Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Honda CBR 125 R

29.8.2013 7:37

sori tuplapostaus mut katoppas jos löytäisit haynesin ohjekirjan jostain. Itellä kun oli CBR niin löysin netistä koko haynesin kun joku oli sen sinne uppinut.

Re: Honda CBR 125 R

1.9.2013 22:44

Millasia nämä uudemmat cebarit on, hyviä ja huonoja puolia jos sais kuulla. Itsellä harkinnassa 2012 vm. pyörä ja mietiskelin että syökö esimerkiks samalla tavalla öljyä enemmän ajettuna kuin yzäri ja paljoko näistä löytyy kulkupuolta?

Re: Honda CBR 125 R

1.9.2013 23:55

scorder kirjoitti:Millasia nämä uudemmat cebarit on, hyviä ja huonoja puolia jos sais kuulla. Itsellä harkinnassa 2012 vm. pyörä ja mietiskelin että syökö esimerkiks samalla tavalla öljyä enemmän ajettuna kuin yzäri ja paljoko näistä löytyy kulkupuolta?

Konehan näissä on edelleen sama uusissakin, eli voi hyvin peilata kestävyyttä vanhempiin separeihin koneen osalta. Yamahan koneessa (joka siis oikeasti Minarellin) on tosiaan yllättävän pienilläkin kilsoilla öljynsyöntiä, samaten männänvaihto noissa on nelarille erikoisen nopeasti edessä. Hondan kone ei syö öljyä käytännössä mitään normaalitilanteessa, ja on huomattavasti toimintavarmempi ja kestävämpi.

Huipuissa jää ilmeisesti karvan verran alkuperäiselle separille, sanoisin puolimutulla vähän vajaaa 120km/h oikeata nopeutta hyvässä muna-asennossa. ;) Oletettavasti jää Yamahalle hieman tässä, koko ja paino kuitenkin hyvinkin samat kun taas Yamahassa Tekniikan maailman penkitystestien mukaan 0.7Kw enemmän tehoa (=erot kuitenkin erittäin pienet).

Kaikenkaikkiaan hyviä laitteita molemmat, itse kuitenkin kallistuisin hieman Hondan puolelle :lol:
Viimeksi muokannut Janzui päivämäärä 4.9.2013 17:55, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Honda CBR 125 R

2.9.2013 19:39

Janzui kirjoitti:Yamahan koneissa on tosiaan yllättävän pienilläkin kilsoilla öljynsyöntiä, samaten männänvaihto noissa on nelarille erikoisen nopeasti edessä. Hondan kone ei syö öljyä käytännössä mitään normaalitilanteessa, ja on huomattavasti toimintavarmempi ja kestävämpi
Ethän nyt vaan yleistä? :)

Mites ton ruiskusepon virittäminen? Löytyykö kohtuu halvalla (max. 300€) jotain BBR settiä ja miten tukkonen tuo vakio vaimennin on, entä miten hyvät äänet kuuluu täysin vapaasti virtaavalla vaimentimella, entä tarviiko hommata power commander vai onnistuuko "huijaamalla", eli vaihtamalla isompaa suutinta?

Re: Honda CBR 125 R

2.9.2013 20:44

Eipä tuo vakioputkikaan lieni hirveen tukkonen, ainakaa jos katin poistat. Äänet ainakin mulla vakioputkel vähintään mukavan möreet muttei liian lujat. En tosin voi tietää onko ihan alkuperänen kun käytetty pyörä ja 2hitsisaumaa näyttää paikotellen hieman isommalta klimpiltä (ei niin laatutyöltä)
Jos jotain täytyy moittii pyörästä niin kyllä piisaa pyörässä purkamista mitä tahansa pientä toimenpidettä varten :D meinasin jo fighteroida niin muovit vähenis..

Re: Honda CBR 125 R

2.9.2013 21:31

riksu26 kirjoitti:
Janzui kirjoitti:Yamahan koneissa on tosiaan...i
Ethän nyt vaan yleistä? :)

Mites ton ruiskusepon virittäminen? Löytyykö kohtuu halvalla (max. 300€) jotain BBR settiä ja miten tukkonen tuo vakio vaimennin on, entä miten hyvät äänet kuuluu täysin vapaasti virtaavalla vaimentimella, entä tarviiko hommata power commander vai onnistuuko "huijaamalla", eli vaihtamalla isompaa suutinta?


Noh, myönnettäköön että tuossa hieman kärjistetty :lol: Tosin männänvaihtoväliin peilaten, on se Yamahassa 30tkm ja vahva trendi suorittaa toimenpide jo ennen tätä, kun taas Hondassa väli 50tkm ja trendi ajaa jopa tämän yli.. :D
Samaten tutuille sattunut jokunen maanantaikappale tuosta. Kaikenkaikkiaan lisättäköön että Yamahassa oleva kone (=Minarellin tekemä) on nelitahtikevarien suunnannäyttäjä, ja löytyy monesta muustakin kuin Yamahasta.

Halvalla et tähän laitteeseen tehonlisäystä saa, ja ruisku tosiaan vaatii lähtökohtaisesti PCn. Suuttin kikkailusta en ole ennen kuullut, joku joskus puhunut imuilman lämpötila-anturiin vastuksen lisäämisestä, eipä tosin taida sekään täysin toimia.

Itselläni vakiputki äänenvaimentimella mistä porattu muutama 12mm reikä pituussuunnassa läpi, äänet loistavat :D Toki teharilla paranee entisestään, mutta tehoa ei tähän ruiskuun saa ilman PCtä. :|

Re: Honda CBR 125 R

2.9.2013 21:47

Ei mun pyörässä oleva Yamahan kone syö öljyä yhtään, vaikka n. 35tkm ajettu, tosin on tästä kuulemma viimetalvena mäntä vaihdettu. Tällä koneella pitäisi päästä helposti sen 50tkm perus huolloilla. Eihän tässä kylläkään mitään munarallia ole vaan kunnon ehta ja aito Yamahan ilmajäähytyksellä varustettu moottori :lol:

Lähinnä kysyin tuosta virityksestä ja näin pois päin, koska ajattelin jos sitä joskus kyykyn hommaisi ja olen niitä jotka ei vakiolla suostu ajamaan... Ainahan tuo nelarin virittäminen kallista on, mutta kannattaisi vissiin sitten kaasariversio hommata, vaikka rumempi onkin? Nykyiseen pärrään olen suunnitellut jo jonkun aikaa 170cc:tä ja turboa, mutta saa nähdä tuleeko tuosta viimesestä mitään muuta kuin haave :)

Saa nähdä jos sitä jossain vaiheessa eksyy kyykyn hommaamaan, mutta siitä olen varma, että siinä ei mitään munarallia tule olemaan.

Re: Honda CBR 125 R

2.9.2013 22:51

Tuossa ylempänä taisi olla puhetta yzf-r:n koneesta, joka on siis aivan eri kuin tuo ilmajäähy.

Eikö kannattaisi suoraan siirtyä 2-tahtiin niin pääsisit kulkupuolen kannalta paljon helpommalla? Tuskin saat kilsojakaan niin paljoa ajettua että kulutus kompensoisi tuon nelarin viritykseen menevän rahan. Jos ajatellaan, että laittaisit 1000e viritykseen, kulutus 3l (1,7e/l)/100km vs 2-tahti, kulutus 6l/100km + 2,5dl öljyä (8e/l)/100km, koneen huoltoihin vaikka 200e/10 000km. Ajatellaan, että perushuollot (lukuunottamatta konetta) ovat samat 2-tahdilla ja nelarilla, joten niitä ei tarvitse erikseen huomioida. Pyörien osto- ja vakuutushinnankin voisi olettaa suunnilleen samaksi. Jos tuollaisella nelarilla ajaisi 10tkm, niin hinnaksi tulisi 1000e+510e bensoihin+pyörän ostohinta, vakuutus ja perushuolto. 2-tahdilla samat kilometrit tekisivät: 1020e bensoihin+200e öljyihin+200e huoltoihin.

Ja 2-tahti olisi silti paljon tehokkaampi.. Jos ajat huomattavasti enemmän tai käytät rahallisesti nelarin viritykseen vähemmän niin taloudellisesti etu kallistuu nelarin puoleen. Tuossa nuo laskelmat ovat ehkä hieman jopa nelarin puolelle kallellaan, nimittäin hyvin säädetyn pakoaukonsäätimen kanssa saa 2-tahdin kulutuksenkin jo 4-5 litraan, ja koneen huollonkin saa hoidettua tarvittaessa halvemmalla :)

Mulla olis täällä yks rempattu RS joutavana tallissa odottelemassa ostajaa ;)

Re: Honda CBR 125 R

3.9.2013 16:07

Tiedän, että puhu siitä munarallista, kun sen tuossa sanoi, mutta aiemmin kirjoitti vaan tyyliin, että Yamahan koneet rupee syömään öljyä ja mäntä pitää vaihtaa jossain 30tkm kohdalla ja että Hondan koneet on paljon luotettavampia kun Yamahan. Sanotaanko, että Hondan ja Yamahan koneet on luotettavimpia. (ei lasketa sitä munarallia mikä on esim. Weerassa ja yzärissä) :)

Jos olisin 2-tahdin halunnut, olisin sen ostanut, mutta sehän siinä justiinsa on kun virittäminen on ihan liian helppoa ja halpaa. Pitää nähdä vaivaa sen eteen, että pyörästä niitä tehoja löytyy. ;) Ajattelin lähinnä tämän Derbin projektoimista talven aikana jos vaan rahaa löytyy tarpeeksi.

Mitäs semmonen 180cc pytty tuohon Hondaan sitten maksaa ja onko sen hinta/hyötysuhde ollenkaan kohdallaan?

Re: Honda CBR 125 R

3.9.2013 16:51

Mulle riittäs iha vakiomäntäsarja, ja mahollisesti uus sylinteri.. elikkä mistäs vakio mäntäsarjaa vois tilata? googlettamine ja verkkokauppojen selailu ei tuottanu tulosta

Re: Honda CBR 125 R

3.9.2013 20:57

Täältä pitäs löytyä. www.bike-parts-honda.com

Re: Honda CBR 125 R

3.9.2013 21:07

Huollot tehty ja ekaa kertaa viimeseen 2000km pyörä tuntuu hyvältä kun uudet öljyt ja uudet ketjut (vanhat hyppäsi joskus löysänä rattaan piikkeihin ilmeisesti niiin että söi lenkistä palasen ja piti meteliä ja sai kiriä koko aika ja nyki.. Nuo oli siis O-renkaalliset.
Uudet ovat nyt tavalliset ketjut, eiköhän ne kestä ainakin puolet siitä mitä O-rengas, mutta on puolet halvemmat. Motoliikkeen myyjä sanoi että O-renkaallisten kanssa rullaa vähä huonommin, enkä voi ainakaan vastaan väittää.
Sitten biltemasta polttimot mittaristoon kun 3/4 oli pimeenä. Otin sinikupuset ja kun vaihdoin ja kokeilin ekan kerran niin olikin rauhoittavat mintunvihreät :) jokatapauksessa kusenkeltasuus katos mittarosta :)

Re: Honda CBR 125 R

3.9.2013 21:09

Toi on omankin kokemuksen mukaan totta, o-rengasketjut pitää enemmän meteliä kuin tavalliset.

Re: Honda CBR 125 R

5.9.2013 22:06

E: Homma selviskin, ei varsinainen vika.. Taas mennään :)

Re: Honda CBR 125 R

8.9.2013 18:42

Tulipa kuvattua vähän pätkää, sisältäen hiekkateitä ja mutkasta tietä! Voi olla, että joku päivä tulee videoo, sen jälkee on kenenkään turha valittaa, et cbr on huono pyörä :D