Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Beta RR 125 4T LC

24.7.2013 20:49

lusikka6000 kirjoitti:mahtaako johtua suuttimista kun lähtee kiihdyttämään suoraan vaikka 5 vaihteella 30 vauheista niiin kiihtyy aluksi normaalisti sitten vauhti tökkii vähäsen ja tulee röpötystä ja sen jälkeen lähtee menemään kuin tykki :|

Onnittelut,olet saanut maailman ensimmäisen 2-tahtisen piikibetan :lol: Sitten apuja: sinuna tarkistaisin venttiilit ensimmäisenä. Suuttimen vaihto saattaa auttaa,vaarana liian rikkaalla/laihalla käyminen. :nörtti: :nörtti:

Re: Beta RR 125 4T LC

24.7.2013 22:53

Jamiihh kirjoitti:
lusikka6000 kirjoitti:mahtaako johtua suuttimista kun lähtee kiihdyttämään suoraan vaikka 5 vaihteella 30 vauheista niiin kiihtyy aluksi normaalisti sitten vauhti tökkii vähäsen ja tulee röpötystä ja sen jälkeen lähtee menemään kuin tykki :|

Onnittelut,olet saanut maailman ensimmäisen 2-tahtisen piikibetan :lol: Sitten apuja: sinuna tarkistaisin venttiilit ensimmäisenä. Suuttimen vaihto saattaa auttaa,vaarana liian rikkaalla/laihalla käyminen. :nörtti: :nörtti:

no tota ainakin lähtee todella vaikeasti käyntiin kylmänä vaikka ryyppyä käytän ja tuo "ilmiö" ilmenee pääasiassa vain kylmällä koneella, lämpimälläkin mutta ei niin helposti.
venttiileistä en tiedä kun säädetty 4tkm sitten mutta kun ajaa korkeilla kierroksilla niin kuuluu koneesta naputusta/sirinää

Re: Beta RR 125 4T LC

24.7.2013 23:02

Venakoppa heti auki ja säädät ne oikeille välyksille!

Re: Beta RR 125 4T LC

26.7.2013 12:13

Pitääkö tässä muuten ottaa se jäähdytysletku niin kuin yamaha wr venttiilien säädössä? onko tässä ne välykset 0.10mm imupuolella ja 0.20mm pako?

Re: Beta RR 125 4T LC

26.7.2013 17:21

Murska Arska kirjoitti:Etualkseli pitää kiristää etunavan holkit kiinni, väliin ei saa jäädä mitään rakoa. Kiristä akseli niin pitkälle kun se menee ja kevyt kiristys, sen jälkeen kiristät oikean tolpan alalenkin puristesovitteen lukituspultit. Jos tässä tarvii naputtaa jotain tai fyysistä voimaa niin joku on rikki tai väärin kasattu.


Siis se rako jää holkin ja oikean pumpun väliin. Akselia ei saa kiristettyä niin että ei jäis, kun se kiristää vaan ne holkit laakereita vasten. Naputtelin sievästi sen raon siitä pois, niin akselia törröttää samat 5mm ulospäin.

Re: Beta RR 125 4T LC

26.7.2013 19:00

Siihen oikean alapään ja holkin väliin kuuluu jäädä noin 5mm rako, alapäätä ei saa missään nimessä naputella, tai muutenkaan väkivalloin vetää holkkiin kiinni. Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin?

Kuva

Re: Beta RR 125 4T LC

28.7.2013 9:43

Pientä puuhastelua keulan kanssa. Keulassa on jousi vasemmassa ja vaimennus oikeassa keulaputkessa. Iskarin mäntä/männät ei ole shimmitettävissä koska "ruoto" on tehty kiinteäksi eikä pysty purkamaan, siis perinteinen edullinen keula.

Ainoa millä pystyy keulaa säätämään on iskariöljy ja sen määrä. Valmistajan ilmoittama öljymäärä on 390cc +/- 5cc tai öljypinnan korkeus 110mm ja viskositeetti 10W. Jälkimmäinen tpa on parempi keino saada keula säätöihin, taso mitataan iskarin yläputki alas painettuna ja mäntä alhaalla.

Supermotossa varmaan toimii valmistajan ilmoittamat arvot, jos haluaa lisää jämäkkyyttä niin öljynpintaa voi nostaa 10mm.

Endurossa ei toimi noi setupit, keulasta tulee aivan liian kova maastoon ja pintaherkkyys puuttuu eikä saa keulaan pitoa/luottoa. Nyt keulassa on 5W öljyt ja öljynpinta 130mm, on pintaherkkä eikä pohjaa 70 kiloisen kuskin alla, 100 kiloisen kuskin alla saa pohjaamaan satunnaisesti. Keulaputket on yläkolmioiden tasalla, 5-10mm nostolla pyörä kääntyy paremmin mutkiin mutta keulasta tulee hieman levoton spoorissa joten toistaiseksi mennään putket tasalla.

Nyt kun keula saatiin toimivaksi niin takapää tuntuu pintakovalta, sen kanssa pitää elää koska takakepille ei voi tehdä mitään. Jousen esijännitystä vähennettiin hieman mutta eipä silläkään kikkailulla ihmeitä tehdä.

Poika on ihan älyttömän tytyväinen pyörään, tehoa alkaa kaipaamaan lisää mikä oli jo arvattavaa, mutta näillä mennään toistaiseksi. Pisin lenkki on 200km ja kova ukkonen pisti kuskit suuntaamaan takaisin mökille, muuten olisi tullut kilsoja vähintään kolmanne enemmän. Penkki on hyvä ja voi kuulema ajaa helposti pitkää matkaa ilman takapuolen puutumista.

Kulutus keikkuu sekalaisessa ajossa 3-5L/100km, suutinjumpan ja enskarenkaiden laiton jälkeen jälkeen kulutus tuntui nousevan sinne 4-5l tuntumaan. Toki rohkeampi kaasunkäyttö myös lisää kulutusta... 8)

Re: Beta RR 125 4T LC

28.7.2013 17:41

Jatketaan pälpättämistä 8)

Suuttimista on kyselty YV:nä sen verran että tässä on linkit. Kaasarissa on lyhyt tyhjäkäyntisuutin mutta linkin pitkä suutin sopii/toimii samalla tavalla kun lyhyt. Pääsuutin voi olla ehkä suurempi ja on vielä testaamatta mutta 132.5 ainakin toimii hyvin.

Tyhjäkäyntisuutin 42: http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet ... suutin-42/

Pääsuutin 132.5: http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet ... rea-kanta/

Suuttimien vaihto:

Suljetaan tankin bensahana. Irroitetaan penkki, katteet sekä tankki. Kaasuttimen vasemmalta puolelta irroitetaan kolmella ruuvilla oleva ryypyn runko ja nostetaan se syrjään. Avataan kaasarin pohjassa vasemmalta puolelta kohokammion tyhjennysruuvi, kun kaasri on tyhjä niin ruuvi takaisin kiinni, ei tarvii irroittaa kokonaan.

Kaasarin oikealta puolelta löysätään kurkun ja suodatinrungon klemmarit. Mennään takaisin vasemmalle puolelle ja käännetään kaasari oikealle kyljelle. Avataan kaasarin pohjan 4 ruuvia ja taiteillaan kaasarin pohja pois paikaltaan, ei saa käyttää väkivaltaa ettei kiihdytyspumpun vivusto vaurioidu.

Tämän jälkeen vaihdat suuttimet ja kasaat romppeet päinvastaisessa järjestyksessä. Voit joutua säätämään seosruuvia sekä tyhjäkäyntiä, nämä on pyöräkohtaisia juttuja.

Lopuksi kovaa ajoa ja jos ei keuli töötistä niin älkää mua syyttäkö :D

Re: Beta RR 125 4T LC

29.7.2013 10:40

Murska Arska kirjoitti:Siihen oikean alapään ja holkin väliin kuuluu jäädä noin 5mm rako, alapäätä ei saa missään nimessä naputella, tai muutenkaan väkivalloin vetää holkkiin kiinni. Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin?


Juurikin noin, mutta mun mielestä ei uutena ollut rakoa o_O Mutta ennemmin uskon sinua, ja niinhän se keula siihen luonnollisesti asettuu että jää tuo rako

Re: Beta RR 125 4T LC

29.7.2013 12:13

joo itse tyhmänä naputtelin sen kiinni ja kokeilin pumppuja, eivät palautuneet vasta kun nykäsin ylös... äkkiä ruuvit auki ja iskari pompsahti oikeelle paikalleen, onneksi ei mitään vääntymisiä sun muita ehtinyt tapahtumaan :D mutta osaisiko joku kertoa mitkä on nuo venttiilivälykset imu ja pako puolella että tietää millasen rakotulkin ostaa

Re: Beta RR 125 4T LC

29.7.2013 13:12

veikkaappa kirjoitti:
Murska Arska kirjoitti:Siihen oikean alapään ja holkin väliin kuuluu jäädä noin 5mm rako, alapäätä ei saa missään nimessä naputella, tai muutenkaan väkivalloin vetää holkkiin kiinni. Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin?


Juurikin noin, mutta mun mielestä ei uutena ollut rakoa o_O Mutta ennemmin uskon sinua, ja niinhän se keula siihen luonnollisesti asettuu että jää tuo rako


Kyllä mun pärrässä tuo rako on ja uutena pyörä taloon ostettiin.

Re: Beta RR 125 4T LC

30.7.2013 14:54

noniin eli on vähän kestänyt pistää niitä kuvia siitä hajonneeta jalasta joten tässä nyt tuulee :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Beta RR 125 4T LC

31.7.2013 22:19

Voisiko joku mitata moton takapään korkeuden? Pyörä pukilla niin että jousto on maksimissaan, paljonko on akselin keskeltä suoraan ylös siihen katteen/loksun nurkka kohtaan?

Re: Beta RR 125 4T LC

31.7.2013 23:05

en nyt oikeen ymmärtänyt :D mutta mittasin haarukan päästä lipan reunaan niin sain 72cm ja takarenkaan huipusta lipan reunaan 39cm

Re: Beta RR 125 4T LC

2.8.2013 19:51

Jälleen pientä ihmettelyä Betan alustan kanssa. Muutama juttu häiritsi kuten takapään pintaherkkyyden puute, laiska kääntyvyys nopeisiin mutkiin ja eturenkaalle ei saatu luottoa sorateillä.

Keulaa pudottamalla saatiin pikkaisen parannusta mutta ei niin paljoa mitä oltaisiin haluttu joten takakepille pitäisi tehdä jotain. Pikainen vilkaisu varaosakirjoihin vahvisti epäilykset, Endurossa ja Motossa on sama jousitus joten enska kulkee 21/18 renkaiden takia noin 25-30mm keula pystyssä motoon verrattuna.

Takakeppi irti ja kaverin tallille. Kepistä alalenkki irti ja pienen sorvaamisen/hitsaamisen jälkeen oli 20mm pitempi alalenkki. Keppi takaisin kiinni ja heti huomasi että perä nousi korkeammalle, siinä vaiheessa oli pelko päällä että tuliko lisättyä pituutta turhan rohkeasti.

Poika puikkoihin ja koeajolle. Isolla pikitiellä pyörä on yhtä suuntavakaa kuin ennenkin, mutkaisella tiellä kääntyy hieman herkemin mutkaan sisään ja ohjaus tuntuu tarkemmalta. Sitten kun siirryttiin soratielle niin olin hieman yllättynyt vauhdin nousuun, poika ajoi rennommin ja rohkeammin mutkiin eikä jalkaa tarjottu sisämutkan puolelle ollenkaan. Myös mettäpolulla meno oli parempaa kuin ennen muutosta.

Kun tätä hämmästelin kypäräpuhelimessa niin vastauksena tuli että pyörä kääntyy paremmin mutkaan sisään ja etupää pitää paremmin kuin ennen. Takapito heikkeni hieman mutta pojan mielestä hyvällä tavalla, pyörästä tuli vielä ketterämmän tuntuinen ja takapään saa paremmin irti mutkissa. Takapään pintaherkkyys parani, samoin keula alkoi toimia paremmin kun pyörän painopiste siirtyi enenmmän eturenkaalle.

Eniten olin yllättynyt siitä miten tarkkaa dataa tulee pyörän käytöksen muutoksista, onhan pojalla näistä vehkeitä kokemusta vasta muutaman tuhannen kilsan verran :eek:

Vielä pitää jatkaa tukijalkaa muutamalla sentillä niin hyvä tulee. Kuvia tulee myöhemmin, nyt tuli muita juttuja jotka menee pyörähommien edelle.

Vaikka pyörä oli jo uutena hyvä ajaa, parin viikon aikana siitä on saatu vielä parempi pienillä muutoksilla. Nyt pitää varoa ettei nälkä kasva syödessä, parempi jättää alusta tollaiseksi ja keskittyä enemmän pyörän varusteluun "enskapenailuun" :P

EDIT: Ennen kun joku kysyy YV:nä, takaiskarin varren kierre on M12x1.25.
Viimeksi muokannut Murska päivämäärä 2.8.2013 22:08, muokattu yhteensä 1 kerran