Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Yamaha RD 125

9.12.2012 22:19

Specialisti laittoikin jo tuon saman linkin. Huutonetissäkin näkyi nuo tarrat olleen.

Re: Yamaha RD 125

9.12.2012 22:47

No niin olikin jo linkattu,sorry,
muuten tuosta keltaisesta väristä,millä nuo Robertsin pyörät on maalattu,tietääkö kukaan sen värikoodia vai maalataanko vain keltaiseksi ?
Ja itse olen tuota tarrasarjaa myymässä,kun tilasin niitä 2 kpl. ja tarkoituksena tehdä myös itselleni keltainen noilla tarroilla.
Rikastuakseni en ole myymässä,vaan toivottavasti joku muukin haluaa tehdä tuollaisen.
En tiedä onko joku jo tehnyt täällä Suomessa tuollaisen Rd 125:n ?

Re: Yamaha RD 125

9.12.2012 23:13

Tuolla engelsmannien RD foorumilla kertovat tämmöistä:

Here's the color codes for the '84/'85 Kenny Roberts bikes:

Yellow/Black:
Yamaha 0026 Competition Yellow (CPY)
Yamaha 0033 Yamaha Black (YB)

Red/White:
Yamaha 00AJ Stormy Red (SMR)
Yamaha OOGE Silky White (SW)

Kotimaassa ei varmaankaan ole yhtään Kenny Roberts värityksillä (?)

Re: Yamaha RD 125

14.12.2012 22:25

Seuraava teksti ei varsinaisesti koske RD:tä, mutta...

Eli onkos kenelläkään tietoa Benelli/Moto Guzzi BX125 pärrästä. Tänään kaupattiin moista, kuulemma siinä on Yamahan 10W myllyä vastaava kone. Niissä muutamassa kuvassa, mitä netistä löytyi, kone tosiaan näyttää Yammulaiselta, koko pyörä onkin lähes sama kuin DT125LC. Vaan eipä moisesta mitään tietoa tuntunut löytyvän, kun kuukelilla tuossa aikani räppäsin. -Zone- joskus on jonkun kuvan tännekin laittanut. Pitänee huomenna sitä käydä ihmettelemässä, kipunavika siinä kuulemma ainakin on, äärimmäisen halvalla sen kuitenkin saisi.

Re: Yamaha RD 125

15.12.2012 2:12

Moto Guzzin versioita olivat 125TT (tutto terreno) ja 125C (custom). Vesijäähyinen 2T-moottori esiteltiin 1983 ja tuotanto alkoi 1985, custom jatkoi 1995 asti (Wikipedia). 125TT olis korvautunu 1992 125BX:llä, väittää ranskalaislähde http://www.labellehistoiremotoguzzi.info. Italialaisviitteet tosin osoittais, että 125BX oli 1987-1990 Benellin rinnakkaismalli Guzzin 125TT:hen, samaan deTomaso-konserniin kun tehtaat kuuluivat. Konsernin perustaja Alejandro de Tomaso kuoli 1993, eli vois kuvitella mallipalettia vähän siivoillun/yhdistellyn juuri tuohon aikaan kun poika astui konserinin johtoon.

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... T%2085.htm 125TT
http://www2.moto.it/static/annunci/2010 ... 243053.jpg moottorikuva 125C
http://img525.imageshack.us/img525/9371/dscf0032bj8.jpg Custom
http://www.youtube.com/watch?v=GHKWFzBvbh8 Custom 1989 video...
http://www.youtube.com/watch?v=pjIduL9Vk0o ja toinen samasta pyörästä (ainoa tällainen Youtubessa?)

Moto-Guzzin käyttö- ja korjausoppaista on pdf-arkisto (http://www.officina-moto-guzzi.it/archi ... anuali.htm) mutta vesijäähyiset 125-mallit puuttuvat siitä, ja näyttää löytyvän muutenkin aika huonosti tietoa edes Italiasta. Ilmeisesti eivät olleet mitään myyntimenestyksiä. Ebay.it löytyi muutama hassu purkuosa TT/Custom-malleihin, BX:ään ei sitäkään. Aika ihme, että tuollainen kuriositeetti on löytäny tiensä Suomeen.

Re: Yamaha RD 125

15.12.2012 2:33

Omien osien suhteen voi olla hyvin hyvin heikkoa saatavuus. Moottori on tosiaan apinoitu RD:n koneesta (jopa kiekkamittarin varpin paikka on 1:1), mutta varmasti yksikään osa ei sovi mallien välillä suoraan. Jos halvalla saa, niin RD:n koneenhan voisi sinne laittaa tilalle ja tehdä siitä itselleen vaikka jääratapelin hauskanpitoon... Toisaalta onhan niitä aitojakin DTLC malleja olemassa mikäli helpoimmalla haluaa päästä. Ja ainahan siihen voi istuttaa vaikka näitä halpoja kinan 150cc-200cc 4T moottoreitakin.

Re: Yamaha RD 125

15.12.2012 8:45

-Zone- kirjoitti:Omien osien suhteen voi olla hyvin hyvin heikkoa saatavuus.


Todellakin! Alla tuoreehko (2/2012) postaus kaverilta, jolla on ollu 125TT kahdeksan vuotta ja nyt vaihdettu Hondan nelari tilalle. Moottoriin varaosat ovat "löytymättömissä" (introuvables). Alakerta (vilo = vilebrequin, kampiakseli) on "hieman rajalla". Moottori löytyisi "badge engineering":inä myös mallista Peugeot 125XLC ja Gilera 125 RX?

http://guzzi.webemoi.com/viewtopic.php? ... abd58b6e87

Re: Yamaha RD 125

15.12.2012 13:23

Oho! Täätähän sitä infoa löytyikin! Kiitokset. Joo, tuota osien löytämistä hieman epäilinkin, kyllähän mulla yksi YPVS mylly olisi, eilen sinne muuten heitin uudet laakerit ja stefat, mutta sitä on kaavailtu '85 CR250 Hondan runkoon kiinni (johon se menisikin äärimmäisen helposti). Mutta kattoo ny. Epäilisin, että tuo mylly on Minarellin valmistama, kuten 3MB koneetkin melko pitkälle on. Se ainakin selittäisi tuon laajan käytön eri pärrissä.

E: Kävin Benelliä ihmettelemässä. Kyllä tuo melko pitkälle Yamaha on, sylinterissäkin oli Yamahan merkinnät. Virtavehkeet vain taisivat olla italiaanot, oli CDI ja jännitteensäädin olivat oudon näköiset, mitä lampulla sain tihrustettua. Aika paljon vain puutteita eikä siihen ollut papereitakaan, satasella sen kuulemma saa. Jäi nyt vielä hautumaan.

Re: Yamaha RD 125

15.12.2012 19:09

Mäkistation kirjoitti:...mutta sitä on kaavailtu '85 CR250 Hondan runkoon kiinni...

Mä taas laittaisin tuon CR koneen hyvin mielelläni RD:n runkoon kiinni ;) Hiukan koneen koko ja mahdollisesti siinä kyljessä lukeva honda-teksti saattaisi virkavaltaa kummastuttaa, mutta nehän saisi aika hyvin piiloon kokokatteella. Voisipa olla ihan passeli laite katukurvailun ja kummastuttaa suorituskyvyllään vielä enemmän näitä nykyajan A1 kevarikuskeja :)

Re: Yamaha RD 125

15.12.2012 19:35

Se CR:n kone vain on niin tabaskona että ei siitä oikein ole iloa. Runkolaakerit ja stefat vaatisi, sekä männän. Suurin ongelma vain on se saamarin kytkinkoppa, joka on magnesiumvalua ja jäätynyt joskus niin, että vesipumpun kotelo on haljennut. Se oli tyylikkäästi paikattu kemiskillä, joka oli sitten alkanut murentumaan ja sitä töhnää oli koko kone täynnä. Ja ei satasen vekottimeen viitsisi oikein 300€ remppaa alkaa tekemään. Käytetään niitä osia joita tallista löytyy ja RD:n osia löytyy yhä, vaikka SellYourSoul.90:llekin kiikutin hyväisen kasan tuossa aiemmin syksyllä, kun niillä seuduilla olin liikkellä. Pitäisi vain tähän "hybridiin" keksiä pakoputken aihio ja vaihdepoljin. Siitä tulee nyt sellainen "rönttäpyörä". YPVS:n kone 3MB kannella, että saa yhden kiinnityspisteen lisää. Kaasariksi on kaavailtu CR:n mörkömäistä 37mm Keihiniä, ohan noita YPVS:n 26mm Mikunejakin pari kappaletta, jos sillä ei saa toimimaan. '86 YZ125:n eturatas muuten sopi suoraan RD:n vetarille, saa 520 jakoiset ketjut käyttöön, lukituslevyn reiät vain on hieman kapeammalla YZ:n rattaassa.

Re: Yamaha RD 125

15.12.2012 19:42

Mäkistation kirjoitti:Pitäisi vain tähän "hybridiin" keksiä pakoputken aihio ja vaihdepoljin.

Eikös nuo molemmat voisi ottaa vaikkapa DTLC mallista, mikäli piippua ei halua siihen itse tehdä. Alakautta kulkevan piipun väsää melko nopeaan. Yläkautta menevän kanssa aikaa katoo enemmän mittailuun ja sovittamiseen.

Voisihan sen vaihdepolkimenkin hitsata kasaan kyllä ihan itsekin. RD:n koneeseenhan tulee vaihdepolkimen akseliin booreille sopiva kappale jo muutoinkin. Pätkä lattarautaa jatkeesi ja päähän voi hitsata vaikka pultin poljinosaksi. Tai jos on ylimääräinen RD poljin niin yhdistää siitä hitsaten 2 osaa toisiinsa.

Kaasari on kyllä aivan tarpeettoman suuri. Kymmenkuntamilliä kokoeroa kaasarissa on aina paljon, vaikka oikeammin prosentteinahan virtauspinta-alaa pitäisi siinä ajatellakin. Bensaa menee vaan ihan turhaan harakoille ja säätöihin saaminen vaikeutuu. Eriasia on, jos koneen Bmep vedetään rajusti tiukemmaksi, mutta että tähänkään päästäisiin niin palttiarallaa 15 hepoa saisi kaivaa lisää ulos että tuon kokoluokan kaasaria tarvittaisiin ja moiset lukemat ei ole ihan helppoja.

Eteenkin kun puhutaan jo kokonaisvaltaisemmasta virittämisestä jossa pitää jo soveltuvat sytytyskäyrätkin huomioida. Kokeillahan saa, mutta itse pitäisin ongelmia varsinaista hyötyä todennäköisempänä.

Re: Yamaha RD 125

24.12.2012 19:59

Joululahjalukemisena faktaosioon lisätty Test - RD 125 LC - 30 Vuotta.pdf
Koitan järjestää tiedoston uudelleen tuonne..
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 25.12.2012 0:37, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Yamaha RD 125

24.12.2012 21:48

Jostain syystä linkki ei toimi. Ei avaa tuola ja ladattunakin heittää errorin. :|

Re: Yamaha RD 125

25.12.2012 0:49

Koitetaas uudestaan. Oli se tiedosto korruptoitunut.
http://www.mediafire.com/view/?4z41ci2flr4zy08

Re: Yamaha RD 125

25.12.2012 3:28

Mukava joululahja tuo juttu, thanks! ;) Omakohtaisena kokemuksena 10W oli tylsempi ajaa kuin esimerkiksi henkevä mutta hauraampi MBX (Honda-Italian valmistama), puhumattakaan tympeän sahapukkimaisesta AR:sta. 10W-Yamaha jäi talliini: japanilaisen peruspullan vastapainoksi se oli kaikista kokeilluista pyöristä tasapainoisin ja "omistajaystävällisin" (YPVS oli vaikeampi ylläpitää, ja ajossa 16`etupyörän takia levottomampi). Jospa 2013 saisi RD-miitin aikaiseksi... ?

1980-luvun lopun yli 30hv Italopiikit olivat ajonautinnon näkökulmasta melkeinpä hauskinta mitä mp-maailmasta löytyy (napakan-herkkä muutei lainkaan epämukava alusta, ja pieni Suomen pikkuteille "sopivan tehokas" 2T mikä totteli kaasua kuin sähkömoottori). Jos ken sellaista - kunnossa olevaa - pääsisi tyypittämään kannattaas ehdottomasti tehdä niin! Valitettavastihan ne eivät pysyneet "täysin terveinä" kuin hyvin ohikiitäviä hetkiä - oikeastaan vain päiviä, enintään viikkoja. Ja jos sellainen vielä keltään löytyisi mitenkuten ehjänä, ei varmaankaan olisi lupaa ajaa niin päättömästi kuin silloin ajoi (aikakaudella, jos muistelisi, jolloin vaikkapa Kirkkonummen suunnan mutkapätkillä ei vielä ollut 40km/t-rajoituksia, ei Myresjöhus`eja joka kuusen kupeessa, eikä valvontaa nimeksikään ;) ).