Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Hyosung Comet

8.8.2013 16:42

Riksu lukee nyt viimeiset 10 edellistä sivua läpi. 250cc kaasarikoneen voi "heittää" kiinni, mutta EFI-mallissa on pumpullinen tankki ja kaikkea muuta roinaa. 250cc ihan eri iskunpituus, alla vanha vanha lainaus. Jos oikeasti haluaa Komettia virittää, niin porailee vaikka ennemmin reikiä mopon täyteen, että lähtisi painoa pois kun alkaa laittamaan yli 100 € kiinni tähän laitteeseen.

"250cc on 48.8 mm iskupituus, kun taas piikissä 41.0.
Miten se on mahdollista samalla kampiakselilla?
Ehkä piikin kiertokanki on pidempi ja mäntä osuukin
oikeaan kohtaan, mutta hankipa todelliset mitat tietoon
ennenkuin menet ostamaan (sylinterin korkeus, männäntapilta
männälakeen, kiertokangen pituus). Käy suoraan kiinni on
tulkinnanvaraista. Osat ehkä menee kasaan, mutta käynti onkin
eri asia. Veikkaan, että puristukset on vähän hakusessa.
Tarkoittaakohan toi "corrected compression ratio"
puristussuhdetta alakuolokohdasta mitattuna vai imuventiilin
suljettua? Oli miten oli, ilman kampiakselin vaihtoa kuutioita
löytyy vain 210. Mutta ota huomioon, siinä sylinterin kyljessä
lukee sitten 250. Keksi joku selitys virkavallalle, tai hio
pois siististi ja peitä jäljet."

Muuramelainen on jälleen tehnyt hyvää insinöörintyötä!
Iskunpituuksissa (kampiakselissa) on eroa ja samoin
sylinteriputkien pituuksissa.
GT250:ssä on kokonaisuudessaan 5,7 mm pidempi sylinteriputki,
josta vapaa puristussuhteesta riippumaton osa, eli helmaosa on
7 mm pidempi. Tämä on helppo koneistamossa työstää pois.
Pahin juttu on että GT250:n sylinteri on puristussuhteeseen
vaikuttavalla osalla 1,3 mm matalampi kuin GT125:n. Tämä pitää
ottaa huomioon mäntää valittaessa. Ja tosiaasia on että
iskutilavuus jää n. 210 cc tienoille.
Yksi mahdollinen vaihtoehto on yrittää putkittaa uudestaan
vanhat aihiot, jolloin tilavuutta voi kasvattaa vaikkapa 300-400 cc!

Jos nyt ymmärsin oikein, 250cc setin kansi on 1.3mm matalammalla,
kuin piikin. Kuinka korkealle 250cc mäntä nousee? Kiertokangen
pituus ja männän korkeus tapilta laelle olisi mukava tietää
muutenkin. Sylinteriä nostamalla saadaan mäntää vähän alemmas
kannen suhteen, eli tehdään/teetetään aluslevy vaan väliin.
Pitää ottaa huomioon, että pienemmällä iskulla tarvitaan
kuitenkin hiukan pienempi mäntä-kansi väli (jos vaan ventiilit
sen sallii), jotta puristukset saataisiin samaan 10.3:1.
Mielellään vähän korkeammallekin, kun ollaan muutenkin
virittelemässä.

Ja tässä sitä 250cc conversion-listaa, mitä menee vaihtoon:
- Kannet
- Nokat
- Nokkaketju
- Sylinterit, männät, kiertokanget, kampiakseli
- Ketjut ja rattaat (520)
- Pakoputket?
- Kaasarin suuttimet ja neulat
- CDI-boksi
Ja hintaa tällaiselle setille tulee Jenkeistä n. 800 € käytettynä + 200-300 € rahti ja Saksan suunnalta n. 900 € + 100 € rahti.
Samaan syssyyn vaan tuplaturbot ja vähä nossia pullosta

Re: Hyosung Comet

8.8.2013 19:14

Ei osista ei välttämättä tarvitsisi maksaa 800 euroa, eikä kuljetuksetkaan olisi välttämättä noin kalliita. Osia vaan joutuisi odottamaan kauemmin, jos tilaisi rahtifirman kautta, mutta se tulisi PALJON halvemmaksi. Laskeskelin tossa, että kokonainen 250cc kone, CDI, 250cc:n kaasarit, putket ym. tulisi maksamaan n. 750€ Ja sitten jos nuo tilaisikin ja jonkun ajan päästä kaipailisi lisää tehoa, niin sitten voisi laittaa EFI:n ja vaikka porauttaa pyttyjä samalla? Sen jälkeen olisi varmaan nelari kevarien nopeimmasta päästä.

Re: Hyosung Comet

8.8.2013 20:00

Sehän onkin hienoa, kun olisit voinut käyttää rahat vaikka 2t:n ylläpitoon ja olisit saanut vielä enemmän tehoa.

Re: Hyosung Comet

8.8.2013 20:20

Jos löydät osat samasta paikkaa, niin postikulut tottakai suhteellisen pienet. EFI ei tule kysymykseenkään, siinä vehkeessä on eri johtosarja, eri tankki, eri pumppu, eri imukaulat, saattaa olla moottorin asentoon, lämpötilaan jne. liittyviä antureita, eikä todellakaan ole halpa. Saahan sitä mopoon rahaa laittaa, kyllähän se periaatteessa on bolt-on. Tehot nousevat 2T-piikkien tasalle, mutta piristetty Aprilian RS on silti nopeampi. Katso vaikka Youtube. Se on ihan tosiasia, että samantehoinen, kevyempi ja katettu kakstahtikemmu pieksee yli 170 kg nelarin, vaikka olisi kuinka 250cc.

En nyt yritä latistaa rakenteluintoa, mutta pakko olla se vääräsuu, joka miettii asioita toiselta kantilta.

Jenkeistä kaasarit nämä tai nämä noin 250 € (Saksasta ei löytynyt)
Koneeksi tämä, 600e + 150e tai tämä, yht. 1300e, koska muita ei lähetetä Suomeen.
Ihan ok, mutta meneekö tuollainen Cometti välttämättä kaupaksi, kun halvemmalla saa esim. 250cc-koneellista Derbi Sendaa, joka kuulostaa ihan yhtä eksoottiselta.

Re: Hyosung Comet

8.8.2013 21:40

Siis tuostahan ei olisi tarkoitus rakentaa mitään ns. kotarintappajaa, vaan nopea 4t kevari, jolla jaksaa sitten ajella pitempiäkin matkoja vaikka kaveri kyydissä, kun ei isommissakaan mäissä tartte heittää pienemmälle, eikä motarivauhdin ja kiihtyvyyden kanssa olisi ongelmia, jos pistäisi välit sillein, että menisi sen n. 130kmh.

Tosta ruiskusta. Tarkotin, että rakentaisin ruiskun tuohon alusta asti (jos siis rahat ja aika riittäisi), eli en tarvitsisi tuohon mitään ruiskuversion osia välttämättä. Bensapumpun, läppärungot ja johtosarjan voi vaikka hommata purkupyörästä suomesta. Osien sovittaminen ja imukaulat on sitten hieman eri juttu, mutta ei mitenkään mahdotonta.

E: Ehkä ne 250cc Derbit kuulostaa yhtä eksoottisilta, mutta todellisuudessa niistä ei irtoa kun just just 20hp..

Re: Hyosung Comet

9.8.2013 16:11

Ruiskua jos ihan ehdottomasti haluaa laittaa, niin kalleimmat osat ovat moottorinohjausyksikkö ja vaikein osuus on karttojen saaminen kohdilleen. Eri lämpötiloissa, kierrosluvuilla, kaasun asennoilla, ilmanpaineissa ja rasituksilla on eri kartat tai korjauskertoimet ja niiden kohilleen saaminen se vasta työtä vaatii. Saahan sitä suunnitella...

Re: Hyosung Comet

9.8.2013 17:18

Kyllä minä tiedän mitä "ruiskuttaminen" vaatii. :) Itse sitä en ole tehnyt mutta vierestä olen seurannut, kun eno on asentanut ruiskun MBK Skyliner 125:een ja Ford Sierraan. Mutta tosiaan, ruiskuhan tulisi vain jos rahat ja aika riittää, joten se ei ole mitenkään varmaa tulisiko sitä.

Nettimotossahan olis nyt myynnissä yksi GT125R. Kysäsin myyjältä, että mitä kaikkea siitä löytyy niin vastasi, että siitä löytyy mm. vaihdenäyttöä, tehoputkea ja laturimittaria. Kuulemma menee 120-130 kuskista riippuen, mutta siitä ei ole tietoa, että meneekö tuon mittariin vai gps:ään, varmaan mittariin. Tuo on vm.11, ajettu 21t ja sillä on ollut vaan yksi omistaja, mutta hinta on mukavat 2950...

Re: Hyosung Comet

10.8.2013 0:50

Joo kyllähän nuo huiput mittariin ovat tuossa paikkeilla. Kaverin Yamahan mittari näyttää noin 10 vähemmän mitä vanhan hyosungini.

Re: Hyosung Comet

12.8.2013 13:23

Mitäs sanoisitte jos tollasen perus sinisen cometin jossa harmaa runko ja vanteet, vetäis plastidipillä rungon, vanteet, etupumput ja takahaarukan yms mustaksi? Keksiskö vielä jotain pientä edullista "tuuninkia", jotta erottuis vähän muista comeetoista?
Lisään muöhemmin pari kuvaa.
E: Osaisko joku auttaa kun ei toi bensamittari toimi kunnolla. Seilaa miten sattuu ja yleensä tankatessa täyteen mittari vain laskee nollille. Kohon toiminta tarkastettu ainakin päällisinpuolin. Voisko liittyä siihen että bensamittarin valo vilkkuu koko ajan :O ? Kattokaa tolta videolta: http://www.youtube.com/watch?v=ztHKIU2lt4g

Re: Hyosung Comet

12.8.2013 16:27

Mun galleriasta löytyy vähä erivärinen Cometti.

Re: Hyosung Comet

12.8.2013 17:15

On kyllä nätti kometti ;). Milläs oot noi osat maalannu? Mietin just, että tuleepi paljon halvemmaks viedä pulveriin, kun alkaa jollain plastidipillä suhimaan...
Mites kova homma ton pyörän purkaminen atomeihin on? Varmaan moottorin poisto rungosta isoin homma?

Osaako joku suositella jotain hyvää mestaa pk-seudulla johon veis pulveriin?

Re: Hyosung Comet

13.8.2013 16:57

Omasta otettiin tankki ja katteet irti, teipattiin kone ja sarvet ja vedettiin ihan Motonetin pohjilla ja metallinhohtoväreillä sekä lakalla paukkupurkista. Välihionnat kun muistaa pintamaalin ja lakan levityksessä niin pinnasta saa ihan priimaa. Ei sitä konetta tartte irrottaa... Itse asiassa mopo laitettiin liinoilla kattoon roikkumaan ja vanteet irrotettiin, niin homma helpottui huomattavasti. Runko metallic-musta ja katteet metallic-punainen.

Re: Hyosung Comet

13.8.2013 23:07

riksu26 kirjoitti:Ei osista ei välttämättä tarvitsisi maksaa 800 euroa, eikä kuljetuksetkaan olisi välttämättä noin kalliita. Osia vaan joutuisi odottamaan kauemmin, jos tilaisi rahtifirman kautta, mutta se tulisi PALJON halvemmaksi. Laskeskelin tossa, että kokonainen 250cc kone, CDI, 250cc:n kaasarit, putket ym. tulisi maksamaan n. 750€ Ja sitten jos nuo tilaisikin ja jonkun ajan päästä kaipailisi lisää tehoa, niin sitten voisi laittaa EFI:n ja vaikka porauttaa pyttyjä samalla? Sen jälkeen olisi varmaan nelari kevarien nopeimmasta päästä.


En oikeen keksi että mikä tekisi vehkeestä tuon jälkeen enää kevarin? Voi toki olla minussa vika, mutta olisiko vaan helpompaa ostaa suoraan isompi pyörä?

Re: Hyosung Comet

14.8.2013 19:23

Omakin cometti toiminut nyt 2000km remontin jälkeen, tosin vielä välillä hieman yskii.

Tuli heitettyä reilu 600km reissu kaverin kanssa, jolla myöskin cometti. Ei voi kun kehua pyörää, mutkatietä oli mukava painaa ja kaikinpuolin mukavia pyöriä taittaa matkaa.

Tuli tänään bongattua sininen Cometti koulun parkkihallissa, mahtaakohan olla sun Mikki_32? :D

Re: Hyosung Comet

14.8.2013 22:28

Jep multahan se löytyy! Repesin kyllä aika pahasti ekana päivänä kun tulin koulun jälkee pyörälle ja 2 comettia siinä vieressä. Tulee muuten kivat äänet siinä parkkihallissa tyhjennetyllä pöntöllä :D

Tällästä tänään:
Kuva
Kuva

Etulevu ja etujarrusatulan kiinnike jo maalattu, vielä olis maalaamatta takalevy, etu- ja takajalkatappien runko (ei tappeja) ja mahdollisesti alemmasta t-palasta kromisuoja pois ja se myös siniseksi. Myöskin pitää noi tangon kiinnikeet maalata paremmin vklp aikana, nyt väliaikaisesti kiinni koska pitää päästä kouluun.