Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
15.7.2013 15:34
Pojan pyörästä B5 johto poikkastu ja killeri poistettu, vakio suuttimilla mennään kun se toimii niillä loistavasti. Kokeilin isompaa pääsuutinta (132) ja huonompaan suuntaan meni, vakio pääsuutin on 122 ja tulpan väri juoruaa seosten olevan aika kohdillaan. Ensi viikolla on paremmin aikaa syventyä kaasarin säätöihin, pari juttua on tarkoitus kokeilla ja niistä sitten infoa aikanaan.
Killeri on tiukasti kiinni, on vielä silikonilla tilkitty paikalleen. Kyllä sen saa irti vaimenninta purkamatta, sopiva rautatanko missä on koukku päässä, toiseen päähän lukkopihdit kiinni ja nyppäsee killerin irti. Vakiovaimennin on riittävän hyvä eikä vaadi muuta kun killerin irroituksen, katalysaattoria ei kannata poistaa isompien tehojen toivossa
15.7.2013 20:57
mitä jos leikkaa tuon pillin pois putkesta? auttaako mitään ja pitääkö tehdä jotain toimenpiteitä sen poiston jälkeen?
15.7.2013 21:35
Mitä pilliä tarkoitat?
Onko tietoa sopiiko isomman Betan ilmansuodatin kehikko niin pääsisi käyttämään öljyttyjä vaahtomuovi suodattimia? En oikein luota paperisuodattimeen pölyisissä paikoissa.
15.7.2013 22:17
Murska Arska kirjoitti:Mitä pilliä tarkoitat?
Onko tietoa sopiiko isomman Betan ilmansuodatin kehikko niin pääsisi käyttämään öljyttyjä vaahtomuovi suodattimia? En oikein luota paperisuodattimeen pölyisissä paikoissa.
Siis se pakokaasun kierrätys juttu lähtee siitä lämpöraudan takaa putkesta ja päätyy jonnekkin? jotkut sanoneet että karstottaa putkea ja ei tee hyvää männälle, joten jos tukkisi sen nii tulisiko mitään lisätehoja?
Ja oisko kellään mitään ideaa millä sais ton kilven underiin? ei ole oikein mitään muuta mihin kiinnittää kuin roiskeläpän ruuvit mutta vähän liian alhaalla, oisko muita ideoita
16.7.2013 7:31
Jaa, sä sitä pilliä tarkoitat.
Sen suurin tehtävä on syöttää moottorijarrutuksessa viilentävää ilmaa katalysaattorille ja osittain saattaa kierrättää pakokaasuja takaisin ilmasuodatinkotelolle kun ajetaan pintakaasulla. Ei vaikuta tehoihin, ei karstoittumiseen tai männän kulumiseen.
Jos EGR venttiilin poistaa niin silloin pitäisi myös katti ottaa veke. Välttämättä en lähtisi rikkomaan oman putkiston katalysaattoria jos 2016 katsastuspakko astuu voimaan. Silloin pitää olla katti ja EGR kiinni että menee päästömittauksista läpi.
Joku voi sanoa että ei kiinnosta kun silloin on jo pyörä myyty. Vähänkään asioista tietävä pudottaa 500-1000€ pyörän hinnasta pois jos katti/saastevärkit on riisuttu pois, sen verran ne suurinpiirtein maksaa uutena.
16.7.2013 12:26
Joo ei sitä kannata pois ottaa, mun pärrän edellinen omistaja repiny putkesta kaiken pois ja toi kierrätyskin on tukittu ja sehän ny onkin aivan mahtavaa yllämainitusta syystä
. Suurin ero minkä huomaa oli tuo johdokurin poikkasu.
16.7.2013 13:33
Murska Arska kirjoitti:Välttämättä en lähtisi rikkomaan oman putkiston katalysaattoria jos 2016 katsastuspakko astuu voimaan. Silloin pitää olla katti ja EGR kiinni että menee päästömittauksista läpi.
OT, mutta katsastuspakko koskenee vain 2016 jälkeen rekisteröityjä pyöriä?
16.7.2013 15:05
Tuskinpa, ethän sä saa autollakaan ajaa ilman katsastusta vaan sen takia kun se on vanha (museoautoja ei lasketa kun niillä on jotain helpotuksia), toki päätömittaukset ei kosketa ihan niitä vanhimpia.
17.7.2013 19:59
Noniin elikkäs tukijalka vääntyi, kellään tietoa että paljonko uusi maksaa? tai miten kannattaisi hitsata jalka menemään kiinni?
17.7.2013 23:56
Saakko kuvan siitä mite väänty? Itellä vääntyny parisen kertaa,ja aina oon saanu suoraks ja takas kiinni vaa,tuntuu oleen enemmänki ominaisuus
BTW pääsen itekki ekaa kertaa n. kahteen kuukauteen tien päälle,koko kesä meni sitte odottaessa yksiä rattaita
18.7.2013 1:05
Istutteko te pyörän päällä kun se on jalalla vai mitä ihmeen kumia nämä Betan jalat on?
18.7.2013 12:49
Betassa on aika hento tukijalka ja sen kinnitys, kestää taatusti normaalia käyttöä mutta ei istumista, eikä se istumista varten ole tehtykkään
EDIT: Käytiin pojan kanssa krossiradalla ja Beta selvisi siitä urakasta loistavasti. Alusta toimii yllättävän hyvin hypyissä ja patikoissa, pyörä tuntui hyvältä ja tasapainoiselta ajettavalta. Tehoa oli sopivasti mutta alavääntöä saisi olla enemmän.
Tehtiin pyörään 1000km huolto ja mitään ihmeellistä ei löytynyt. Öljyiksi laitettiin 10W60 Motorex ja vaihteisto/kytkin toimii tälläkin Motorexillä loistavasti.
18.7.2013 16:21
noniin eli ei ole mitään kameraa tällä hetkellä mutta ruuvi mikä pitää jalkaa paikallaan kierteet oli siitä menneet ja tukijalka oli katkennus y palasta sieltä sisemmäiseltä puolelta ha vääntynyt toisen y palan kohdasta, joten pistän kyllä kuvia tässä kun kerkiän mutta kellään tietoa paljon uusi jalka maksaa mieluiten se ruuvi mukaan siihen.
e: ja en ole koskaan istunut jalan päällä, hajosi kun olin pistämässä vähän liian isoon kulmaan nojaamaan epätasaisessa maastossa ja huomasin että ei tuekkaan, tuntui kuin olisi vain vääntynyt...
18.7.2013 17:11
Siinä tukijalan pultissa pitäisi olla mutteri varmistamassa ettei jalan pultti pääse aukeamaan. Meillä se lukitusmutteri oli irronnut ja pultti oli hyvän matkaa tulossa pois reiästään, oli enään muutamalla kierteellä kiinni. Vähän kun olisi auennut niin olisi varmaan käynyt samalla tavalla kun sulla.
Mä olen vähän kummissani katsonut Betan kasausta, yhdessäkään pultissa/mutterissa ei ole käytetty kierrelukitetta. Verrokkina on KTM missä taas ei juurikaan löydy kierreliitosta missä ei ole lukitusmutteri/prikka tai/ja kierrelukitetta.
Betalla on vähän liian italialainen meininki pyörää kasatessa, vähän sinnepäin ja pyörä asiakkaalle, sinänsä sääli että näin pienellä yksityiskohdalla pilataan hyvä kokonaisuus.
Tämä onkin pojalla kesäloman projekti, kaikki kierreliitokset, poislukien moottori, avataan ja laitetaan kierrelukite.
18.7.2013 18:26
Murska Arska kirjoitti:Siinä tukijalan pultissa pitäisi olla mutteri varmistamassa ettei jalan pultti pääse aukeamaan. Meillä se lukitusmutteri oli irronnut ja pultti oli hyvän matkaa tulossa pois reiästään, oli enään muutamalla kierteellä kiinni. Vähän kun olisi auennut niin olisi varmaan käynyt samalla tavalla kun sulla.
Mä olen vähän kummissani katsonut Betan kasausta, yhdessäkään pultissa/mutterissa ei ole käytetty kierrelukitetta. Verrokkina on KTM missä taas ei juurikaan löydy kierreliitosta missä ei ole lukitusmutteri/prikka tai/ja kierrelukitetta.
Betalla on vähän liian italialainen meininki pyörää kasatessa, vähän sinnepäin ja pyörä asiakkaalle, sinänsä sääli että näin pienellä yksityiskohdalla pilataan hyvä kokonaisuus.
Tämä onkin pojalla kesäloman projekti, kaikki kierreliitokset, poislukien moottori, avataan ja laitetaan kierrelukite.
siis se mutteri oli paikalla ja tiukassa olikin mutta kierteet oli menneet aika lahjakkaasti kun jalka kokoajan hangannut kierteisiin mutta ei nyt valitettavasti hajoamisesta tule kuvia kun vein juuri jalan yhdelle koneistajalle joka vie sen huomenna pajalle korjattavaksi mutta pistän kuvaa minkälainen tuli.