Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: HM-Moto CRM F 125 X/CRE F 125 X

18.2.2014 20:47

Uutta hooämmää oon ostamassa, voisitteko kertoa täällä pari perusjuttua eli: onko minkäänlaisia kierroksenrajoittimia? Ja onko vakiovälit liian jäykät kuten esim yamaha wr jossa pitää välejä muutella että jaksaa vetää kunnolla loppuun? Ja kiihtyy ja kulkee vissiin samalla tavalla kun muut yammun koneella olevat laitteet? :D

Re: HM-Moto CRM F 125 X/CRE F 125 X

13.4.2014 21:35

Laittakaa YV:tä ,jos joku olisi halukas myymään kyseistä kevaria. Hyväkuntoiset ja mieluusti vähän ajetut kiinnostavat!

Re: HM-Moto CRM F 125 X/CRE F 125 X

4.6.2014 14:59

masuuuu kirjoitti:Uutta hooämmää oon ostamassa, voisitteko kertoa täällä pari perusjuttua eli: onko minkäänlaisia kierroksenrajoittimia? Ja onko vakiovälit liian jäykät kuten esim yamaha wr jossa pitää välejä muutella että jaksaa vetää kunnolla loppuun? Ja kiihtyy ja kulkee vissiin samalla tavalla kun muut yammun koneella olevat laitteet? :D


Pyörästä löytyy kierosrajoitin 10300rpm, jota ei vakiokuntoisena kannataisi irroittaa konevaurion takia. Hyötyäkään se ei tuo, koska parasteho saavutetaan jo 9500rpm, jonka jälkeen teho vain laskee.

Omasta mielestäni vakiovälit ovat sopivat. Hyvällä kelillä vauhti pysyy tasaisena 100kmh suoralla tiellä. Ei tarvitse pykältää pienemmälle, tosin kuin Yamahan WR:ssä (itse kokeillut). Vakio välit ovat 14z-54z.

Pyörä kiihtyy vähän nopeampaa kuin vakio Yamahan WR johtuen kevyemmästä alustassa. Huiputkin vie HM. Erot ei kuitenkaan hurjia ole alle 10m 0-100kmh.

Re: HM-Moto CRM F 125 X/CRE F 125 X

4.6.2014 15:35

Jaah, ite huomannut että tuon kuristusjohdon poisto tuo keskelle enemmän vääntöä ja kun vieläpä kierrostenrajoitin nousee niin pystyy huudattamaan välillä ylikin. Eniten hyötyä siis enduroajossa koska "tehottomalla" koneella pitää huudattaa jos aikoo jonnekkin päästä. Eikä siitä haittaa imo katuajossa ole kun ei varmasti huudateta samalla tavalla kuin metsässä.

Re: HM-Moto CRM F 125 X/CRE F 125 X

8.6.2014 15:21

Onko pyörässä sitten viellä korkeammallakin kierosten rajoitin, joka estää konevaurion? Ettei vain klikkaa kiinni ohitustilanteessa. :D

Itse en ole koittanut irroittaa tätä rajoitinta, koska maahantuoja kertoi ettei se hyödytä ja saattaa aiheuttaa konevaurion. Takuu myös menee. Kyselin myös muista rajoitimista, joita ei maahantuojan mukaan ole.

Re: HM-Moto CRM F 125 X/CRE F 125 X

18.6.2014 2:24

Haluisko joku kertoa minkä värinen se kurijohto on ja missä se on? :)

Re: HM-Moto CRM F 125 X/CRE F 125 X

25.6.2014 11:33

assamix123 kirjoitti:Haluisko joku kertoa minkä värinen se kurijohto on ja missä se on? :)


Rajoitinpiuha on tankin alla olevassa ohjausboksissa oleva mustavihreä piuha merkinnältään B5

Kertokaahan muutkin sen poistamisen vaikutuksista pyörän käytäytymiseen. Tuoko se vääntöä lisää keskialueelle? Omasta mielestäni se vain rajoittaa kieroksia (10300rpm), eikä vaikuta muuhun. Maahantuojakin oli tätä mieltä kuten kerroin.

Sitten viellä pakoputki asiaa: Löytyykö vakio putkesta katalysaattoria tai muita kuristuksia? Itse olen tajunnut, että ainakin tämä Termignonin pakoputkisto, joka on vakiona competition mallissa on kuristamaton ja avara ainakin muuten paitsi että katalysaattori siellä taitaa olla? (änkässä??)

Alkukäyränhän vaihtaminen näihin on täten turhaa? Slipareitahan ei tähän mallikohtaisesti myydä? Pienellähän muokaamisella saa melkein minkä tahansa sliparinkin kiinni ja Hussen nelaripiikkien putket vissiin menevät muokaamattomina kiinni(???.) Ainakin joku oli pistänyt toisinpäin eli Husseen Hemmiin tarkotetun Termignonin koko putkiston kiinni ilman muokkausta omiensanojensa mukaan. Alkukäyrän taivutuskin näyttää pikasesti katsoen samalta.

Onko viellä muita mallikohtaisia putkistoja Hemmiin myynnissä, joita voi ostaa tällä hetkellä :D , kuin nämä kaksi:
Termignonin Isompi reikäinen putkisto: http://www.ebay.es/itm/HM-CRE-F-125-X-2 ... 1224845940
Scalvini: http://www.scalviniracing.it/ita/prodot ... H125FC/001

Putkenhan vaihto ei taida paljoa vaikuttaa. Huomaako sitä edes persetuntumalla? Äänetkin ovat jo aika hyvät tässä Termignonin vakioputkessa. Paitsi rumahan tuo vakioputki on, kun siinä on niin pieni reikä :lol: . Kovassa harkinnassa tämä putkiston osto tai edes jonku sliparin (esim. leovincen x3).

Viellä semmonen homma, että tarviiko sitten suutimia alkaa vaihtelemaan koko putkiston vaihdon yhteydessä, kun vakiokin on yhtä avara ja samalla taivuksella ainakin tämä Termignonin isoreikäinen putki materiaali on vain eri. Tämä Minarellin WR kone on aika tarkka sen seoksistaan ainakin Yamahan WR käy vakionakin jo liian laihalla saatikka sitten, jos putkiston vaihtaa. Tosin Yamahahan on ruiskulla ja Hemmi kaasarilla. Kaasarihan ei ole aivan niin yhtä tarkka säädöistää kuin ruisku? Joten tarviiko sitä vaihtaa? Mikä on HM alkuperäinen suutin, ja jos sen joutuu vaihtamaan niin, mikä olisi hyvä. Suuntaa antavana vain kyselen persoonallinenhan se suutin on jokaselle koneelle.

liitykäähän meidän suomalaisten HM moto ryhmään saatais ryhmää vähän enemmän ideaa! :) https://www.facebook.com/groups/hmmoto/
Viimeksi muokannut Japezkin päivämäärä 3.8.2014 4:03, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: HM-Moto CRM F 125 X/CRE F 125 X

26.6.2014 21:56

122 Pääsuutin oli ainaki itellä.

Re: HM-Moto CRM F 125 X/CRE F 125 X

28.6.2014 19:08

Huomasin muuten, että Hemmissä on ventiilien säätö 5000km kohdalla ja Hussessa samalla koneella 3000km. Mikäköhän tämän selittää? :D

Minulla on muuten suomenkielinen käyttöohjekirja PDF-tiedostona koneella, jos joku tarvii niin YV:llä sähköposti niiin voin lähettää!

Sitten myös tietopankissa luki, että Hussesta tämän johtokurin poistaminen toisi 4hv lisää. Samathan sähöt näissä on? Maahantuojan mukaan tämän rajottimen poisto vain aiheuttaa konevaurion sekä tehoihin ei kuulema vaikuta. :paha:
Viimeksi muokannut Japezkin päivämäärä 3.8.2014 4:59, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: HM-Moto CRM F 125 X/CRE F 125 X

29.6.2014 3:09

Hussessa kylläkin 6000km välein venttiilien säätö.. Öljyjen vaihto 3000km välein. Hussessa kukaan täältä mototista ei vissiin vielä oo kokeillu sitä johtokurin irroittamista, mutta jonkun kaveri oli kokeillut ja oli vissiin rajoitin siirtynyt vähän ylemmäs? Ei kuitenkaan mitään varmuutta asiasta ole.

Re: HM-Moto CRM F 125 X/CRE F 125 X

29.6.2014 14:39

Luin näköjään nopeasti vilasemalla väärin aikaisemmasi viestin, mutta mikä tämän 1000km eron selittää? :D Sitten kanssa öljyjenvaihto väli on 5tkm hemmissä. :eek: Minusta tunnuttaa, että tuo 3tkm:kin on jo liikaa yksi sylinteriselle... Tästä edespäin aion vaihtaa öljyt viimeistää 2500km jälkeen.

Tuskimpa se johtokuri poisto sentään 4hp tuo lisää, jos kerta Anthenan 183cc kitti tuo sen tehtaan mukaan 2.1hp lisää nostaa kokonaistehon 17.1hp. Sen voisi korjata pois Huqvarna sms4 125cc kuristuksien poistosta tietopankista?

EDIT: Nyt tullut tässä itsekkin 'viriteltyä' kyseistä pyörää elikkä 'vireinä' löytyy:
-Scalvinin kokopakoputkisto
-EGR-saasteventiili poistettu ja siihen tulevat letkut tukittu.
-Ilmanputsarinvälilevyn reijät suurennettu niin suureksi, kun mahollista. Alunperin neljä 25mm reikää.
-Johtokuri: mustavihreä B5 johto (Otin asiasta selvää: Johtokuri rajoittaa kieroksia 10300rpm. Pyörässä on sitten korkeammalla n.10500rpm koneen oma kierostenrajoitin, joka estää konevaurion. Johtokurin poisto toi keskialueelle paljon enemmän vääntöä ja se pikku nykiminen keskialuella lähti pois.)
-Suutimet PS 133(Mikunin suutin, menee kiinni vaikka kierteen nousu heittää 0,1mm) sekä TK 42. Pyörä on nyt hyvissä säädöissä. Vakiot olivat PS 122 sekä TK 35

Pyörä reagoi nyt kaasuun aivan eri tavalla ja kiihtyy paremmin. Huiput nousivat mittariin 135kmh suoralla ilman vasta- tai myötätuulta. 135kmh mittarin nopeutta alkaakin jo rajoitin hakkaamaan kiinni. 15z eturatasta voisi koikeilla, jos tulee ostettua niin informoin tänne sen vaikutuksista. Vastatuuleenki pyörä jaksaa kuristuksen jälkee liikkua paljon paremmin. Kaksipäälläkin ajattaessa sen huomaa. Metsässä varmasti eron huomaisi viellä paremmin. Bensakulutus tietenkin kasvoi, mutta päästään silti vaihtelevassa ajossa alle 4l. Itse sain 3,7l/100km kevyesti ajaessa.

Veikasin itse ettei kuristuksien poisto tuonut tehoa paljoa ollenkaan lisää. Omalla 'persedynolla' ehkä n. 0,5hp??? Ei mitenkään 4hp, kuten tietopankki väittää... Tosin taas vääntöalueen pimeät kohdat kuristuksien poisto poisti sekä lisäsi yleensäkin vääntöä. Huiputkin nousivat vain sen takia, kun ei ennen jaksanut vääntää loppuunasti. Samoja nopeuksia (n.132km/h) sain alamäkeen enenen kuristuksien poistoa.

Niin ja maahantuojalta ei näköjään kannata kysyä mitään... Eivät näytä tietävän asioista mitään. Tämän asian lisäksi kysyin kaadettuani pyörän ja paskottuani kytkinkahvan, että mikä on kytkinkahvan pituus, koska ajoin ostaa sen muualta maahantuojan kiskurihintoja vältellen. Antoivat tietenkin sen väärän... Onneksi palautus onnituis ja sain oikean pituisen kahvan tilalle Octane sportilta.
Viimeksi muokannut Japezkin päivämäärä 3.10.2014 18:40, muokattu yhteensä 3 kertaa

Re: HM-Moto CRM F 125 X/CRE F 125 X

31.8.2014 0:29

Anteeksi tuplapostaus. Ei jaksanut alkaa kirjoittamaan editin edittiä... Kuitenkin pyörä käväsi penkissä. Tässä tulos: http://aijaa.com/YVLWIT eli 15,47HP - 9524rpm & 12.33NM - 8388rpm. Eipä heittänyt oma "persedyno" arvio paljoa. :) Tässä viellä video https://www.youtube.com/watch?v=talkx0pcPE4

Täähän menee monologiksi! :lol:

Re: HM-Moto CRM F 125 X/CRE F 125 X

30.9.2014 22:41

Oon miettiny tälläsen nelari hm:än ostoo. Mietityttää vaan hieman tuo osien saanti, että onko osia hyvin saatavilla ja onko kaikki ostettava maahantuojalta kun melko harvassa kaupassa myydään näihin osia? Entä onko osat kalliita muihin merkkeihin verrattuna? Onko näissä vakiona 520 jakoset ketjut? Jos ei niin saako esim. maahantuojalta takarattaita?

Re: HM-Moto CRM F 125 X/CRE F 125 X

3.10.2014 18:30

Olet valinnut oikean merkin! Onnittelut siitä! (:

Pyörässä on vakiona 428 jakoiset ketjut ja takarattaita saa maahantuojalta alumiinisenä (OEM) ja teräksisenä.

Osien saanti on tieten mitä on, kun vähän harvinaisempi pyörä. Maahantuojaltahan eli Finnmotolta saa pyörään KAIKKIA alkuperäisiä varaosia ainoana kauppana suomessa. Tosin hinnat ovat aika kalliita... Toimittavat kuitenkin osia aika nopeasti (muutamassa päivässä), jos sattuu olemaan hyllyssä. Italiasta osien tuleminen kotiovelle kestää pari viikoa. Kauppa toimii hyvin ja nopeaa. Tosin mitään tietoa ei kannata kysyä maahantuojalta eivät näytä tietävän kovin paljoa pyörästä.

Onneksi Hemmiin menee paikoilleen muista pyöristä sellaisia osia mitä tulee joskus tarvittua vaihtaa eli melkein kaikki oleellinen. Esim:
-Hondan crossien katteet
-Derbi Senda SM 125 vm. 05-06 pyörien takaratas (UUSIIN VUOSIMALLEIHIN 2010-) sekä Yamaha WR:n eturatas.
-Moottorin osat muista pyöristä, joissa on Minarellin WR moottori.
-Jarrukahvoja ja kytkinkahvoja saa kotarien malleista, joissa on samat maguran työsylinterit.

Jarrupalat täytyisi selvittää, että mistä pyörästä menee palat paikoilleen. Ainakin taakse löytyy 100% varmasti palat jostain muusta pyörästä, koska kysessä AJP jarrusatula. Eteen taas ei vältämättä löydy sillä ei taida muista pyöristä löytyä Maguran 4-mäntäistä jarrusatulaa. 8) Tietysti, jos jossain muussa satulassa on samalaiset palat niin sitten. Itse en ole viellä kerennyt selvittää asiaa, kun oman pyörän jarrupalat ovat viellä kunnossa. Eli kysynkin tietääkö kukaan muu näistä jarrupaloista mitään?

Edit: Itsellä kului jarrupalat loppuun ja löysin lähestulkoon samanlaiset palat, jotka saapi paikoilleen aivan vähän muokaamalla. Elikkäs SBS:än 866 jarrupalat menevät paikoilleen, jotka ovat peräisin Kotarin XC 450 crossimönkiästä.
Viimeksi muokannut Japezkin päivämäärä 16.1.2015 19:51, muokattu yhteensä 8 kertaa

Re: HM-Moto CRM F 125 X/CRE F 125 X

15.10.2014 12:15

Noniin tuli itekkin hommailtua tollanen crm, 09vm, 10 käyttöönotettu. Tosi siistissä kunnossa oli, ketjurattaat ja ketju tosin ihan loppu, kävin hakemassa Wandamotorilta wr:n 14 eturattaan ja sitten senda 125cc:n takarattaan+rk:n vahvistetut ketjut. Pitää kokeilla seuraavalla kerralla sitten niitä o-rengas-ketjuja ;) Nyt ajattelin vielä piipahtaa toisen käynnin wandalla, ja ostella nuo suuttimet ja sitten irroitella sen rajoittimen piuhan. Niillä pitäisi saada jo vähän enemmän potkua? Vanhat välit oli 14-58, ja niillä pääsi sellaset 110kmh ilman vastatuulta, niin nyt pitäisi pelkillä välienvaihdolla päästä sinne 120kmh-alueelle? :o