Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

28.9.2015 18:22

Juu, on säädetty, käy ja kukkuu.
Tasakaasu seokset oli hieman ongelmalliset. Kaasarissa oli sisällä neula joka kapeni kärjestä hyvin lyhyeltä matkalta, jolla oli pyritty poistamaan tasakaasu ajossa esiintyvä röpötys. Sen kanssa seokset meni "liian" laihalle. Vaihdoimme neulan sellaiseen, joka kapeni kärkeä kohti pidemmältä matkalta ja tällä tasakaasu seokset vastaavasti pyrkivät liian rikkaalle ( juuri siksi neula alunperin vaihdettiin...). Kaasu auki seokset saatiin niin, että pienillä kierroksilla AFR lukema oli 14.7 ja siitä lukema pieneni kierrosten nousun mukana päättyen lukemaan 12,3
Jätettiin näille säädöille ja jos löydän "välikoon" neulan noiden olemassa olevien väliin niin olettaisin sellaisen olevan parempi?

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

28.9.2015 21:23

Olisiko helpompaa ostaa joku muu kaasari, 34mm Keihin PWK tai Dellorto VHSB sopii ilmaputsariin hyvin ja imukaulakaan ei kauheasti kustanna. Saisitte ainakin pyörän säätöihin. Ette ole ainoita jotka ovat tuon 28VHST:n kanssa tapelleet :D

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

28.9.2015 22:25

Niin mutta sitten rupeis hatuttamaan. Meinaan jos olisi kaasarin suurennus mielessä, oltais ostettu 125cc sylinterisarjan tilalle 154cc nääs. 8)

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

29.9.2015 7:01

122 rotaxiin on tehtaalta tullessa ja suunniteltaessa aikoinaan tarkoitettu 34 dellorto VHSB :roll: ... Kone on suunniteltu sen kanssa ja toimii sillä parhaiten.

Tuo 28 vhst on vaan kuristekaasari joka on siihen settiin liitetty kun EU standardit muuttu. Ennen rotaxit tuli tehtaalta valmiina 34 lorton kanssa. 28 kaasuttimeen tarkoitetut tt osat antaa vaan vähän hyötyä vrt 34 vhsb.

Itsekin suosittelisin 34 kaasarin hankintaa. Kun se on sille koneelle tarkoitettu niin toimii hyvin ja alaväännöt sekä teho paranee aika radikaalisti kun vaihtaa 28-->34

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

29.9.2015 7:49

Jaa :s
Mulle oli jostain jäänyt sellainen mielikuva että tuo 34 kaasari olisi ollut Rotax 123 version ja 122 malli olisi tullut "markkinoille" 28 kaasarilla? :eek:
No, nyt on ajokautta niin vähän jäljellä, että mennään tää loppusyksy tälleen ja ihmetellään asiaa ensikesänä jos tarpeen... :roll:

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

29.9.2015 11:30

34 oli ensimmäisissä 122 koneissa ku niitä alettiin tuottaa mutta sitte 2000 luvun alussa tuli EU päästöstandardit ja kone kuristettiin 28 kaasarilla ja putkea tukittiin. Alkujaanhan vanhat räsät tuli 122 koneella, 34 kaasarilla ja kuristamattomalla putkella eli suoraan TT vehkeinä

Ja tietysti vielä vanhemmat räsät ja AF1 mallit tuli rotax 123 koneella kuristamattomina.

Mutta 122 ja 123 molemmat siis suunniteltu 34 vhsb kanssa

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

29.9.2015 18:24

Asia selvä. Pähkäilen asiaa. Kahtellaan. Vaihdettiin tänään neula ja nyt on mielestäni melkosen hyvä, toki ainahan voi parantaa. :D Sellainen outo oire tuli takaisin ja joka on kuulemma ennenkin pyörää kiusannut, mutta poistunut ennenkuin asiaan on ehditty reagoida. Nimittäin, tyhjäkäynti kierrokset putoaa jarrutettaessa? Saman saa aiheutettua kun ajaa pyörän rinteeseen etupyörä alaspäin, mutta saa olla melkoisen jyrkkä alusta. Pyörä on jopa sammunut muutaman kerran kun sillä on rullattu risteykseen jarruttaen kytkin pohjassa. Muutoin tyhjäkäynti on ok. Kurkkasin kohokammioon ja kaikki on sielläkin silmämääräisesti ok... Ihme juttu

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

29.9.2015 19:24

Bensapinnan säätöä kokeiltu?

Joillakin oli ilmenny samaa ongelmaa kun olivat vaihtaneet 34 kaasarin ja laittaneet 28 vhst:n ryyppyluistin siihen eivätkä 34 vhsb omaa ryyppyluistia. Tällöin kallisteltaessa ja jarrutettaessa pääsi bensaa tulvimaan ryypyn kautta ja pyörä sammuu. Teillä ei oo vääränlaista ryyppyluistia siellä varmaankaan kun alkuperänen 28 kiinni, mutta voisko olla että ryyppyluisti jumittaa johonkin eikä palaudu kunnolla aina ja sieltä pääsis sillon tällöin bensaa tulvimaan lävitse...?

Onko hemmissä vaijeriryyppy ja tulee siihen kytkinkahvan viereen?

E: tuli mieleen tällainen tapaus säxä puolelta. Joku käytti aivan ihmeellisiä pääsuutinkokoja kaasuttimessaan ja kaikki ihmetteli että miten sillä toimii sellasilla suuttimilla kun koot kymmeniä numeroita pienempiä kuin muilla... Sillä ilmeni sitten sama vika ku teillä eikä bensapinnan säätely auttanut. Lopulta selvis että sillä pääsi bensaa koko ajan ryypyn kautta kulkemaan jolloin ps koot luonnollisesti oli paljon pienempiä kuin muilla.

Juttu liittyy sillä tapaa, että eikös teillä oo käytössä reippaasti pienemmät ps koot mitä suositellaan...? Niin olisko mahdollisuutta että liruttelis bensaa ryypyn puolelta koko ajan, välillä enemmän ja välillä vähemmän :eek:

Sehän ois periaatteessa voinu aiheuttaa leikkaamisenki... Ei yhtäkkiä tullukaaan bensaa ryypyn puolelta jolloin ps suutin liian pieni ---> kone vetää todella laihalle ja leikkaa

Tämmöinen pelkkä mutuilu :) ... Ottakaa tosissanne tai ette :D . Tuli vaan yhtäkkiä mieleen tällainen mahdollisuus

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

29.9.2015 22:03

Mulla oli sen 28mm kaasarin kanssa myös paljon pienemmät suuttimet kuin mitä esim. apikoissa yleensä vaikka on 154cc pytty. Nyt kiinni 34mm VHSB ja suuttimet silti melko pienet, en nyt varmaksi muista mutta olisko ps 155. Sammuu myös välillä jos tyhjäkäynnillä jarruttaa kovaa, mutta keula niiaakin aika mallikkaasti. Minkä pyörän stefat keulaan menee? Onko näissä kahta eri keulaa, mulla meinaan toi kaksmäntäsellä etujarrulla oleva.

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

29.9.2015 23:14

Joo, olen itsekkin lukenut noista ryyppyluisti ongelmista mutta oletusarvo on, ettei meillä ole "väärää" luistia jne. Myös ryypyn toiminnassa ei ole havaittu ongelmia. Bensapinnan korkeutta ei ole muutettu, mutta silmämääräisesti kohon liikkuminen ja neulan sulkeutuminen/avautuminen vaikuttaa normaalilta?
Jos nyt oikein muistan, meillä on 110 pääsuutin ja sillä täyskaasu kiihdytyksessä AFR-arvot lähtee pienillä kierroksilla 14 tuntumasta ja arvo laskee 12,5 kierrosten noustessa huippuunsa. Nämä arvot hieman muuttuivat aiemmin ilmoittamastani tänään kun vaihdoimme neulan ( oli alunperin kaksi, toinen veti keskikierrokset laihalle, toinen rikkaalle ). Hain 4 uutta neulaa näiden väliin ja sieltä löytyi sopiva. Oisko nyt D26 sisällä, jos oikein muistan? Mutta siitä jarrutus-sammumisesta, jotenkin vaan siinä ajatus ajautuu bensan hölskymiseen kohokammiossa... Tyhjäkäyntisuutin on kohokammion etureunassa, joten se ei mielestäni voi "ajautua" nestepinnan yläpuolelle mitenkään, mutta ryyppysuutin kyllä voi. Tosin, silloin nestepinnan pitäisi olla tosi matalalla kohokammiossa jotta se etureunaan ajautuessaan kuivattaisi taka-alapinnan mistä ryyppy saa bensan...
Meilläkin etupumput menee remonttiin talvella, eli jos nuo sopivat stefat selviää, niin pistäkää tänne näkyviin...
Edit: Kuulin äsken Hussesta jossa tyhjäkäyntikierrokset tykkää leijua ja siinä kierrokset palautuu normaaliksi kun kerran rykäisee paikallaan ollessa etupumput alas. Tästä seuraa ajatus että josko siinä neulaventtiili hieman jumittaa ja se "aukeaa" kun etupään niiauksella koho saa pienen liikkeen... Saiskohan tästä mitään johdannaista tähän jarrusammumiseen...? P.S. eikös bensapinnan korkeus ole suoraan verrannollinen suuttimen syöttöön. Matalalla pinnalla sama suutin samassa tilanteessa syöttää vähemmän kuin korkealla bensan pinnalla...

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

1.10.2015 13:41

Ilmeisesti 2 ja 4 mäntäisen etujarrun keuloissaon jotain eroa. 4 mäntäisellä olevan pitäisi olla säädettävä, mutta eipä siitä ole paljoakaan apua kun keula on mitä on. Stefat eivät vuotaneet, säätö kireimmälle ja 1.5-kertainen määrä öljyä motomarketin kertomaan määrään eikä mihinkään muuttunut.

Kannattaa ottaa se keula auki talvella ja vähän googlailla, kyselin veljeni mopohemmiin motomarketilta stefoja ja keulan avattuani huomasin että siihen sopivatkin Derbin stefat, silkkaa säästöä siis.

Eikös tuo Notreal ole aika kallista tuota kaasaria säätää, ainakin 34mm VHSB neulat maksoivat lähes 15€/kappale.

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

1.10.2015 15:37

VHST28 maksoi neulat mopospotissa karvan alle 9€ kpl

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

2.10.2015 11:58

Ehkä ne sitten on Suomessa halvempia tai VHSB neulat ylipäänsä kalliimpia. Itse tilasin ison satsin säätöosia briteistä Dellortolta ja neula taisi olla noin 15€.

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

2.10.2015 12:50

Moposportista ostin K56 neulan, oli vissii vähä reilun kympin. Mitä neulaa sä käytit Cr3ator ?

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

2.10.2015 16:39

Ostin sen VHSB:n käytettynä ja siellä oli sisällä joku u-neula. Tilasin Dellortolla briteistä K56 ja K57 neulat, K57 päätyi käyttöön. Syynä tilauksen tekemiseen Briteistä oli se, että kaasarista puuttui tiivisteitä ja ryyppykin kokonaan niin sain sieltä kaiken kerralla.