Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Honda CBR 125 R

25.12.2013 20:47

Mää lähtisin koluamaan motonetit, biltemat, honkkarit yms.

Re: Honda CBR 125 R

28.12.2013 22:24

Eikös näist oo puhuttu että vaijerit riittää kun ei tankoon liikaa nostoo ja laittaa oikeet reittii menee. Mun projutopiciinha omppa100 siitä laitto kuvaakin.
Jos tarttee osii cebariin, niin: http://www.motot.net/talli/osat/id60682/

Re: Honda CBR 125 R

7.1.2014 22:00

http://puu.sh/6cUYc.jpg
...
Millä vitulla tuon saisi lähtemään? :D

Re: Honda CBR 125 R

7.1.2014 22:08

sampul1 kirjoitti:http://puu.sh/6cUYc.jpg
...
Millä vitulla tuon saisi lähtemään? :D


Perunaharjalla ja painepesurilla :D Tai no tuo nyt oli mun käyttämä yhistelmä mutta tuli puhasta.. En tiiä kuinka paljo naarmuuntuu pönttö mut nii. Eipä tota kannata pestä enne kevättä, tollasen sotkun ainaki itte saan päiväs aikaa :lol:

Re: Honda CBR 125 R

7.1.2014 22:25

Mää mietin kans että vasta keväällä pesee :D
Siis tossa on varmaan milli-kaks tota kerrosta ja helvetin kova sellanen :D

Re: Honda CBR 125 R

7.1.2014 22:34

Juu samanlaine mulla taas.. Kaks kertaa viime viikkojen aikana putsannu.. :lol:

Re: Honda CBR 125 R

7.1.2014 22:37

Ärsyttää toi kromi/harjattu metalli/mikälie kiiltävä änkkä ku näkee heti onko paskanen :D Turha tota on putsailla...

Re: Honda CBR 125 R

24.1.2014 14:25

Sori tuplapostaus, mutta mitä (kevyempoiä) välejä suosittelette n. 105 jampalle (plus ajovermeet)? 14-42? 14-44? Gearingcommanderista ei oikein ole apua. Entä kuluminen? Menikö se niin että toinen ratas parillinen ja toinen pariton, niin ei kulu niin paljoa?

Re: Honda CBR 125 R

27.1.2014 15:20

Tämäkin varmasti kysytty jo ties kuinka monta kertaa, mutta kuinkas paljon tuo 160cc vaikuttaa Tehoihin?

Re: Honda CBR 125 R

27.1.2014 17:07

sampul1 kirjoitti:Sori tuplapostaus, mutta mitä (kevyempoiä) välejä suosittelette n. 105 jampalle (plus ajovermeet)? 14-42? 14-44? Gearingcommanderista ei oikein ole apua.


No vähä teoreettinenhan toi Gearing Commander on (kukakohan tahvo laitto sen linkin? ;) ). Samat laskelmathan voit tehdä toki iteki manuaalisesti. Lasket toisiovälityssuhteen (rattaiden hammasluku) uuden ratastuksen mukaiseks, sitten ensiö*vaihteen*toisio = kokonaisvälityssuhde, mikä kertoo montako kampuran kierrosta per takapyörän 1 kierros, ja takarenkaan kehämitasta muuntamalla km/t:ks. Wikissä oli 2004-2006 Separin tiedot (paitsi renkaan kehä tarttis etsiä jostain taulukosta), eli uudemman vastaavat tiedot tarttis kaivaa jostain. Joitain satoja rpm/hammas se vaikutus lienee. On myös erilaisia kaavoja rattaiden mitoitukseen, Shadow-Wikiin lisäsin taannoin tekstilinkin (arkisissa tekniikkatieoissa ketjutietojen kohdalla, ao. juttu nyt myös lisätty) englanninkielisestä kirjotuksesta. En ite vielä perehtyny siihen suuremmin, vaikutti ihan fiksulta kirjoitukselta.

Ajatushan olis, että normaaliajovarusteissa ja omana ittenäs saavuttaisit normaalin huippunopeuden niin, että kone kiertäis juuri suht huipputehojen kierrosluvulla. Tällöin pyörä hyytyis vähiten vastamäkiin tai vastatuuleen (ainahan se A1-nelari hyytyy enemmän tai vähemmän), kone pysyis nokalla siis, ja jäis ylikierrosvaraa alamäkiin tai jos kone piristyy ku se on kuumana ku hellankoukku. Ainaki Hondalla voi uskaltautua tonne rajalle "hetki ennenku mäntä sulaa"... eräät Separi- ja Shadow-kuskit vois kertoa hauskoja tarinoita mitä nopeusmittari tekee ku koneesta löytyy yllättäen koni-pari lisätehoa ;) Tietysti jos meet (menisit) tollei piinaamaan konetta on vaaransa et laulu lakkaa aika komiaan posahdukseen.

sampul1 kirjoitti:Entä kuluminen? Menikö se niin että toinen ratas parillinen ja toinen pariton, niin ei kulu niin paljoa?


No joo, entisajan ketju-/ratasmateriaalilla (about 1980 asti) ajatus tosiaan oli, että parillisilla luvuilla ratashammas ja kulunu ketjulinkki (rulla) kohtas eli kuluminen lisäänty verrattuna parittomiin missä kulunu linkki vaeltaa eri hampailla eli kuluminen tasaantuu (kesto jopa tuplaantuu). Tarina:

http://www.fbchain.com/news/70-why-havi ... -you-money
tai aika tyhjentävästi myös
http://www.ducatimonster.org/forums/tec ... ation.html

Saman linkin osumien välttämiseks täytyis tietysti hammaslukujen lisäks tsekata ketjulinkkien luku, esimerkiks ettei takarattaan hammasluku ja ketjulinkkien määrä ole samalla luvulla jaollisia mikä lisäis kulumista, tärinää ja äänihaittaa ("kiertävä ääni"). Gearing Commanderissa on alinna laskin miten usein hammas+linkki on kontaktissa. Laatuketjuilla ja rattailla ongelma ei ehkä ole niin suuri. "Huolellinen mies" (käsite löytyy Suomen Laista!) tarkistais. Ja zori ku olin taas laiska, varmaan aiheesta löytyis suomenkielinenki esitys :nolo:

Re: Honda CBR 125 R

28.1.2014 17:51

En nyt tiiä meneekö toi edes 110 mun alla millään väleillä... :D

Re: Honda CBR 125 R

13.2.2014 18:46

paljos teillä on ollu sepoissa vakuutukset? :D

Re: Honda CBR 125 R

14.2.2014 17:08

580€/a täyskaskolla lähitapiolassa.

Re: Honda CBR 125 R

14.2.2014 21:45

330€/vuosi liikennevakuutus popilla (osakasko +40€?) ja samois oli muistaakseni pohjolalla kun kilpailutti..

Re: Honda CBR 125 R

16.2.2014 23:46

Mulla oli viime vuoden puolella vm. 2010 cebarissa liik. vakuutus ja paras kasko mitä rahalla saa, muttei kuitenkaan keskeytysturvaa. Maksoi vaatimattomat 369 euroa vuodelta mutta ei paha, ihan ite otin vakuutuksen. Bonuksia 75 %. Yhtiönä oli IF.