Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

23.9.2015 13:30

Itselläni oli muistaaksen helmasta 54.02 ja yläpäästä 54.04. Sisällä oli 53.98 Asso Werke ja laitoin sisään "ihan varmuuden vuoksi" 53.96 Athenan takomännän. Athenalle suositusvälys oli Nakkilan mukaan 4-5 satkua mikä kuulosti kovin pieneltä.

Huono kun ehditte uuden pytyn jo tilaamaan. Minulla olisi ollut halvalla alkuperäinen hyväkuntoinen Aprilian sylinteri, josta on lohjennut pieni pala kierteestä siitä mihin se pakoputken "alkutötterö" tulee kiinni.

E: taisi muuten olla ainakin Athenan takomäntä Wössnerin tuotantoa, samanlaiset ihme "kolot" niiden männäntapin reikien yläpuolella

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

23.9.2015 14:31

Jos ymmärsin oikein mitä tarkoitit, niin myös vertexissä on sellatteet kolot, ei välttämättä kerro valmistajasta :roll:
Mulla oli sisällä kun avasin niin alkuperäsenä 53.99 asso werke ja sylinteri oli 54.02 helmasta ja jotain 54.02-54.03 väliltä ylhäältä. Kiinni otin 53.97 vertexin valumännän.

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

23.9.2015 15:52

Kuva

Hyvin mahdollista että oli jokin muukin. Perustin vertailuni pjme:n tuotekuviin ja Wössner pikaisesti katsottuna ainoa 125cc mäntä missä oli tuollaiset kolot tuossa päällä

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

23.9.2015 17:32

ma$$i kirjoitti:Tän takia ihmettelenkin että athena takomäntä toimi teillä paremmi kuin valumäntä :eek: . Onko athenan takomäntä sitte pinnotettu jotenki?


Ei meillä ainakaan ollut Athenassa mitään "näkyvää" pinnoitetta... Vain nuo oudot kolot tapin yläpuolella. :nörtti:

Kävin tuon vaurioituneen sylinterin ja männän kanssa koneistamolla. En siellä hirveesti viisastunut. Oli niin ympäripyöreetä kommentointia että vähän ärsytti. Luulikohan että vammautuneella sylinterillä on jotakin tekemistä heidän yrityksen kanssa? :eek:

No, nyt laitetaan ilmanputsariin kilo rasvaa ettei mene roskat läpi. Tuoreöljyvoitelu tarkastetaan uudestaan ( tarkistin muun asian yhteydessä ja toimi 2pv ennen kilahtamista ) ja putkeen hitsaan holkin johon tökkään laajakaista lambda-anturin jolla tarkistan seokset.
Kyllä tästä vielä hyvä tulee 8)

Luulen että riemu on vasta alkamassa, pitäisi nääs ruveta rakentamaan kisamopoa ensikesän endurance cuppiin. Poitsun Derbi DRD Pro on tuolla tallin perukoilla tyhjän panttina :P

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

23.9.2015 18:52

Sitten en kyllä tajua miten athena voi rullata niin pienillä välyksillä :eek: ..

No ainakin sulta löytyy intoa ja tietämystä laittaa värkit kuntoon 8)

Henkilökohtaisesti itse poistaisin tuorevoitelun aina pois käytöstä kun mahdollista säxästäkin pois otin sillä silloin on aina yksi vian mahdollisuuus vähemmän. Vaikka rotaxin mekaaninen pumppu onkin aika varma niin tulee opiskelijalle liian kallis lasku jos se pettää :roll: ... Ei ole paha lisäillä öljyjä pullosta tankkiin kun käy tankkaamassa. Itse silleen lasken että 1 dl öljyä / 4l bensaa, 2dl / 8l bensaa ja 2.5dl / 10l bensaa. Eli 1/4 dl per litra. Ei ole paha laskutoimitus tankilla suorittaa kun haluaa 2.5% seoksilla ajella :D

btw rave pelittää taas 8) mutten viitti siitä tähän alueelle runoilla :D

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

23.9.2015 21:55

HM:n öljypumppu on sähköinen ja saa ohjauksen ECU:lta jolle annetaan kierroslukutieto ja kaasun asentotieto :roll:

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

23.9.2015 22:24

Jahas :eek: ,siinä ei olekaan sitte toteutettu samaan tapaan ku aprilian rotaxeissa...
Jos sähköhärpäke kyseessä niin sillon ainaki poistaisin käytöstä :D

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

23.9.2015 23:01

ma$$i kirjoitti:Jahas :eek: ,siinä ei olekaan sitte toteutettu samaan tapaan ku aprilian rotaxeissa...
Jos sähköhärpäke kyseessä niin sillon ainaki poistaisin käytöstä :D


Joo, sekin on harkinnassa, on vain niin helppoa tankata ilman öljyn kanssa löträämistä ( makuasia :roll: )
Jos ECU menettää TPS-anturin tiedon ( kaasun asentotunnistin ) siirtyy pumppu maksimisyötölle ja kaasukahvassa punainen ledi alkaa vilkuttamaan vikakoodia.
Jos ECU menettää tiedon pumpusta, katkeaa sytytysvirta ja taas ledit vilkkuu koodia...

Öljyletkusta näkee helposti öljyn syöttö syklin ja itse järjestelmän toimivuus on helppo tarkistaa kun nappaa haluamansa yksikön johdot liittimestä irti.

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

24.9.2015 7:40

Mikäs siinä jos jaksaa noihin luottaa :D . Voi olla ihan toimiva systeemi. Ja kun kerta noin paljon vikavaloja on niin luulisi huomaavan jos tuorevoitelu poksahtaa. Aprilioissa on mekaaninen ja syöttöä säätelee kaasunasento sillä tapaa että kaasuvaijeri jakaantuu ja toinen vaijeri menee öljypumpulle :D . Aika simppeli systeemi mutta mistään et tiedä jos hajoaa. Kaasarin kaasunasennon tunnistimet oli ihan turhat eikä vieläkään hälytä mitään vaikka olleeet jo pirun kauan runkoon nippareilla niputettuna kun ne piti irroittaa kun isomman kaasarin vaihtoi :lol: . En ruvennu piuhoja katkomaan vaa irrotin liittimet kaasarista ja niputin nipuksi ja talteen runkoon kiinni.

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

24.9.2015 20:50

Nyt tarkistetaan miten lähelle seokset on mennyt perstuntumalla... :roll:

Kuva

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

24.9.2015 20:53

Oliko teillä Notreal Athenan tako- vai valumäntä? Voi olla että jos teillä oli valumäntä niin ei ole pinnoitetta. Itselläni ainakin takomännässä (molemmissa) oli teflonpinnoite.

Sekin muuten vielä että jos tahtoo sen tuorevoitelun pois niin hommahan menee nii helposti että sekä pumpun johtoon 100 ohmin vastus väliin ja asennontunnistimen johtoon muistaakseni keskimmäiseen 100 ohmin vastus ja 2 muuta johtoa siihen vastukseen kiinni.

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

24.9.2015 21:02

Edit: luin vähän huonosti tuon kysymyksen...
Ensin oli Athenan takomäntä jonka laippa hajoitti, seuraava oli Athenan valumäntä joka leipoi ja kummassakaan ei ollut ainakaan sellaista väristä erottuvaa pinnoitusta.
Nyt tulee wössnerin mäntä, tosin on vielä postissa 8)

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

25.9.2015 20:29

Seoksien säätö käynnissä... Tai oikeammin huomenna, mutta nyt on vermeet kiinni ja päästään testaamaan...

Kuva

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

25.9.2015 21:41

Ai perkele ku on nätti systeemi 8)
Tollasiinku ois itellöki varaa tai pääsis joskus kokeilee :D ni ai että

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

28.9.2015 15:05

Notreal, mites säätö onnistu ja onko wössner päätyny sisälle ja mitenkäs toimii? :)