Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Yamaha RD 125

30.1.2013 19:29

Nonnii. Mulla on nyt onkelmaa tuossa HonMahassa sähköjen kanssa. Heittää jännitteensäätimen kiinni, niin YPVS:n ohjainboksille alunperin menevästä musta/ruskeasta liittimestä ei tule mitään pihalle. Kun säätimen ottaa irti, niin sieltä alkaa tulla voltteja ulos, koneen kierroksista riippuen 11-24V. RD:ssä samasta liittimestä tulee virta päällä 12V ulos. Kahdella eri säätimellä kokeiltu, sama juttu. Vaatiiko tuo systeemi nyt sitten akkua vai mikä siinä mättää? Virtalukkoakaan ei ole asennettu. Ja johtosarja on sellaisenaan heitetty loppupään RD:stä.

Re: Yamaha RD 125

30.1.2013 20:54

Tarkoitatko musta/valko johtoa ? (joka on se servon boksille menevä kierrossignaali) Vai boksin käyttöjännitejohtoa ? (muistaakseni ruskea)
On hivenen outoa.. Kun itsellä servo toimii vallan hyvin ilman akkuakin.
Onko sulla muutes se 3 johtoinen servo siinä nyt vai ei ?
Jos on 3 johtoinen niin mä ottaisin servolle virran ja maan regulaattorin mustasta ja punaisista johdoista ja sitten musta/valko siihen servon signaalipiuhaan.

Onko se johtosarja varmasti ehjä ja ilman kenenkään tekemiä omia modauksia?
Virtalukkoa ei pitäisi tarvita mihinkään. Lähteehän RD monien muiden yammujen tapaan käymään kun nappaa virtalukolta liittimen irti. Tämäkin pyörä on siis varsin helppo varastettava joten aina suosittelen levyjarrulukkoa yms lisänä.

Sitä en oikein ymmärrä, miksi olet siihen koko johtosarjan laittanut. Musta olisi paljon yksinkertaisemmat sähköt kun johdottaa ne itse. Näin jää kaikki turha pois mikä voi aiheuttaa esim vesikeleillä oikosulkua yms turhaa kiusaa.

E: Mä itseasiassa luulen, että se johtosarja on tässä nyt se suurin syypää. RD:ssä on latauksen merkkivalo ilmaisemassa mikäli akullepäin ei mene jännitettä ja se on myös kytketty vapaavalon johtoon, siilä latauksen markkivalohan palaa vapaan ollessa päällä. Tostakin syystä mä johdottaisin sen itse.

Re: Yamaha RD 125

30.1.2013 21:42

Olin laiska enkä jaksanut ruveta rakentamaan itse johtosarjaa, joten aattelin laittaa tuon koko johtosarjan kiinni, mutta ei se nyt sitten mennytkään niin helposti. Ja ajatus oli laittaa valotkin siihen jossain vaiheessa. Tarkoitin sitä liitintä, johon tulee musta ja ruskea johto, YPVS boksin käyttöjännitejohtoja. 3-johtoinen servo, toimi kyllä RD:ssä kun kokeilin. Jokin siellä nyt häikkää, pitää käydä johtosarja tyystin läpi. Mutta pitää kokeilla kytkeä servo siten kuin sanoit.

Re: Yamaha RD 125

30.1.2013 23:43

Mäkistation kirjoitti:RD:ssä samasta liittimestä tulee virta päällä 12V ulos.

Katselin tuossa tota kytkentäkaaviota, niin onhan tämä ihan selviö.
Virtalukko yhdistää ON asennossa punaisen ja ruskean johdon. Punainen on regun(20) punaiseen ja akun + johtoon yhteydessä ja ruskeassa on regu ja ohjainboksi(16). Näin virtojen kytkemisellä sinne ohjainboksille tulee suoraan akun jännite.

Koska regulaattorin ruskea johto on kytketty tähän samaan saattaa olla, että ne regun punainen ja ruskea johto täytyy yhdistää jotta regu toimii oikein, sillä näin ne on silloin kun virtalukosta on käännetty virrat päälle. Tässä vielä kytkentäkaaviosta värittäen sama http://i10.aijaa.com/b/00556/11697920.jpg

Eli regun punainen ja ruskea kytketään yhteen ja niistä virta servolle. Regun musta on maa, niin sen voi vetää suoraan servolle maajohdoksi tai käyttää pyörän runkoa tähän. Sitten se cdi:n signaalijohto kiinni, niin ei pitäisi tarvita muuta sen servon toimintaan saamiseksi. Regulta ulostuleva jännite pitäsi olla jonkin verran yli 12v (ei missään nimessä mitään 24v). Ihanne akun lataamista ajatellen on 13,8v mutta harvoin ne reguissa tarkalleen tota on. Jos saat tyyliin jotain 24v lukemia sieltä regusta ulos, niin älä kytke sitä servoa. Jotain häikkää on jos niin paljon tulee.

CDI:n musta/valko -johtoa on taas yleismittarilla turha mittailla. Siihen pitäis olla oskiloskooppi, kun toiminnallisesti siinä kyse on taajuudesta. (esim 175hz = 10500rpm jne..)

Re: Yamaha RD 125

31.1.2013 10:29

Joo tuon jo hoksasinkin, tein virtalukon liittimelle hyppyjohdon punaisen ja ruskean välille mutta ei auttanut. Nyppäsin sitten koko paskan käteen ihmeteltäväksi. Eipä mitään muuta kummallista löytynyt, muutakuin sellainen pikkujuttu, että jonkun aivopierun vimmassa olin jättänyt laittamatta puolan alle tulevan maajohdon irti ja teipannut sen piiloon... :roll: Olisikohan siinä syy toimimattomuuteen. Pitänee tänään koettaa kytkeä se nyt ihan oikeaoppisesti kiinni ja taas kokeilla.

Re: Yamaha RD 125

31.1.2013 21:04

Tuon maajohdon vaikutukseen en oikein usko.
Oliskohan se johtosarja sitten vaan viallinen. Ei ne sähköviat niin kovin harvinaisia tän ikäisissä vermeissä enää ole ;)

Re: Yamaha RD 125

31.1.2013 21:45

No ei vaikuttanut maajohto ei, toinen boksi auttoi vain käyntivaivoihin, mutta ainavain ihan ihmeellisiä lukemia regulta. Lopulta tein niin hassun tempun ja otin RD:stä akun ja kytkin kiinni. Kuinkas kävikään? Kaikki alkoi toimia, regulta alkoi tulla järkeviä lukuja ulos ja servo alkoi surrata. Eli jostain fakin syystä tuo systeemi vaatii akun toimiakseen järkevästi. Aivan kummallista. Kait se täytyy väsätä akkukotelo ilmanputsarikotelon yhteyteen. Isännän kanssa toki mietittiin, että sinne iskisi ison kondensaattorin, kuten useimmissa ruiskulla varustetuissa moottorikelkoissa on.

Re: Yamaha RD 125

31.1.2013 22:30

Mäkistation kirjoitti:Isännän kanssa toki mietittiin, että sinne iskisi ison kondensaattorin, kuten useimmissa ruiskulla varustetuissa moottorikelkoissa on.

On kyllä varsin outo homma.. Meinaan akku on sähköisesti ihan kuten mikä tahansa sähköä kuluttava verme. Kuorma siis kun akku ottaa virtaa vastaan. Lamppu esim vain muuttaa sen ottamansa virran instant toiseen muotoon eli valoksi, sähkömoottori pyörintäliikkeeksi ja akku varastoi sen ottamansa virran, mutta sähköisesti niillä ei ole sille virtalähteelle ja regulle mitään eroa. Akku tietty vähän sitä jännitettä tasaa, kun sitä virtaa tulee akusta silloin, kun virtalähteen antama notkahtaa alle aiotun tai jos piiriin vika tulee eikä anna ollenkaan.

Ilmeisesti se regu vaatii jotain kuormaa että se antaa tasaisemmin jännitettä (kokeile heittää siihen akun tilalle esim vaikkapa auton 55w h4 polttimo) Jos pelittää ok, niin siinä sulla on samalla sit pyörään se valokin.

Isot konkat on kalliita. Laita halpis 12v akkuporakoneen tai ruuvivääntimen yms akku jos akun välttämättä haluut pistää. Niitä poria saa kympillä, eikä ole happoakun tapaan pelkoa että nesteet vuotaa jos joutuu laittaan hämärään asentoon. Ei ole kovin isokokoisiakaan, niin luulisi sellaselle paikkakin löytyvän.

E: http://www.teleputiikki.fi/valvontalait ... -1-2a.html

Re: Yamaha RD 125

4.2.2013 20:26

http://classic-motorbikes.net/restorati ... a/rd125lc/

Re: Yamaha RD 125

8.2.2013 21:17

Varsin kauniissa kunnossa http://youtu.be/mLIpLLSzzes

Re: Yamaha RD 125

8.2.2013 21:22

Periaatteessa tämä nyt ei kuuluisi tänne, mutta 1GU:n voimalla tämäkin liikkuu:
http://www.motot.net/galleria/video1787/

Re: Yamaha RD 125

28.2.2013 14:16

WTF? - http://aijaa.com/nI8lv8

Re: Yamaha RD 125

28.2.2013 15:02

:eek: Mistä näitä ärdeitä oikein tulee!

Re: Yamaha RD 125

1.3.2013 1:39

Minkähän jarrulevy mahtaa olla? http://youtu.be/ebh1YmPnc-A

Re: Yamaha RD 125

1.3.2013 4:45

Tässä olisi ainakin hyvin samannäköinen levy http://www.mikesxs.net/product/40-3040.html. Ainakin RD350:iin näyttää sopivan. Suomesta en näin nopeasti katsoen löytänyt, storm-motorilta voisi ehkä löytyä. Toivottavasti autto edes vähän :lol: