Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

30.7.2015 16:48

Yskii minullakin ennen piikkiä. Huhu kertoo että oltaisiin suunniteltu pyttyyn pieni tehovaje siihen kohtaan kun päästöt mitataan niillä kierroksilla. Voipi olla säädötkin
Viimeksi muokannut Cr3ator päivämäärä 2.8.2015 13:13, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

30.7.2015 18:11

Paska puhetta. Sinne mitään tehovajetta olla suuniteltu. Yskiminen johtuu yksinkertaisesti paskoista säädöistä.

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

30.7.2015 19:05

Piikkiä edeltävä "rykiminen" loppui kun laitettiin pienempää pääsuutinta ( kokeiltiin myös isompaa ) alunperin oli 115, kokeiltiin 125 niin ei mennyt piikille ollenkaan. 110 ja rykiminen oli enää kosmeettinen haitta, 108 ja röpellys hävisi kokonaan. Näillä mennään.
Mikä mahtaa olla vakio välit? Nyt eturatas on 16 piikkiä ja tuntuu aivan ylipitkältä, ajattelin ainakin pari hammasta pienempää kokeilla ensalkuun...???

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

31.7.2015 10:50

Ainakin omassa pyörässä oli 16-46, tosin pyörä oli käytetty mutta näytti alkuperäisiltä rattailta. 16 eteen on tosiaan vähän liian pitkä ja 14 on niin lyhyt että matka-ajossa (80km/h) kone huutaa hulluna ja hirvittävällä vinkunalla saa mittariin 120km/h. Itse tosiaan suunnitellin sen 15 eturattaan laittoa kun sellaisen saan jostain hankittua

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

31.7.2015 14:08

Vaihdettiin tuo 16 piikkinen 14:sta. Ainakin "koeajon" perusteella vaikutti paremmalta ja ihan käyviltä välityksiltä...
Kiihtyy kutosellakin mukavasti ja saatiin mittarinopeutta 140, joten uskoisin pojan alla kulkevan ihan mukavasti, itse painan yli 30kg enemmän kuin tuo juniori ;-)

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

2.8.2015 9:37

Onkos joku saanut tolkkua tuosta HM-mittaristosta? Mihin mahtaa vaikuttaa ne valittavissa olevat arvot... Näyttäisi olevan valittuna sellaisia kuin 06P ja 2015 / km/h
Nopeusyksikkö on selvä, mutta liittyyköhän tuo "vuosiluku" rengas kokoon? ja tuota 06P:tä en lähde edes arvailemaan. Kun virrat kytkee, näkyy näytössä hetken myös 0R, mitähän kertoo sekin...? :eek: Taustavalokin olisi kiva, mutta jos tässä sellainen on joskus ollut, on se mennyt rikki. :roll: Ja bensa / öljy merkit näytössä on sellaiset kärpäsen paskat ettei niitä näe kuin mikroskoopilla :seko:

Onko kukaan ketään asentanut jotain toista mittaristoa tuon alkuperäisen tilalle? Ja saanut sen vielä toimimaan..?

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

2.8.2015 11:02

Vastailen toho "tehovaje" juttuun.
Näissähä on sama rotax 122 kone kuin aprilian sx/rx/rs. Ja rotax 122 ei ole suunniteltu mitään tehovajauksia. Kuten Jushond mainitsi niin kyseessä on luultavimmin vähän pielessä olevat säädöt ;)

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

5.8.2015 13:21

Kellään tietoa vakiomännästä ja kaasarin vakiosäädöistä?

E: Ja ainiin, mistähän mahtaisi saada competition mallin takajarrusatulaan sen tapin jolla jarrupalat tulee kiinni? Mahtaakohan jossain toisessa AJP-satulassa olla samanlaista?

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

5.8.2015 15:07

Minkä moista tietoa pitäs olla vakiomännästä? :D Meinaat kai kokoo? Gilardoni valmistaa rotaxien sylkät ja niitä on 4 eri kokoo niin ei voi oikeen sanoo. Se koko kyllä lukee männänpäällä, että avaamalla selviää.

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

5.8.2015 17:28

Sylkkiä on joo useita eri kokoja. En tiiä mitä tietoa haet vakiomännästä mutta kuten jushond sanoi niin koko lukee päällä. Rotaxeissa on vakiona asso werken mäntä, joka toimii 0.03mm välyksillä, vertex vaatii 0.05 ja wössner 0.06. Tässä jottain tietoja välyksistä kun mäntää hommaat.

Otetaan esimerkki, sisällä vakiomäntä kokoa 53.99 jolloin sylinteri on kokoa 54.02. Kun tiedät sylinterin koon osaat valita oikean männänkin. Alkukeräinen kokoa 53.99, vertex 53.97 tai wössner 53.96. Tällainen ajatusleikki :D

Jos on epävarma onko sisällä eka mäntä vai ei, kannattaa käydä mittauttamassa sylinteri ja sen mukaan valitsee oilean kokoisen männän. Välykset on todella tärkeitä!!!
Oman sylinterini mittautin varmuuden vuoksi läheisellä aerotecnolla ja kustansi 3€, pieni hinta aika kriittisestä tiedosta :lol:

Huom. Jos mäntiä vaihdettu aiemminkin ja sylinterillä ajettu ~20tkm on nicasil pinnoite MAHDOLLISESTI kulunut hiukan, jolloin sylinterin koon päättely männän avulla menee väärin ja sylinteri PITÄÄ mittauttaa. Ekalla 10tkm sylinterin ei pitäisi olla kulunut merkittävästi

Sylinterin päällä, läppärungon kohdalla muistaakseni on kirjaimet A, B, AB tai BA (?) joiden avulla voi myös ostaa männän, esim nakkila myy mäntiä noilla kirjaimilla eikä kokoina. Esim sylkässä A niin hommaa A koon männän. Mutta suosittelen silti kattomaan niitä välyksiä ja laskeskelemaan kuin että kirjainten avulla pelailisi

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

5.8.2015 20:43

Lähinnä tuota tietoa valmistajasta hain. En ollut varma käyttääkö vain Aprilia Asso Werkeä vai onko se ylipäätään Rotaxin vakiomäntä. Uusi mäntä laitettu edellisen omistajan toimesta sisään 8tkm kohdalla ja nyt on ajettu 15tkm että voisi kohta alkjaa uutta katselemaan. 12tkm kohdalla kun Rave kakkosta asenneltiin niin näytti jo vähän siltä että olisi liian pieni mäntä sisällä. Onnistuuko tuo sylinterin mittaus muuten missä tahansa koneistamolla vai tarvitseeko johonkin ihan spesiaalipaikkaan mennä? Kansi varmaan on varmaan suotavaa ottaa irti?

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

5.8.2015 20:54

Itsellä siis aprilian säxä alla ettei väärinkäsityksiä tule :D, mutta luulisin että kaikissa rotax koneissa asso werke vakiomäntä.

Perus koneistamolta lähes poikkeuksetta löytyy mikrometri jolla mittaavat, ihan vakiotyökalu niille. Aika paska koneistamo jos ei mikrometriä ole :lol:

Ja joo kannattaa kansi ottaa irti niin pystyy mikrometrillä kattomaan sekä ala- ja yläpäästä tarvittaessa

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

6.8.2015 21:17

Missä saisi sytytyskartan vaihdettua? Pyörä on 2012 mallia ja boksin poraukset hyppylankojen katkomiset ei taida olla tässä pyörässä mahdollisia? Ainakin ECU-boksi on erilainen malliltaan kuin löytämissäni "nettiohjeissa". Eli oliskohan jossain paja joka pääsisi kiinni ohjelmaan :eek:

Kysymys 2: Tuntuu kuin sytytys loppuisi kokonaan jos suht, kovilta kierroksilta tiputtaa kaasua pois. Sitten kun kierrokset tippuu kaasun "asentoon sopivaksi" sytytys palailee tai jos laittaa kaasua lisää. Voiko sytytyksen ohjaus olla alkuperäisenä sellainen? :eek:

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

6.8.2015 21:51

Voisikko laittaa ECU boksista kuvaa tähän?

Re: HM CRM Rotax 2T RR & Competition

6.8.2015 23:12

Se on kuvan mukainen.
Kuva