Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
8.9.2015 16:56
Cr3ator kirjoitti:Noniin nyt on taas pyörä läjässä. Kotarin mönkköripalat sopivat ja mitä katselin niin joitakin kotariin sopivia paloja täytyy vähän viilata että mahtuvat. Kaasarin (34 VHSB) sain hyvin kiinni lukuunottamatta pieniä ongelmia vaijerin pituudessa. Ei tarvinnut ecuakaan kääntää eri asentoon vaan mahtui hyvin ja säädötkin osuivat aika hyvin kohdilleen. Motomarketin tarjoama 3dl öljyä per pumppu ei tunnu riittävältä, täytynee lisätä lähiaikoina. Peräpää sen sijaan tuntui melko mukavalta huollon jälkeen.
Ilman ecun kääntöä mahtui hyvin? Millä helvetin lailla tukit sen kaasarin sinne?
Itellä oli taistelu aikoinaan tuon homman kanssa. Kyllähän sen sinne sai ecua kääntämättä vaan oli kyllä kaasari aivan saatanan vinossa sitte
Vaikuttaen tietysti kaasarin toimintaan... Ite mukamas sillon tein sille erinlaisen kiinikkeen että kaasari mahtuis, vaa hajos se kiinike pariajokerran jälkeen... Loppuenlopuksi käänsin sen ecun vittuun siitä ja laittoin siihen kannenpäälle sen vaa ja nippusiteen tukemaan sitä
Hyvinpähän tuo siellä pysy ja pelas kaasarikin viimesen päälle
Ja itsellä ei ollut kyllä minkään näköstä ongelmaa tuon vaijerin pituuden kanssa
8.9.2015 17:55
Siinä kaasarin päällä on about tuollainen metallinen "ohjuri" vaijerille. Sen kanssa vaijerista jäi liian lyhyt ja ilman sitä liian pitkä. Sahattiin se puolesta välistä poikki ja pistettiin siihen sellanen kuminen juttu päälle ettei vaijeri hankaudu poikki. Sen kaasarin sovittaminen sinne oli kyllä melkoinen homma mutta loppujen lopuksi istui ihan hyvin. Nyt se ecu on ehkä pari milliä ylempänä kuin mitä se vakiona mutta pysyy ihan hyvin siinä kiinnikkeessä.
8.9.2015 20:09
Juu mullaki oli samanlainen ongelma säxässä aikoinaan kun isompaa kaasaria sovitteli että vaijeri oli joko liian lyhyt tai liian pitkä. Mukana tuli sellanen 1cm pitkä ohjurinnysä sekä samanlainen pitkä ku sun kuvassa. Kumpikaan ei toiminu ja tein sitte ite siitä pidemmästä vähän lyhyemmän ja siihen tein sitte kierteet että saa kaasarin kanteen kiinni ja että sai sen säätönipan tuon ohjurin päähän. Hyvin on pelannu
10.9.2015 19:51
Lisään tänne "varaosa" sopivuuslistaan 2-mäntäisen etujarrusylinterin korjaussarjan tuotekoodin Storm Motorilta: MCI-BCF-128, hinta tiskillä 21,25 €
Vertailuhinta Motomarketissa 69€ + postikulut...
Stormin sarja asennettu ja sopii.
10.9.2015 20:04
Täytyisi tässä kun on aikaa niin alkaa listata noita osakoodeja tietopankkiin. Tällä hetkellä Motomarket ei tunnu parhaalta paikalta ostaa osia mutta niitä kyllä saa kun tietää mistä hakee.
E: kun nyt pääsin sanomasta niin vaijeri otti ja sano sopimuksensa irti... mistäköhän alan moista metsästämään
12.9.2015 23:38
Tänään sitten raven laippa otti ja katkesi. Mäntä meni vaihtokuntoon. Sylinteristä ei tiedä, mäntä hakkasi laipan sellaiseen kuntoon ettei se mahdu tulemaan normaalisti pois ja sylinterikin otti vähän osumaa mutta pinnoite säilyi onneksi ehjänä. Täytyy toivoa että saa laipan ulos. Johan sillä männällä ehdin 400 kilometriä ajjaa...
13.9.2015 17:15
Rave2 ?
Mistä kohtaa nappas poikki? Eikö siinä oo mitään stopparia ettei männälle tipu niinku rave1
?
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta
13.9.2015 20:06
Tuo kuva löyty joltakin mototista. Meni ihan täysin samasta kohdasta katki. Saatiin onneksi laippa poraamalla pois. Kovin heikkoja tuntuvat olevan ku tuo laippa kesti noin 3tkm/4kk. No eipä maksa onneksi enempää kuin 30€.
Yksi keino millä nämä laippakatastrofit voitaisiin välttää olisi se että laippa olisi niin leveä että se ottaisi kiinni pakoaukon reunoihin eikä mahtuisi putoamaan sylinteriin asti. Oikeastaan ei se nytkään putoa sylinteriin asti mutta ottaa kuitenkin mäntään kiinni. Taitaa vaan olla niin että varaosakauppa on se mikä kannattaa
14.9.2015 17:39
Moi, ostin tossa vähän aikaa sitten tommosen HM piikin. Huomasin että sylinteri on joku MITAKA? merkkinen. Edellinen omistaja väittää että se olisi alkuperäinen, onko kellään tietoa tästä itse en kyllä ainakaan usko? Millainenkos tuo MITAKAN sylinteri on kokemuksia?
14.9.2015 19:20
Alkuperäinen sylinteri on gilardoni. Mitaka on taiwanisssa(?) valmistettu suora kopio alkuperäisestä, jota valmistetaan gilardonin lisenssillä. Käytännössä eroja ei pitäisi olla kun lisenssillä valmistavat. Tosin on väitetty että Mitakoissa olisi surkeampi tuo sylinterin Nicasil pinnoite.. Tiedä siitä sitten onko huhua vai ei.
Tuo myyjän väitös alkuperäisestä on puoliksi siis totta. Alkuperäisen sylinterin täysi "kopio" mutta ei kuitenkaan alkuperäisenä pyörässä kiinni.
Todennäköisesti on leikannut pahasti joskus ja sylinteri vaihdettu tai sitten sylinteri vaihdettu, koska ajettu loppuun asti ja sylinteri luonnollisesti kulunut johon en usko, sillä se vaatisi jo kymmeniä tuhansia km tapauskohtaisesti.
Suurin osa ostaa mitakan sylinterin, sillä sen saa ~150€ kun taas täysin alkuperäinen Gilardoni on +600€ reippaasti. Hintasuhteesta voi tehdä omia johtopäätöksiään... Mutta en ala mitakaa parjaamaan. Hyvin tuntunut pelittäväm useimmissa tapauksissa ja moniin rotax koneisiinhan se on päätynytkin joten ei se huono voi olla(?) halpan hintansa vuoksi
14.9.2015 20:14
Kaikissa Rotax 122 moottoria käyttävissä piikeissä (Aprilia, Hm, en tiedä onko muite) on vakiosylinterinä Gilardoni. HM käyttää samaa sylinteriä kuin Aprilia mutta siinä on valmiina reikä rave 2 eikä pytyn kyljessä lue mitään, Apikoiden Gilardoneissa lukee kyljessä "Aprilia". Mitaka lienee ihan hyvä(halpa) vaihtoehto alkuperäisen tilalle. Alkuperäinen se ei kuitenkaan ole.
14.9.2015 20:27
Ok, hyvä tietää!
15.9.2015 9:21
Jepulis.
Rave2 laippa poikki, mistä niitä saa??? Noin niikuin heti eikä tilaamalla...?
15.9.2015 10:54
Pääskö tipahtamaan ja mäntä uusiks?
Kokeile soittaa kartingshoppiin jos lähettävät vaikka heti, sitä en tiedä missä kyseinen liike sijaitsee että jos voisit hakea sen. Kartingshopista tilaamallakin tulee 2 päivässä todennäköisesti
15.9.2015 12:12
Jep. Soitin ja tilasin. Meinas että olis huomenna täällä? Saas nähä.
Mäntä sai kipeetä, uusi odottaa oman pyörän satulalaukussa että saan hilattua itteni talliin... Sellainen titaanilaippa kiinnostaisi jos joku tietää mistä niitä saapi tilata, tai jos joku on itelleen tilaamassa niin voisi lisätä listaan mullekkin yhen
P.S. Tuo Karting Shoppi oli näköjään Seinäjoella, joten en viittinyt lähtee hakeen täältä Vantaalta....
Tosin en edes tiedä missä semmoinen paikka on, mutta kuulostaa että aika kaukana... siis täältä katsottuna.