Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
29.4.2012 16:59
Minkälaiset jarrupalat käy toho mäxän takajarruun? Entinen omistaja laittanut uudet palat toho mäxään. Nyt kun yritän jarruttaa, ei jarruta. Mutta takajarru laahaa koko ajan.
Mistä tuo laahaaminen vois johtua?
Otin myös sen koko takajarrun jutun irti. Nyt se ei enää mene takas kiinni? Ne kaks ruuvia siellä jarrusatulassa, vai mikä nyt onkaan ei mee kohakkain jos jarrupala välissä. Jos ottaa jarrupalan pois niin sitten menee? Voisko olla mahollista että vääränlainen jarrupala? Se takajarru oli jotenkin väkisten väännetty kiinni. Koko ajan ottaa jarrupalan alakohta kiinni. Anteeksi epäselvästä tekstistä mutta en oo edes varma noitten osien nimistä..
Toivottavasti sais ton jarrun kuntoon kun ois ens viikolla harkkaluvat..
29.4.2012 20:46
Noniin löytyihän se latausongelman aiheuttaja, yks jännitteensäätäjän johoista oli poikki
Ens viikolla tuleekin harkkaluvat ja pääsee viimein ajelemaan
29.4.2012 22:38
http://mpt.fi/index.php?ukey=product&productID=4560Mulla on nuo, älä välitä noista kategorioista, löytyy suoraan kun haet aprilia mx -> rungon osat.
Tuossa vielä räjäytyskuva satulasta
http://www.easyparts.nl/showdrawing/2661/47656/s2/0-968-1-m412-m1211-m2661-s2679-d47656/Rear_brake_caliper.htmlJa tosiaan ota koko satula irti ja paina/väännä meisselillä palat ihan pohjaan ja sen jälkeen laita paikoilleen. Se pienempi pala niistä on ronkeli ja pitää katsoa tarkasti että se pysyy oikealla paikalla kiinni laitettaessa, tahtoo hypätä pois siitä kolostaan
30.4.2012 14:11
Mikä osa on siis se pieni osa palojen kohdalla? Numero 7 tuossa kuvassa minkä linkkasitt. Miten sen pitäis mennä kiinni? Mietin että pitääkö toi niitä paloja paikoillaan vai?
30.4.2012 14:53
Avasin jarrun laahauksen takia, ja huomasin että pienempi pala on kulunut toiselta puolelta milliin, ja toiselta puolelta ei ollenkaan. Johtuuko siitä, että osasta 7 on katkennut toiselta puolelta tuo viimeisin pieni uloke, joka tulee ilmeisesti jarrupalan taakse. Vetää palan vinoon irti ollessaan. Uutta tulemaan?
Ja omien päättelyiden mukaan, osa 7 pitää pienempää jarrupalaa kiinni.
30.4.2012 18:52
Tänään taas vähä rassasin tota mäxän takajarrua. Huomasin että laahaus lähtee pois kun aukaisee sen pultin mikä pitää rengasta paikallaan. Tuli huomattua vahinngossa kun kiristelin ketjuja.
Mistä vois johtua tää että ei laahaa ja jarruttaa hyvin jos se pultti on vähän auki? Sitten kun sen vetää tiukalle niin alkaa laahaamaan? Vetää jotain vinoon? Se laahaa sillei vähän takajarrupalan alanurkasta. Käviskö että hion sitä palan alanurkkaa vähän pois ettei enää laahais siitä? Vai viittaako toi johonki laakerin hajoamiseen vai että joku osa taittunut? Kiitos
1.5.2012 2:16
Voisko yksinkertaisesti johtua siitä jos sulla on koko vanne vinossa?
1.5.2012 6:57
en usko, että vanne olisi soiro. jos akseli on vaikka vähän vino tai just ne laakerit menossa
ja kyllä noisa josaki mopoissa jos kiristää liian tiukalla nii ei rengas kunnolla pyöri
1.5.2012 11:10
Itekki mietin tota laakeria
Onko mitään tehtävissä enään? Mietin että jos hios sitä palaa sillei toiselta puolelta ettei laahais. Uudet laakerit vois kyl ostaa, kellään hajuu paljo maksaa semmoset ja onko kova homma vaihtaa? En oo ennen laakereita vaihdellu.
1.5.2012 14:41
Itellä oli mopossa sama, että kun kiristi liikaa akselia, niin rupesi laahaamaan.
Laakereita on takarenkaassa 3 kpl ja ei maksa paljon, kannattaa kerralla ostaa kunnon laakerit eli SKF, Koyo yms.
Ne voi olla aika kovasti jumittuneita, että voimalla vaan ulos.
1.5.2012 17:23
Juu, sain ton laahauksen pois
. Kävin tossa äskön ekaa kertaa mäxällä ajelemassa, harkkaluvat eilen sain
Välillä ku yrittää lähteä ykköseltä kiihdyttämään pyörä vain boooa ja sammuu? Onko kaasarin säädöt pielessä vai mitä? Siinä 20-70km/h toimii hyvin, mutta joskus alkaa siinä keskikierroksella röpöttämään/nykimään eikä kierrokset enää nouse? Mikä olis ongelma? Sitten myös aika kovassa vauhdissa 80km/h+ niin alkaa vähä booa/ nykimään, alkaa käymänä epätasasesti että vauhti alkaa nousee, sitte yhtäkkiä alkaa hiipumaan ja sitten taas nousemaan? Voisko nuo kaikki johtua kaasarin säädöistä?
Kaasarin säädöistä tällä hetkellä tiedän sen että neula keskimmäisessä lovessa, pääsuutin 135 ja ilmaruuvi 1½kierrosta auki. Kiitos jos joku haluaa auttaa tämmöistä kädetöntä pyörien kanssa :S
1.5.2012 17:29
tulppakin voi olla, kaasarin säädöt ainaki kuulostaa ok!
1.5.2012 17:30
Tukehtuu, eli pienempää pääsuutinta.
1.5.2012 20:29
Miltäs kuulostaa teijän korvaan 120 ps arrowilla ja imutötsät poissa? Edellinen tolla jo 5tkm ajellu ja näitten juttujen perusteella kuulostaa aika pieneltä? Pyörä kuitenkin rokkaa hyvin, että ei siinä.. Ja voisko johtuu liian pienestä tk-suuttimesta, että ei heti laske kierroksia tyhjäkäynnille vaan jää hetkeks siihen 2-3k paikkeille ja sitten laskee sinne 1,5k? Ei tullut talvella tietenkään katottua minkä kokonen siellä oli..
1.5.2012 21:47
Itellä 130ps ja 70tk giannelli, rave 1, imutötsä vaihettu avoinnaiseen ja toimii hyvin
Tulppa maitokahvin värinen.