Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
22.8.2021 20:02
2014 wr:stä takavalo ei toimi, onkos tuossa jotain tyyppivikaa josta lähteä ongelmaa ratkaisemaan? Perus virtamittari nyt käynnistyy huomenna ja siitä eteenpäin, mutta yleisongelmat auttaa aina jos tiedossa..
8.6.2022 22:15
Herkko61 kirjoitti:No hyvä tietää tuokin. Jospa vika löytyy Yamaha Centerin laitteilla ja asiantuntemuksella.
Morjens Herkko61! Miten tarina päättyi, tuliko kondikseen ja missä vika oli?
Täällä myös vastaava ongelma, ei vaan aamulla enää käynnistynyt.
- Ei mitään ennakoivia oireita, toiminut moitteetta
- Tulppa vaihdettiin nyt ja kipinä on hyvä moottoria vasten
- Ei mitään vikavaloja, normaali käynnistys valmius
What next?
8.6.2022 22:17
Emppi kirjoitti:Mahtaisiko joku osata kertoa missä on vika, kun pojan kaveri keksi sammuttaa käyvän wr:n kaasukahvan punaisella "tappokatkaisijalla". Sammui eikä enää käynnisty. Kipinä on mutta ei ruiskuta suuttimesta bensaa. Käynnistyy kyllä kun imukurkkuun laittaa bensaa. Miten tuon ruiskun saisi uudestaan toimimaan?
Miten tämä tapaus ratkesi?
17.9.2022 23:23
Katteet on ottanut vähän damagea ja pitäisi irrottaa, mut miten noi etusivukatteet oikein irtoaa? ne tuntuu olevan sen tankin korkin muovin alla pirusti kiinni. repiä vaan apinan raivolla irti tankin korkin kanssa, vai onko tähän joku jippo?
18.9.2022 9:37
Cure kirjoitti:Katteet on ottanut vähän damagea ja pitäisi irrottaa, mut miten noi etusivukatteet oikein irtoaa? ne tuntuu olevan sen tankin korkin muovin alla pirusti kiinni. repiä vaan apinan raivolla irti tankin korkin kanssa, vai onko tähän joku jippo?
https://www.youtube.com/watch?v=haVESTHVtFY
18.9.2022 17:13
Terve. Mietiskelin tässä et onko mahollista vaihtaa jotenki vaihteet käymään ylösalasin. Eli ykkönen ois ylhäällä ja koputa alhaalla???
14.4.2023 22:34
2013 WR, vaihdevapaalla starttaa ja käy ihan hienosti, kytkin pohjaan ja laitaa vaihteen päälle niin sammuu. Olisiko mahdollisesti sähköissä vika?
25.4.2023 19:50
YamahanOmistaja12 kirjoitti:2013 WR, vaihdevapaalla starttaa ja käy ihan hienosti, kytkin pohjaan ja laitaa vaihteen päälle niin sammuu. Olisiko mahdollisesti sähköissä vika?
Varmaan joku vika siinä sensorissa joka kattoo onko jalka alhaalla, sillä normaalisti sammuu kun laittaa vaihteen silmään ja on jalka alhaalla. Saattaa olla myös kallistuskulman sensori, siitä oon kuullut joskus.
24.7.2023 20:36
Nyt on tutkittu koko pyörä läpi, mistään ei löydy syytä siihen että minne arvokkaat harvat hevosvoimat ja huiput on kadonnut. Pyörässä 180cc malossi, forcemaster 2 jolla saatu hyvin säätöihin ja saa hyvän kipinän. Tehoja on ehkä puolet mitä pitäisi olla (n. 9-11 hp tällähetkellä) vääntää vähemmän kuin vakiona ja kulkee sen 90-100 kerran meni 107 valtavaan alamäkeen. Kiertää hyvin käy hyvin, ei erilaisia ääniä, ei töki, käy siis niin miten kuuluukin.
Jos siis jollakin on ollut samanlainen ongelma niin ratkaisuja tai edes ideoita mistä voisi johtua.
Olen tarkistanut, säädöt, koko yläkerran, kaikki mitä kytkinkopan alla on, säädöt, ruisku, ilmansuodatin, kampiakseli, sähköt.
Mitään erikoista ei löytynyt. Välit on 15-48 (takaratas joku vastaava jos ei tuo en muista tarkkaan)
Jos jotain ideoita tulee niin kiitos jo etukäteen.
25.7.2023 9:16
Tarkistaisin puristuspaineet, ja tarkistaisin moottoriöljyn määrän. Tässä Minarelli-moottorissa on ainakin vakiona esiintynyt lyhythelmaisen männän kippailua, ts. sylinteriputki kuluu tynnyrimäisesti etenkin, jos moottoria kuormitetaan ennen kuin se on saavuttanut käyntilämmön. Myös männänrenkaat ja öljyrengas kuluvat, eli öljyn kulutus kiihtyy (monesti kuskin/omistajan suureksi yllätykseksi, kun moottori oli siihen asti syönyt vain normaalin vähän öljyä). Puristuspaineen karatessa myös teho laskee tietenkin, mutta raju tehon menetys huolestuttaa. Ongelma esiintyy siis malleissa WR ja YZF-R, ja Minarellin ainakin muita metkuja (jäähdytysjärjestelmä) on ilmennyt joissain erimerkkisissä malleissa mitkä käyttävät samaa Minarelli-moottoria. Voi olla jokin muukin juttu kuten klassinen "puhdistusrätti, mikä tukkii imuilman saaniin", mutta tuo puristuspaineen mittaus ainakin eliminoi - tai vahvistaa - ovatko sylinteri/mäntä/männänrenkaat ottaneet korville. Jos näin olisi käynyt ei ajon jatkaminen ole järkevää, ja löydös moottori avattaessa ei ole kiva.
25.7.2023 21:40
Tuo olikin jo mielessä, yläkerran avattua ei löytynyt onneksi ongelmia, mäntä renkaineen, pytty, kansi, kampi kaikki oli hyviä eikä kulumisesta ollut merkkiäkään.
Sehän siinä pelottaakin että kun tehot hukassa niin onko jossakin ns. Aikapommi joka kohta laukeaa ja koko moottori entinen. Ensin luulin ilmansuodattimen olevan tukossa, ei ollut pahasti vaihdoin silti, ei eroa. Pää oikein höyryää tätä miettiessä kun ei mitään tule mieleen, soitettua tuttaville joilla on moottoripyöriä ja moottoripyöräliikkeisiin ei sieltäkään tule oikein mitään muuta kuin jotain satunnaisia vastauksia joista kaikki tarkistettua ei ilmene mitään. Varmaan joku ihan pieni juttu sitten mutta pitääpi miettiä. Olen kuitenkin 60% varma ettei vika ole moottorissa ja jos on niin kannessa jossa venttiilit säädetty miten sattuu.
26.7.2023 11:33
No hyvä, että ilmeisesti kyseessä ei ole moottorivaurio.
Yksi ihan typerä aiheuttaja voisi olla hapettuneet akun navat, jolloin virta ei kulje riittävästi kun moottoria ajetaan korkealla kuormalla (siis juurikin huippunopeudella), eli sytytyslaitteisto ei saa riittävästi virtaa tuottaakseen vahvaa kipinää. Ilmenee ajossa moottoria kuormitettaessa, ikään kuin siinä olisi rajoitin.
Voit kokeilla puhdistaa akun navat ja kengät (pieni teräsharja on kätevä tehtävään, mutta hiomapaperikin käy mitenkuten), ei ole kuin muutaman minuutin homma. Tämän tehtyäsi, ja jos vika löytyi, olisi järkevää suojata akun navat/kengät naparasvalla eli vaseliinilla. Teen tämän pikkujutun keväisin, jo ennen kuin ajokauden aikana alkaa ilmetä oireita.
23.8.2023 21:31
No mitä sitä nyt enää keksisi tähän pyörään tehtäväksi, vika varmaan jossain syvällä sähköjohtoviidakossa tai on jotain mitä ei silmällä näe, arviolta puolet luvatusta 20hp puuttuu huiputtaa sen 98 ja siihen kiihtyy hyvänä päivänä alle 20sec. Onko mitään ideaa missä vika voisi olla, tarkistin jo seuraavat osat: mäntä, pytty, kansi, tiivisteet sinne, kytkin, akku, tulppa, ecu, staattori, välitykset pitäisi olla myös sopivat 15-varmaan vakio, kaikki mahdolliset maavuodot.
Tuntuu kuin joku pari vaihdetta puuttuisi, ei kyllä ne siellä on kaikki 6 (vuoden olen omistanut ja ongelma ollut 11kk ja vieläkin menen lankaan ja uskon että siellä olisi lisää vaihteita
. ) tekniikkana siis vielä sama: malossin 180cc, forcemaster 2 (ja kyllä sekin pitäisi olla säädettynä) kannelle, venttiileille, nokka-akselille ei olla tehty mitään. Jos mitään ideaa tulee enää mieleen niin olen kiitollinen.
29.5.2024 23:07
Löytyykö keltään Keski-Suomesta sinisiä tai mustia Yamaha WR katteita mm. vasen etukate ja etulokari? Musta vasen takakate myös hakusessa.
3.10.2024 12:55
Hei, uusi WR-kuski kyselee: Voisko joku ottaa mitan madallussarjan tai alkuperäisen linkun lätkien pisimmästä reikävälistä? Oma pyörä kaipais madallusta ja on jo linkusta säädetty alimmilleen, mutta ei ole varmuutta onko lätkät alkuperäiset vai onko tuohon jo madallussarja laitettu. Mitat tarvisin jommastakummasta, ettei tulis turhaan tilattua. Kiitän!