Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
25.6.2011 19:51
Liekkö tuota männän sulamisen syytä aatellu? Veikkaisin että sulla sytty säädetty päin seiniä. Laita merkit kohalle ja säädä kaasari niin ei pitäs männät sulaa. Itellä tällähetkellä 182ps, 48ts neulansokka toiseksi ylimmässä ja 1½ ilmaaruuvia auki ja hyvin pelaa
27.6.2011 17:14
onko sm malleissa rattaiden "pulttijako" sama kuin ec:ssä?
27.6.2011 23:04
ströbö kirjoitti:onko sm malleissa rattaiden "pulttijako" sama kuin ec:ssä?
Jep, on sama pulttijako.
28.6.2011 21:22
Itellä kun on toi gasgas halley malli, ja nyt se kone rahisee ja lämppäs tänää kun meni öljypumppu rikki
, nii meinasin ostaa ec pytyn ja kaasarin, kun näissä on sama alakerta . Mikä tässä on vakiona kaasari ? entä löytyykö jostain sylinterisarjaa, jossa tulee kaikki p-aukon osatkin mukaan, mielummin ulkomailta kun ahvala on iha paska paikka
osaako joku suositella jotai hyviä säätöjä. Itellä on jo ostettuna messicon putki ja v-force läppärunko. Ja vielä jos joku kehtais myös kertoa sopivat välit+ linkkiä kun alkaa nekin olee vaihdon tarpeessa pikkuhiljaa
28.6.2011 22:28
38mm Kaasari, en sitten muista oliko Mikuni vai Keihin. Kotarin 36mm kaasari (Keihin PWK?) olis ainaki hyvä pysymään säädöissä ja alakierroksilla ois hieman enemmän eloa. Tietenki se on mukavaa ku piikki lähtee repimään korkeelta ja kovaa.
28.6.2011 23:59
38mm keihini löytyy ja pysyy säädöissä kuhan ei ole käsi kuski. Sylinteri sarjaa saa gasgas onlinesta +500e jossa muistaakseni tulee mäntä ja nuo pakoaukon hilpeet mukana, eli täydellinen sarja. Ja meinaatko tehä koneremppaa kun kerta öljypumppu levis? Siellä on aika varmasti petarit ja kiertokanki väljänä jos tuon pumpun takia levahti. Säädöt löydät helposti kuhan osaa kuunnella konetta ja perstuntumallakin jo huomaa milloin kone käy rikkaalla/laihalla, seurailet tulppaa jne. Laitat vaikka alkuun 185ps 48ts ja neulan sokka toiseksi ylimpään jos on suutinputki,neula ja luistin oikeat..omat suosikit on 13-40 mut 13-42 on varmaan porukka eniten käyttäneet? ja nuoki gasgas onlinesta
29.6.2011 3:29
Mite, onko kellä tietoa pystyykö tuota pakoaukonsäädintä säätämään että millä kierroksilla se aukeaa? Itte en ole tuohon vielä perehtyny nii inffoa kaipais.. Tuli kans tuossa huomattua semmonen että kun 6 vaihteella posottaaa menemään niin kun pakoaukonsäädin aukeaa niin äänet kovenee mut vahti ei kasva vaan jää ikään kuin jynnäämään kierrokset vähän niin ku kuoppaan ja ottaa sit piikin jos pikkusen luistaittaa kytkintä.. Ite epäilen syypääksi nuita boyesenin 2 porttisia läppiä. Onko muut hoksannu samaa oiretta?
29.6.2011 3:29
ps. muilla vaihteillä tätä ei ilmene, ainoastaan raskaimmalla vaihteella eli 6.
29.6.2011 4:45
Zimppa_ kirjoitti:Tuli kans tuossa huomattua semmonen että kun 6 vaihteella posottaaa menemään niin kun pakoaukonsäädin aukeaa niin äänet kovenee mut vahti ei kasva vaan jää ikään kuin jynnäämään kierrokset vähän niin ku kuoppaan ja ottaa sit piikin jos pikkusen luistaittaa kytkintä.. Ite epäilen syypääksi nuita boyesenin 2 porttisia läppiä. Onko muut hoksannu samaa oiretta?
Itse olen huomannut saman kaikissa 2t laitteissa, missä pa-säädin on, että siinä pa-säätimen aukeamisen ja tehopiikin välissä on sellainen "tehokuoppa". Ja se johtuu täysin siitä että kun pa-säätimen tuoma etu häviää säätimen auetessa mutta ei olla tehoalueella vielä, siinä ei ole mitään "apuja" vaan siinä moottori menee tavallaan omillaan. Eli ei tarvitse huolestua asiasta.
Ja kun pa-säätimen säätämisestä kyselit, niin muistaakseni mekaaninen säädin gg:ssä, jolloin sen avautumisen kierrosluvun muuttamiseen toki on keinoja, mutta jos oikein sen toimintaperiaatteen äkkiä muutamaa räjäytyskuvaa vilaisten päättelin, ei se aivan käden käänteessä ole toteutettavissa.
29.6.2011 20:06
Niimpä vähän aattelinki. Olis ny ees ollu joku ruuvi mistä väännellä että millä kierroksilla aukeaa kun kotareista tämmönen mahto löytyä:) Olis ollu ihan näppärä säätää tuo säädin niin että kun tehoalue on jo alkanut niin sillon aukeis koko kanava rävölleen niin tasotettas tuota kuoppaa hieman.. Itse huomasin tuon kuopan kunnolla kun vaihdoin alapahvin 0.3mm --> 0.5mm ja seuraavalle männälle tulee 0.3mm alapahvi. Tuntu et ei tuo 0.5mm pahvi sovi tolle pyörälle yhtää kun niin ylhäältä vetää. Tuolla 0.5mm pahvilla tiputti yläkiekoilta tehoa roimasti tosin toi ihan vähän vääntöä lisää sekä huippu kierroksia.
29.6.2011 20:21
Zimppa_ kirjoitti: Ja meinaatko tehä koneremppaa kun kerta öljypumppu levis? Siellä on aika varmasti petarit ja kiertokanki väljänä jos tuon pumpun takia levahti.
juu koneremppaa oli tarkotus tehdä, mutta kun kokeilin niin ei kiertari tuntunut väljältä noin 4tkm sitten vaihdettu wisecon kiertari yms muut hilppeet. ja kun vaa pytty oli vaan ylhäältä palanut mustaks noin 5mm korkunen vana, niin kehtaako sillä enään ajaa ?
ja kuuluuko männäs toisella puolella ollla semmonen pien reikä siin männänsokan vieressä ? ei siis ole läpi menevä . perkeleen kalliit nuo alkuperäset petilaakerit ahvalalta, 100€/kpl lukee edellisessä kuitissa
EHKÄ taidan mieluummin hakea ne laakerikeskuksesta... kun tota pyttyy katoin niin eihän tässä ja halley mallissa ole muuta eroa kuin 12mm isompi kassu ja täs p-aukonsäädin. sytkäkin vissiin sama paitsi että eri säädöissä. miten se pakoaukonsäädin siis toimii täs? jollakin vaijerillla joka haarautuu kaasuvaijerista?
2.7.2011 1:52
Mekaaninen pakoaukosäädin EC malleis ainaki on, tiiä sit miten toimii
2.7.2011 17:56
mirå kirjoitti:Zimppa_ kirjoitti: Ja meinaatko tehä koneremppaa kun kerta öljypumppu levis? Siellä on aika varmasti petarit ja kiertokanki väljänä jos tuon pumpun takia levahti.
juu koneremppaa oli tarkotus tehdä, mutta kun kokeilin niin ei kiertari tuntunut väljältä noin 4tkm sitten vaihdettu wisecon kiertari yms muut hilppeet. ja kun vaa pytty oli vaan ylhäältä palanut mustaks noin 5mm korkunen vana, niin kehtaako sillä enään ajaa ?
ja kuuluuko männäs toisella puolella ollla semmonen pien reikä siin männänsokan vieressä ? ei siis ole läpi menevä .
perkeleen kalliit nuo alkuperäset petilaakerit ahvalalta, 100€/kpl lukee edellisessä kuitissa EHKÄ taidan mieluummin hakea ne laakerikeskuksesta... kun tota pyttyy katoin niin eihän tässä ja halley mallissa ole muuta eroa kuin 12mm isompi kassu ja täs p-aukonsäädin. sytkäkin vissiin sama paitsi että eri säädöissä. miten se pakoaukonsäädin siis toimii täs? jollakin vaijerillla joka haarautuu kaasuvaijerista?
KAIKKI laakerit mitä voit vain löytää GGseen niin saa normaalista laakeri kaupasta. Kehuuvat Ahvalan jälleenmyyjä Alavudella että ne ei osta mitää laakeria Ahvalalta juuri siksi kun ovat niin kalliita..
2.7.2011 18:07
Paitsi että petarit pitäisi aina ottaa alkuperäiset koska kone on mitoitettu niille ja niiden lämpölaajenemiseen. Kaikki laakerit eivät ole samaa metalli seosta niin lämpölaajenemis kerroin voi olla eri. Onneksi huskuun alkuperäiset petarit 16€ kpl
Edit: yleensä kaikki mekaaniset säätimet säädetään niin että väljät pois säätimestä ja aika monessa merkissä säädetään vain laippojen ala-asento korkeutta. Huskusta juuri eilen paljastu väljyyttä pa-säätimestä, teho alue vitun suppe kun aukeaa liian myöhään ja menee kiinni myös liian myöhään. Koko säätimen liikkeestä noin 1/4 osa väljyyttä, väljyyttä ei saanut säätämällä edes pois. No kone osii ja ihmettelee.
2.7.2011 19:51
Laakeri kauppaan ja c3-c4 komposiitti petarit koneeseen niin hyvin rokkaa ja kestää melkein 2 kertaa paremmin mitä teräksiset!