Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

15.9.2015 12:38

Mikähä luisti tää on ? :eek: http://www.kartingshop.fi/maranello-kf2 ... uisti.html

tää on vissii se perus: http://www.kartingshop.fi/raven-luisti- ... 53725.html

ei taida titaanista saada, PJME sivutkaan ei tunne http://www.pjme.co.uk/acatalog/Aprilia_ ... arts_.html

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

15.9.2015 15:03

Oliko muute paljon ajettu laipalla?

koetan pohtia ton oman murheenkryyni rave1 vaihtoa kakkosmallii :D

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

15.9.2015 16:30

Ei osaa sanoa, laippa oli pyörässä kun se ostettiin? Meillä kilometrejä ehti tulla vajaa 3000
Karting Shopin kavera ihmetteli puhelimessa kun laippaa tilasin, että mikäs buumi nyt on menossa kun 3 on soittanut ihan pienellä ajalla katkenneesta laipasta.
Sanoi ettei "heillä" ole katkennut yhtään mikroautopuolella jossa käyttävät samoja.
Tosin, niissä kone on Rotax max joka on erinäköinen koneena, liekkö sylinterissä/ laipan aukossa jotain eroa?

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

15.9.2015 17:15

Luitko sx/rx puolta lähiaikoina? Cr3ator siellä kertoi soittaneensa laipoista kanssa kartingshopiin ja kuulemma rotax max koneissa.(kartingissa) laippoja vaihdetaan tiheämpään tahtiin. Sitten -kotemtai jtn sinnepäin ja Cr3ator tulivat siihen tulokseen että keskivertolaipan elinikä 3000-4000 km. Tarkemmin toi keskustelu löyyyypi siis sx/rx puolelta jos kiinnostaa
Viimeksi muokannut ma$$i päivämäärä 15.9.2015 17:19, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

15.9.2015 17:19

Tosiaan itse soitin eilen. Selitti, että kartingissa laippa väljistyy rakoonsa ja sen takia alkaa takerrella kolon sieniin. Siksi siis lyhyt vaihtoikä. Periaatteessa 2500km välein kun vaihtaisi laipan niin ei ainakaan pitäisi katketa ihan niin helposti.

E: kestäisiköhän tuollainen Maranellon luisti? Itse en ole tuota edes huomannut enkä viitsinyt edes ostaa kun pyörä lähtee kuitenkin ennen kuin seuraava vaihto olisi ajankohtainen.

Menikö teillä Notreal samasta kohtaa kuin minulta, eli siitä mistä alkaa se "leveämpi" osuus? Mietin että jos olin itse kääntänyt sen liian kireälle että olisi siksi mennyt poikki, pitäisi kuulemma liimata sinne kiinni. Etkös sanonut jossain välissä että jos kääntää tapin pohjaan asti niin se jää liian ylös?

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

15.9.2015 17:30

Mitään titaanilaippoja ei taida tuohon rave2 saada.. Tiedän muutaman tapauksen kun on itse tehty/teetetty raudasta "laadukkaampi" laippa, jolloin on kuulemma "vihdoinkin kestänyt".

Kartingshopista tilaus taisi tulla vuorokauden sisällä postilaatikkoon, hyvä paikka.

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

15.9.2015 19:08

Jep, samaisesta kohtaa, eli juuri siitä mihin ruuvi loppuu.
Mietin tuota "omavalmistusta" kestävämmästä metallista, voisi olal hyvä idea.
Joku haponkestävä jos ei tule liian painavaksi?
Taidanpa mennä tuonne "kaverin" pajalle juttelemaan, oisko heillä ideaa mikä oisi sovelias aine. Siellä on myös pelit ja vehkeet millä tuollaisen osan valmistus ei olisi varmaankaan mikään ongelma...

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

15.9.2015 19:18

Tilasin uuden Athenan takomännän 0.06mm välyksellä. Sivuilla sanotaan seuraavaa: "SYLINTERIN JA MÄNNÄN VÄLYS 0,035 - 0,045 MM ". Kuulostaa takomännälle melko pieneltä. Sitten taas valumännässä sanotaan: "SYLINTERIN JA MÄNNÄN VÄLYS 0,04 - 0,05 MM". Meneekö tuolla takomännällä välys liian pieneksi jos ottaa vaan 0.05mm välyksen? Vai tilaanko vaan suosiolla tuon valumännän 0.04mm välyksellä? Saman hintaisia molemmat.

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

15.9.2015 19:34

Meillä oli juuri (vielä eilen ) tuo Ahtenan takomäntä kokoa 53,97 ja sylinteri mitattuna helmasta kokoa 54,00 Hyvin pelitti ja jollei tuota raven laippa osumaa lasketa mukaan, näytti kuin uudeltaa. Vajaa 2000 km ajettu. Nyt hyllyssä ei ollut takomäntää joten laitettiin vakio sisään.
Ja aikaisempaan viestiin vielä vastaten ja asiaa vielä selvitin: rave 2 laippaa ei kuulu kiertää ja kiristää pulttiinsa vaan ( Huom:kierrelukitteen kanssa ) kiertää sellaiseen asennussyvyyteen että ala-asennossa laskeutuu toppariin asti. Muutoin jää liian ylös ja alatehot kärsii. Sen kokonaispeittohan on vain n. 7mm joten jos siitä nipistää esim. 2mm pois kiertämällä sen liian "syvälle" niin prosenttuaalinen peitto pienenee n. 30% ja se tuntuu selvästi väännön puutteena.

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

15.9.2015 19:45

Kannattaa noita suosituksia mäntien koossa uskoa aika usein mitä valmistajat ilmoittavat. Se välys riippuu niin paljon siitä mistä materiaalista valmistettu ja miten mäntä on ns erikoispinnoitettu mahdollisesti estämään laajenemista. Esim alkuperäinen asso werke n.0.03 välys, wössner takomäntä 0.06 ja vertex valumäntä joka itelläkin paukkuu sisällä niin 0.05mm . Wiseco takomännät puolestaan 0.06-0.07 mm. Aika paljon heittelevät nuo välykset

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

15.9.2015 22:04

-kotem- kirjoitti:Mitään titaanilaippoja ei taida tuohon rave2 saada.. Tiedän muutaman tapauksen kun on itse tehty/teetetty raudasta "laadukkaampi" laippa, jolloin on kuulemma "vihdoinkin kestänyt".

Kartingshopista tilaus taisi tulla vuorokauden sisällä postilaatikkoon, hyvä paikka.

EI taida ei, yrittränyt myös tutkiskella mutta ei löydy...
Ilmeisesti tuohon Rave 1:een on saatavilla titaanipinnoitteinen mutta sekin on alumiininen eikä sen pinnoitus taida juurikaan vaikuttaa murtumislujuuteen. Mutta jos sen kuluminen on vähäisempää, se ilmeisesti juuri vähentää tuota murtumisherkkyyttä, jos noita toisen topikin juttuja oikein ymmärsin.
Olisi mielenkiintoista kuulla, onko tuossa rave 1:sen laipan kanssa ollut myös noita murtumistapauksia vai koskeeko se pääsääntöisesti vain 2:sen laippoja.

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

15.9.2015 22:32

Rave 1 laippa katkeaa todella harvoin itse laippa osuudestaan (stopparin alta), lähes poikkeuksetta se hajoaa nipan kolosta ja sen ympäristöstä.

Nippa vetää itseään laipan seinämää vasten siinä nipan kolossa ja vähitellen nippa kuluu kartiomaisemmaksi-->kuluttaa koloaan voimakkaammin--> joko nipan kolo laipassa pettää tai itse nippa. Nyt on 3 tai 2 laippaa ja 3 vaijeria jo mennyt ja aina samalla tapaaon ollu oikein säädetty... Kyrsii kun 1 rave1 laippa suomesta ~100€... Briteistä titaaninen oisko ollu 50~60€ mutta sekään ei suostunu toimimaan...

Taidan siirtyä käyttämään aivan juuri tuota rave2, rupeaa vituttamaan ykkösen toimimattomuus. Kakkosmalli tuntuu pelittävän paljo paremmin ja vaikka laippa tippuis 4000km välein (vaihtaisin kyllä useammin varmuudeksi) niin silti tulisi varmaan halvemmaksi ostaa mäntä tai jopa sylkkä kuin ylläpitää rave1 ja ostella uusia laippoja koko ajan... :roll:

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

15.9.2015 22:43

Rupeappas suunnittelemaan minkälaisena muotona se 1:n nippa olisi parempi.
Josko siitä saisi paremman ja valmistamalla kestävämmästä materiaalista....
Kahtellaan.

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

15.9.2015 22:54

Eipä siitä taida parempaa saada mitä tehtaalta tulee. Se kuluu pikkuhiljaa väkisinkin kartioksi. Juottaminen tai muu itse nipan teko ei oo toiminu.

Ja vaikka nipan saisi kestämään niin veikkaan että laipassa nipan kolo ei kestäisi. Metalli väsyy, kuluu ja murtuu vähitellen. Viimeisimmässä laipassa nippa oli ehjä mutta oli väsyttänyt ja kuluttanut koloa laipan varressa ja lopulta murtautunut ulos.

Tuo Rave1 laipan varressa sijaitseva nipan kolo on seinämistään kovin ohutta eikä kestä rasitusta

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

15.9.2015 23:48

Ok, katselin noita 1.n laippan kuvia ja tuo nipan kolo vaikuttikin hieman, sanoisinko "puutteelliselta". Muutaman kuvan perusteella niissäkin on jotain eroja, mutta niistä "toisenlaisista" ei löytämistäni kuvista nähnyt juuri sen kolon muotoa ollenkaan, ainoastaan sen että vaikutti erilaiselta.
Siinä taitaa tuo "akseli" olla n. 6mm vahvuinen? Silloin siihen olimi mahdollista saada pidätinruuvi joka lukitsisi nipan. Sen nipan kulumisen varmaan aiheuttaa, että se pääsee liikkumaan ja hankautumaan kolossaan. Sen lukitseminen voisi estää kulumisen ja laipan vahvempi materiaali estäisi myös itse kolon kulumisen. :eek: