle:

Koneen joka tapauksessa pistän atomeiksi, tiedämpähän nyt mitä suunnilleen oottaa noilla kilometreillä. Alakerta on noilla kilometreillä luultavasti rempattu kerran, samoin rattaat.

Putkea mietin siinä mielessä jos vaikka myisin sen jollekkin joka tarvisis räsään putkulaa. Vink vink

Mitaka tällä hetkellä kiinni mutta jos sekin on ottanu osumaa proxin tuhoutuessa, niin pitääpä 2radista tilata vakio pytty kun näytti edullisesti olevan.

Kiitos neuvoista, nyt pitäs vähän kivuttomammin selvitä tuskallisen talven yli.
Jos säästöjä tarpeeksi niin mahdollisesti jopa projekti tulossa ;)

Re: Aprilia RS/Tuono

4.10.2012 10:47

Vaikka pytty näyttää ehjältä, muista mittauttaa se jossain, niin tiedät sitten minkä kokosta mäntää tarvitset että on oikea piston to bore clearance ;)

Re: Aprilia RS/Tuono

4.10.2012 10:49

Miiggael kirjoitti:@Tonyyqi ja Ansta ja muut, kiitokset vastauksista mutta eipä tule tällä kertaa tarpeeseen. Nimittäin kaveri rämpläs autotallissa pyörää, ja :eek: <-- ilmeeni kun kaveri sai räsän käyntiin. Tossa vaiheessa olin jo kerinnyt katteita purkamaan. Elikkä tappokatkasija oli mennyt itestään päälle ajon aikana. Tai ei ihan kokonaan pohjaan painautunut, vaan se katkasija oli niinkuin puolessa välissä. Vaikee selittää, mutta silleen että siitä ei huomannut sen olevan päällä. Kädelläkään en 99% varmasti siihen huitassut, kun se on sen verran kaukana siitä kohtaa missä kaasukättä pidän ajaessa. Kenties pyörä ei tykänny että taajamassa ajetaan 100, ja päätti rankaista mua kaahailusta :lol: Turhaan tuli 3km työnnettyä kotiin. :(
Noh säikähyksellä selvittiin tällä kertaa, mutta runkolaakerit menossa edelleen vaihtoon, kun tulee aikaa.


Ootko nyt 100% varma että oli tappokatkaisijasta kiinni?

Laakerivikainen pyörä saattaa käyttäytyä myöskin noin. Itsellä teki näin: Sama hyytyminen kun sulla ja sammuminen. Sit käynnistys = kone piti vähän aikaa "rahinaa" ja sit toimikin taas normaalisti jopa parisataa km. Tämä rumba toistui pari kertaa kunnes oikean puolen petari oli niin väljä ja paskana ettei kone enää edes käynnistynyt. Ja juurikin oireet alko sillä että kone alko pitämään ylimääräistä ääntä. Ja välillä tosiaan se ääni hävisikin.

Re: Aprilia RS/Tuono

4.10.2012 11:22

En ole, sillä kaveri rämpläs sitä pyörää, ja sanoi että tossa oli vissiin tappokatkasija päällä.
Nyt kun tulin kouluun, tossa on semmonen ylämäki, johon kiihdytin taas vähän kovempaa, niin kas pyörä sammui. Aivan samalla tavalla kuin eilen. Nyt oon täällä koulussa, ja parin tunnin päästä saa nähä pääsenkö taas työntelee :S

E: Startistahan se lähti käymään, tosi hikisesti kylläkin. Joka kerta kun toi sammuminen on tapahtunut se on ollut sellasen kiihytyksen jälkeen kun laitan kytkimen pohjaan. Harkkaluvilla ajan, ja inssiin asti pitäis pyörä pitää kasassa jos vaan mahdollista. Jos yrittäisin ajaa matalilla kiekoilla.

Noista sivuäänistä en oikeen osaa sanoa, sillä en ole koskaan kuullut miltä toinen tällänen räsä kuulostaa, tässä on vielä 154cc-sylinteri, niin voi kuulostaa muutenkin äänet erilaiselta. Käynnistyksessä en kiinnittänyt ääniin erityisesti huomiota, pumppasin vaan kaasua että pysyy käynnissä. Voisin ottaa videotakin noista äänistä jos joku muu osaa sanoa.

En ole koskaan minkään pyörän konetta availlut tai vaihtanut edes mäntää, joten en tiedä näitten tekniikasta vielä paljoo paskaakaan. Kuinka vaikea homma toi korjaus sit tulis olemaan, asteikolta 1-10? :s Eikös noilla petareilla tarkoiteta näitä? Kuva on jostain projutopikista täältä mototista.

Re: Aprilia RS/Tuono

4.10.2012 19:24

Noniin, päätin sitten lähteä tolla postiin, sammui matkalle 3 kertaa enkä edes käynyt siellä postissa. Otin videota kun toi sammu, jos noista äänistä vaikka osais joku päätellä jotain? http://www.youtube.com/watch?v=LA8JNkIM ... e=youtu.be

Lämmöt nous ~80 asteeseen, mikä on tosi korkea kun ajossa lämpötila on yleensä 65 ja 70 väliltä.
Toinen juttu minkä huomasin, niin pyörä ei hyytynyt ollenkaan kun laitto ryyppyä päälle ajossa. Käy vissiin laihalla?

Re: Aprilia RS/Tuono

4.10.2012 20:26

:idea: lähti heti tulille ko avasti korkkia, ookko kattonu muute että ne letkut ei oo litussa mistä tankkiin menee korvausilmaa

Re: Aprilia RS/Tuono

4.10.2012 20:47

Niimpä muuten lähti, mutta myöhemmin kun sammui niin en avannut tota tankin en avannut tota tankkia tolleen. Mutta kaipa noi varmuuden vuoks kumminkin vois kattoo.

Re: Aprilia RS/Tuono

4.10.2012 21:51

pyörä kyllä on lämpöleikannut jos lämmöt käy sielä 80 paremmalla puolella, kakstahtikoneessa pitäs olla ajaessa lämmöt siellä 50-55 tuntumassa. Sulla taitaa olla liian pieni välys männässä.

Re: Aprilia RS/Tuono

4.10.2012 22:33

Mitä kattelin youtubesta niin muillakin vaikuttaa räsissä olevan lämpöjä 65-70 ajaessa. Ja kuulemma apilia suosittelee että lämpöä on 65 ennenkuin lähtee ajamaan. Mutta joo toi 80 on jo paljon.
Mutta niin, eikös toi vois olla laihallakäymisen tulosta? Puol minuuttia ennen ton videon kuvaamista testasin ryyppyä ajaessa, ja ei vaikuttanut ollenkaan ajamiseen. Eikös pyörän ois pitäny hyytyä? Ja se selittäis miks lämmötkin oli noin korkeella.
Mutta toisaalta samaa ongelmaa ei oo ollu muutamaan sataan kilsaan, niin miks nyt yhtäkkiä olis :s

Re: Aprilia RS/Tuono

5.10.2012 7:42

Kyllä ne 65-70 on ne normaalit ajolämmöt joihin pitää pyrkiä.

Itellä oli +30 asteen keleissä tosi hitaassa kaupunkipyörityksessä joskus yli 80:täkin, mutta eipä toi huolettanut kun laskivat heti siihen 70 pintaan kun sai syylärille ilmavirtaa.

Videosta tosi vaikea sanoa yhtään mitään, joku pieni "jyrinä" sieltä kuuluu mutta taitaa joku tankki resonoida tai jotain? Ihan hyvin korvakuulolla tuntus kone naputtavan menemään, tosin sehän ei kerro yhtään mitään.

Puristuspainetestiä en muistanut mainitakkaan = se tehdään ihan ekana aina kun epäilee että moottorissa jotain vikaa kertoo tosipaljon männän ja sylinterin kunnosta. Biltemasta saat esimerkiksi tai motonetistä tälläisen mittarin, kierretään tulpan kierteille tiiviisti ja startataan tappokatkaisija päällä kaasu pohjassa niin kauan että saadaan mittariin lukemat.

Lämpöleikatessa pyörä nostaa kyllä yli 100 asteeseen lämmöt, jos vähänkään kunnolla nappaa kiinni.

Pitäisi olla siellä 130psi tuntumassa jos on tosi hyvässä kunnossa. Joku vähän alle 120psi niin kannattaa harkita männänvaihtoa.

Mut tee nyt ihan ekana se puristustesti, sen jälkeen ollaan paljon viisaampia.

Jos tossa videossa pyörä on ns. sammunut ajosta, tuntuis että bensa on loppunut jotenkin kun lämmöt 82 ja heti kun lyöt tulille laskevat normaalille tasolle, eli olis mun mielestä merkki että käynyt vähän aikaa todella laihalla. Tosin ainahan ne lämmöt nousee jos vähänkään rajummasta ajosta suoraan sammutat ainakin kuumana kesäpäivänä.

Tossa on itellä joku viime kesänen ajopätkä jossa pyörä on 100% tikissään alussa ainakin kuulet miten sen koneen pitäisi käydä kunnossa ollessaan : http://www.youtube.com/watch?v=qNhLzN-GGuc

Maukkaasti meni kyllä räsä matka-ajoakin kun ei ollut sylinterin ajoituksia muutettu. Suorastaan kiljuu lisää kaasua tossa 7k rpm tuntumassa kutosella. 28.5hp/20nm siitä penkitettiin rikkaalla kävi kyllä pahasti. Pienellä hienosäädöllä olis siihen 30hp päästy helposti.

Re: Aprilia RS/Tuono

5.10.2012 10:27

Joo tollanen puristuspainemittari pitää käydä tänään ostamassa jos motonetistä löydän.
Bensa on kyllä aika lopussa, mutta ajoin tuolta vielä himaan pari kilsaa ilman varatankin käyttöä.
Voin ottaa tänään videota vaikka kylmästartista ja lämpimänä kierrättelystä.

Re: Aprilia RS/Tuono

5.10.2012 11:26

sulla näköjään polinin pytty, omassa ku oli polini joskus oli 150psi muistaakseni ja yläkerta oli hyvässä kunnossa taitaa olla vieläkin se pytty Alitalia nimisellä käyttäjällä ajossa.

Re: Aprilia RS/Tuono

5.10.2012 15:23

Joo polini on.