Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

16.9.2015 7:36

Onhan näihin kaikenlaisia patentteja tehty :D , muistaakseni Aap teki itse vahvempia nippoja joita vaihtei parin tuhannen km välein jonka jälkeen ei laippoja enään kulunut ja murtunut.

Mutta kyllä tuo Rave2 vaikuttaa kaikin puolin varmemmalle kuin tää ykkönen. Ykkösen ainoa plussa taitaa olla että vaikka laippa hajoaisi, se ei tipu männälle kun aina hajoaa stopparin yläpuolelta. Muuta positiivista en oikeen ykkösessä näe :roll:

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

17.9.2015 12:16

Tuli postissa tuo Carting Shopista tilattu rave 2 laippa. Se ei taida olla materiaalina oikein alumiiniakaan kun näytti olevan ns. prässätty.? Selvittelen...

Vein sen pajalle jossa laipan mitat siirretään CAD-ohjelmaan ja sitten leikataan titaanilevystä vastaava osa. Kahtellaan josko siitä syntyisi sellainen "ikuinen laippa" :eek:

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

17.9.2015 14:15

Mitenköhän tulee painossa eroamaan tuo titaaninen oma laippasi siitä alkuperäisestä..? Jos raskaampi niin rave2 ei välttämättä toimi kun ei silleen suunniteltu. Jos kevyempi niin luulisi toimivan vain paremmin :D

Pystytkö sitte paljastamaan hintaa tuollaiselle koneistetulle?
Jos hinta ei ole hirveä niin pystytkö niitä tuottamaan parit tänne motottiinkin, ois kiinnostusta ostaa jos tohon rave 2 päädyn nyt ;)

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

17.9.2015 14:37

Jos hinta saadaan painettua alle 50 euroon ja toimii kuten vakiolaippakin niin uskoisin että kysyntää riittää todella paljon

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

17.9.2015 15:36

Tuo paino ero on selvillä ( laskennallinen ) ja on n. 10 g painavampi.
Tarkoitus on tehdä ensimmäinen prototyyppi ja testata onko tarvetta "muotoilulla" keventää titaaniversiota.
Tämä ensimmäinen tulee omaan käyttöön ja testiversioksi, mutta jos valmistuskustannukset ja kysyntä kohtaa, ei mikään estä tekemiästä lisää.
Mutta tärkeintä on silloin testata ensin "pienellä porukalla" kun en halua myydä sutta ja sekundaa eteenpäin.

Kuva

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

17.9.2015 16:00

Mielenkiinnolla odotan mitä tulee 8)

Ilmoittelehan miten käy niin täältä saat ainakin yhden testikäyttäjän todennäköisesti rave 2 tulee :D . Ellei sitten käy ihmeistä suurinta ja tuo uusi asennusta odotteleva rave 1 laippakotelo jotenkin korjaa tuota rave1 laipan toimintaa...todella epätodennäköistä :lol:

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

19.9.2015 15:32

Mistäköhän voisi johtua, vaihdoin männän about 400km sitten ja samalla laitoin kaasariksi 34 VHSB: Nyt kun vaihdoin uuden männän katkenneen raven laipan takia niin pääsuutin tuntuu ainakin 10 kokoa liian suurelta. Kaasun kun lyö pohjaan niin pyörä tukehtuu ja sammuu. Joku putki tukossa tai jotain vastaavaa? Myös tyhjäkäyntiä tarvitsi säätää hieman isommalle.

Voisiko vaikuttaa näin paljon että mielestäni raven laippa peittää nyt huomattavasti enemmän pakoaukosta? Itseasiassa jostain syystä laippa ei edes nouse ihan ylös asti sormella nostamalla vaan jää ehkä millin pykälä pakoaukkoon? Voisiko olla jotenkin "väärä" laippa?

E: Vaikka väliäkö tuolla, nyt on hemmillä uusi onnellinen omistaja :)

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

20.9.2015 20:13

Mielenkiintoista. Kun ostettiin pojalle hemmi niin siitä oli startin pultit poikki ja se oli kiilattu paikoilleen... Poistin katkenneet pultit ja vaihdoin tilalle uudet. Nyt kuukauden ajojen jälkeen huomasin starttimoottorin hieman heiluvan startatessa ja toisen pultin puuttuvan. Avatessa myös jäljellä oleva pultti katkesi :eek: Katkenneet pultinpäät eivät olleet tiukassa vaan lähtivät jopa pyörimään sisäänpäin poratessa niihin pienet reiät vastakierretappia varten. Laitoin nyt tilalle rosteripultit jotta kestäisivät paremmin, mutta oudoksuttaa mikä niitä pultteja niin kovasti vääntää että poikkeavat ajossa?

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

21.9.2015 14:33

Tätä samaa olen itsekkin miettinyt, aprilioissa kuitenkin kestävät ihan hyvin. Poljinkäynnistyksen laittamista itse mietin niin olisin voinut heittää startilla vesilintua, mutta eräskin osamyyjä lähetti koneen ilman kiksiä niin luovuin siltä sitten.

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

22.9.2015 21:56

Hah hah, Laippa ehjä, mäntä sökö. :nörtti:
Sylinteri ihan kökkönä. :nörtti:
Johan se melkein viikon kestikin, siis tuo edellinen mäntä. :nörtti:

Outo juttu, ei lämpöongelmia, ei edes lämmön jälkeen jättämiä merkkejä.
Aivan kuin männän kylki olisi kuoriutunut sylinterin seinämään ja vielä imupuolelta. :nörtti:

On tää hienoo.

Ai niin, onko jollain sähkökaaviota, esim. manuaalia mistä saisi valokuvan?

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

22.9.2015 22:15

Aika erikoinen :eek:
Herää kysymys millä tapaa se poikas ajelee :roll:

Oliko mikä mäntä ja millasella välyksellä?

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

22.9.2015 22:41

Niin...
Historia mennyt näin:
Pyörän myyjän kertoman mukaan männällä ajettu 3 000km, mittarissa 17 000km

Pamahti kiertokangen alalaakeri, mäntä lyönyt sen verran kanteen että ylin männänrengas jumissa.
Vaihdettiin Athenan takomäntä 53,97
Sylinteri mitattu yläpää 54,02 helma 54,00

Ajoa reilu 2 000km ja laippa poikki, mäntä vammautui, mutta muuten kuin uusi.
Vaihdettu Athena valumäntä, sama koko kuin edellinen 53,97
Sylinteriä ei mitattu, näkyvissä pieni "kolo" pakoaukon yläreunan lähellä.

Ajettu n. 400km, mäntä kuoriutunut imupuolelta sylinterin seinämään, renkaat ehjät ja paikallaan, tosin vamman kohdalta jumiutuneet.
Aikaisempi pieni "kolo" pakopuolen yläpuolella muuttumaton.
Ei lämmön aiheuttamia värimuutoksia.

Mittarissa max. muistipaikat lämmölle, kierroksille ja nopeudelle. Katsottu päivittäin eikä "ylilyöntejä" havaittu.
Sisäänajo n. 300 km ilman tehopiikkiä ja exra öljyllä tankkiin ( +1% ) tuoreöljyvoitelun lisäksi.

Tilattu uusi syl.sarja 54,00 ja siihen mäntä 53,97 ( Aprillia A-kokoa kummatkin ja tehtaan suosittelema?). Kahtellaan kuis käy :roll: Isi korjaa ;)

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

23.9.2015 7:39

Välykset kuulostaa ainakin omaan korvaan tosi pienelle mutta en sitten athenan antamista suosituksista tiedä.
Itse ottaisin aina mäntänä alkuperäisen asso werken, vertexin tai wössnerin. Kaikki kolme todettu erittäin luotettaviksi.

Niin tuleeko teille ihan alkuperäinen sylinteri eli gilardoni eikä mitakaa? Mikä mäntä? Alkuperäinen asso werke? Jos molemmat alkuperäisiä niin hinta on aika perkeleen kova :D Mistäs tilasit?

Eikös athenan männät ole teflon pinnotteisia? Voisiko olla että tää pinnoite on kuoriutunu männästä siihin sylkkään jostain syystä..? :eek:

Auttaispa munki iskä :roll: ... Tai edes osallistuisi osien maksamiseen :D :lol:

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

23.9.2015 10:07

Tuo välysmitta ja vaurio on mielenkiintoinen.
Athenan takomäntä oli samalla mitalla ja oli kuin uusi reilun 2 000km jälkeen. Se jos mikä olisi luullut välysvirheestä kilahtavan.

Tuo uusin Athenan valumäntä oli kauttaaltaan alu-värinen. Eli siitä päätellen ei sisältänyt teflon pinnoitetta...

Nyt tilattu alkuperäinen sylinteri ja wössnerin mäntä.
Molemmat Aprillian kokoluokkaa A ( sylinteri 54,00 ja mäntä 53,97 )

Käväisen kohta vanhan sylinterin ja männän kanssa läheisellä koneistamolla näyttämässä, josko sieltä saisi mielipiteitä vaurion perusteella miksi näin kävi.?

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

23.9.2015 12:30

Wössner 0.03 välyksellä tuntuu aika pienelle. Kyselin sillo PJME:ltä niin sanovat että wössnerille 0.06 . Asso werke toimii tuolla 0.03 välyksellä kuulemma. Mutta jos teillä on parempaa tietoa / parempi lähde niin älkää mua kuunnelko :D

Takomäntähän laajenee enemmän lämmetessään kuin normi valumäntä ja siksi vaatii isomman välyksenkin. Ellei sitä vissiin ole jotenkin erikoisesti pinnoitettu lämmönjohtavuuden huonontamiseksi kuten jotkin takomännät,en osaa merkkejä sanoa näistä. Vähän mutua(?).

Tän takia ihmettelenkin että athena takomäntä toimi teillä paremmi kuin valumäntä :eek: . Onko athenan takomäntä sitte pinnotettu jotenki?