14.5.2019 18:51
4tahtimies kirjoitti:Mikä vois olla vikana kun yamaha yzfr ylikuumenee helposti ... jäähytinnestettäkin pitäis olla.
20.6.2019 13:04
20.6.2019 18:39
6.4.2020 16:30
7.4.2020 16:29
7.4.2020 20:35
mustavi kirjoitti:Ehkä kuivumisen jälkeen häiriöt jo kadonneet? Vikakoodi 13 on ainakin vanhemmissa malleissa kertonu imuilman painetunnistimen häiriöstä, mikä ei oikein sovi muihin häiriöihin, eli veikkaisin yleisluontoista sähköharmia.
Muistinvaraisesti (en ole Yzä-tuntija) pyörässä on useita maadotuskohtia runkoon, eli vois ajatella kosteuden niissä aiheuttavan häikkää. Akku on tietysti myös yleinen kevätharmien aiheuttaja, eli ainakin omassa 125:ssani olin jo ladannu akun, ja putsannu navat/kengät teräsharjalla kiiltäviks - näin, koska nuo hapettuvat, ja voivat aiheuttaa kontaktihäiriöitä, jopa hukata jännitettä niin ettei moottori starttaa vaikka sinänsä kaikki olis ok, siis myös akussa varausta. Ei ole iso homma puhdistaa ne, parisen minuuttia.
23.7.2020 19:06
23.4.2022 10:04
9.5.2022 21:21
12.5.2022 19:22
13.5.2022 12:19
14.5.2022 6:05
mustavi kirjoitti:Puristuspaineiden mittaus voisi olla asiaa, ei maksa paljoa, ja paljastaisi onko pata terve. Mielestäni tuo mahdollisimman kevyeksi tehdyn Minarelli-moottorin käyntiääni on normaalistikin mekaanisesti aika äänekäs verrattuna vanhempiin paksuseinäisiin moottoreihin, eli ääni ei ole selkeä mittari. Tikitys voi juontua vaikkapa pakoputken vuodosta (esimerkiks jos siinä on tarvikeputki, ja käyrä ei istu ihan tiiviisti), mutta mekaaninen kalkatus (kiertokangen laakerit, ottavat kipeää jos moottorin öljyt ovat salakavalasti huvenneet, ja mäntä nappaa voitelun pettäessä kiinni) olis huolestuttavampi. Tuntuis kuitenkin turhalta purkaa moottori jos ei ole selkeää osoitusta sen olevan korjauksen tarpeessa (wanha "don`t fix it if it ain`t broken"-sanonta). Minarelli ON ollu ongelmallinen (ks. foorumin vanhempia kirjoituksia rikoista), eli vaatii kuskilta tarkempaa otetta jotta se ei aiheuttais ikäviä yllätyksiä ja kuluja.
Lattearintaiset 125-kuutioiset nelarit tuppaa olla "rinsessoja herneen päällä", eli arkiset pikku puutteet kuten tukkoinen ilmasuodatin tai huono/jäykkä ketju vievät nopeasti tuollaiset 5+ km/t. Epätarkoista nopeusmittareista on hyötyä vasta kun on kertynyt historiatietoa miten suuria nopeuksia prätkän missäkin tilanteessa pitäis saavuttaa: siinä tapauksessa odotusarvoa pienempi nopeus on huoltomuistutin. Ainakin itse tutkin 125-arkikulkineeni, vaikkapa yleinen hoivapäivä sunnuntaisin, jos se vaikuttaa vähän nuhaiselta. Joskus löytyy feeluja, joskus rauhoittavasti ei. "Error #125" (power not found - pyytämäänne suorituskykyä ei löydy!) on 4t-piikissä kyllä kieltämättä aika yleinen
14.5.2022 10:26
15.5.2022 15:23
15.11.2022 21:08