Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Hyosung Comet

7.1.2015 18:42

Uusi startti saapui suoraan Etelä-Koreasta, ja tottakai jäi mun tuurilla tulliin :/ Mutta nyt tuli lisää ongelmia. Heitin uuden startin kiinni ja laitoin öljyt koneeseen niin tekee vieläkin samaa kuin vanhalla täysin käyttökelvottomalla startilla eli ei inahdakkaan, rele vain napsuu. Missä voisi olla vika? Ja onko vauhtipyörä ja muut öljykylvyssä jos koittaisin pyörittää konetta vauhtiksesta?

E: Koko hoito jumissa, ei muuta kuin pytyt auki ja katsomaan mitä on syönyt... :mad:

Re: Hyosung Comet

26.1.2015 10:33

Minkä kokoset on hyosungin vakio suuttimet? Itellä löytyi 105 ja 100.

Re: Hyosung Comet

26.1.2015 11:46

Pääsuutin vakiona edessä 87,5 ja takana 90.

Asiasta kukkaruukkuun, otin pyörästä koneen pöydälle ja hoonasin pytyt ja putsailin männät kunnolla kun vanha omistaja kaikessa viisaudessaan seisottanut pyörää ulkona ilman tulppia. Nyt motti taas kasassa ja koottuna täysin huolto-oppaan mukaan mutta ei käy niin millään. Saa bensaa, kipinää tulee mutta ei edes lupaa, ampuu vain välillä ilmanputsariin tai putkeen. Missä voisi olla vika?

Re: Hyosung Comet

26.1.2015 14:17

Onko ajotukset kunnossa?

Re: Hyosung Comet

27.1.2015 16:30

Laitoin ajoitukset kyllä täysin korjausoppaan ohjeiden mukaan kohdalleen mutta täytyy nyt vielä katsoa..

E: Korjausoppaassa oli etu- ja takapyttyjen ajoituskuvat laitettu väärin päin, nyt ajoitukset täysin kohdallaan mutta startatessa vain lykkää liekkiä putkesta eikä lähde käymään. Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa?

Re: Hyosung Comet

12.3.2015 19:18

Hyosung pätkii vieläkin. Nyt kiertää ehkä hieman paremmin, noin 9k ja ottaa hieman paremmin kiekkaa sitten taas pätkii ja kierrokset ei enään nouse vaikka kuinka yrittäis. Tyhjäkäyntiä ei käy vieläkään, elikkäs kierrokset alkaa laskemaan 5-10sek tyhjäkäynnin jälkeen kunnes sammuu, tyhjäkäynnin säätäminen ei auta.
Oon siis nyt purkanut ja puhdistanut kaasarit, tukkinut sen ison alipaineletkun joka meni joskus ilmanputsarboksiin (helvetin vanha omistaja, siellä se roikku täysin auki :lol: ) ja korjannut yhen alipaineletkun huonon kiinnityksen.
Voihan näinkin ajella ihan hyvin mutta onhan se nyt vähän paskaa.

Re: Hyosung Comet

13.3.2015 16:55

Turvakytkinten ohitus, oletko kokeillut? Siis kytkinkahvan ja sivujalan.

Re: Hyosung Comet

14.3.2015 3:03

En. Mites se tehdään?

Edit: ohitin sivujalan turvakytkimen mutta en löytänyt kytkinkahvan turvakytkintä. Tarkempia tietoja että missä se sijaitsee?

Re: Hyosung Comet

14.3.2015 16:57

Anteeks ny kun sekaannun, mutta jos akku on heikko (tai virta ei kulje hapettuneiden napojen / kenkien takia) niin eikös se häiritse sytytyksen toimintaa nimenomaan kuormitettaessa (= yli 9K/min), samoin voi olla syy tyhjäkäynnillä kun lataus ei riitä kulutukseen? Muistaaksenihan noissa oleva alkuperäinen 12Ah CP12120-akku voi olla korvattu koteloon sopivalla pienellä 6Ah:lla (oliko YTX7L?) mikä on marginaalinen?

Re: Hyosung Comet

14.3.2015 18:39

Elikkäs kantsis tsekata mikä akku pyörässä on? Sellasta nyt vielä että sivujalan turvakytkimen ohituksen jälkeen vapaalla kiertää loppuun asti ja ajossa ainakin tuntui että otti paremmin kiekkaa ja muutenkin kulki paremmin mutta ei silti kiertäny yli 8-9k ajossa. Muut ongelmat vielä täysin samat.

Re: Hyosung Comet

14.3.2015 20:25

Eikö kaikki pyörät yleensä kierrä vapaalla enemmän kuin ajossa?

Re: Hyosung Comet

14.3.2015 20:34

Tottakai. Mutta tän pitäs kiertää 11k muistaakseni ja jos ajossa pätkii siinä 8k hiepeillä eikä kiekat enää nouse niin ei kaikki oo ihan okei.

Re: Hyosung Comet

14.3.2015 21:26

Joo sen verran lyijyrekiä (ööh, "road-hugging weight") nuo Hyot, että koneen täytyy kyl kiertää. Taispa MOTORRAD kestotestissään vitsailla, että jos toisissa prätkissä punaista kierrosaluetta vältellään niin Hyo-V2:n kohdalla täytyy olla erityinen syy jos kuski päästää kierrokset alle puna-alueen :D

Mut niin siis vielä asiaan...

Jännitteen laskiessa liian vähiin ei CDI enää ehdi/jaksa tuottaa kipinää (sehän lykkää hetkellisesti jopa 20.000+ V), eli tuo pätkiminen vois sopia hyvin kuvaan - mahdollisesti myös tyhjäkäyntiongelma jos laturi antaa pikkukierroksilla vähempi virtaa kuin kulutus on, eli silloinkin kipinä alkaa jäädä väliin. Yzä kuuluu olevan erityisen herkkä (TCI-sytkä?), eli jos jännite jää alle 12V se alkaa oireilla. Shadowssa akku saa olla aika sippi ennenku se alkaa nykiä. Suht perusteltu veikkaus siis, että Sulla on juuri tuollainen häiriö Hyossa.

V2-Hyot käyttää tiettävästi yhä tota isoa (ja tyyriimpää) CP12120-akkutyyppiä minkä tuskin löytyy ihan joka liikkeestä hyllytavarana, eli mielellään se korvataan kapasiteetiltään pienemmällä, koteloon sopivalla yleisellä YTX7L:lä (tjsp)... ja sitten tulee tollasta pikkukränää. Olin laittanu ton Aquila-Wikiin "known problem":iksi koska siitä oli useita mainintoja voorumeilla. Oikea akkumalli siis täyttäis kotelon kunnolla ja kapasiteetti 12Ah on kai kevareiden aika kärkeä (Viragossa tais olla 10-11Ah). Tai akkumalli voi Sulla olla oikea, mutta se on ehkä sippi? Eihan ne tahdo kestää ku sen 3-4 ajokautta... itellä taitaa Yuasalla alkaa juuri neljäs kausi, ja tässä jo miettiny koska sillä on käsillä "sori sori... Juhannuskokko" (ongelmajätelava siis) ;)

Heikko akku (tai hapettumat) olis muutenkin aika tyypillinen kevätharmi. Ei kai olis suurempi vaiva nappasta akkua irti ja pistää lataukseen, tarkistaa ottaako ja antaako enää virtaa. Napojen hapettumat syö yllättävän paljo jännitteestä vaikka akku muuten oliskin ihan ok, eli harjaa ne ja kengät puhtaiks jotta eliminoit kontaktihäiriöt. Turvakytkinfeelut taas on mun mielestä (ja kokemuksesta) on/off eli ne katkaisee sytkän kokonaan. En ihan ymmärrä miks sivujalkakytkimen ohittaminen antais lisäkierroksia... ellei siinä ollu jotain jännää lepovirrankulutusta... mut jos kulku parani niin sähköpulmaanhan tuokin viittais?

Toinen potentiaalinen ongelma vois olla alipainetoimisen bensapumpun vajaatoiminta, jos jossain on alipainevuotoa vielä. Nyt en kyl muista enää kaivelematta aineistosta esiin miten pumpun tarkistus meni. Pätkiminen korkeilla kierroksilla (vähä kuin rajoitin, ts. kipinä hetkittäin hukassa) viittais kyl mun mielestä enemmän juurikin em. akkupulmaan - jopa aika selkeesti - mut yritä ajaessa funtsia olisko se enempi kutenki bensapulaan viittaavaa oireilua: kone siis kiertäis vastentahtoisesti, menis vähäniinku pumpuliin. Jos ajattelet positiivisesti niin oothan nyt kuitenki jo "halfway there" eli en jaksa uskoa et mikään iso vika on kyseessä :)

Re: Hyosung Comet

15.3.2015 18:28

No nyt oli ainakin helvetin hieno ja kattava vastaus, kiitokset ;) Mutta siis, akussa lukee ytx7a-bs elikkäs akku on väärä. 6Ah kun pitäs olla 12Ah taitaa aiheuttaa ongelmia..

Edit: Eks tollanen YTX14-BS käy hyoon? Sehän on 12Ah. CP12120 en löytänyt ainakaan suomesta.

Re: Hyosung Comet

15.3.2015 21:15

Joo CP12120 löytyy ainaki amazon.de:ltä 27,85€ lyijyakkuna, paino 3,9kg ja mitat on pit/lev/kork 151x98x95 (100mm korkeus napaliitokset mukaan lukien).

Nyt vaan otin vielä Cometin manuskan esille, kun en ihan alkusivuilta löytäny tarkkaa akkumallia vaan ainoastaan 12V 12Ah. Kauppiaat tarjoavat siihen YTX14:a minkä mitat p/l/k on 150/87/147 ... eli aika eri, ja oliko siinä navatkin perinteisesti ulkokulmissa kun CP12120:ssa ne on toisessa päädyssä. Muistaakseni kopsasin mitat Yuasa-mallista... ainakin Bilteman akuissa on ollu pieni kokoero vaik mallimerkintä olis oikea, eli tarkkana joutuis olemaan...

Täytyy tutkia vielä vähän tarkemmin...."let me get back to you in a moment" ;) Voithan tosiaan vielä katsoa yön yli josko nykyinen akku ottais ja pitäis vielä latausta, kun ei turhaa viittis hommata väärää akkua. Tai mittailisitko akkukotelon ja katsosit miten napojen pitäis olla?

E: Nojoo, paskaahan mä näemmä puhuin ainakin osittain. "STX14A-BS" lukee teknisissä tiedoissa (sivu 185 ao. manuskassa), mutta tosiaan 12V 12Ah kapasiteetti. Käytetty tietolähteenä:

http://files.hyosungmotorsusa.com/GT125 ... Manual.pdf