Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Rieju Marathon

11.1.2012 23:17

Onko muka Riejussa 13hp vakiona? Tossa sivulla vissii sanottii sitä :eek:

Re: Rieju Marathon

11.1.2012 23:49

:eek: Mikä sivu??!? :s
Ei, kyllä tästä silti pitäisi tulla täydet 11kW eli 15hp. Pitäisköhä iha penkkiin viedä ni sais varmaa tietoa. :lol:

Re: Rieju Marathon

12.1.2012 0:02

15hv koneelta, siitä menee voimansiirtoon osa ja tuloksena on 12-13hp renkaalta. Eikös tämä ole jo moneen kertaan todettu? Vai mitä tässä ajettiin takaa?

Re: Rieju Marathon

12.1.2012 10:42

min-akin kirjoitti:Pistetäänkö pieni kilpailu käyntiin, löytyisikö halvemmalla sopivaa slip-on äänenvaimenninta (eli väliputkellista) tähän rieppaan tai miksen muihinkin nelari piikkeihin.. eli 30mm putkeen sopiva?
Alkaa vaikka tästä: 185e
http://www.allright.eu/products/index.p ... WvUzW38%3D

Eli jos löydät halvemmalla sliparin, niin heitäppä linkkiä.. :P


Putken ulkohalkaisija on liitoskohdasta 32mm, ja melko harvassa sliparissa on aivan nuin pilliä kiinnitystä kun ovat isompiin pyöriin tehtyjä. Huomioon täytyisi vielä ottaa että sliparin väliputken täytyy olla juuri sopivan kokoinen, muotoinen jne. Tietysti väliputkea voidaan hiukan muokata, mutta mikä idea ostaa ensin kalliilla slipari ja sen jälkeen tehdä lähes saman verran työtä mitä kokonaan uuteen väliputkeen olisi mennyt.
Eli jos uutta pönttöä havittelee niin täytyy suosiolla joko maksaa itsensä kipeäksi Marathoniin valmistetusta slip-onista, tai sitten opetella hitsaamaan.

Taipuvia kuumuutta kestäviäkin putkia tehdään, oma työnsä on sitten etsiä oikeat mitat täyttävä letku. Ainakin autoissa käytettävät teräspunoksiset joustoliittimet ovat aika kalliita. (Vrt. 20cm pala rosteriputkea ja vartti hitsausta)

marcc kirjoitti:Mikä sivu??!? :s
Ei, kyllä tästä silti pitäisi tulla täydet 11kW eli 15hp. Pitäisköhä iha penkkiin viedä ni sais varmaa tietoa. :lol:
SomaliKapteeni kirjoitti:Onko muka Riejussa 13hp vakiona? Tossa sivulla vissii sanottii sitä :eek:


Joo siis kuten ihasproblem kertoi, voimansiirtoon häviää aina muutama hevonen. Kampiakselilta mitatulla 11kW teholla vrt. takarenkaaseen on vissi ero. Valmistajat vielä tahtovat aina ilmoitella tehojaan tietysti yläkanttiin.
Kaverin Riejusta löytyi penkissä joskus 12hp lähes täysin vakiona.

Re: Rieju Marathon

12.1.2012 11:05

FSNGGHGG2 kirjoitti:Athena lupaa 16.5 hp tolle sen 182cc setille... tehökäppyrrä saa tuolta: http://www.athenaparts.com/files/pdfs/P400485100034.pdf
Tuola ei jostai ihmeen syystä kerrota mitään väännöistä, koska juuri sitä tolla setillä pääosin saa lisää etenki alemmille kierrosluvuille.


Tossa sivulla vaan luki, että 13hp mutta en huomannut tota "wheel poweria". Pelästyin, että koneelta on 13hp :)

Re: Rieju Marathon

12.1.2012 15:13

Mulla penkitettiin keväällä se 13.5 takarenkaalta. Tosiaankin silloinkin AIVAN liian laihalla. Ilman CDI- ja ilmanputsarin kuria, booaili siis pahasti silloin. Eiköhän myös änkän vaihdolla ja oikeilla säädöillä päästä takarengas tehoissa miltein 15.

Re: Rieju Marathon

12.1.2012 20:18

Ei ketää kiinnostas ostaa keväällä maraa akrapovicin putkistolla?
Vink: Maraan menee muutama viesti takaperin linkitetty akrapovicin slipari "suoraan". Eli minkään näköistä taivuttelua ei tarvitse. Putki sopivasta kohtaa poikki ja mielikuvitusta käyttäen välikappale, koska riejun vakioputken ja akran halkaisijan ero on valtava. Itse sorvasin sopivan kappaleen väliin ja vähän hitsailua, mutta jotain teräsputkea muokkaamalla saa vähääkään osaava varmasti hyvän.

Re: Rieju Marathon

13.1.2012 16:21

Oisit syksyllä laittanut myyntii ni olis jo ostettu meitille ;) :lol:
No, asiaan. Miten swingistä lähtee laakerit, kun eivät suostu hiekkapuhaltaan/maalaan ilman et irotetaan ne. P*rkele! :x
Ja nyt ihan OT, kun menee a1-kurssille, täytyykö olla simmonen hyväksytty ajokorttihakemus poliisilta? Koitin eilen vähän ettiä internetin ihmemaasta, mutta ei oikee löytyny. :s

Re: Rieju Marathon

15.1.2012 1:01

Laakerit luultavasti lähtevät koloistaan käyttämällä kevyttä väkivaltaa. Älä siis ala suoraan pieksemään niitä 10kg murtolekalla vaan pistät vaikkapa sopivan kokoisen hylsyn/putkenpätkän laakerin päälle, mieluusti vielä jotain pehmeää väliin ja naputtelet vasaralla kevyesti pois ne sieltä. Ole varovainen, jos eivät lähde liikkumaan niin lopeta, ja pyydä jotain osaavaa kaveria avittamaan ettet tuhoa laakereita.

Btw, kävin tänään hakemassa Motonetistä KTM 65 SX:n ilmanputsarin. Oli sopivan kokoinen, mutta vaatisi jonkinnäköisen kehikon täydellisen tiiviyden takaamiseksi. Toistaiseksi tyydyin vain heittämään pneumatiikan voiteluun tarkoitettua tököttiä väliin. Putsari on Pro-Airin valmiste ja hintaa oli 12.90€
Ei tee siis suurta lovia pörssiin ja varmasti parempi kuin alkuperäinen kunhan saa kunnolla tiivistettyä koteloa vasten.

Re: Rieju Marathon

15.1.2012 1:42

juu kiitos neuvosta, ukko niitä koitti jo pultilla ja kumivasaralla hakata ulos sieltä mutta jos katotaa sitte huomenna uuestaa.. :roll:
Eikä tuo munkaa putsari oo kauheen tiivis sieltä reunoilta, et aika helposti pääsee paska välistä, täytyy sihenki jtn patenttia laittaa ku tosa räplään rieskan kans.

Re: Rieju Marathon

17.1.2012 22:37

heippa, en oo nyt pitkään aikaan jaksanut tänne kirjoitella riejuista, nyt vihdoin päätin avautua. Kirjoitan siksi, ettei kukaan tekisi samaa virhettä kuin minä, eli riejun ostoa. Ainut asia mikä pyörässä toimii on moottori, sekin Yamahan ansiota.

Pyöräni vuosimalli on tosiaan 2009, toivottavasti ovat tehneet paljon parannuksia myöhemmissä vuosimalleissa. Kaksi vuotta olen ajanut ja tässä viat mitä on ilmennyt (mainittakoon vielä, että kaikki määräaikais huollot tehty merkkiliikkeessä ajallaan. alussa vielä vanhan, tiheämmän huoltotaulukon mukaan)

Sylinterin kannen tiivisteet
Takapyörän laakeri
Ohjauslaakeri
Änkkä vaihdettu kerran (taas vähän rikki)
Takakate (änkkä sulatti)
Vilkun rele
Pakoputkiston muoviset ilmankierrätysputket
Mittarin johto/anturi (piti vaihtaa koko johto ja anturi)
Vapaavalo
Etujarrukahvan jarruvalon kytkin

Eikä pyörällä ole ajettu kun alle 10 000.
Niinkuin aikaisemmin mainitsin, moottori, vaihteisto ja muut Yamahan osat toimivat moitteetta (lukuunottamatta sylinterin O-rengastiivisteitä, olivat vissiin sylinterin kasaamisen yhteydessä katkenneet)

Ja vielä sanoisin, että maahantuoja on kokemuksieni perusteella aika nihkeä varaosien takuukorjausasioissa, yrittivät pistää minut maksamaan takarenkaan laakerin, joka oli omia aikojaan hajonnut.

Odotan innolla sitä, kun keväällä alkaa aurinko paistaa ja lumet sulaa ja saan kaivaa riejun tallista...ja myydä sen pois.

Re: Rieju Marathon

17.1.2012 23:11

Saitko nuo kaikki osat takuuseen uudet?

Re: Rieju Marathon

17.1.2012 23:17

Edelliseen viestiin vastaten, mulla kans '09, ja osia lahonnu:
mittarin johto/anturi
pakokaasunkierrätysjärjestelmän letkut
vapaavalo

Vapaavalon sain korjattua vain kiristelemällä liitintä ja laittamalla crc:tä
Mittarin johto/anturi meni takuuseen, ottanut johonki kiinni ja sulanut
Pakokaasu hapertaa noi letkut, seon vikana kaikissa. Helpointa on ottaa koko järjestelmä pois.
Aprilian skootterissani hajosi itsestään etujarrusta jarruvalon kytkin, sattumaa?
Vilkun rele, maksaa vitosen, problem?
Pakoputken vuoto on ollut ongelma näissä 2009 malleissa.
Takakatteen sulamista ei sen takia voi laittaa erilliseksi viaksi.
Laakerit kuluu käytössä, riippuen ajosta. Ja voihan siellä olla joku olla huono jo valmiiksi.

Tommosia pikkuvikoja on kuule vähän joka pyörässä, eikä kaikki yksilöt voi vaan olla täydellisiä. Jos haluut buy and ride, etkä haluu näprätä sitä siellä tallissa, osta joku honda, vaikka varre. Ja tämähän oli mun mielipide, eli ei herneitä, kiitos. ;)

Re: Rieju Marathon

17.1.2012 23:44

marcc kirjoitti:Edelliseen viestiin vastaten, mulla kans '09, ja osia lahonnu:
mittarin johto/anturi
pakokaasunkierrätysjärjestelmän letkut
vapaavalo

Vapaavalon sain korjattua vain kiristelemällä liitintä ja laittamalla crc:tä
Mittarin johto/anturi meni takuuseen, ottanut johonki kiinni ja sulanut
Pakokaasu hapertaa noi letkut, seon vikana kaikissa. Helpointa on ottaa koko järjestelmä pois.
Aprilian skootterissani hajosi itsestään etujarrusta jarruvalon kytkin, sattumaa?
Vilkun rele, maksaa vitosen, problem?
Pakoputken vuoto on ollut ongelma näissä 2009 malleissa.
Takakatteen sulamista ei sen takia voi laittaa erilliseksi viaksi.
Laakerit kuluu käytössä, riippuen ajosta. Ja voihan siellä olla joku olla huono jo valmiiksi.

Tommosia pikkuvikoja on kuule vähän joka pyörässä, eikä kaikki yksilöt voi vaan olla täydellisiä. Jos haluut buy and ride, etkä haluu näprätä sitä siellä tallissa, osta joku honda, vaikka varre. Ja tämähän oli mun mielipide, eli ei herneitä, kiitos. ;)


Tietenkin on pikkuvikoja kaikissa pyörissä, mutta jos pyörän uutena ostaa niin yleensä olettaa, että sitä ei tarvitse montaa kertaa suomen lyhyessä ajokaudessa kauas korjaamolle raahata. Ja pikkuvioista sen verran, että koneesta olisi öljyt loppunut jossen olisi sitä vienyt sylinterinkannen tiivisteiden takia huoltoon. Molempien laakereiden takia piti myös viedä samantien huoltoon, meni nimittäin aika äkkiä ajokelvottomaan kuntoon. Molemmilla kerroilla, kun laakerit hajosi, niin piti hinauttaa pyörä korjaamolle, koska ei voinut tietää milloin se tanko jumittuu lopullisesti tai takapyörä menee lukkoon. :) Ja sanoit, että pakokaasujärjestelmä kannattaisi ottaa suoraan pois käytöstä, en suosittele, nimittäin saattavat takuun vastuuta sillä perusteella kierrellä. Omalla kohdallani takuu ei korvannut vilkun relettä, joka hajosi releen tiivisteiden päästäessä vettä sisään, koska olin vaihtanut takavalon ja minivilkut... :nörtti:

Muttamutta, jos muilla toimii niin hyvä niin, kerroin vain omat kokemukseni ja mielipiteeni. :)

@Santzuk Sain kaikki muut, paitsi vilkun releen(syy muutama rivi ylempänä) ja jarruvalon kytkimen (koska olin vaihtanut jarrukahvan :eek: ) ja tietenkin hinaukset, bensat huoltoihin/takas, ja hyvät ajopäivät jäin häviölle.

Re: Rieju Marathon

18.1.2012 23:43

Mulla kävi tämmönen homma loppukesästä että lähti takajarrusatula vauhdista irti. Veti samalla vanteeseen makiat viillot.

Maahantuoja maksoi kaiken, kokonaan uuden takajarrujärjestelmän sekä vanteet. Olivat vaihtaneet mulle kokonaan uuden etujarrunkin.
Ei muuta valittamista kuin se, että maahantuoja kävi jälleenmyyjän kanssa perkeleenmoista kädenvääntöä siitä kuka ne maksaa. Välillä oli Riejun tehdaskin lomilla joten palikoita sain odotella rapian 4kk. Jälleenmyyjä antoi tuoksi ajaksi mulle käyttöön 125cc Kymco Agilityn, oli aika letkeä peli muuten :D

Pääsin siis kulkemaan kuten ennenkin enkä joutunut maksamaan mitään, mutta kyllä se sapettaa kun pitää odottaa omaa rakasta pyörää nuinkin kauan. Mitään muuta vikaa ei ole pyörässä ollut, mutta jos sellaisia ilmenee niin maahantuojalle saa lähetellä useamman tappouhkauksen että jotain tapahtuu.