Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Aprilia MX 125

20.4.2012 9:16

Ei kannata vaihtaa. Kyl se repäsevä piikki on mukavampi vielä näissä pienemmissä. :D

Re: Aprilia MX 125

20.4.2012 19:52

Paljon teillä on ollut kokonaistuntimäärä, kun ajettu n. 29000km? Mittaria rupesin kalibroimaan niin onnistuin hävittämään nekin samalla...

Re: Aprilia MX 125

22.4.2012 17:17

Miten paljon kiertokanki saa heilua poikittaissuunnassa vai saako se ollenkaan?
Edit: Mitä tarkoittaa Asso Werken männässä sisäpuolella oleva numerosarja 2436?

Re: Aprilia MX 125

22.4.2012 19:58

Mikähän mahtais olla vikana, kun ajoin sisäänajoa 7 asteen keleillä 130ps 70tk neula 2. alin niin röpötti mutta toimi kumminkin
Nyt tänään lähin ajelee ni 4km jälkee paukutti putkessa ja sammuttuaan ei lähtenyt enää käyntiin.
Kokeilin vaihtaa tulppaa, mutta ei vaikutusta.
Vaihoin 126 suuttimen ja neulan sokka 2.ylin niin lähti käyntii, pauke loppu, mutta ei ottanut kaasua vaikka säädin seosruuvia ja sammui melkein heti, ryypyllä ei vaikutusta.
Käykö liian rikkaalla?

Re: Aprilia MX 125

22.4.2012 22:05

Kokeiles laittaa neulansokkaa vaikka toisiksi ylimpään/ ylimpään, mulla nyt kiinni 70tk, 130ps ja neulan sokka toisiksi ylimmässä, röpöttää aavistuksen keskeltä mutta toimii ;)

Re: Aprilia MX 125

23.4.2012 7:57

Tällä hetkellä toiseksi ylimmässä, käytin myös ylimmässä mutta ei parantunu oikeestaan
Laitan pienempää suutinta ja kattoo sit vaikuttaako

Re: Aprilia MX 125

23.4.2012 21:01

Mihinkä momenttiin pitäisi palotilan kansi ja vesikansi laittaa? Ja millainen on huolellinen sisäänajo? :D Siis perussettikö, eli lämmitellä rauhassa ennen kuin lähtee ajamaan, kiihytyksiä hyvin ja hieman kättäkin antaa, kuhan ei liian pitkälle kierrätä? Männänvaihdon jälkeen se 100 km vaihtelevilla kierrolukumäärillä, mutta voiko ajaa tasakaasulla esim. 80 km/h alueella?

Re: Aprilia MX 125

24.4.2012 16:50

Palokansi 30 Nm ja vesikansi 10 Nm.
Ite ajelin aika rauhassa jotaa 60-70 vauhtia sen 100 km.
SYY röpötykseen oli puolassa löysällä ollut liitin (ilmeisesti maa) ja se sielä heilui ja välillä anto kipinää ja välillä ei :D. Nyt toimii 130 ps 70 tk neulan sokka ylin ihan ok :P

Re: Aprilia MX 125

24.4.2012 20:05

Itsekkin hankin tuollaisen mäxän, ihan kelpo peli mutta kaasarin säädöt vielä aika hakusessa. Ongelmana on se kun lähtee kiihdyttämään pienillä kierroksilla niin pyörä vain *boo* ja sammuu? Seosruuvia pyörittelin, vähän auttoi mutta ei paljoa. Isomilla kierroksilla pyörä toimii sitten hyvin.
Suutin on kokoa 130 ja seosruuvi tällä hetkellä noin 2kierrosta auki. Mikä vikana? :s

Re: Aprilia MX 125

24.4.2012 20:25

Missä asennossa on neulan sokka?
Ja avaa sitä seosruuvia ihan kunnolla, itelläki tarvi availla aika reippaasti :P
Ja minkä kokonen tk-suutin?

Re: Aprilia MX 125

24.4.2012 21:49

Neulaa ylöspäin eli rikkaammalle niin pitäs alkaa pelittämään, eli sokkaa alaspäin :)

Re: Aprilia MX 125

24.4.2012 23:22

Itellä oli 130ps, AV268 suutinputki, 70tk ja neulan sokka ylimmässä eli laihimmalla. Silti röpötti kivasti ja vaihdoin 122ps, hieman parani, mutta edelleen käy rikkaalla. Mutta eiköhän ne säädöt löydy kokeilemalla...

Asiasta kolmanteen, viitsisikö joku tiivistää mäxän huoltotoimenpiteet ja niiden välit? Yritin hakea googlella infoa, mutta eipä löytynyt muuta kuin männän vaihto (10tkm välein, eikös?). Ja ohjekirja on hukassa. Nyt on tullut about 1000km ajettu täydellisen konerempan jälkeen ja kerran (noin 500km kohdalla) olen öljyt vaihtanut. Ja jos joku sattuu muistamaan, kuinka alkuperäisessä mittarissa (-04) tapahtuu kellon säätäminen, siitäkin olisi hyötyä. :D

PÄIVITYS: Löysin ohjekirjan netistä.

Re: Aprilia MX 125

25.4.2012 0:19

Jupezki kirjoitti:Mihinkä momenttiin pitäisi palotilan kansi ja vesikansi laittaa? Ja millainen on huolellinen sisäänajo? :D Siis perussettikö, eli lämmitellä rauhassa ennen kuin lähtee ajamaan, kiihytyksiä hyvin ja hieman kättäkin antaa, kuhan ei liian pitkälle kierrätä? Männänvaihdon jälkeen se 100 km vaihtelevilla kierrolukumäärillä, mutta voiko ajaa tasakaasulla esim. 80 km/h alueella?

Tuo sisäänajo kuulostaa ihan hyvältä, mutta ajelisin sen ekan tankin ilman vedätyksiä ja kierrätyksiä ja tietysti öljyä vähän enemmän kuin normaalisti. Ja sitten toisen tankin samalla seoksella kuin ekan, mutta ei enään niin varovasti. Mullakin sisäänajo edessä, kuhan vaan tuon kortin nyt perjantaina saan (jos inssi menee läpi). Ja jos kasikympin alueita ajelee, niin ei kauhean kauaa tasasilla kierroksilla, kytkintä pohjaan ja "välikaasua".

Järki vaan mukaan sisäänajossa, niin hyvä siitä tulee.

Ja itse iskin 3,5% castrolia sekaan.

Heeei muutes, kummin päin pitää seosruuvia säätää tuossa vakiokaasarissa, että menee rikkaammalle? Mikunien kanssa tullu pelailtua enimmäkseen, ja joissakin lortoissa ainakin on toisinpäin ku mikunissa. Eli mikunissa menee rikkaammalle kun kiristää ruuvia.

Re: Aprilia MX 125

25.4.2012 15:22

Sisäänajoa suositellaan männälle noin 50-100km kyllä sen 50km ainakin jaksaa ihan rauhassa ajella, eikä se nyt pahaa tee jos kerran pari vetääkin vähä korkeemmille kieroksille.

Uuden sylinterin ja männän kanssa olisi suositeltavaa ajaa vähintää 500km että osat hoituvat kunnolla ja mielellään vaihtaa koneöljyt 500km jälkeen. Ja silloinkin ajelee sen ensimmäiset 50-100km ihan rauhassa ja sen jälkeen voi jo lähteä vähä vedättää korkeamillakin kierroksilla.

Suosittelen myös vahvasti että ajelee vähä kovemilla seoksilla eli "kevyt" loraus tankkauksen yhteydessä tai sen jälkeen 2-t ölöö tankkiin

Ja aina te kysytte niitä samoja että mitä suuttimia pitää laittaa. Jokainen pyörä on erillainen ja vaatii erillaiset säädöt, ne löytyy vain testaamalla ja niitä säätöjä hakiessa kannattaa pestä ilmanputsari saattaa vaikuttaa aika paljonkin.

Ja väleiksi itse totesin 15/45 optimaaliseksi keulan sai vielä 4 vaihteella ylös ja huippuija sai kerättyä sen 145km/h. Ravella arrowin paisarilla ja hiukan viilatulla vakiopytyllä

Re: Aprilia MX 125

25.4.2012 15:23

kivikk0 kirjoitti:
Jupezki kirjoitti:Mihinkä momenttiin pitäisi palotilan kansi ja vesikansi laittaa? Ja millainen on huolellinen sisäänajo? :D Siis perussettikö, eli lämmitellä rauhassa ennen kuin lähtee ajamaan, kiihytyksiä hyvin ja hieman kättäkin antaa, kuhan ei liian pitkälle kierrätä? Männänvaihdon jälkeen se 100 km vaihtelevilla kierrolukumäärillä, mutta voiko ajaa tasakaasulla esim. 80 km/h alueella?

Tuo sisäänajo kuulostaa ihan hyvältä, mutta ajelisin sen ekan tankin ilman vedätyksiä ja kierrätyksiä ja tietysti öljyä vähän enemmän kuin normaalisti. Ja sitten toisen tankin samalla seoksella kuin ekan, mutta ei enään niin varovasti. Mullakin sisäänajo edessä, kuhan vaan tuon kortin nyt perjantaina saan (jos inssi menee läpi). Ja jos kasikympin alueita ajelee, niin ei kauhean kauaa tasasilla kierroksilla, kytkintä pohjaan ja "välikaasua".

Järki vaan mukaan sisäänajossa, niin hyvä siitä tulee.

Ja itse iskin 3,5% castrolia sekaan.

Heeei muutes, kummin päin pitää seosruuvia säätää tuossa vakiokaasarissa, että menee rikkaammalle? Mikunien kanssa tullu pelailtua enimmäkseen, ja joissakin lortoissa ainakin on toisinpäin ku mikunissa. Eli mikunissa menee rikkaammalle kun kiristää ruuvia.

samallailla se toimii ku mikunissa