Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!
6.1.2016 18:52
Valmistajan ohjeiden mukaiset laakerit, eli oikeat laakerit oikeaan paikkaan.
6.1.2016 21:46
Murska kirjoitti:Se on ihan pinkan paksuudesta kiinni, 2T polttoaine ja huoltokulut on kaksinkertaiset verrattuna 4T koneeseen. Toki tehoakin on sitten tuplasti enemmän ja EXC:ssä on ajettavuutta 10x enemmän kuin halvoilla palikoilla kasatuissa 4T katukevareissa.
Mutta, jos pyörä tulee lähes kokonaan katukäyttöön niin 4T on fiksumpi ja helpompi sekä huolettomampi valinta. Jos nyt oltaisiin kevaria ostamassa niin valinta olisi Fantic, paljon laadukkaita osia eikä tarvii alkaa räpeltämään ulkonäköä tai putkistoa uusiksi. Maahantuojakin on toimivaksi todettu ja varaosia saa.
Mutta tällä varmasti ajaa pitempääki matkaa, kunhan muistaa antaa välikaasua, on huollettu hyvin ja bensaa on tankissa?
Kyselin tarjouksia näistä smotoina ja eräässä liikkeessä +300€ enskat mukaan (muissa liikkeissä yleensä +800€). Eihän sitä tiedä vaikka montulla innostuisi käymään sillon tällöin.
Katuajossa männänvaihto noin 60-80h välein monilla. Oulu Adventurella sanoivat ettei tarvi alakertaan alle 200h koskea, mutta huolto-ohjelmassa lukee "kaikki moottorilaakerit vaihdetaan" 80h (40h urheilukäytössä) kohdalla eli tarkoittaa myös alakerran laakereita? Kuinka kauan teil pytyt kestäny siedettävinä ilman et leiponu?
Ja tuli muuten käytyä katsomassa tuota Fanticcia Oulussa samalla ja ei kyllä napannut omaan silmään sitte yhtään.
Ja tietenki jos 4T niin 180cc laitan mutta, tuskin silläkään lähelläkään kotarin kiihtyvyyttä käytännössä...
6.1.2016 22:23
Ajaahan tolla vaikka kuuhun jos kuski jaksaa ja ajotapa on oikea (eli ei tehopiikillä pintakaasulla). Jos on pakko vetää pitkää matkaa niin pitkät välit auttaa kun kutosen piikki ei tule niin aikasin.
Hyvä nyrkkisääntö on että 80h välein mäntä ja joka kolmas kerta eli 250h kohdalla lisäksi alakertaremppa (kiertokanki+laakerit+stefat jne). Kestää pitempäänkin mutta eihän sitä hajoamiseen asti kannata vetää ja jos ei kiinnosta rempata tai maksaa rempoista niin valitsee toisen pyörän. Ja joskus sitten kytkinlevyjä- ja jousia yms remppaa käytön mukaan (kadulla kestää kytkin tosi pitkään). Ei se sylinteri ainakaan sun omistuksen aikana piloille kulu vaikka kuinka ajaisit, jos mäntää vaihdellaan kuten puhe oli. Kaasarissa pitää ohjekirjan mukaiset säädöt kelien mukaan jos ei tarkemmin osaa säätää, niin pyörä rokkaa.
E: Ja tosiaan öljyhän laitetaan bensan sekaan eli jos meinaat pitkälle lähtee ni öljypullo oltava repussa mukana. Itellä oli piikkiaikana semmonen taktiikka että pidin 1,5dl öljypulloa povarissa, ja kun tuli tarve tankata niin kaadoin asemalla purkin tyhjäksi tankkiin ja laitoin 7,5 litraa bensaa päälle. Nykyään kolmesatkulla tulee ajettua niin perkeleen vähän että tulee haettua kanisteriin bensat kun autolla kuitenkin tulee oltua liikenteessä.
7.1.2016 8:27
Kiitos JL ja kiitoksia myös Murskalle!
Veli todennäkösesti ottaa kevarin sitte minun jälkeen niin sillä vaan kysyin tuota sylinterin kestävyyttä.
Ja jep öljypullo mukaan ja ravistelee sitten kunnolla huoltoasemalla nii eiköhän se sekoitu.
Mites muuten kulutus näissä teillä? Joskus jotkut sanoneet että 5-20l ajotyylistä riippuen.
Varmaan vaihtaisin tähän 11l tankin ja myisin vanhan pois.
7.1.2016 12:37
Ei se sylinteri käytännössä pilalle kulu jos ei mäntä pääse hajoamaan, eikä välttämättä silloinkaan. Eli on siitä veljellekin pyöräksi varmasti.
Öljy sekottuu hyvin bensaan eli ei paljookaan tarvi vatkata. Se kulutus tosiaan riippuu ajotyylistä mut varmaan 10 pintaan keskimäärin.
7.1.2016 21:30
Onko tuo ohjekirjan "vaihdelaatikko ja vaihteisto tarkistetaan" 80h välein niin onko se turhaa hifistelyä että, tarviiko sitä aukaista ennen sitä 250h?
Ja eikös sylinteri väljisty kun tunteja kertyy vai pysyykö hyvänä kun mäntää muistaa vaihtaa ?
7.1.2016 23:08
Ei niitä lohkoja kyllä ole tarvis aukoa ennen alakertaremonttia, jos ei mitään erityistä tarvetta ilmene. Laatikkoöljyjä kannattaa vaihtaa usein, ei vaihteistolle muuten tarvitse mitään tehdä. Sylinterin väljistyminen on erittäin pientä koska se on niin paljon mäntää kovempaa materiaalia. Eli kun mäntää vaihdellaan ajoissa niin kuluminen on todella vähäistä. Jos se ajotuntien puolesta on väljistynyt niin tunteja on kyllä jo niin älyttömästi että joutaakin sylinteri vaihtoon tai putkitukseen/pinnoitukseen.
8.1.2016 8:15
Vain puhdas ja oikealla öljyllä öljytty ilmansuodatin ehkäisee sylinterin nopeaa kulumista. On nähty 100h ajettu pytty joka oli vaihtokunnossa. Sylinteri ei ole ikuinen vaan kuluu ajan mittaan, siinä vaiheessa kun sylinterissä alkaa tuntua selkeä pykälä männänrenkaiden kohdalla kannattaa pytty laittaa vaihtoon. Männän vaihdossa on tärkeää laittaa oikean kokoinen mäntä, oikea koko selviää vanhasta männästä tai syliteriin stanssatusta merkinnästä.
8.1.2016 18:54
Kertokaas joku ny tyhmälle, et kumpi on seosruuvvi ja kumpi tyhjäkäynti? Mielellään kuvien kera.
9.1.2016 0:57
Iso musta muovinen ruuvi jossa on jousikin on tyhjäkäyntiruuvi.
12.1.2016 0:12
Isä oli keskustellut työkaverin kanssa kevareista ja tänään sanoi että nämä 2t piikit leikkaa kiinni kun kaasua löysäilee koska ei tuorevoitelua
Eihän pidä paikkaansa?
12.1.2016 0:40
Niin siis 2-tahtinenhan saa moottorin voitelun bensaan sekoitettavasta öljystä. Moottorijarrutettaessa koneessa on kierroksia mutta bensaa ei pahemmin mene sylinteriin, joten ei myöskään voitele, ja tämä on huono asia. Eli moottorijarrutusta tulee välttää ja muutenkin kaasun asennon kuuluu olla kierrosten mukainen -> ei ajeta esim pitkää matkaa pintakaasulla niin että koneen kierrokset on jo tehopiikillä.
Se on siis vain ajotapa johon kyllä tottuu.
12.1.2016 8:38
Saako tähän alakerran/koko moottorin laakerisarjoja vai pitääkö kaikki erikseen ostaa kun ei tahdo löytyä mistään?
Ja osaako kukaan yhtään sanoa missä vauhdissa piikki alkaa vakioväleillä (14-50)
12.1.2016 13:04
Jonxxe tosiaan isäsi työkaveri ei taida olla kovin perillä 2-t moottoritekniikasta jos moottorijarrua antaa..
Mutta kun sen ajotyylin hallitsee niin nää mihinkään leikkaa kun männät vaihtaa ajoissa.
12.1.2016 13:29
Ei tainnut olla Jonxxekaan perillä jos ei moottorijarrun haitallisuudesta tiennyt..
:lol: (edit: ymmärsin siis niin ettei jonxxekaan tästä tiennyt
, korjaa jos ymmärsin väärin
)
Ja eihän sillä ole moottorijarrun kannalta mitään väliä onko tuorevoitelua vai bensat tankkiin
Pikkuhiljaahan nämä opitaan ja hyvä jos ei oo mitään pyörälle vielä ehtinyt käydä ja näistä viisastuu