Mallikohtaista yleiskeskustelua kevytmoottoripyöriin liittyen, ei tekniikkakeskustelua!

Alueen säännöt

Ei tekniikkaan liittyvää keskustelua tälle alueelle!

Tekniikalle on oma alueensa.

Re: Beta RR 125 4T LC

22.6.2013 21:45

onko oikeesti noin? vai onkohan yammussa ja betassa erillaiset tikut? itse kierrän aina korkin ja öljyä tullut ruutumittaan vähän yli puolvälin. kannattaisko lisätä öljyä vai miten?

Re: Beta RR 125 4T LC

22.6.2013 21:56

Se on kaikissa vehkeissä pääsääntönä, ettei tikkua kierretä ellei toisin mainita.

Re: Beta RR 125 4T LC

22.6.2013 23:44

jepjep mitäs öljyy ootte käyttäny koneessa, jotain halpaa hyvää mikä todettu toimivaksi?

e: nyt on jotain shellin öljyä en sitten tiedä onko mitään hyvää tai huonoa...

Re: Beta RR 125 4T LC

23.6.2013 0:03

Itsellä ollut motul 5000 vai oliko 5100, castrollia ja yamalubea. Parhaana olen pitänyt motulin öljyä,vaihteet menevät nätisti myös kylmällä koneella/sammutettuna eikä muutenkaan pahaa sanottavaa. Viskositeettina 10w-40.
Tikkua ei kierretä ainakaan weerassa joten tuskin tässäkään.

Re: Beta RR 125 4T LC

23.6.2013 18:43

Jos käyttää halpaa ja hyvää öljyä niin pitää ostaa kaksi purkkia... ;)

Betan alkuperäiset öljyt on jotain kuraa eikä kytkin/vaihteisto niiden kanssa toiminut oikeastaan millään tavalla. Reilu 100 kilsan kohdalla tein ekan öljynvaihdon ja nyt siellä on Motorex 15W50 ölyt ja vaihteisto/kytkin toimii loistavasti, hintakin on kohtuullinen 13€ purkki: http://www.supermotocenter.fi/Webshop/p ... php?p=1242

Jatkossa varmaan kippaan koneeseen Motorex 10W60 öljyä, siitä on pelkästään hyviä kokemuksia korkeakierroksissa yksipyttyisissä koneissa ja on mun luottoöljy.

Viikonloppuna tuli pyörällä enskailtua, myös mä pääsin muutaman kerran kokeilemaan pyörää, ja kyllä se on hyvä pyörä siihen hommaan vaikka 4T kone vähän laiska onkin. Alusta toimii hienosti ja pyörä on ketterä käsitellä maastossa. Hyvin huomaa että Beta tekee kisapyöriä, samaa ajatusta on käytetty myös Endurossa ja siinä on oikeat enskakumit alla ja vannelukot jotka mahdollistaa pienien rengaspaineiden käytön.

B5 piuha tuli katkaistua ja eipä sillä suurta muutosta tullut, kone reagoi vähän terävämmin kaasuun pienillä kirroksilla mutta huipputehoihin se ei juurikaan vaikuttanut. Samalla napsaisin kytkimen mikrokatkaisijasta kärjen poikki niin pyörän saa käyntiin ilman että pitää olla kytkinkahva pohjassa.

Vaimentimesta sen verran että ei tässä ole kammiovaimenninta vaan absorptio-vaimennin, aivan kuten kisapyörissä. Vaimennin näyttää tulevan samalta tehtaalta mitä käytetään Kawa 250 krossipyörässä, vierekkäin vertailtiin ja saman tehtaan tuotoksia. Katalysaattori on reilun kokoinen ja näillä tehoilla ja virtauksilla sitä ei kannata lähteä poistamaan, ei tuo lisäheposia koneeseen.

Bilteman fättiksen koropalat ei näköjään sovi, mitä paloja ootte käyttäneet, mitkä menee sovittamatta paikalleen?

Etujarru, onko motossa etujarru tunnottoman oloinen ja saa painaa voimalla ennen kun rengas on asfaltilla lukossa?

Pystyykö mittaristossa muutettua renkaan kehän lukemia että saa mittarin näyttämään oikein?

Kilpi ja vilkkutelinettä tuli väkästeltyä, samalla laitettiin OSCO ketjurasvari niin ketjut/rattaat pysyy hyvässä kunnossa. Myös renkaat vaihtui TW301/302 katunappuloihin ja väkästeltiin pohjapanssarin proto paikalleen, siitä kuvia aikanaan kun tehdään proto2 versio.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Re: Beta RR 125 4T LC

24.6.2013 0:02

ootko noi kytkin/jarrukahvat katkassu? :D ite tuli nois bilteman raisereissa huomattuu että edellinen omistaja oli laittanu kiinnikkeet vaan sieltä edestä olevista reijistä kiinni t-paloihin... kaverilla ollu tämmöne samallaine beta ja on ollu ainakin timelessin raiserit & etujarru smotossakin aika tovoton tai ainakin odotin "äkäsempää" tai sitten vaan johtuu kun stefojen öljyjä vuotanut jarrulevylle/paloille :)

Re: Beta RR 125 4T LC

24.6.2013 6:42

Po9ika veti enskailussa muutamat lipat niin kahvat lyheni luonnollisella tavalla, silloin ei ollut vielä kahvasuojia kiinni :) Kahvojen päihin tehtiin epoksimassasta pallukat ja nyt on molemmissa 2-3 sormella käytettävät kahvat.

En kyllä luottaisi yhdellä pultilla oleviin raisereihin, tiukassa paikassa niihin kohdistuu aika kovia voimia ja voi olla hieman hankalaa ajaa jos ohjaustanko ei pysy kiinni... ;)

Re: Beta RR 125 4T LC

24.6.2013 11:08

ei ne ollut sen jälkeen kiinni kun huomasin sen eli joku 2 päivää, pistin suosiolla vakiotangon takas kiinni :| pitää niitä timelessin raisereita kokeilla jos vaikka sopisi.
ja semmonen vielä kun ei oo oikeen kokemusta näistä öljyistä niin minkä laisia eroja on 10w-60 ja 10w-40 öljyillä ja kumpi parempaa? :)

Re: Beta RR 125 4T LC

24.6.2013 18:49

Minkäs verran tässä pitäs olla paineita puristusmittariin? :roll:

Re: Beta RR 125 4T LC

24.6.2013 19:00

lusikka6000 kirjoitti:ja semmonen vielä kun ei oo oikeen kokemusta näistä öljyistä niin minkä laisia eroja on 10w-60 ja 10w-40 öljyillä ja kumpi parempaa? :)

10w40 on se perusöljy joka tähänkin pyörään sopii normikäytössä ihan hyvin.

Mutta 10w40 ja 10w60 ero on se, että tuo 10w40 on lämpinä ohuempaa, kun taas 10w60 on paksumpaa.

Elikkäelikkä raskaassa käytössä kun öljyn lämmöt nousee korkealle, niin tuo 10w40 saattaa mennä niin luiruksi ettei enää voitele kunnolla, mutta 10w60 taas on edelleen riittävän paksua ja voitelee normaalisti.

Eli jos enskailet ja kikkailet paljon tai muuten vaan ajat paljon korkeita kierroksia käyttäen niin 10w60 on parempaa, mutta jos taas ajelet rauhassa matalilla kierroksilla niin 10w40 pelittää sekin hyvin, mutta mikään ei estä käyttämästä siltikin 10w60 öljyä.

Re: Beta RR 125 4T LC

24.6.2013 20:08

Öljyt menee juuri noin kuten rätkäjäbä kertoi, kenkää nää vehkeet kuitenkin saa joten mielummin öljyn paksumpi pää sinne w50-w60 tuntumaan.

Timelesin fättispalat ei mene suoraan kiinni, reikiä joutuu viilaamaan/jyrsimään ja ruuvien kantoja hiomaan ohuemmiksi, sen jälkeen menee paikalleen.

Ketjurasvaria asentaessa huomasin että ketjun ylempi liukusuoja ei istu kunnolla paikalleen. Suojan taaempi pultti irti ja liukusuojan ja kiinnityspisteen väliin M6 mutteri holkiksi, sen jälkeen ketju kulkee keskellä liukusuojaa eikä reunassa.

EDIT: Tarkistakaa onko teillä bensaletkussa klemmareita, pojan pyörässä ei ole ja kaasarin päästä letku irtoaa kevyesti nyppäämällä. Kun laittaa letkuun klemmarit niin samalla vaivalla laittaa letkun väliin bensansuodattimen.

Re: Beta RR 125 4T LC

24.6.2013 23:58

Eipäs löydy klemmareita, mutta eipäs lähe irtikään :lol:

Re: Beta RR 125 4T LC

25.6.2013 0:39

kyllä se siitä ajan mukaan kutistuu tai jää kiinni paremmin :D en sitten tiedä lieneekö samaa materiaalia nää letkut. itellä läpinäkyvää ja sai melkeen naama punasena repii bensaletkua bensahanasta irti :D

Re: Beta RR 125 4T LC

25.6.2013 19:14

tossa iskän kanssa pengottiin tallia kun siellä oli jokin öljykannu kuulemma niin löyty motulin 3000 tais olla 20w50 ja luki joku mineral siel alakulmas nii meniskö se öljy tähä? skootterissa ainaki käyny mutta kannattaisko tota pistää ja mitä tuo viskositeetti arvo kertoo yleensäkkin noissa öljyissä? :)

Re: Beta RR 125 4T LC

25.6.2013 19:36

20w toimii mainiosti kesäkelillä ja siinä on JASO-MA luokitus joten niiden puolesta voi käyttää. Kyseessä on mineraaliöljy ja sen kanssa puolittaisin öljynvaihtovälin, muutenkin pidän 3000km vaihtoväliä liian pitkänä 1L öljytilavuudelle.

EDIT: Tuli kokeiltua 132.5/40 suuttimia ja seos meni aivan liian rikkaalle joten palasin takaisin vakio 122/35 suuttimiin. Vaimentimesta otettu killeri pois ja B5 johto katkaistu.