Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Beta RR 125 4T LC

11.9.2013 17:12

Kiitosta Arskalle :)

Re: Beta RR 125 4T LC

15.9.2013 22:24

Tällänen tuli mieleen että kuinka moni aikoo ajaa betalla talvella ja miten ootte/aijotte varautua talvella ajamiseen? :D Ja toinen juttu, millä konstein ootte katsoneet ketjuja kiristäessä että onko akseli suorassa :D

Re: Beta RR 125 4T LC

16.9.2013 8:12

Ei ajeta talvella kun lämmin tallipaikka puuttuu. Mutta jos ajettaisiin niin alle tulisi välikelin piikkirenkaat, kahvalämppärit tai/ja tuulipussit kahvoihin, jonkinlainen esisuodatin lumipölylle, 5W öljyt, vaijereiden voitelu ja huohotinletkuun parin sentin pitkittäinen viilot, jäähdyttimien eteen muoviset viimasuojat että saa moottorin pysymään riittävän lämpimänä.

Taka-akselin asemoinnin voit mitata metrimitalla, etumainen mittauspiste löytyy helposti svingin kiinnityksestä.

Re: Beta RR 125 4T LC

16.9.2013 8:50

Ihan mielenkiinnosta, mitä nuo huohotinletkun viillot auttavat?

Re: Beta RR 125 4T LC

16.9.2013 9:19

Jos huohotinletku pääsee jäätymään niin koneesta pääsee paineet pois viillon kautta eikä pullauta letkua irti tai/ja öljyjä ulos koneesta. Kesäksi sitten vulkanoivaa teippiä päälle tai uusi huohotinletku.

Re: Beta RR 125 4T LC

19.9.2013 7:25

Toimiiko teillä bensavalo? Kun siinähän on ihan selvästi sellanen, mutta ohjekirjassakaan sitä ei mainita ja käynnistäessä niihin kahteen oikeanpuoleiseen ei tuu mitää valoa?

Re: Beta RR 125 4T LC

19.9.2013 7:41

Mittaristo on yleimalli ja sitä on käytössä muissakin pyörissä, Betassa ei ole bensavaloa laitettu toimimaan. Eikä sillä bensavalolla juuri mitään tee koska bensan loppumisen huomaa ja sen jälkeen kääntää hanan varatankille ;)

Ihan hyvä vaan ettei ole laitettu turhaa rikkoontuvaa elektroniikkaa pyörään, bensavalot yleensä toimii mutta useimmiten ei...

Re: Beta RR 125 4T LC

19.9.2013 7:58

Kiitosta nopeasta vastauksesta :)

Re: Beta RR 125 4T LC

19.9.2013 14:27

miten tuo varatankki systeemi oikein toimii? itellä loppunu bensa pariin kertaan ja tankissa ollut ehkä jokin 1-2 litraa vielä, mutta itse oon miettinyt sitä että jos sen bensan paino ei jaksa painaa sitä bensaa letkua pitkin kun hana on alempana kuin kaasuttimen bensanippa? :D vai onko siinä hanassa jokin systeemi? :D

Re: Beta RR 125 4T LC

19.9.2013 15:10

Vetovoima hoitaa tuon hanasta nippaan eli ei pitäs sen takia tankkiin jäädä, aina kun bensan pinta tankissa on korkeemmalla kuin sen letku kiekuran huippu niin bensaa menee. Nyt omiin huoliin eli aamulla ku lähdin sateessa, laitoin vilkun päälle niin virratmeni eli vilkkut ei toiminu, mittari, tosin etuvalo toimi mutta sulakkeita ei palanut ja aina kun painaa etujarrua niin virrat menee päälle ja jos yrittää laittaa vilkkua tuolloin niin mittaristokin alkaa vilkkua.(: Onkos ideoita mikä on? Sori kirjotin kännykällä niin on varm virheitä paljo.

Re: Beta RR 125 4T LC

19.9.2013 16:52

Bensahana pitää normaalisti olla taaksepäin ja varatankilla eteenpäin. Kun hana on käännetty taaksepäin niin bensaa tulee niin kauan kunnes bensanpinta on pidemmän tyhjennysputken tasalla. Sen jälkeen pitää käntää varatankille ja bensaa tulee niin kauan kun sitä on tankissa. Oheinen kuva ei ole Betan bensahana mutta idea näkyy siinä, pitempi putki on hanan normi asento ja lyhyempi varatankki.

Jos sähköt pätkii niin kannattaa ensin käydä läpi mittariston alla olevat johdot, on aika surkeesti jätetty suojaamatta ja eristeet voi hankaytya puhki. Myös joku liitin voi olla hapettunut tai löysä.

Kuva

Re: Beta RR 125 4T LC

20.9.2013 13:56

Kuinkas paljon teillä on tuo kulutus jos ajatte kaasu aikalailla pohjassa? Itsellä meni noin 90km/5l onko normaalia? :D

Re: Beta RR 125 4T LC

20.9.2013 14:47

Kulutus on koneen säätämisen jälkeen keikkunut siinä 3.5-6 litraa satasella, riippuen millasta ajoa on ollut. Jos ajelee vaihtelevaa ajoa ilman vingutusta niin pääsee alle 4 litralla, kun painaa tuppi nurin mettäteitä niin kulutus on lähellä kuutta litraa. Sama tilanne jos ajaa tuppi nurin maantiellä, kulutus keikkuu 5 litran pahemmalla puolella.

Käytännössä täysin tehdaskuntoiseen verrattuna kulutus on säätöjen jälkeen noussut vajaalla litralla mikä on ymmärrettävää. Nyt kone toimii kuten kuuluu eikä käy laihalla, voimaa on ihan eri tavalla koko käyttöalueella, jos nyt 11kw koneen kanssa voi voimasta puhua mutta ero tehdaskuntoiseen on selkeä, ja se näkyy myös kulutuksessa.

On ihan normaalia että kaikki mitä tankkaa, menee myös ;)

Pääsuuttimeksi vaihtui 135 ja nyt toimii kuten kuuluu, samalla vaihdettiin pykälää isompi eturatas (15) ja sekin oli oikea ratkaisu. Nykyisillä säädöillä ja isommalla eturattaalla kone on paremmin vääntö/tehoalueella myös 80-100 vauhdeissa. Sinänsä hauskaa että muiden merkkien kuskit lyhentävät välejä niin Betassa pyörä paranee kun laittaa pitemmän välityksen.

Re: Beta RR 125 4T LC

21.9.2013 12:26

Miten beta voi viedä noin paljon bensaa? Itellä rieju marathon, kaikki "kurit" otettu pois, 140 pääsuutin ja vakio eli vähän lyhyehköt välit. Ajelu enimmäks 100km/h tietä, mut myös pikkasen 80km/h mutkapätkää ja tietenki tuppinurrin aika useesti mennää, silti kulutus 3,5-4,2L :nörtti: .

Re: Beta RR 125 4T LC

21.9.2013 12:41

Kilvelle_ kirjoitti:Miten beta voi viedä noin paljon bensaa? Itellä rieju marathon, kaikki "kurit" otettu pois, 140 pääsuutin ja vakio eli vähän lyhyehköt välit. Ajelu enimmäks 100km/h tietä, mut myös pikkasen 80km/h mutkapätkää ja tietenki tuppinurrin aika useesti mennää, silti kulutus 3,5-4,2L :nörtti: .

Siis tuo 5l minkä ilmoitin niin ajoin kaasu lähes pohjassa koska kiire kouluun :D keskinopeus mittarissa varmaan 110km/h 26km matkoilla mutta siis tavallisessa 80-100km/h vauheissa meni 3,2l/100km ;)